Nie jestem do końca pewien jakie powinienem dobrać przełożenie tylnego mostu do swojego zestawu w Taunusie. Obecnie mam w nim most 3.89, skrzynia N9 fabrycznie spięta z silnikiem 2.0 efi iS.
Od początku brałem pod uwagę właściwie jedno przełożenie: 3.73 z jeepa. Ale byłem pewien, że mam w Taunusie 4.11, ponieważ jedynka jest dość krótkim biegiem, a prędkość w okolicach 2000-2200 obrotów na 5 biegu to 90-95km/h.
Jeśli chodzi o Taunusa, to zależy mi na jego sporej użyteczności, a nie jaraniu laka na każdych światłach. Obecnie w czasie deszczu praktycznie nie da się ruszyć pod górkę, co oznacza mniej więcej tyle, że nie mogę wyjechać z parkingu pod domem :D
Jest jeszcze do wyboru przełożenie 3.53, parę groszy tańsze, ale nie o to chodzi.
Czy da się jakoś przeliczyć, czy nie przedobrzę z przełożeniem co w efekcie oznaczać będzie mułowate ruszanie albo gaśnięcie w czasie ruszania?
Niby było 2.0 Capri z mostem 3:44 i N9...
Może w ogóle nie warto zmieniać 3.89 na 3.73 bo różnica nie będzie zauważalna?
Curtis_Capri / 2016-05-19 08:47:48 /
Będzie zauważalna dla uważnego ;)
3:44 to chyba najlepszy kompromis.
Ja mam w górach 3:75 i bardzo sobie chwalę ale N9 ze scorpio 86.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2016-05-19 09:00:40 /
Z tego co pamiętam to Krauzi też na 3.75 latał (tylko ze szperą). Ja się przesiadłem z 3.75 na 3.09, bo w sport się nie bawię, a jakoś V6 i wolne obroty dobrze się komponują :-) Między 3.09 i 3.75 to dramat jest różnica.
Konrad vel smasher / 2016-05-19 09:30:40 /
Nie wiem czy to będzie miało jakieś istotne znaczenie, ale Taunus dostanie barana jako kolektor wydechowy (dzięki Piter M ;). Raczej istotnego wzrostu mocy bym się nie spodziewał :D
Seryjnie ten silnik ma 115km i 160Nm, czyli niby podobnie do 2.0 czy 2.3 v6... Ale to dalej rzędówka...
Curtis_Capri / 2016-05-19 09:30:40 /
Temat - rzeka. Zasady są takie: do sportu (a przed kryzysem paliwowym 1973 także do eksploatacji codziennej) dyfer powinien autu umożliwić osiągnięcie na najwyższym biegu maksymalnej prędkości obliczeniowej dla danej mocy i sumy oporów przy obrotach znamionowych mocy maksymalnej. Od 40 lat jednakże w podejściu do eksploatacji codziennej następują systematyczne zmiany. Skrzynie 5-biegowe z lat 60-tych miały rozrzut przełożeń między I a V rzędu 3:1, w latach 80-tych doszły do 4:1, a dziś zwykle przekraczają 5:1. Oczywiście im większy moment i moc, tym ów rozrzut może być mniejszy, ale stosując starą konstrukcyjnie skrzynie 5-biegową (np. N9 od 2-litrówki) do zastosowań sportowych możesz dać dyfer nawet 4.11 (bo maksymalną prędkość dokręcisz na piątce), a dla autostradowo-miejskiego cruisingu ujedziesz z silnikiem o mocy 115 PS nawet na dyfrze 3.22, ale maksymalną prędkość osiągniesz na czwórce. Rozwiązania pośrednie (3.44, 3.55, 3.73, 3.89, itp.) będą wymagały żonglerki oponami, bo na przewidzianych przez producenta rozmiarach prędkość maksymalna będzie niższa od obliczeniowej (jeśli ma to jakiekolwiek znaczenie). Pozostałe aspekty (spalanie, przyspieszenia, hałas przy prędkości podróżnej) będą gdzieś po drodze pomiędzy cytowanymi wyżej rozwiązaniami skrajnymi.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2016-05-19 10:54:26 /
Idealne przełożenia według mnie do pinto ma skrzynia Borg Warner T5 z jedynką 2.95, z mostem 3.73 i piątym biegiem 0.730 dałoby się normalnie ruszać i mieć 120km/h przy 3000 obr/min
Przemek S. / 2016-05-19 17:20:38 /
Jest jakiś sposób na obliczenie obrotów przy moście 3:53 i kołach 195/60/15? na biegu 4-biegu (1:1) przy prędkości 100km/h?
Curtis_Capri / 2016-05-20 10:01:12 /
http://busomania.pl/calculator/pl/ :)
Al_Coholik / 2016-05-20 10:17:17 /
Jest - odrobina wyobraźni i arytmetyka na poziomie III klasy szkoły podstawowej ...
RPM = obroty silnika w 1/min
D = przełożenie dyfra
w = szerokość nominalna opony w mm
p = profil opony w %
f = średnica felgi w calach
B = przełożenie w skrzyni biegów
V = prędkość w km/h
RPM = D x B x V x 10^8 : [60 x Pi x (2p x w + 2540f)]
Pozdreaux
KRK 4m / 2016-05-20 11:00:16 /
Obawiam się ze w tych czasach takim wzorem można zdobyć magistra.
