ile dokLadnie wynosi 1PS?
m.i.c.r.o.n. / 2005-07-20 09:35:55 /
Przeliczając kW na KM (czyli PS) trzeba zastosować współczynnik przejścia: 1 kW=1,3596 KM i odwrotnie 1 KM=0,7355 kW.
Koń mechaniczny (KM) - przestarzała jednostka mocy. Jeden koń mechaniczny jest to moc niezbędna do tego, by masę 75kg podnieść na wysokość 1metra w ciągu 1 sekundy: 1KM = (75kg × 9,81m/s2) : 1s = 735,5 W
Lub inna definicja:
Koń mechaniczny (KM, PS (niemiecki), CV (francuski)) pozaukładowa jednostka mocy. Jednostka mocy w układzie jednostek miar MKS.
1 KM = 75 kGm/s = 735,498 W = 0,9863 HP
Jednostka powstała na wzór konia parowego (HP) stworzonego w krajach anglosaskich do porównywania mocy maszyn parowych z koniem. Moc 1 KM odpowiadała zaprzęgowi z jednym koniem, 2 KM – z dwoma końmi itd. (w przybliżeniu). Jest to moc brutto oddawana przez konia z pominięciem strat.
Po wprowadzeniu układu SI zastąpiony kilowatem. Nadal często używany do określenia mocy silników spalinowych. Często moc podawana jest w obydwu jednostkach. Drugą wartość umieszcza się w nawiasach.
Hrabia® / 2005-07-20 09:43:25 /
jak dla mnie to marketingowcy nadal używają i będą używać głównie jednostki KM bo jest ich więcej niż kW :)) a to lepiej wygląda w prospektach ;]
dla przykładu: capri 2,8i ma aż 160KM!!! i tylko 118kW ;]
Trójkąt / 2005-07-20 10:10:32 /
Z dodatkowych ciekawostek [bowiem wywód JP Hrabiego jak zwykle trafny był i z założenia wyczerpujący] w opracowaniach anglosaskich oprócz "gołych" HP spotkać można SHP, IHP, BHP, EHP, w kontynentalnych zaś - oprócz rzeczonego PS - także pk, ch, CV itd.
Wprowadzona przez Jamesa Watta jednostka HP równa jest 746 Watom. W angielskich szkołach do dziś pokutuje wierszyk:
In fourteen hundred and ninety-two
Columbus sailed the ocean to reach Haiti
Divide that number exactly by two
And that's how many Watts there are in HP.
Zdaniem Watta jeden zdrowy koń zaprzężony w kopalni do windy w ciągu minuty wyciagał z szybu o głębokości 100 stóp ładunek 330 funtów [~150 kg], co po przeliczeniu na jednostki metryczne dawałoby [330 x 0.4535 x 30.48]:60=76 kgm/s, co z kolei przeliczone przez przyciąganie ziemskie [x 0.981] daje rzeczone 746 Watów.
IHP to indicated horsepower, jednostka "najsłabsza" z wymienionych, stosowana w opisach XIX-wiecznych maszyn parowych, lokomobil, statków i lokomotyw. Jest to moc "na denku tłoka", a więc zakłada 100% sprawność silnika, co dalece odbiega od realiów. Silnik o teoretycznej mocy 1000 IHP ma zwykle około 750-850 "normalnych" koni.
BHP to braked horsepower, a więc moc uzyskana na hamowni - zwykle bez prądnicy, pomy wody itp. ustrojstw - także o jakieś 10% wyższa od autentycznej. Od lat 70-tych dodatkowo określana "net BHP" [w pełni obciążona, jak w gotowym aucie] albo "gross BHP" - dla gołego silnika.
SHP to shaft horsepower, a więc moc na wale turbiny [parowej lub gazowej], czyli wyjściowe BHP pomniejszone o straty wynikłe z tarcia itd.
EHP to effective horsepower, czyli moc realnie pozostająca w dyspozycji na pędniku [śmigle samolotu, śrubie okrętowej, itp.]. Zwykle mniejsza o jakieś 5-8% od SHP i 15-25% od IHP.
