Ostatnio po wymianie na nową maglownicy, łącznika kierownicy oraz wyższych sprężyn + nowych amorków dziobak zaczął mi pływać na boki.
Ruch kierownicą idzie perfekcyjnie w parze ze skrętem kół ale w trakcie jazdy buda kołysze sie na lewo i prawo tak jak by w płaszczyźnie poziomej.
Mam wrażenie że pakując nowe elementy uruchomiłem serie kolejnych potencjalnych elementów do wymiany. Bo tym nie da sie teraz bezpiecznie jechać.
Czy możliwe ze to gumy kołyska vs podłużnice?
jacob81 / 2015-06-29 23:47:51 /
Bym zaponiał na przodzie nowe amorki a na tyle jeszcze wychlapane. Czy to moze byc przyczyna , ze usztywnił przod a tył jest jaki jest?
jacob81 / 2015-06-29 23:55:18 /
może na początek tak kontrolnie sprawdź zbieżność i geometrię.
amator liil (EM) / 2015-06-30 01:10:23 /
tak, sprawdź gumy od kołyski i jeszcze drążki reakcyjne czy są właściwie skręcone.... Bo skoro ruszałeś kołyskę to one też pewnie były ruszane a to jest bardzo istotny element w zawieszeniu taunusa przez większość mechaników ustawiany na oko :)
Szramek / 2015-06-30 08:39:43 /
Taunusa generalnie najgorzej się prowadzi ze starych Fordów, ale z nierówno skręconą zawiechą już zupełnie ciężko go utrzymać na drodze. Nie wspominając już o oponach, które prawie nowe ściąłem zupełnie podczas jednego wyjazdu, po 1200 km.
amator liil (EM) / 2015-06-30 09:02:21 /
witaj
to ciekawe z tym prowadzeniem Taunusa. Teoretycznie ma najlepsze zwieszenie ( oprócz Granady)- z przodu 2 wahacze, z tyłu sprężyny.
czy ja wiem, czy ciekawe ...
amator liil (EM) / 2015-06-30 09:47:43 /
z tyłu wleczone wahacze i prawie żadnej stabilizacji (bo te skośne wahacze nie nazwałbym elementem stabilizującym...) poprzecznej mostu w stosunku do budy... no to prowadzi się jak balia... :)
Poligumy, wyrzeźbić jakiś drążek panharda, ustawić porządnie zbieżność, sprawne amorki, elementy gumowe nie mogą być wychechłane i powinien się zacząć jako tako prowadzić... :)
bartozłomero / 2015-06-30 10:07:56 /
Problem z geometria przodu i dlatego tańczy. Kąt wyprzedzenia zwrotnicy pewnie źle ustawiony.
Najgorzej to sie prowadzi capri na ats ;) Amator to chyba miałeś coś nie tak ustawione w zwieszeniu np zbieżność.
Kilgore / 2015-06-30 11:49:18 /
tak ... nie chciało mi się podjechać przed wyjazdem na stację za 50 zł. Więc po powrocie pojechałem za 500 (zbieżność + 2 nowe opony).
amator liil (EM) / 2015-06-30 12:01:54 /
Zastanawia mnie ten pionowy drążek z gumkami. Co to jest, za co odpowiada bo go rozkręcić musiałem przy wkładaniu magla i od początku nie było to jakos sensownie skręcone za mocno.
jacob81 / 2015-06-30 22:02:57 /
.
jacob81 / 2015-06-30 22:04:45 /
Łącznik staba, ale problemu szukał bym raczej w drążkach reakcyjnych, tak jak Ci podpowiadają wyżej.
val-demar / 2015-06-30 22:44:27 /
Jazda Taunusem jest tak komfortowa jak Mercedesem. Różnica jest tylko w dźwięku zamykanych drzwi.
Ale oba w/w samochody pływają jak jest poważna usterka, tych może być dużo.
zenonDWR / 2015-06-30 22:45:06 /
a tak, zapomniałem, że w taunusie z tyłu nie ma panharda,
rzeczywiście, panhard ( najlepiej prostowód Watta) , poligumy, i dobra geometria i masz kompletnie inny samochód.