Mysza liil (EM) / 2016-05-20 11:18:28 /
3,45 i N9 w Taunusie z v6 czy nawet 2.0 r4 jest i tak troche krótki jak się jeździ normalnie i w trasie. Ale jest dobrym optimum ....
MikeB4 / 2016-05-20 13:28:38 /
Dzięki, już mniej więcej wiem czego się spodziewać po danych obrotach. Na małych prędkościach różnice nie są duże, dopiero około 75km/h zaczynają być zauważalne.
Wybór więc padnie na 3:55, ale jeszcze jedno: czy szpera w jakikolwiek sposób mocniej obciąży silnik? To oznacza, że ze względu na szperę, silnik od 0 będzie się wkręcał na obroty z większym oporem? Czy jest to już bez znaczenia?
Curtis_Capri / 2016-05-20 14:23:14 /
Lekki odgrzewany kotlet.
Stoje przed wyborem tylnego odpychacza zwanego mostem dyferencjałem zawieszeniem i wszystkiego razem a i osobno.
Teraz co jest
-silnik saab b204/205 moc 200-250KM mysle że górnej granicy pooki co przekraczać nie bede.
-skrzynia z omegi r25
R25 Ratios
1st 3.95:1
2nd 2.19:1
3rd 1.39:1
4th 1.00:1
5th 0.84:1
I teraz tak opcje na tą chwile są 3: most z explorera 3,73; most z volvo 240, cała zawiecha z mx5.
Chodzi o w miare ok szerokość, koszty itd......ale teraz własnie przełożenie Mx5 prezentuje sie fajnie tylko maja chyba dupiaste przełożenia 4.1 jak takie przełożenie miało by się do powyższego zestawu? wszelkiej mści kalkultory już przerabiałem. Chodzi mi o normalną jazdę, czasami polatanie bokiem + time to time dłuższa trasa.
SKUN_3M / 2017-05-08 14:39:50 /
ale przełożenia z dupy ma ta skrzynia :) przy tej mocy, przełożeniach skrzyni szukałbym coś bliższego 3.44. Jak założysz 4.1 to może z dwójki ruszyć i od razu na czwórkę wrzucić ;)
Grzesiek_Rudy / 2017-05-08 14:56:34 /
żadne tam "z dupy" (też mi dyplomatyczne określenie).
Przełożenia wręcz typowe.
Przy czym na kompromisy bym nie liczył.
Napisz jaki rozmiar kół?
Do sportu przełożenie jak najkrótsze, dla np. kól 17'stek nawet rzędu 4,44.
Na autostrady zdecydowanie coś "szybkiego".
Tak na prawdę na coś jednak warto się zdecydować. Czy sport, czy podróże :)
Jeśli jednak ma być coś pośredniego, to bym celował mięcy 1:3,9 lub 1:3,7 dla np. 205/50R16 lub 215/40R17
Jak planujesz malutkie kółka, no to jednak "szybszy" most.
♠Zoggon♠ / 2017-05-08 15:09:33 /
rozmiar kół to 15 tki szerokość 225-245 przy wysokości 50
Generalnie tak jak pisłem auto zabawek z tym że zdaży mu sie zapewne kilka tras w życiu.
SKUN_3M / 2017-05-08 20:19:31 /
to coś jak 215/45R17.
Więc jak ma być do zabawy, to wg mnie most 4,11 lub 4,44 itp.
♠Zoggon♠ / 2017-05-08 22:55:15 /
Jak chcesz się bawić to chcesz zawieje tył od rx8. Przełożenie 4,44, torsen, wytrzymuje pod 400km, kompletna zawiecha z hamulcami 302mm to koszt około 500 zł. Wymiarowo idealnie pod taunusa
michalch83 / 2017-05-08 23:51:33 /
Bez sensu taki krótki przy tej mocy. Coś w okolicach 3,3- 3,5:1 już będzie krótko a i w trasie Cie nie zabije dźwiękiem przy 100-120 kmh w miarę komfort. Np. do Beemek do upalania 4:45 jest za krótki do driftów dla 2.0 R6, 2.5 R6 2.8 R6 i więcej - raczej dobry do czterocylindrówek miedzy 100 a 140 KM. Taki ekstra krótki w mocniejszym silniku nie ma żadnego uzasadnienia i musisz upalać na trójce :D (albo lubisz spinować co chwile) Do 2.0 dają około 4,10 3,73 i jest super a do 2.5 czy 2.8 najlepiej 3,45 .... Jeszcze dużo zależy od masy -- im większa tym krótsze przełożenie powinno być. Okolice tony +300kg j/w
MikeB4 / 2017-05-08 23:58:43 /
Ja mam obecnie silnik 177 km, skrzynię R25 o jakiej piszesz i most 1:3,67 i koła 13".
Warto kupić taką skrzynię z diesla i wykorzystać przełożenie 5 biegu, wtedy przynajmniej w trasie nie będziesz narzekał na obroty,
generalnie 1 bieg nie jest potrzebny. Samochód traci trakcję na 3 biegu, np przy dodawaniu gazu na zjazdach z ronda.
Proponuję most 3,22 ewentulanie 3,44 jak do zabawy.