Holenderski PK [paardekracht], francuski ch [cheval] oraz hiszpański, portugalski i włoski CV [cavallo] równe są niemieckiemu PS [Pferdestaerke], zgodnie z niemiecką normą DIN równemu 735.49875 W czyli 1.01387 net BHP wg jankeskiej normy SAE. Francuski CV [cheval vapeur = koń parowy] nie jest natomiast jednostką mocy, tylko POJEMNOSCI silnika stworzona dla celów podatkowych. Pierwszy odpowiada 260cc, a każdy następny - 175cc. Stąd silnik 6CV ma pojemność między 1135 a 1310cc itd. Tzn. tak było w czasach naszych aut. Obecnie wprowadzono współczynniki dla spręzarek, skrzyń 5- i 6-biegowych, etc. - łatwo sie pogubić i szkoda miejsca na dokładny opis.
Anglicy zresztą także niegdyś stosowali "hp" [małe litery] do oznaczenia wielkości silnika, ale wzór tu był bardziej skomplikowany: hp= 0.4 D x D x N, gdzie D oznaczało średnicę cylindra w calach, a N - ilość cylindrów, stąd typowy Kent OHV byłby motorem "16 hp", Pinto 2.0 miałby "20 hp", a Essex 3.0 - "33 hp".
I toby było na tyle :)
Pozdro.
KRK 4m / 2005-07-20 10:58:46 /
co to za chory tytuł!!!!!!!!!!
czy naprawde nie mozna inaczej ????????
czy to slonce tak dopala czy po prostu myslec sie nie chce ????
post jet fajny tylko zalozyciel bez glowy !!!
Wojdat / 2005-07-20 16:55:10 /
ale czy to znaczy ,ze 1PS równy jest 1KM?
Bo do tej pory wydawaBo mi sie,ze tak jest...
w moim fordzie jest 105PS.Bedc na przegladzie kole[ z diagnostycznej powiedzial,ze mam ponad 130KM...sam juz nie wiem..130km,czy 105KM?
pozdrawiam
m.i.c.r.o.n. / 2005-07-20 16:55:24 /
1 PS = 1,0139 KM ... o ile się nie mylę :)
babejsza / 2005-07-20 17:00:51 /
Wydaje mi się, że KM czy PS to tylko kwestia nazewnictwa w danym języku: 1KM = 1PS, ale mogę się mylić... Różnica (jak wykazał krk4m)pojawia się między KM a HP. Niech Wszechwiedzący wypowie się jeszcze raz!!!
Co do różnic mocy w papierze i stacji: myślałeś że masz 2.0 OHC a masz DOHC. Albo baranek ze stacji wziął OHC za DOHC i tyle.
Wasz oddany:
Hrabia® / 2005-07-20 17:33:28 /
Hmmm jest to prawdopodobne. Wydaje mi się jednak, że HP = PS :). Serio przydałaby się znowu wiedza krk4m :)
babejsza / 2005-07-20 17:58:20 /
Horse Power (HP) to jest to samo co Koń Mechaniczny (KM) i z niemiecka Pferde Starke (czy jakos tak z niemieckiego asem nie byłem) - (PS). Dalsze różnice zostały wykazane przez krk4m ;-)
bhp jest jednostką która nieco zawyża moc silnika bo mierzoną bez osprzętu a więc i oporów ;-)
MikeB4 / 2005-07-20 20:20:52 /
Przecież starałem się, aby już było jasno:
Silnik o mocy 150 PS DIN w Niemczech ma w Holandii 150 PK, w Polsce 150 KM, we Włoszech 150 CV, we Francji 150 ch, w Anglii i USA 152 net HP czyli ~170 gross BHP i jedyną solidnie odbiegającą od tego poziomu jednostką jest pozyczony od inkasenta z elektrowni kilowat, których ów silnik ma 110.
Diagnoście popieprzyły się kW z PS - gdyby Twój Pinto miał 105 kW, to istotnie miałby ponad 130 [a dokładnie 143] KM.
