na wstepie prosze by mnie nie opieprzac ze pytam , nie udalo mi sie znalesc nigdzie tej konkretnej informacji
mam aktualnie skryznie typ E, bede mial N9 od ohca, znalalzme ze oprocz dzwonu walek jeszcze nie pasuje, wiec pytanko cyz da rade z E do N9 przelozyc walek i tak jezdzic, albo jak ianczej to zrobic ?
Z gory dzieki za odpowiedzi
DeMaDeS / 2005-07-05 14:17:11 /
Nawet gdyby tryb na walku bylby taki sam (w co watpie), to chcialbym zauwazyc ze 20letnie zeby ulozone do pracy z soba z innymi sie pogryzą :(
Mysza liil (EM) / 2005-07-05 16:00:50 /
Nie pasuje. A problem nie leży w pasowaniu E-N a 4-5 biegów. No i oczywiście kwestia łożyska pilotującego wałka sprzęgłowego.
granadziarz_3M / 2005-07-06 10:28:39 /
To ja tu podepne, zmieniałem skrzynię IV na V i napotkałem problem - "przednia część" wałka sprzęgłowego w piątce ma większą średnice niż w czwórce i jak się można domyśleć - nie pasuje (!!!!!!!!!!!!!!), nie wiem teraz co robić, czy przekładać wałek od czwórki (nie wiem nawet czy przypasuje) czy przetoczyć ten element od piątki, żeby miał tą samą średnicę - doradźcie, a moze jeszcze inny pomysł?
Pozdrawiam
Arek 3M / 2005-09-17 15:06:42 /
Acha, jesli komus to pomoze - granada 2,3 V6
Arek 3M / 2005-09-17 15:09:43 /
nie pasuje. Kupić wspomnianą w innym wątku tulejkę pilotującą wałek sprzęgłowy od Piździka i dać tokarzowi żeby wytoczył na wymiar z jednego chwytu. Kornik ma tak zrobione (silnik sprzed '82 i N9) i nie ma żadnych problemów. Tulejka kosztuje 10pln, usługa tokarza 15-20pln.
granadziarz_3M / 2005-09-18 09:33:34 /
Jaką tulejke? ja myslałem nad wyjęciem wałka, i przetoczeniem tego elementu, żeby miał średnicę taką jak w czwórce
I wtedy nic mnie to nie bedzie kosztowało :]
Arek 3M / 2005-09-18 12:27:47 /
Ten fragment to jest bieżnia łożyska, utwardzona powierzchniowo. Więc samo toczenie by nie wystarczyło. Konieczne jeszcze jest szlifowanie i obróbka cieplna. Dorobienie tulejki wyjdzie duużo taniej.
gryziu liil (EM) / 2005-09-18 12:52:19 /
witam. lepiej przetoczyć,przeszlifować i utwardzić tylko coby niebyło zadużego luzu na łożysku igiełkowym .a co dotulejki to pojakimś czasie wyrobisię,albo,na wałku prowadzącym albo co gorsze wytłucze gniazdo w wale po łożysku igiełkowym awtedy będzie naprawdę problem.
a moze by tak zwiazac drutem i zalepic tasma izolacyjna????
a nie latwiej kupic odpowiednie lozysko pilotujace i wymienic to stare mniejsze?
jakby co to mam wszystkie wymiary
po wydlubaniu starego z silnika trzeba zmierzyc jaka ma srednice zewnetrzna bo tez byly dwa wymiary
zewn 19/21 mm
wewn 12.7/15mm
camaro / 2005-09-19 09:47:40 /
witam Camaro ma rację prościej i bez kombinowania tylko czy są dostępne?
camaro, nie da się kupić łożyska które pożeni stary silnik z nową skrzynią :-(
tulejka dotoczona mi do tego przez tokarza ma ok 1.5 mm ścianki. To znajdź mi takie łożysko.
