rzecz w tym, ze pokazuje wlasciwie dobrze, ale gdy wylaczam silnik to wskazowka chce popelnic samobojstwo rozbijajac sie z cala sila wychylajac sie na max wskazanie. podczas pracy dziala dobrze warjuje podczas wylaczania silnika. co to moze byc? przy tej czesci instalki nie grzebalem a obrotomierz jest podlaczony do B+ cewki a kostka z tylu obrotom. ma chyba 3 przewody
Kriss_MustangII / 2002-11-04 23:40:26 /
cos mi sie tu nie zgadza, tylko czemu on dziala (chyba zle sprawdziles)
obrotomierz ma byc podlaczony do minusa cewki, a drugi przewod do tego stabilizatorka napiecia z tylu zegarow, moze on jest nawalony i jak napiecie skacze to wskazowka tez, po to chyba jest to urzadzenie zeby wskazowka nie skakala
camaro / 2002-11-05 10:40:22 /
A macie moze na sprzedaz obrotomierz to "szóstki"?
B / 2002-11-05 10:48:05 /
mam instalke od mustanga i obrotomierz jest tam na jednym kablu z rezystorem balastowym podlaczony na + cewki: kabel + leci od obrotomierza razem z balastowym i prosto do cewki bez zadnych laczen po drodze. wiem, ze powinien byc podlaczony do - bo polonez tez tak ma. ciekawi mnie tylko dlaczego wogole on dziala?
Kriss_MustangII / 2002-11-05 12:00:23 /
A ja mam obrotomierz z trzema pinami...jak to podlaczyc do R4 2.0 ohc?
Minus cewki to sygnal...a reszta?
Mattai / 2006-11-08 16:05:00 /
ja miałem swego czasu w Grandzi obrotomierz od Pomyloneza, nawet udało mi się wpasować w deskę zamiast zegarka. Z tego co pamiętam to te trzy wyjścia to +, - od zasilania obrotomierza oraz terzeci przewód do cewki. Działało bez zarzutu ale denerwowało mnie że jest nie oryginalny i ma inne podświetlenie. W sumie trochę chęci i można wszystko :)
Konradus / 2006-11-08 16:21:06 /
Po wyjęciu obrotomierza to można określić który zacisk do czego po kolorach przewodów które widać przez przezroczystą obudowę, żółty to do zacisku 1 na cewce, czerwony do 15 (plus po włączeniu zapłonu), czarny to minus. Kolory przewodów w wiązce są oczywiście już inne.
dieselfan aka zgoniok / 2006-11-09 07:08:14 /
sam obrotomierz pewnie jest oki, coś jest skopane generalnie w instalacii, jam mam żle podpięty hebel, po jego wyjęciu silnik nie gaśnie ale obrotomierz wariuje , jeśżcze nie sprawdzałem co jest zle , ale objawy o dziwo prawie identyczne.
.STICH. / 2006-11-09 07:43:38 /
U mnie na cewce jest tych przewodow kilka ...ktory to ten od obrotomierza? Jakis kolorek albo opis zlacza... :-)
Mattai / 2006-11-09 11:52:07 /
w grandzi kolor kabla do obrotomierza to ciemny seledynowy
dieselfan aka zgoniok / 2006-11-09 11:54:13 /
W tej fabrycznej wiazce jest doprowadony do samego kokpitu?
Mattai / 2006-11-09 11:56:15 /
jak w aucie fabrycznie nie było obrotomierza to może go nie być, ale to nie problem pociągnąć kabel od minusa z cewki (zacisk z nr 1 wg boscha), lub z przerywacza do obrotomierza.
dieselfan aka zgoniok / 2006-11-09 12:00:37 /
Dzieki , forumowicze i to forum jesteście nieocenieni.
Mattai / 2006-11-09 12:30:26 /
dodam tylko od siebie, ze cewka zapłonowa nie ma + i minusa tylko zaciski "15" i "1", zacisk 15 podpinany jest do miejsca w którym pojawia się +12 po przekręceniu stacyjki (czyli 15), za cisk 1 do przerywacza, albo do modułu, i nie są to tylko oznaczenia Boscha, tylko międzynarodowy kod oznaczeń...
Jedynka jest przewaznie zielona jasna. Ten ciemny seledynowy jest mocno przesadzony ;)
Mysza liil (EM) / 2006-11-09 23:33:28 /
No i kolejny problem
-obrotomierz mam
-porade mam
-nie mam mozliwosci prostego zamontowania w/w poniewaz folia z tylu konsoli licznikow nie przewiduje zadnych nowych instalacji, nie ma miejsca pomiedzy sciezkami aby wyprowadzic piny od elektryki obrotomierza. Obawiam sie tez ze bedzie problem z mechanicznym montazem.