Pozdro.
KRK 4m / 2005-07-20 21:30:03 /
Oczywiście powyżej mi się pomyliło. Jest na odwrót czyli:
1 horsepower [international] = 1.0138697 pferdestarke (żródło: http://www.onlineconversion.com/power.htm).
Czyli jednak jednostkowa różnica jest.
Więcej informacji tutaj: http://de.wikipedia.org/wiki/Pferdest%C3%A4rke
babejsza / 2005-07-20 23:21:10 /
pozdro dla wojdata!!Nie wiem po co kolega zbiera glos,skoro na poczatku wypowiedzi wszystko neguje dokBadajac pikante docinki.Koles po to jest forum aby wymienic sie wzajemnie informacjami,a nie "zaczepiac"bez powodu.Dlatego moja rada na dzis:strzel dobrego barana i pod zimny prysznic...potem wpadaj na forum!
m.i.c.r.o.n. / 2005-07-22 11:48:49 /
Obydwaj macie rację: wątek fajny, ale tytuł bez sensu. Kolego m.i.c.r.o.n.i.e: tytuł wątku winien byc konkretny, ponieważ za 3 miesiące, jak ktos będzie szukał info o PS i KM może miec problemy, bo tytuł na nic nie wskazuje.
Każdy z nas przez to przechodził, więc luz.
Wasz oddany:
Hrabia® / 2005-07-22 11:54:28 /
zgadzam sie z przedmówca!!PEACE!!!!!!!brac Caprikowców nie mo|e sie klócic!
m.i.c.r.o.n. / 2005-07-22 13:22:19 /
ja nie neguje samego zadanego pytania bo temat jest ciekawy , wiec chyba masz problem jakis z czytaniem ....
tylko by ten temat bylo widac !!!
nie myslisz o tym czy sie przyda komus ten post czy nie , jak wiele twoich postow w stylu "pomocy" lub "pomooooocccccyyyyyy " czy "pytanko" lub zakladanie postow o tej samej sprawie po 2 razy "kopkit" czy reperaturki " ....
wiec raczej nie ja powinienem strzelic sobie baranka tylko ty powinienes w koncu przestac jezdzic "kaprik"-iem na "bani" i pomyslec co piszesz!!
Wojdat / 2005-07-23 19:12:46 /
Wojdat, przesadzasz - w końcu stanęło na tym, że jechał na kiszce :-P
No dobra. Czyli moc silnikow Forda - na przyklad podana w garazu - nalezy rozumiec jako moc na wale silnika z osprzetem i wydechem?
pmx (wiewior;) / 2005-07-25 10:55:10 /
Witajcie:)
Czy ktoś może mi wyjaśnić określenie "Engine Displacement (ci.) 2.75 ci."
To oznaczenie mocy(chyba:)) w amerykańskiej instrukcji obsługi. Jak to przeliczyć na popularne IHAHA:)
marcool / 2008-03-02 10:42:56 /
o ile się nie mylę to jest związane z wyprzedzeniem zapłonu
brzezin / 2008-03-02 10:47:20 /
tu masz kalkulator do przeliczenia tego: http://www.bgsoflex.com/displacement.html
Kohito_PS / 2008-03-02 11:53:15 /
Marcool - na 'ihahaha' tego nie przeliczysz, podobnie jak na stopnie Kelwina czy Tesle. CI to 'cubic inch' a 'displacement' to pojemność skokowa.
1 cal sześcienny = 16,3871 ccm, a więc 2.75 ci to 45 cm3 - niecałe pół literatki albo poj. silnika motorynki.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-03-02 14:16:42 /
Witajcie :) Dziękuje "Krk 4M"za objaśnienia:) Jednak żyją na świecie ludzie mądrzy:)
marcool / 2008-03-09 09:17:58 /
Taaa... A oprócz nich także Krk4m :D
Aldaron / 2008-03-09 20:50:31 /
Aldaron - możesz jaśniej? Nie skumałem dowcipu ...