Owszem, nowy silnik (z dużą dziurą) ze starym wałkiem i owszem. Ale Stary silnik z małą dziurą w wale z mową skrzynią (n9, mt75) - bez wynazków się nie obejdzie.
granadziarz_3M / 2005-09-19 21:00:47 /
zgadza sie tego jednego nie mam
mam na polce 12.7/19 , 12.7/21 , 15/21
camaro / 2005-09-19 21:52:55 /
sprawdza się tulejka z fosforobrązu. coś takiego niewymaga smarowania i spokojnie wytrzymuje obciążenia jakie występują na tym wałku przy wciśniętym sprzęgle.
Trójkąt / 2005-09-19 23:18:11 /
lozyska kupci nie problem, wlasnie trafil mi sie 2.8 z lozyskiem o wewnetrznej 12,7 , skrzynia od 2,3 miala walek 15, wiec lozysko wymienilem i zero problemu,
kwestia o ile krotszy walek ma skryznia od ohca jak bym tak dzown przleozyl itp...
DeMaDeS / 2005-09-19 23:22:55 /
A jaka w tym 2.8 była zewnętrzna??? u mnie zew. jest 19 mm a wałek jest 15, chyba takiego łożyska nie dostane!!!
Arek 3M / 2005-09-20 23:32:33 /
nie dostaniesz. piszę to trzeci raz.
granadziarz_3M / 2005-09-21 07:57:56 /
Podkleję się:
Mam pilne pytanka:
1. czy łożysko sprzęgłowe oraz widełki do których przyczepia się linkę sprzęgła pasują ze skrzyni 4b "3" do 5b "N9"?
2. czy docisk sprzęgła mogę założyć od skrzyni 4 biegowej a tarczę sprzęgłową oczywiście odpowiednią dla N9?
pozdrawiam
♠Zoggon♠ / 2005-09-26 08:09:47 /
i jeszcze taka kwestia. Jeśli ktoś montował skrzynię N9 do taunusa, to jak rozwiązana jest kwestia łapy skrzyni, bo w N9 jest troszkę dalej niż w 4biegowej. Może ktoś mógłby podzielić się doświadczeniami. Jakiś gotowy przepis na przeróbkę łapy skrzyni?
♠Zoggon♠ / 2005-09-26 12:01:50 /
łożysko i widełki powinny pasować.. acz były różne wariacje nt. widełek wiec 100% pewności niedaje :)
docisk będzie pasował.
a przepis na belkę pod skrzynię jest prosty :) diaks i migomat.
Trójkąt / 2005-09-26 12:41:27 /
Na razie tylko wstępnie przymierzałem, ale ja kupiłem skrzynie razem z łapą od Capri (prosta) i do Taunusa pasuje niemal idealnie. Trzeba tyko w niej wywiercić nowe dziury na śruby, bo jest inny rozstaw.
gryziu liil (EM) / 2005-09-26 16:44:22 /
Diaks i migomat niepotrzebny, znakiem tego :)
gryziu liil (EM) / 2005-09-26 16:46:04 /
troszkę obadałem sprawę i piszę o swoich doświadczeniach zeszłej nocy:
mocowanie łapy w skrzyni N9 jest dalej niż w 4biegowej, a łapa w taunusie jest kształtu jakby "bumeranga" :-) więc spróbuję łapę obrócić, ale obawiam się, że i tak nie będzie pasować, no ale to jakoś jeszcze może rozwiążę.
