Czesc,
Zima niedlugo, bede chcialbym zbudowac sobie od zera deske z zegarami i wskaznikami.
Myslalem o plycie aluminiowej i wycieciu wszystkiego ladnie dremelem. Nie musi byc tutaj laserowej dokladnosci ale jakiegos prostego programu do projektowania 2d chyba sie poducze :)
1. Obrotomierz jakis uniwersalny to juz potwierdzone z Mysza, ze lyknie moja instalacja bez cudowania
2. Predkosciomierz. Skrzynia jest na linke - da sie cos wykombinowac tutaj bez miliona monet nakladow? Akurat predkosc jest trzeciorzedna kwestia bo zazwyczaj jade na gpsie a na torze jest zbedna.
3. Wskazniki - kierunkowskaz, dlugie, itp. Szukalem na allegro ale nie mam pojecia pod jakim haslem jest to schowane. Zwykle lampki kolorowe, najlepiej z naklejka oznaczajaca czy to ladowanie czy co innego.
Jakies ogolne porady, czego unikac co przeczytac?
Pozdr!
rafalu / 2016-10-17 18:31:59 /
Dobry plan. Kiedyś chciałem zrobić deskę do Capri dokładnie taką jak w oryginalne, ale z moimi wskaźnikami.
Z tego co pamiętam to jako rozwiązanie problemu z prędkościomierzem znalazłem wskaźniki motocyklowe z czujnikiem na kole i kabelkiem na widelcu. Tak jak w rowerze :) Może coś takiego zaadoptować?
Curtis_Capri / 2016-10-17 19:02:32 /
Tacho można kupić wbudowanym gps :) i wtedy oprócz zasilania nic nie trzeba, inne są do podłączenia pod VSS, który dosłownie za parę groszy można zrobić. Ja kupiłem części za 12 zł chyba. Niestety jeszcze nie mam tego zainstalowanego.
Ludwik 3M / 2016-10-17 19:35:11 /
Ludwik - mow dalej ;)
rafalu / 2016-10-17 19:38:47 /
co do VSS to ja instaluję to:
http://www.reveltronics.com/downloads/user_manuals/polish/ukp_montaz_czujnika_predkosci_TLE4905L.pdf
elementy do nabycia w każdym elektronicznym, do niego można dać jakikolwiek "tuningowy" prędkościomierz.
druga opcja mniej inwazyjna to gps :
https://pl.aliexpress.com/item/Universal-car-motorcycle-85mm-GPS-Speedometer-0-200km-h-with-mating-antenna/32425391754.html?spm=2114.010208.3.262.MXtJmi&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10065_10056_10068_10055_10054_10069_10059_10078_10079_10073_10017_10080_10070_10082_10081_421_420_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_4&btsid=3e0019d9-d00e-4dab-8576-21a60be73206
I cała filozofia ja zdecydowałem się na vss bo chcę go do EECIV podpiąć
Ludwik 3M / 2016-10-17 23:48:46 /
Vehicle Speed Sensor oryginalny na linkę występował w np. sierrach OHC Efi oraz w granadach z trip komputerem. Ewentualnie od taxi - zakładany na końcókę w liczniku, a do niego dopinana linka.
Mysza liil (EM) / 2016-10-18 07:06:15 /
Ludwik, jak zrobisz ten czujnik halla, i będzie Ci to działało, to wyślę Ci butelkę whiskacza,
już kiedyś była o tym dyskusja na forum , zdaje sie z Raulem miałem rozmowę.
Ja z doświadczeni Ci proponuję- korzystaj z gotowych, podzespołów.