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-03-09 22:08:34 /
Ostatnio zastanawiałem sie jak obliczyć moc swojego silnika byłem zdecydowany na chip tuning mam chryslera 2.2 crd kturen ma 300Nm przy 4200 o/m opisano ze ma 121 Km ale okazuje sie że on ma 171 Km a ten cały chip tunig to chyba jakac bajda poniżej artykuł prosze napis Cytat:
"W tym momencie ważne jest, aby zrozumieć, że nikt na Ziemi nie mierzy mocy silników. To co jest mierzone na hamowni to moment obrotowy - wyrażany w Stanach Zjednoczonych w funto-stopach, a w Europie w Niutonometrach. Następnie obliczana jest moc poprzez zamianę siły obrotowej momentu obrotowego działającej w danym czasie, na jednostki mocy."
Krótko mówiąc: Moc = moment obrotowy razy obroty silnika.
Dokładne działanie na obliczenie mocy:
MOC* = (moment obrotowy** x obroty na minutę) / 9549
* moc wyrażona w kilowatach (KW) - 1 KW = 1.3 KM (Koń mechaniczny)
** moment obrotowy wyrażony w niutonometrach (NM)
Pamiętać należy, że:
- wynik jest w Kw i że trzeba go pomnożyć przez 1.3
- działanie oblicza moc na danych obrotach (więc jeśli chcecie sprawdzić ile koni wasze auto ma na 4000 obr, to musicie wiedzieć, jaki ma moment obrotowy na tych obrotach)
zcie co o tym myslicie
white-tiger / 2008-04-20 20:48:46 /
ze to juz wszystko bylo http://www.capri.pl/forum/42117 , ale moze w chryslerach jest inaczej ;)
Mysza liil (EM) / 2008-04-20 20:55:22 /
Ja myśle, że to nie jest forum Cryslera a napewno nie 2.2 CRD ....
A czip tuning w Capriku to sobie można zastosowac na silniczek wycieraczek albo dmuchawy ;-)))) Nie ma tam żadnych komputerów więc nie mamy o czym pisac ..
A tak się zastanawiałem dłuższą chwile i widze na co Twój umysł wpadł --
Pomnożyłeś te 300 Nm x obroty i podzieliłeś przez magiczne 9550 i wyszło Ci 171 KM - jak Ci się wydawało o 50 KM wiecej niż podaje fabryka ;-PPPP
a 1 KW = 1,3596 KM - zbyt dużym uproszczeniem jest tu 1,3 to już mały błąd , ale sam wynik jest zupełnie z kosmosu - o czym poniżej
Upieranie się przy mierzeniu czy nie mierzeniu mocy przez hamownię mocy jest równie bezsensowne co twierdzenie, że termometr rtęciowy nie mierzy temperatury, a jedynie wychylenie słupka cieczy o odpowiednią długośc , które następnie jest skalowane na wzrost lub spadek temperatury - po prostu nie widze w tym celu. Moc jest parametrem mierzonym przez hamownie , podobnie jak moment obrotowy i obroty ;-) Nieważne jak to się odbywa ....
TWOJE DWA ZASADNICZE BŁĘDY -
2.2 CRD ma 121 kW a nie KM (121 kW ~ 150 KM)
pomyliłeś miejsce występowania najwyższej wartości momentu - w PT Cruiser 2.2 CRD max moment jest przy 1600 obr/min i faktycznie wynosi 300 Nm ( ma wtedy zabójcze 50 KM - moc dwóch maluchów). Żaden diesel nie ma raczej max momentu przy odcięciu ... to najwyższa moc wystepuje przy 4200 obr/min i wynosi 150 KM - jak łatwo policzyc ze wzorku jest wtedy 275 Nm momentu obr
MikeB4 / 2008-04-21 02:14:13 /
Mike B4 - że Ci się jeszcze chce.... :)
A swoją drogą 121 kW to nie 150 KM, tylko 165.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-04-21 10:18:43 /
hehe faktycznie ~110 kW to 150 KM
MikeB4 / 2008-04-21 11:12:19 /