Co do sprzęgła, docisku, łożyska oporowego, widełek i zamachu, to u mnie przy zmianie, żadna z tych rzeczy nie pasowała... Tarcza od 2.0 N9 była większej średnicy i miała większy wieloklin. Nie mieściła się w docisk od 1.6 jak i była za duża do koła zamachowego 1.6. Łożysko oporowe jak i widełki od 1.6 nie wchodziły na wałek N9, tak więc wczoraj stałem się posiadaczem nowego zamachu, docisku, tarczy, łożyska i widełek. Jak odkryję coś jeszcze ciekawego, to napiszę :-)
pozdrawiam i dzięki za wszelkie odpowiedzi
♠Zoggon♠ / 2005-09-27 08:29:46 /
Obrócenie łapy nic nie da :( W Taunusie mocowanie łapy do skrzyni N9 wypada dokładnie na linii śrub mocujących ta łapę do nadwozia, wiec najprostrzym rozwiązaniem jest zdobyć łapę od Capri i jedynie wywiercić w niej nowe dziury na śruby
gryziu liil (EM) / 2005-09-27 08:37:50 /
lepiej poszukaj lapy od sierry pasuje tylko trzeba ja przyciac po bokach ja nawet chyba mam gdzies taka moge sprawdzic odstapie za pyfo;) bo mnie juz nie bedzie potrzebna raczej u mnie pamietam ze 5 latala na lapie od sierry troszke przerobionej
michałP / 2005-09-27 10:26:20 /
michałP!
O ta informacija po lape i do nmie tak samo... Bo musze wymijane rozbicz z Typ-F. Ale na ten moment mam silnika 1,6. Ale moze eden czlowek odda mnie 2,0.
SlavaK / 2005-09-27 10:43:24 /
z kolejnym pytankiem się zwracam.
Czy wały napędowe do skrzyń N9 były także z tzw. przegubem elastycznym.
Czy np. w sierrach stosowane były takie wały? Chodzi mi gł. o to czy montując wał jak na fotce, dostanę łącznik pasujący na wieloklin wałka wyjściowego skrzyni N9, taki który pasował będzie także do przegubu elastycznego wału ze zdjęcia?
♠Zoggon♠ / 2005-10-14 08:41:51 /
Ja mam flanszę od Granady połączoną z wałem od Taunusa i pasi b. ładnie :) Tyle, że el. gumowy musi być też od Granady (lub od peloponeza, jak u mnie), bo taunusowski będzie miał za małą średnicę do flanszy tranadoskiej.
gryziu liil (EM) / 2005-10-14 08:56:24 /
granadoskiej być miało :p
gryziu liil (EM) / 2005-10-14 08:58:44 /
skrzynia N9 jest nowego typu wiec ma wieloklin jak wszystkie skrzynki z lat 80-tych, wiekszosc walow bedzie pasowala
w Capri nigdy nie bylo takiego lacznika ale sam sie zastanawialem nad jego zalozeniem, likwiduje on niepotrzebne naprezenia w wale
camaro / 2005-10-14 09:06:20 /
co do łącznika elastycznego to poloecam od pomyloneza trucka - taki rzemieślniczy ale jakoś tak wyglądający na większy (jakby więcej gumy)
granadziarz_3M / 2005-10-16 14:45:13 /
mam przegub elastyczny od Transita. Mam nadzieję, że z drugiej strony przypasuje do wału od Taunusa
♠Zoggon♠ / 2005-10-16 19:05:17 /
W kwestii zamocowania, wrzucam fotkę dostosowanej łapy z Capri do Taunusa z N9.
gryziu liil (EM) / 2005-10-16 22:29:08 /
Dla wytrwałych, czeski sposób :)
http://www.fordtaunus.cz/jak/5q/2x5q.html
kolejna porcja ciekawostek i pytań:
zakupiłem końcówkę która wchodzi w skrzynię od Transita... przegub gumowy jest tak duży, że klinuje się w tunelu (40zł w plecy). Łapa od Taunusa, przerobiona tak jak na linku powyżej nie pasuje przy skrzyni N9 bo ta mocowanie łapy do skrzyni ma nieco niżej niż w 4 biegowej (20zł w plecy) i skrzynia prawie dociska do tunelu a między łapą, a dziurami na śruby zostaje conajmniej 5 cm luzu... więc teraz kombinacja z łapą od Sierry, bo ta wydaje się wygięta ku górze... najkrótszy wał taunusowy 2 częściowy (ten bez przegubu gumowego) jest za długi o conajmniej 5 cm, pozatym musiałbym wymienić część krzyżaka na ten z większym wieloklinem, ale obawiam się, że wszystkie sierry zawsze przy N9 miały przegub... do tego teoretycznie tą część krzyżaka trzebaby skrócić o te 8 cm, w zasadzie w skrzynię N9 wieloklin wchodzi 4cm, a wewnątrz ma aż 12cm, więc na styk by to może i zagrało. Oczywiście mowa cały czas o wale bez przegubu elastycznego... z przegubem elastycznym, nawet po skróczeniu wieloklina prawie nie zostaje miejsca na sam przegób :-( musiałby on mieć może grubość max 2 cm, i to przy podszlifowaniu z obu stron trójników do których jest przykręcony... druga sprawa, to taka że nie pasuje mi rozrusznik? :-( tzn. na śruby pasuje, ale tam gdzie kończy się kółko zębate w rozruszniku (to się chyba bendiks nazywa) zaczyna się dopiero koło zamachowe, tak więc rozrusznik nie zachodzi w ogóle na koło zamachowe...