Rozwiazanie ala z rowerow odpada, wymieniam kola b.czesto, maja rozne et, nie bede kombinowal. Postawie pewnie na gps i tyle. Bardziej mnie pali sprawa tych wskaznikow, gdzie to kupic (oprocz Chin)
rafalu / 2016-10-18 09:43:38 /
allegro, większy wybór ale i droższe są na ebay.com albo co.uk zależy wszystko od budżetu. rewelacyjne są wskaźniki firmy racetech ale i drogie
http://www.ebay.co.uk/itm/Racetech-Oil-Pressure-Oil-Temp-Gauge-Back-Light-1-8-BSP-7ft-Capilary-/302027273336?hash=item46523a7478:m:mdE-FkTffeDawiCHJz4JeRA
są z tej serii dosłownie wszystkie bardzo fajny prędkościomierz i rewelacyjny obrotek ze skalą zaczynającą się jak w Granadzie MKIIB
Ja generalnie stawiał bym na trochę tańsze oryginalne VDO
http://www.ebay.co.uk/itm/271649500411?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
i też można dosłownie każdy wskaźnik dobrać.
Sam używam podróbek VDO póki co musiałem tylko podświetlenie zmienić na zielone z białego, a jeden wskaźnik mam firmy Tim, który ma już zielone podświetlenie i na żarówkę i jest równie oldchoolowy jak VDO czy też Racetech
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=tim+turbo&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR12.TRC2.A0.H0.Xtim+gauge.TRS0&_nkw=tim+gauge&_sacat=0
Ludwik 3M / 2016-10-18 10:15:18 /
A te "zaroweczki" do kierunkowskazow itp? Znalazlem takie i bardzo mi sie podobaja, tylko nie chce mi sie czekac 2 miesiace. Nie umiem tego znalezc na allegro
https://www.aliexpress.com/item/8mm-12V-Vehicle-Truck-LED-Dash-Panel-Dashboard-Indicator-Signal-Light-Lamp/32719672191.html?spm=2114.01010208.3.144.Ft547c&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10065_10068_10069_9905_10017_10080_10082_10081_10060_10061_10062_10056_10055_10054_10059_10078_10079_10073_10070_421_420_10052_10053_10050_10051,searchweb201603_3&btsid=d89a01a1-03df-4570-a8b9-a62e28090e40
rafalu / 2016-10-18 10:27:57 /
Kiedyś miałem plan na takie coś i ogólnie doszedłem do takich wniosków:
Minimalizm najlepszy. Prędkościomierz zbędny, apka na srajfona typu RaceChrono powinna starczyć. Tak na prawdę podczas próby ważne jest co widzisz kątem oka, czyli kontrolki powinny być dość wyraźnie i w sumie powinny wystarczyć dwie, od ciśnienia oleju i ładowanie. Ja bym spróbował takich:
http://allegro.pl/kontrolka-led-29mm-pilot-control-12v-dc-czerwona-i6425153538.html
Jest tyle kolorów że możesz sobie światła i kierunki też opędzić.
Co do obrotka to jakiś z sygnalizacją zmiany biegu by się przydał, mi się podoba taki:
https://pl.aliexpress.com/store/product/New-Auto-Tachometer-Gauge-5-1-Adjustable-7-Color-LED-11K-RPM-Shift-Lighting/1486065_32567922327.html
Możesz go w deskę wkomponować a sygnalizator jakoś przed oczy wstawić,
I resztę potrzebnych zegarów (poziom paliwa, temperatura wody/oleju, ciśnienie oleju, ładowanie) dobrał bym z serii VDO LOOK, żeby nie robić dyskoteki.
http://www.dabtuner.pl/VDOO_look-k45-0--default.html
Ale to są tylko moje przemyślenia, nie doszło do realizacji (obrotek tylko kupię) więc nie wiem jak to wyjdzie w praktyce.
Piosiu. / 2016-10-18 10:41:15 /
Predkosciomierz tak jak mowilem -raczej odpadnie, bo nie chce mi sie bawic w magniesiki itp.
Na srodek wleci obrotek, niestety wszystkie co narazie widzialem sa dosyc male - 52mm srednicy max.