Mój wpis dotyczył Mercedesów produkowanych w czasach Ford Taunus. I żadne poligumy. . Seryjnie produkowany Taunus z silnikiem V
zenonDWR / 2015-07-01 20:18:10 /
Wymień gumy kołyski.Jak chcesz pewniejsze prowadzenie to montujesz zamiast oryginalnych gum silentbloki z resora poloneza(ten większy)
Rozwalone gumy kołyski nie wpływają na tor jazdy. Na przeglądzie mi odrzucili, więc profilaktycznie wymieniłem żeby zaliczyć przegląd .w Ford Taunus.
/było: ruszasz kierownicą na hamulcu a kołyska się buja na boki/
zenonDWR / 2015-07-03 22:16:24 /
>Rozwalone gumy kołyski nie wpływają na tor jazdy
Na tor jazdy kołyski może i nie...
Mysza liil (EM) / 2015-07-04 08:12:10 /
przyczyn może być dużo. Zacząć od dokładnej geometrii całego samochodu.
zenonDWR / 2015-07-04 23:12:50 /
Ostatnio to robilem u siebie, bo juz sie nie dalo jezdzic, trzesło strasznie, a ford jechal gdzie on chcial, mimo dobrych gum na wahaczach przednich. Wiec sprawdz czy przednie mocowania kolyski nie sa dogiete do srodka, jezeli sa, to podczas jazdy kolyska zmienia swoje miejsce, (jesli nie wierzycie, nacisnijscie przedni hamulec i ruszcie do tylu i przodu, zobaczycie co sie dzieje). Zmien gumy glowne w kolysce, na poliuretany, jezei ktos jest zainteresowany, nagralem film opuszczajac i podnaszac bude, kolyska podparta, ruch byl ok 2-2,5cm na oryginalnych starych gumach. Zmien rowniez gumy na drazkach reakcyjnych, one przenosza bardzo duze sily, zwlaszcza przy hamowaniu. Po tych zmianach, nawet z duza rozbieznoscia kol, luzem na koncowkach drazkow kierowniczych i tylnimi gumami do calkowitej wymiany, ford jedzie prosto, i nie drzy kierownica, ani cala buda (opony te same co przed zmianami, lekko niewywazone, na starych gumach trzesly przy 60km/h calym samochodem, a przy 140 drazek zmiany biegow wpadal w takie wibracje ze nie dalo sie go trzymac, nie wspominajac juz o calym samochodzie, teraz przy 120 lekko drzy kierownica).
mariolotnik / 2015-07-05 10:05:51 /
Aj chyba znalazłem przyczyne 1.3 bar i 1.2bar było w tylnych oponach.W przednich po 2 bary.
Jeszcze wrzuce na tył nowe amorki izobacze jaki będzie efekt. Być może to wina była tyłu auta a nie jak sie mogło wydawać przedniej osi.
Swoją drogą ktos kiedys mi napoknął o amorkach z mcpersonem regulowanym do TC I. Gdzie cos takiego można nabyć?
jacob81 / 2015-07-12 16:13:19 /
mcperson w taunusie?? to tylko w siernusie ;)
mateush (proko) 3M / 2015-07-12 18:29:33 /
jak dobrze skręcić drążki reakcyjne ? Czy tym się zajmuje spec podczas ustawiania geometrii ?
monti0 / 2015-07-12 19:15:07 /
to ustawia się na geometrii.
wąski77 / 2015-07-12 19:21:41 /
W Cortinie Mk2 są dostępne :)
http://www.corbymotorsport.com/ford-cortina-gaz-gold-c-1_205_16_84_236_237/
Szukaj pod hasłem Cortina Mk3 Coilovers
MikeB4 / 2015-07-12 19:21:52 /
No o takie mi chodziło Mike, ale cena już utwierdziła mnie w przekonaniu że to nie dla mnie :/.