Pytania mam następujące:
1. czy istaniały gdziekolwiek wały napędowe z wieloklinem pasującym do N9, ale bez przegubu elastycznego, tylko z krzyżakiem na końcu? w zasadzie to chodzi o sam wieloklin... podobno w sierce tego nie było, podobno w starych transitach? jak to jest?
2. Czy sierra miała rozrusznik który głębiej wchodził w skrzynię... kwestia tego czy bendiks był wysunięty dalej o te 2 cm? niż w rozruszniku od 4biegówki? Koło zamachowe dobrze dokręcone, co dziwne wydawało mi się że jest tej samej grubości a tu lipa :-(
Wspomóżcie koledzy dobrą radą, bo mnie już zaczyna trząśc powoli...
♠Zoggon♠ / 2005-10-22 20:56:36 /
Zoggon, wsadzasz skrzynię do auta, wsadzasz wał do auta i dorabiasz łapę od skrzyni i ustawiasz podporę wału w zależności jak wyglada sytuacja w aucie. Nie ma że coś nie pasuje. Poprostu szlifierka, migomat, skrzynka piwa i wszysko się da. Co do wału to przeróbka wału (przedłużanie, skracanie, zastąpienie oryginalnych krzyzaków krzyżakami od żuka) to jakieś 250 plnów w Gdańsku, przy czym dla kolesia nie ma rzeczy niemożliwych.
granadziarz_3M / 2005-10-24 10:39:15 /
Granadziarz:
Łapę już dorobiłem. Najpierw przespawałem łapę od Taunusa, ale okazało się, że kiedy skrzynia u góry prawie dotykała już tunelu, to między łapą a blachami do których się ją przykręca zostaje 5cm luzu. Tak więc zastosowałem łapę od sierry z tym że samą gumę przykręciłem od dołu no i wszystko to pasuje. Teraz jeszcze dylemat z wałem. Będę się starał to jakoś spasować.
Pozdro.
♠Zoggon♠ / 2005-10-24 10:48:34 /
odnosnie tulejki na wałek pilotujący:
czy ma ktoś konkretny wymiar długosci tego?
zastanawia mnie jedna rzecz:
wałek od skrzyni 5b jest krótszy od tego w 4b o ok 3cm
czyli dorabiam tulejkę, która ma wejść na wałek pilotujący (15mm - średnica wewnetrzna) i w łożysko igiełkowe (śr. zew. 12,7mm)
wiec jezeli walek z 5b skrzyni jest na tyle dlugi ze dochodzi do walu silnika to tulejka moze blokowac polaczenie silnika ze skrzynia
wtedy, musiałbym wywalić łożysko igiełkowe, i tulejkę na wałek sprzęgłowy zrobić nie zwężaną na 12,7mm ale grubszą na 19mm (no może 18,7mm) co by trochę luzu miała.
czy tak to macie porobione w swoich autach?
reasumując:
N9 + tulejka zwężająca do 12,7mm ==> wchodzi w łożysko igiełkowe do wału korbowego
czy
N9 + tulejka poszerzająca do 18,7mm ==> wywalić łożysko igiełkowe z wału korbowego
materiał na tulejkę: fosforobrąz
długość takiej tulejki: ... ??
skad taką tulejkę: ... ???
wybacz granadziarz_3M ale nie rozumiem twojego postu a nie chcę pani ze sklepu tego przytaczać dosłownie: " Kupić wspomnianą w innym wątku tulejkę pilotującą wałek sprzęgłowy od Piździka i dać tokarzowi żeby wytoczył na wymiar z jednego chwytu."
co to jest Piździk? i gdzie on ma wspomnianą tulejkę? bo wątku nie znalazłem.
dzięki za weryfikację i pozdro.