Mattai / 2006-11-10 21:28:18 /
a ja się tutaj podepnę, bo częściowo problem dotyczy obrotomierza.. wracałem z pracy, i w pewnym momencie, jakby autko troche gorzej pracowało, dławiło sie i przerywało, a wskazówka obrotomierza nie poruszała się płynnie tylko skokami i bardzo chaotycznie, teraz jak przekręcam kluczyk do pozycji kontrolek, to wskazówka obrotomierza skacze tak do 500 obr albo mniej, silnik odpala prawie normalnie, tyle ze przy uruchamianiu słychac takie "cykanie" cyk cyk cyk cyk, pracuje tez prawie normalnie, tylko cos nie do konca jak powinien..hmm.. czyzby winna była cewka?
Śpiochu / 2006-11-11 22:51:55 /
Cykanie może być spowodowane jakimś przebiciem przy cewce.Pozdro
ten obrotomierz mnie zmylił... cykanie ustało wraz z ustaniem pracy rozrusznika.. ale kilka razów młotkiem.. i działa.. a i cykania nie ma i obrotek pracuje prawidłowo :)
Śpiochu / 2006-11-12 14:15:25 /
A więc kolejne pytanie z cyklu obrotomierz:
Mój zasadniczo do tej pory działał bez zarzutów. jakiś czas temui zaczął raz na jakiś czas się wyłączać - wskazówka ni stąd ni zowąd opadała, po jakimś czasie równie niewytłumaczalnie podnosząc się spowrotem. Sytuacja o dziwo z czasem nasilała się i teraz to raczej mógłbym powiedzieć że czasami działa. Tak na godzine jazdy - przez 5 minut mam obrotomierz. Czy ktoś spotkał się z czymś podobnym ? O co może chodzić ?
valhallen / 2007-02-01 13:47:51 /
Należy sprawdzić ciągłoć przewodów od cewki do obrotomierza, opraz zasilających- zarówno +12V jak i masy. Jeśli wszystko w porządku z przewodami, rozebrac obrotomierz i poprwic luty w środku. Prawdopodobnie coś nie styka.
ja się podłączę z takim pytaniem: mój obrotomierz w capri pokazuje mniej obrotów niż to powinno być wyszło to przy ustawianiu obrotów biegu jałowego w warsztacie.Co może być nie tak może ktoś ma jakieś pomysły.
Cichy77 / 2007-05-10 21:06:26 /
- obrotomierz może byś od v6 przy silniku r4 :)
- ktoś demontował wskazówkę i źle ją założył.
Trójkąt / 2007-05-10 22:15:35 /
do Cichego, ja tak miałem jak nie miałem masy w obrotomierzu, pokazywał mniej niz było...
czyli sprawdzić masę ok tak zrobię. Dzięki!
Cichy77 / 2007-05-11 07:25:16 /
czy można zamontować obrotomierz od motoru np MZty ? bo te co sa dostepne samochodowe to jakies troche burackie kolorowe z diodami,jak calibra a chce taki zwykly i znalazlem taki:
fajny z klimatem i bez zbednych gowien jak shift light (jakbym nie wiedzial kiedy mam zmienic bieg :P)
jak da rade to co bede potrzebowal do jego montażu?
pozdrawiam
mateush (proko) 3M / 2007-06-13 15:39:37 /
Marnie to widzę.
Musiałbyś dorobić jakieś kółko napędzane paskiem klinowym np. tym od alternatora i jakąś przekładnię, by odpowiednio dopasować obroty.
Obrotomierz w "Elżbiecie" jest napędzany linką tak jak prędkościomierz, a nie impulsami z cewki zapłonowej.
gryziu liil (EM) / 2007-06-13 15:58:09 /
walcze z obrotomierzem, mam 2 sztuki, jeden od Capri jeden od Granady, zeby bylo smieszniej wkladam je do Taunusa ale to nie wazne.
problem #1:
obrotomierz od Granady wpiety w instalke prawidlowo nie ma sily podniesc sie na wolnych obrotach i gdy jest silnik na sprzegle i jest na 0, czyli 0=1000obr/min i tak dalej czyli 500 = 1500 itd.
w momencie kiedy testowalem obrotomierz wyjety z calej obudowy podpinajac "na krótko" przewody pod maska, "-"cewki do srodkowego bolca z tylu obrotomierza, mase do tego jednogo bolca ktory jest troche z boku - obrotomierz mial prawidlowe wskazania gdy byl do gory nogami, trzymal ten +/- 1000/min a po zgaszeniu silnika podlatywał do góry na 0.