Generalnie głupia sprawa ale po podpompowaniu tylnych opon auto przestało pływać :)
jacob81 / 2015-07-12 20:55:35 /
Jacob w dobrych butach auto samo słucha się nogi :)
najdos / 2015-07-12 21:02:42 /
:)
najdos / 2015-07-12 21:13:56 /
chcialem tylko przypomnieć, że cortina mk1/2 ma inne zawieszenie niz cortina mk3/4 który odpowiada taunusowi mk1/2/3
mateush (proko) 3M / 2015-07-12 22:20:55 /
no nie bardzo ... bo zawiecha TCI różni się od zawiechy TCII i TCIII.
amator liil (EM) / 2015-07-12 23:13:44 /
W TC I ewenementem jest brak gniazd amortyzatora. A Tc 2, 3 juz je ma czy tez nie?
jacob81 / 2015-07-12 23:22:19 /
Wszystkie Taunusy mają dwu-wahacz.
Konar / 2015-07-12 23:38:51 /
Oczywiście że Cortina Mk1 /2 ma inne zawieszenie -- coś bardziej jak Capri -- resory , most .. a Mk2 poźniej w Lotusie coś bardziej jak Taunus TC/Cortina Mk3-
tak czy siak do Dziobacznej Cortiny Mk3 da się zakupić Coilovers'y
MikeB4 / 2015-07-12 23:38:57 /
Tu masz zawieszenie z Manty A
To żaden ewenement -- a w dodatku świetny zestaw do Kit cara (i Taunus i Manta) - bo bardzo niskie (nisko da się poprowadzić maskę) i nie ma gniazd w budzie które trzeba skomplikowanie przeszczepiac ....
MikeB4 / 2015-07-12 23:51:54 /
"Wymień gumy kołyski.Jak chcesz pewniejsze prowadzenie to montujesz zamiast oryginalnych gum silentbloki z resora poloneza(ten większy)
Maroo / 2015-07-03 09:26:29"
Zamiast oryginalnych gum kołyski, tych trójkątnych, zastosować okrągłe silentblocki z poloneza? Czy silentblocki całkiem gdzie indziej?
Większy to znaczy który?
Curtis_Capri / 2016-02-18 00:16:13 /
Ten o średnicy 50 mm -- wbijasz go w podłużnice w otwór na gumę idealnie na styk :D
MikeB4 / 2016-02-18 02:16:49 /
Są też dostępne z poliuretanu te tuleje do resorów.
Przemek S. / 2016-02-18 07:57:48 /
Ale sęk w tym, że nie ma takiego o średnicy 50mm.
Wymiary:
1. tulejka wewnętrzna fi 12 mm. ( otwór ) długość 44 mm. ; tuleja zewnętrzna fi 30 mm. ( po wierzchu ) długość 35 mm.
2. tuleja wewnętrzna fi - 12 mm. ( otwór ) - długość 66 mm. ; tuleja zewnętrzna fi - 27 mm. ( po wierzchu ) - długość 57 mm.
Curtis_Capri / 2016-02-18 08:22:24 /
Nie ma:) http://www.tomczesci.pl/index.php/produkt/46100.tuleja-resora-gruba-polonez-125p.htm
bobik liil / 2016-02-18 08:27:10 /
Czy ktoś z was jeździł już na tych tulejach od poldka? Gdzie kupię i za ile w to miejsce poliuretany?
Pytam bo moja kołyska kołysze się jak sobie chce :) i też muszę to ogarnąc koniecznie :)
ja mam w taunusie i jest lepiej więc spokojnie montuj takie coś a jak nie to poliuretany powinien mieć Chuder albo na ebayu UK znajdziesz
mishq (Mateusz G.) / 2016-02-18 19:35:02 /
Na ebayu są, ale w kształcie standardowych gum.
A ta tuleja teoretycznie wypełnia cały otwór montażowy...
Curtis_Capri / 2016-02-18 19:42:39 /
Na strongflexie mają do fiata i poldolota w 2 twardościach.
Przemek S. / 2016-02-18 19:58:54 /
Ja mam poliuretany "trojkatne" od chudera i było sztywno, ale 2 mi się wytlukly (górne) (jak na foto). zrobione na nich ok. 3 tys. Km, więc nie wiem czy polecac z czystym sumieniem. Teoretycznie jeśli te od pomyloneza, wypełniają całą przestrzeń, to będą trzymać lepiej bude- więcej punktów podparcia
Al_Coholik / 2016-02-18 20:00:50 /
może się mylę ale tak na chłopski rozum - montując tuleje, które mają zupełnie inną konstrukcję i przenoszą inne siły w miejsce gum mających podparcie w nadwoziu tylko w 3 miejscach, na budę będą przenoszone znacznie większe ,,udary" co w przypadku aut w wieku 30+ w mojej ocenie może w krótkim czasie destrukcyjnie wpłynąć na sztywność nadwozia.