KONTROLKA! To jest slowo klucz :)
rafalu / 2016-10-18 10:45:19 /
różne rodzaje lampek
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=KIT+CAR+WARNING+LIGHT&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XDASHBOARD+WARNING+LIGHT.TRS0&_nkw=DASHBOARD+WARNING+LIGHT&_sacat=0
ja kiedyś taką deskę popełniłem , najtańszy komplet zegarów z czujnikami wyszło jakieś 250$ z przesyłką w 2008r. Jedyny minus to podświetlenie, wszystko na żarówkach, a prędkościomierz na ledach wbudowanych, w nocy widać różnicę
aaannnd / 2016-10-18 11:24:11 /
Super Ci o wyszło. Kojarzysz modele zegarów i kontrolek? Bo na alliexpres takich ładnych nie znalazłem :)
Curtis_Capri / 2016-10-18 11:39:49 /
bo to z ebeja
liczniki - ebay US http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xdolphin+gauge+metric.TRS0&_nkw=dolphin+gauge+metric&_sacat=0
kontrolki - ebay UK np.: http://www.ebay.co.uk/itm/12v-Dash-Warning-Indicator-Light-Lamp-Motorsport-Drift-Sprint-Track-Hillclimb/271382182950?_trksid=p2045573.c100508.m3226&_trkparms=aid%3D555017%26algo%3DPL.CASSINI%26ao%3D1%26asc%3D38661%26meid%3D8b439b1074db44cb955812a67f8207e8%26pid%3D100508%26rk%3D1%26rkt%3D1%26
są też z piktogramami ale trza poszukać
albo na carbuilder solution
aaannnd / 2016-10-18 12:36:07 /
A taka przelotka do skrzyni by nie wlazła w miejsce napędu linki prędkościomierza, jest wyjście na linkę i kable
http://allegro.pl/czujnik-predkosci-aerostar-econoline-explorer-04-i6563683716.html
aaannnd / 2016-10-18 13:07:53 /
No jak nie znalazłeś obrotków 85 mm :) jest tego ... na allegro tylko dyskotekowe :)
VDO na ebay za około 500 zł innych firm... no ceny zróżnicowane miedzy 300 a 1300 :)
http://www.ebay.co.uk/itm/Racetech-80mm-Tachometer-0-8000-RPM-Race-Rally-Motorsport-/141312104736?hash=item20e6db9920:g:m3YAAOSw2XFUeSQU
Ten mi się bardzo podoba tylko wyskalowanie nie pasuje za bardzo do mojego silniczka ;)
Ludwik 3M / 2016-10-18 13:49:05 /
500 mowisz? Hmm, te 52mm w sumie takie ladne, kompaktowe...
rafalu / 2016-10-18 14:33:44 /
http://allegro.pl/chromowany-obrotomierz-auto-gauge-smoke-90-mm-i6508821201.html
90mm, tylko brzydki.
Curtis_Capri / 2016-10-18 14:35:50 /
Wejdz w moj profil, "szmery bajery " ja mam komplet zegarow i kontrolek.
Zajefajne, gdzie kupiles te graty?
rafalu / 2016-10-18 20:02:01 /
teraz jest lepszy kurs funta :D , ale i tak chyba nie dobije do dna z 2008r - 4zł
aaannnd / 2016-10-18 20:35:11 /
To z carbuildersolution, tak kurs funta slaby i dla moje dobra niech juz bardziej nie spada. Na stronie jest duzy wybow plus adaptery jesli beda potrzebne.
Wznawiam temat, gdzie najlepiej kupic formatki aluminiowe? Jaka grubosc wystarczy, zeby sie nie wyginalo? Jestem zupelnym lajkonikiem...
rafalu / 2016-10-28 10:55:30 /
http://allegro.pl/blacha-aluminiowa-gladka-2-mm-na-wymiar-i6570157869.html
Są inne grubości.