Zoggon, przeciez Capri Mk3 ma waly z krzyzakiem na poczatku i w wiekszosci nowszym wieloklinem
Talar, jesli masz krotszy walek sprzeglowy to jest to skrzynia od rzedowki, masz do niej chociaz dzwon do V6?
sa dwa oddzielne problemy, jeden to przedluzanie walka a drugi to tulejka laczaca nowy walek ze starym silnikiem (15mm/19mm)
camaro / 2005-11-01 10:51:22 /
Hmmm strasznie dużo kombinacji Wam wychodzi. U mnie poszło bardzo prosto (Taunus MKII), skrzynia N9 pochodziła ponoć z Granady i była od R4. Podpięcie do silnika wymagało jedynie wymiany tarczy sprzęgła, bo miała inny wieloklin w piaście (mniejszy wałek), tulejka w wale pasowała do wałka N9.
Podwieszenie skrzyni pod tunel - łapa od Capri z wywierconymi nowymi otworami jak na zdjęciu powyżej. pasuje idealnie i w poziomie i w pionie, żadnego cięcia, przespawywania, dystansowania. Przy dokręconej łapie do końca, skrzynia ma niewiele, ale jednak jeszcze kilka mm luzu w górę.
Wał został ten sam, który jeździł do tej pory ze skrzynią typ "3", wymieniłem tylko flanszę na granadoską. Pasuje idealnie, żadnego skracania, czy wydłużania wału. mierzyłem skrzynię z dzwonem N9 i jest o 1 cm dłuższa od "3" więc nie rozumiem skąd miała by się brać konieczność zmiany długości wału.
Przegub gumowy wału również ma lużno w tunelu, o nic nie zaczepia. Wał na calej długości pracuje mniej/więcej w jednej osi.
gryziu liil (EM) / 2005-11-01 11:27:31 /
u mnie ktoś przespawywał w skrzyni nóżkę do której przykręca się łapę, więc łapa podeszła od Sierry... przegub elastyczny o dziwo nie mieścił się w tunelu, był duży -od transita, więc dokupiłem na szrocie wał (z krzyżakiem) od starego transita, przepiąłem na krzyżakach końcówkę do taunusowego i pasuje, no z tym że musiałem jeszcze do tunelu dospawać mocowania do których przykręca się podporę wału, bo odziwo tunel tego taunusa (mk1 sedan 2d) nie posiadał takowych (oryginalnie miał 1 częściowy wał i silnik 1.3), no i jeszcze okazało się, że wydech trzeba przespawać bo pod łapą skrzyni nie pasuje :/
♠Zoggon♠ / 2005-11-01 14:51:25 /
camaro - mam dzwon do V'ki + sprzęgło z tarczą to tej skrzyni. kwestia tego wałka mnie ciekawi.
a moze po prostu ktoś ma wymiary tej tuleji: dł x śednice
Ręce mi opadają. Spowrotem do góry i przeczytać wszystkie odpowiedzi po kolei.
granadziarz_3M / 2005-11-02 08:19:56 /
Znowu ja...
Jak wygląda kwestia średnicy tego wałka w automacie??? może były różne w zależności od rocznika?