Ktoś po coś wymyślił, ze tam mają być takie a nie inne gumy. Tuleje metalowo-gumowe też wtedy znali i jeżeli było by to lepsze to na pewno by było zastosowane.
Pewnie poprawi się prowadzenie auta bo będzie sztywniej ale pytanie jak długo wytrzyma to konstrukcja szczególnie na naszych wyrobach autostradopodobnych?
wąski77 / 2016-02-18 20:04:44 /
3 tys to nie za wiele.To zamienniki gumowe duże więcej wytrzymują.
PL / 2016-02-18 20:04:52 /
Też mi się wydaje, że nie za wiele, ale zamontowalem je odwrotnie kołnierzami, więc nie wiem czy od tego się nie uszkodzily
Al_Coholik / 2016-02-18 20:07:23 /
ja już przejechałem 6000 i nie narzekam na prowadzenie. Nowe auto to to nigdy nie będzie - taka konstrukcja.
wąski77 / 2016-02-18 20:07:27 /
Lepiej wsadź tam zwykłe gumy jak fabryka przykazała i tyle.Ja wkładam zwykłe i tyle.Najwyżej częściej wymieniam.
PL / 2016-02-18 20:11:49 /
A jest dużą roznica, czy górne czy dolne idą kołnierzem do środka? Bo jak probowalem dać dolne od srodka, to nie mogłem zawieszenia wepchmac w budę :P ( podluznice mogły się zejść?)
Al_Coholik / 2016-02-18 20:14:45 /
Szybciej kołyska coś się może pokrzywiła
PL / 2016-02-18 20:17:00 /
Gumy od Granady mają kołnierz z dwóch stron tak że jakbyś nie włożył to będzie dobrze.
PL / 2016-02-18 20:19:51 /
Wąski... zupełnie inną konstrukcję, to znaczy jaką?
Inne siły... jakie? Inne wektory? Czy inne wartości N?
Piszesz: " montując tuleje, które mają zupełnie inną konstrukcję i przenoszą inne siły w miejsce gum mających podparcie w nadwoziu tylko w 3 miejscach, na budę będą przenoszone znacznie większe ,,udary"..."
Nie no... to tak nie działa. Jeżeli oddziałujesz na powierzchnię 1cm kwadratowego siłą 100N to chyba oczywiste, że jak użyjesz tej samej siły na powierzchni 10cm kwadratowych to siła na 1cm kwadratowym będzie wynosić 10N. W uproszczeniu...
Prowadzenie auta poprawia się, między innymi dlatego, że właśnie siły rozkładają się lepiej (czyli na większą powierzchnie), a kołyska mniej się buja...
Owszem tuleje pewnie znali... Ale planowanie żywotności produktu ford też już miał wtedy jako tako opanowane :)
Curtis_Capri / 2016-02-18 20:37:27 /
Jaki sens ma montowanie tego pomarańczowego dziadostwa jak to po 3 tyś się rozyspało ? 30 letnie gumy z granady wglądają lepiej..
Kilgore / 2016-02-18 20:58:01 /
I jako że to poliuretany to pewnie ze 3-4 razy droższe od normalnych gum.
PL / 2016-02-18 21:05:47 /
Oryginalne gumy ~450, te poliuretany chyba ok. 350. Wyroby z ted guma pewnie połowę tańsze
Al_Coholik / 2016-02-18 21:10:51 /
Polonez 15PLN
I wieść niesie, że jakoś buda się z tym nie rozpada nawet z 2,9 BOB;-) Chyba, że o czymś nie wiem.
bobik liil / 2016-02-18 21:34:25 /
http://www.capri.pl/image/car/1301/3028/222974 u mnie od dłuższego czasu są tuleje alu-stal i nic złego się nie dzieje, i się nie wyrabiają ;)
mateush (proko) 3M / 2016-02-18 22:16:34 /
Nie demonizujmy. Takie silentblocki jak te trzymające kołyskę w Taunusie czy Granadzie nie są jakąś specjalistyczną konstrukcją, tylko po prostu zubożoną (ze względów na koszty) wersją zwykłego, pełnowartościowego silentblocka z gumą zawulkanizowaną pomiędzy dwiema tulejami (jak te z resora Fiata).