Senior / 2016-10-28 20:07:39 /
Wracam do tematu, nie chce w watku o predkosciomierzu Michala smiecic wiec zapytam tutaj.
Czy jest mozliwosc zamontowania czegos takiego http://allegro.pl/czujnik-predkosci-vss-ford-scorpio-2-0-2-3-2-9-94-i6559511842.html do manualnej MT75? Czym ten sensor strzela? Widzialem, ze sa dwa sygnaly vss- i vss+ da sie to jakos przerobic cyfrowo?
rafalu / 2017-03-27 11:29:55 /
A nie masz przypadkiem skrzyni która ma i to i to? Rozumiem, że masz napęd na linkę. Jest on po prawej stronie ogona skrzyni, a po lewej powinieneś mieć VSS.
rzułty BUC / 2017-03-27 12:12:51 /
Nowy temat = nowy wątek, najlepiej.
Czujniki prędkości obrotowej są różne, kontaktronowe, magnetyczne lub Halla (też w zasadzie magnetyczne). Kontaktronowych w samochodach to nie widziałem, ale aż tak dużo to nie widziałem. Magnetyczne dają wątłe sygnały które trzeba obrobić elektronicznie, układ elektroniczny jest zwykle gdzieś dalej (np. komputer silnika), kable łączące czujnik z układem są dość podatne na zakłócenia. Kable są dwa, zwykle skrętka, ewentualnie plus ekran.
Jako czujniki prędkości w wyjściu skrzyni (VSS) stosuje się zwykle cały moduł, który składa się z wewnętrznego czujnika Halla i dodatkowego układu formującego impulsy. Jego lokalizacja od razu razem z czujnikiem pozwala do minimum skrócić dystans jaki muszą pokonać słabe sygnały podatne na zakłócenia i tym samym całość jest dość odporna na zakłócenia, bo z układu formującego są już sygnały cyfrowe o "porządnej" amplitudzie. Ale skoro mamy tam jakiś układ elektroniczny formujący impulsy, to potrzebne jest do tego zasilanie. Mamy więc zwykle 3 przewody do VSS: masa, plus zasilania i wyjście sygnału. Zasilania bywają różne: często 12V lub 5V. Uformowany sygnał wyjściowy jest w postaci cyfrowej, o zmiennej częstotliwości. Poziom sygnału też bywa różny, może być to układ push-pull 0/5V/12V lub otwarty kolektor (dren) wymagający zewnętrznego pull-up'u.
A czujnik z tej aukcji co pokazujesz nie pasuje do MT75, ten jest do skrzyni automatycznej.
Michał Konieczny / 2017-03-27 12:19:16 /
Wiem, podalem jako przyklad, nic innego na allegro pod haslem "vss scorpio" nie znalazlo. Moja skrzynia miala linke ale cos mi sie obilo o uszy, ze wlasnie moze byc i drugi sposob.
rafalu / 2017-03-27 12:28:30 /
Michal, dzieki za rozwinienie watku. Brzmi to tak, ze chyba nie ogarne tego lutownica i grzebaniem na google.
rafalu / 2017-03-27 12:30:56 /
W MT75 powinien być vss. Gorzej z linka bo nie zawsze jest ale VSS jest chyba w każdej.
Do VSS z MT masz masę, zasilanie i cyfrowe wyjście sygnału.
Trójkąt / 2017-03-27 13:52:47 /
Tym sygnalem idzie tylko predkosc? Da sie to jakos przetlumaczyc? Czego szukac, zebym sie nauczyl? :)
rafalu / 2017-03-27 13:59:11 /
"idą" impulsy o częstotliwości zależnej od prędkości pojazdu.
Trójkąt / 2017-03-27 14:06:36 /
Idące impulsy to zwarcie do masy, przy otwartym, (otwarty kolektor) przez opornik do plusa daje ok 10V.
czyli dostajesz sygnał, na przemian +10V , 0V
aaannnd / 2017-03-27 15:46:29 /