pytanie teraz o co chodzi?? :)
problem #2:
jako ze stwierdzilem w miedzy czasie ze ten z Granady nie dziala, wyszperalem jakis od Capri i podpinajac pod maska dokladnie jak ww. czyli "-"cewki srodkowy(wew. czerwony, podwójny), masa na ten pojedynczy (wew.czarny) obrotomierz wskakuje na 7000 czyli max i tak trzyma.
wyzej wyczytalem ze wazny jest "stabilizator"?? czyli jak rozumiem ten trzeci bolec w caprikowym obrotomierzu podpadajacy pod kabelek zółty??
za zegarami mam 4 kable w kostce od obrotomierza (nie w kolejnosci);
-cewka
-masa
-oswietlenie
-czwarty czarno-żółty jesli dobrze pamietam, pojawiajacy sie tez w duzej kostce.
pytanie jest takie, czy obrotomierz daje maxa dla tego ze nie ma 3 kabla, czy jest popsuty, bo juz na prawde nie chce 3 dzien z rzedu rozkrecac tej deski zeby sobie sprawdzic moja potencjalnie bzdurna teorie.. :)
bede wdzieczny za pomoc, bo obrotomierz to fajna rzecz i milo jak dziala :))))
Mac13k / 2007-09-14 11:22:03 /
ktos juz mial kiedyś taki problem że podłączył obrotka i wskazywał mu maxa i jak zwiekszał obroty silnika to na obrotomierzu sie zmiejszały czyli krótko mówiąc działał odwrotnie :) i o ile dobrze pamietam trzeba było go odwrotnie podłączyć...ale o szczegóły to nie do mnie bo ja nie bardzo znam sie na tym to jest to co pamietam z odpowiedzi...pozdro
mateush (proko) 3M / 2007-09-14 11:38:13 /
a świstak siedzi, bo sreberka byly kradzione...
Mysza liil (EM) / 2007-09-14 11:43:01 /
umnie w grani tez sa podobne objawy ostatnio wogole nie reaguje na uruchomienie silnika ale znalazłem sposob trza pierdyknac w deske i zaskakuje :) a jak sie wkreci do wiekszych wartosci to po zgaszeniu silnika nie opada do konca zatrzymuje sie na 1000 dopiero po chwili sam opada i co to moze byc dziwne ?
ten co sie wkreca na maxa nie reaguje na gaz... :/ i jest max caly czas,..
Mysza, jak jestes to pisz co zrobic.. !!! :)
pomocy :D
Mac13k / 2007-09-14 11:46:39 /
moze nie ma masy
Mysza liil (EM) / 2007-09-14 11:47:48 /
o ktory przypadek Ci chodzi?
mysle ze masa jest dobra, poprowadzilem ja do budy zaraz za zegarami, zreszta jak testuje obrotomierz pod maska to masa jest przez mierniczek i jest na pewno dobra.
najwaznejsze pytanie to czy obrotomierz ktory podlaczony tylko do cewki i masy daje 7000, po dodaniu tego 3 kabla (czarno-zółty) uspokoji sie? bo jesli tak to zaraz to zaczne rozkrecac. :)
druga rzecz to w tym obrotomierzu ze zdjecia (czyli tym co daje max) jak podlaczyc przewody;
zołty - czarno-zółty
czerwony podwojny - cewka
czarny - masa
czy jakos inaczej? :)
dzieki za pomoc :)
Mac13k / 2007-09-14 12:00:55 /
Chyba coś źle podłączasz jednak :(
Żeby działał obrotomierz, to musi mieć podłączone 3 kable: + na stałe, - na stałe i + z cewki zapłonowej (z zacisku łączonego z aparatem zapłonowym).
Który kabel do którego przyłącza, to nie pamiętam teraz ale jak wrócę z roboty, to mogę sprawdzić, bo mam dechę z Capri luzem. Ale to koło 18 dopiero.
gryziu liil (EM) / 2007-09-14 13:58:36 /
Podłącze się do wątku. Dzisiaj wziąłem się za obrotomierz, chciałem się dowiedzieć co mu dolega ( mera lumel ms2 - coś tam ). Po podłączeniu wskazywał obroty niższe od rzeczywistych - na jałowych około 400 obr/min i na słuch chyba przekłamanie zwiększało się wraz z obrotami. Pomyślałem, że kable są kiepsko polutowane, więc polutowałem na nowo, no ale pomyliłem mase z sygnałem z cewki. Poprawiłem tak jak powinno być no i lipa. Żadnego odzewu. Mógł się spalić jakiś opornik czy coś ?
daniel46 / 2010-12-18 19:09:47 /
A czy aby na pewno została uwzględniona liczba cylindrów silnika?