W przypadkach gdy główne siły działające na silentblock pokrywają się z kierunkami normalnymi, zaś te na kierunkach stycznych mają wartość pomijalną, zastosowanie silentblocka bez zewnętrznej tulei nie powoduje ryzyka obracania się gumy w otworze, w który jest wciśnięta. Wówczas konstruktor może zastosować taką wersję.
Ten trójkątny przekrój w przypadku Forda, to już jest oszczędność level hard, czyli zostawienie gumy tylko tam gdzie na modelu MES skupiają się główne naprężenia. Oszczędność już pewnie na poziomie podcierania tyłka szkłem, ale to przecież Ford :)
Egro:
Założenie do Taunusa tulei z Fiata, można na siłę nazwać przesadzeniem z solidnością konstrukcji, ale żadnych dodatkowych sił nie jest w stanie takie rozwiązanie wygenerować. No może co najwyżej siły bezwładności spowodowane zwiększeniem masy w tym miejscu :D
gryziu liil (EM) / 2016-02-19 10:17:16 /
Dokładnie. Te gumy (oryginalne, trójkątne) nawet wyglądem przypominają wykres momentu obrotowego (zgrubnie "sił") oddziałującego między tulejami (wewnętrzną z zewnętrzną).
Oczywiście wykres nie może oddziaływać, bo to tylko wykres :D Ale nie umiem tego wytłumaczyć prościej. Mogę rozrysować patykiem na piasku :P
Curtis_Capri / 2016-02-19 12:22:39 /
A nie jest przypadkiem (jeśli chodzi o trójkąty :) ) że ma kształt taki a nie inny aby uzyskać większe ugięcie ??
Ile poprzecznego ugięcia może mieć silentblock od DF ?? 2-3mm ?? Oryginalny podejrzewał bym o 2-3 krotnie większe ugięcie.
Trójkąt / 2016-02-19 19:38:11 /
Wydaje mi się, że na takie większe ugięcie, to już pan diagnosta by co roku kręcił nosem, że coś tu za luźno :)
gryziu liil (EM) / 2016-02-19 22:18:03 /
to zależy kto ma jakiego diagnoste :) ja trafiłem na takiego że jak nie miałem świateł STOP w sierce to spytał czy daleko mam do domu i mówie że ze 3km a gość mówi żebym jechał tak żeby m bars hamować nie musiał i przegląd podbił :) :D
mishq (Mateusz G.) / 2016-02-19 23:07:59 /
Miałem coś odpisać, ale eeech...
gryziu liil (EM) / 2016-02-20 08:46:55 /
jacob81 - jak piszesz na wstępie, Twój Taunus zaczął pływać na boki po wymianie wymienionych części układu zawieszenia i kierownicy.
Wspomnianych tulejek nie wymieniałeś, więc na początku skup się na wymienionych częściach, bo w nich jest ta przyczyna.
Jeżeli wszystkie części są w stanie dobrym a tulejki mocujące zawieszenie do nadwozia zużyte itd., to jadąc drogą względnie równą Taunus pływał po drodze nie będzie. Natomiast na przeglądzie technicznym: poruszaj kierownicą w lewo i prawo. Efekt zużytych tulejek będzie taki, że zawieszenie będzie niestabilne względem nadwozia /będzie się odchylać przy skręcie kierownicą/ jednak w czasie jazdy tego nie poczujesz.
zenonDWR / 2016-02-20 18:32:22 /
Mam pytanie, czy tuleje kołyski w taunusie tc 3 są wszystkie w jednym rozmiarze i można założyć 4 szt te od poldka ?
bimber / 2018-07-20 01:41:43 /
Tak
MikeB4 / 2018-07-20 02:00:43 /
Dzięki Michał !
bimber / 2018-07-20 02:11:02 /