Pozdrawiam
Arek 3M / 2005-12-23 00:03:13 /
Automacik z granady, z silnikiem 2,3
Arek 3M / 2005-12-23 00:10:04 /
w okolicach '82 zmieniła się średnica dziury w wale korbowym. w związku z tym zmieniły się średnicwe wszystkiego co w nim siedzi. Akurat konwerter jest pilotowany w podkładce dystansowej pomiedzy wałem a flywheel'em, więc zmiany średnicy go nie ruszają.
granadziarz_3M / 2005-12-23 15:54:55 /
Witam
Po prawie roku pozwole sobie odświeżyć temat. Poczytałem temat 3 razy i dalej mam troche niewiadomych. Przymierzam się do wymiany skrzyni 3 lub E (jeszcze dokładnie nie zidentyfikowana - za dużo podobieństw na rysunkach) na 9N. Silnik w Taunusie mam 2.8 prawdopodobnie od Grani. Chodziło tw w zestawie 2.8 (PR) + skrzynia 3 (E). Gdy próbowałem N9 wsadzić do samochodu to weszła na miejsce ale okazało się że łapa nie pasuje (temat oczywisty i odpowiedz była), teraz moje pytania:
1. Czy w związku z tym że skrzynia N9 ma grubszą końcówkę prowadzącą wałka sprzęgłowego - chodziło to ze starę skrzynią do tej pory z dużym luzem (niedopadowanie za pośrednictwem tulei)? [w tej chwili nie mam możliwości pomierzenia otworu w silniku] - i czemu nic sie nie rozsypało?
2. w skrzyni N9 mam chyba jakieś kabelki do prędkościomierza i brak jest wyjścia na manualną linkę a w starej miałem, jak to teraz dopasować?
pozdrawiam
ozonek / 2006-11-07 10:18:56 /
Jak mnie się uda zmienić ogony w N9 bo mam scorpio a kupiłem skrzynię od sierry z linką to ogon jak i pewnie cała skrzynia pójdzie w sprzedaz bo mnie to tylko miejsce zajmuje a sama skrzynia jest od diesla 2.5 ze scorpio z luzami na trybach podkreśłam dlatego zmieniam, z roku 87.
Ale nie wiem czy przed nowym rokiem się zepną bo narazie mam motor i blachę do ogranięcia.
pozdr.
Henry F / 2006-11-07 10:57:39 /
czyli jak dobrze zrozumiałem nie da się nic przerobić w kwestii linki prędkościomierza bez zmiany ogona skrzyni? czy całej skrzyni?
ozonek / 2006-11-07 11:10:06 /
Takie coś wlezie w n9??Jeździło w Taunusie ale nie wiem z jaką skrzynią:(
bon / 2010-07-08 23:28:36 /
powinno wleźć
Odgrzeje kotleta i moje spostrzeżenia :)
TC I fabr. 1600ohc z typ3 => 2000ohc z N9.
- silnik wszedł bez problemu
- N9 w 2,0 OHC-a również ale to za sprawą że jedno do drugiego jest dedykowane;
- montaż N9 = modyfikacja otworów w łapie od capri nieco inaczej niz na pokazanym zdjęciu wyżej , u mnie bardziej trzeba było zawęzić otwory (zdj 1, 2)
- rura wydechu vs skrzynia również bez większych problemów jak i otwór pod lewarek choć tam jest dość ciasno (zdj 3);
- schody niestety zaczynają się faktycznie na łączeniu wału ze skrzynią (zdj 4-7), fabrycznie wał na małym wieloklinie i na przegubie. Natomiast N9 ma większy wieloklin i ma gumę więc @#$!@%#$!...ehh... @!#%$#@! znowu nie wyjadę z tego @$#%@#! garażu :\
To by było na tyle :(
jacob81 / 2014-04-06 22:46:28 /
Kolejny aspekt to wiatrak.
W 1,6 jest ok w 2.0 z racji ze jest wisko wchodzi prawie na chlodnice w efekcie jest szczellina na 5mm ktora pozwala na zalozenie albo wiatraka albo chlodnicy.
W takiej sytuacji sciagac wisko I dawac wiatrak na stale od 1.6 czy probowac podciac chlodnice?
jacob81 / 2014-04-11 22:36:50 /