gryziu liil (EM) / 2010-12-18 19:36:41 /
Z tyłu nie ma żadnego przełącznika do zmieniania liczby cylindrów, albo ja jestem totalnie ślepy :| Jedynie śrubka, jakiś potencjometr to jest czy coś.
daniel46 / 2010-12-18 19:37:50 /
http://www.youtube.com/watch?v=GfoAEVnz5h0 Filmik poglądowy jak było zanim przelutowałem kable. Wiem, że wskazówka jest odchylona nieco w dól, ale to nie może zmieniać aż tak obrotów. Po wyłączeniu kamery jałowe zeszły na jakieś 400 obr. W zeszłym roku jeszcze pokazywał normalnie, któryś lut mógł się spieprzyć i przez to ta niedokładność ?
daniel46 / 2010-12-18 19:57:05 /
opornik raczej się spalił. To raczej to "coś".
Po prostu zacząłeś zasilać go impulsami z cewki, a tam "piki" voltów mogą przekraczać 100V.
Padły pewnie tranzystory, ewentualnie kondensatory elektrolityczne.
Jak jest tam jakiś układ scalony, to raczej na pewno do wymiany.
Ale mogę się mylić. Mimo wszystko da się naprawić, a koszt części nie przekroczy 12 zł.
Czyli najlepiej wziąć stary obrotomierz, pójść do jakiegoś elektronicznego żeby dobrali każdy rezystor nowy, nową płytkę i wszystko przelutować wg starego układu :P ? Prościej by pewnie było kupno nowego obrotomierza, ale wolę się z tym pobawić, nauczyć się co nieco, ewentualnie jak spieprzę robotę to wtedy kupię nowy..
daniel46 / 2010-12-19 22:10:46 /
nowej płytki nie kupisz, bo jest robiona dla tego projektu. W sklepie tez raczej nie będzie nikt grzebał ci w układzie i odczytywał wartości elementów.
Poza tym odczytaj te elementy które wypisałem- półprzewodniki i ew. kondensatory elektrolityczne.
jak tego nigdy nie robiłeś, to raczej się za to nie bierz.
No tak, raczej nigdy się tym nie zajmowałem. To faktycznie dam spokój, i lepiej kupie inny, będzie bezpieczniej :D
daniel46 / 2010-12-20 17:00:47 /
Odświeżam wątek ( w dodatku ostatni post jest mój :D). Mam zegary od Granady mk2b. Wszystko byłoby fajnie, gdyby nie obrotomierz. Na wolnych obrotach pokazuje ładnie w granicach 800obr/min, ale jak przekroczy się 1000, to zaniża wskazania.. Wszystko wskazywałoby na to, że to obrotek od v6, ale wtedy i na wolnych pokazywałby inaczej, a pokazuje ok..
Wiem, że zegary można z kimś wymienić albo kupić za małą kasę, ale może ktoś miał taki przypadek i wie, który kondensator albo rezystor trzeba wymienić, żeby było ok.
A może to faktycznie jest od v6 i na wolnych jest tak małe przekłamanie, że trudno odróżnić o.O "?
daniel46 / 2013-02-09 17:31:02 /
Aha, silnik do dohc16v, a obrazując przekłamanie, to odcięcie w rs'ie jest w okolicach 6700, a u mnie jest w granicach 4500-5000
daniel46 / 2013-02-09 17:32:28 /
Jest od v6, im niższe obroty tym mniejsze przekłamanie. Zauważ że na zgaszonym silniku nie przekłamuje nic ;)
Zamontuj od R4 i nie kombinuj, bo nikt się nie wziął i nie porównał tych dwóch obrotomierzy, przez co krąży opinia o tajemniczym kondensatorku, jednak nikt nie wie którym i na jaki podmienić w praktyce żeby działało.
Mysza liil (EM) / 2013-02-09 18:47:48 /
podłącz do transformatora dzwonkowego, jesli pokaże 3000 rpm, to znaczy, że jest od R4,
jeśli inaczej, to w zależności od wskazań- 6, 8 lub 12 cylindrów
No dobra, kupiłem zegary od rzędówki, podpinam, odpał - wolne obroty 1100. No to wziąłem mały śrubokręcik i delikatnie skręciłem potencjometrem na 850. Wszystko ok, ale przekłamanie zrobiło się takie samo jak na starym obrotomierzu. Odcinka przy 4500. A jak znowu ustawie wolne na 1100, to pokazuje obroty normalnie... Co może być skopane, EDIS czy coś jeszcze ?
daniel46 / 2013-02-18 15:22:31 /
Może masz wolne 1100.
Mysza liil (EM) / 2013-02-18 17:07:06 /
A wie ktoś może, ile książkowo ten silnik powinien mieć na jałowych ?
daniel46 / 2013-02-18 17:36:43 /
a test z trafo robiłeś?