Zakładam nowy wątek bo w kilku które przejrzałem jest już masę informacji ale nigdzi enie znalazłem podobnego przypadku:
Do rzeczy: 2,9 EFi siedzi w granadzie, benzyna + gaz (pali tylko z beny i dopiero przełączany na gaz, bezpośrednie z gazu nie pali, tak poprostu ma;)
PROBLEM:
Po przekręceniu kluczyka silnik nie zapala - dzieję się tak sporadycznie, tzn czesto bez problemu zapala od "strzała" ale często nie chce zapalić mimo że rozrusznik kręci aż miło.Jesli już zapali to chodzi bez problemu na benzynie jak i na gazie do momentu aż go nie zgaszę.
Pompa paliwowa włącza się za każdym razem (nawet jak nie zapala) cyknie, pochodzi chwilę i się zatrzymuje - prawidłowo.Nie zalewa go - poprostu wtryski nie podają paliwa!
Co sprawdziłem:
- Sprawdzałem czy dochodzi napięcie do wtryskiwaczy z wiązki i tu był problem - raz jest raz nie ma.Wobec tego zaczołem grzebać w wiązce i w stykach, masie itp. Przeczysciłem masę od wiązki do budy, styki, styki przekazników - nic nie pomogło.
Gdy nie zapala to poruszam wiązką przy kompie, postukam w przekazniki i zazwyczaj udaje się zapalić. Wobec tego przypuszczam, że problem lezy gdzieś po stronie przekazników, styków we wiązce, ew przerwy itp. Może problem leży w jakimś układzie o którego istnieniu nie mam jeszcze pojęcia?
Poza Tym:
- Wymienione świece na nowe, przeczyszczone kable, aparat zapłonowy, cewka - iskra jest zawsze!
-Sprawdziłem wtryski i wyczyściłem je - 5 chodzi, 1 zatkany, do wymiany ale myślę że to nie w tym problem.Cisnienie na listwie wtryskowej przy włączonym zapłonie(ale na wyłączonym silniku) 1,7 bar. Jak silnik chodził to nie dałem rady sprawdzić.
Co może być z wiązką, kompem, przekaznikami nie tak że nie zapala?
Może też być zdupczona centralka od gazu i gdy przełączam na benzyne w celu uruchomienia on dalej"mysli" że jest na gazie a z niego nie odpala.
Macie jakieś pomysły, rady ? Bo już nie wiem gdzie i czego szukać.
dedzio / 2014-03-04 13:20:46 /
jak masz emulator wtrysków to spróbuj zewrzeć kabel, który do niego idzie ( +12 na wtryski), może jest walnięty. Ewentulanie ten sam kabel ( jako,że idzie koło kolektora i głowic) może przy kręceniu rozrusznikiem dotykać masy, a jeśli jest skruszały to będzie się krzaczyć...
michalch83 / 2014-03-04 16:34:25 /
A iskra jest jak nie chce zapalić?
Mysza liil (EM) / 2014-03-05 06:47:10 /
Mysza pobudka:)
Poza Tym:
- Wymienione świece na nowe, przeczyszczone kable, aparat zapłonowy, cewka - iskra jest zawsze!
przemo1979 / 2014-03-05 12:59:21 /
sprawdzę ten emulator, ale na razie nie wiem jak to wygląda i czy w ogóle go mam;)
Jakieś zdjecie tego możę ktoś podesłać?
A co myslicie o temacie przekazników - czy jeśli jakiś jest uszkodzony to może powodować takie zamieszanie - czyli raz działam raz nie działam?
dedzio / 2014-03-05 13:05:42 /
Przekaźniki masz 2, jeden od pompy paliwa, drugi systemowy który zasila wszystko co z wtryskiem związane, czyli wtryskiwacze również. Ale Gdyby systemowy nie działał to i iskry by nie było.
Przy pracy na LPG wtrysk musi być jakoś odcięty, albo emulatorem albo dodatkowym przekaźnikiem, i tu bym szukał problemu.
Co do wyglądu emulatora czy też przekaźnika to ciężko powiedzieć, są różne... kwadratowe i podłużne. Zazwyczaj jest to skrzyneczka wielkości paczki fajek wpięta w wiązkę silnika.
Ale spotkałem się również z emulatorem założonym na wiązce przy komputerze i w innych miejscach.
Trójkąt / 2014-03-05 14:44:45 /
no i zazwyczaj jest na nim jakaś naklejka z magicznymi literami LPG ;)
michalch83 / 2014-03-05 15:51:17 /
Przegazniki przy kompie mam trzy (nie licząc tych w skrzynce bezpiecznikowej) i jak sprawdzałem wiązkę to przy pracującym silniku, po przełączeniu na lpg zasilanie na wtryskach było odłączone - czyli coś na pewno je wyłącza, pewnie ten trzeci przekaznik.
Dodatkowa sprawa którą dzisiaj wybadałem to że auto zaczeło mnie kopać - tak zwyczajnie, elektrostatycznie. Zbieg okoliczności?:>
dedzio / 2014-03-05 18:40:05 /
Na pewno elektrostatycznie? W takim przypadku dostalbys jednego strzala i po ptokach. Jesli kopie cyklicznie jak dotykasz przewodu, to raczej prad wsteczny z cewki przekaznika. Czasem napiecie przekracza 100v (i niszczy elektronike). Mozna to zniwelowac dokladajac rownolegle jakakolwiek diode prostownicza w kierunku zaporowym. Jednak w tym przypadku wyglada raczej na pomieszane kable przy tym przekazniku.
ps. To tylko sugestia, nigdy nie robilem przy gazie.
Na schemacie są 2 przekaźniki. Dodany trzeci prawdopodobnie jest sterowany z centralki LPG i może przerywać obwód w miejscu zaznaczonym kreską, jest to czarny przewód dający stały + na wtryski. Nie wiem, czy komp nie wywala przy tym błędów i czy ma to znaczenie w tym przypadku ale wygląda to na sensowny sposób odcięcia wtrysków. Najprościej będzie odnaleźć przekaźnik gdzie dochodzą te czarne kable i sprawdzić do których końcówek są podpięte, z jednej strony będzie "30", a z drugiej "87" lub "87a" (mogą być użyte styki "NC"). Do końcówek "85" i "86" podłączyć +12 i masę (kolejność dowolna). Wtedy sprawdź po załączeniu zapłonu czy na czarnym kablu na wtryskach jest +12 i potem tak samo po odpięciu zasilania od końcówek "85","86".
Jeśli raz będzie zasilanie a w drugim przypadku nie, oznacza to że, przekaźnik jest ok a nie działa coś co nim steruje, czyli centralka. Spróbuj też wymienić ten przekaźnik na nowy. Wtryski też są obciążeniem indukcyjnym i mogą powodować iskrzenie na stykach roboczych tego przekaźnika. Po paru latach pracy styki się nadpalają.
Odcięcie zasilania wtryskiwaczy nie jest dobrym rozwiązaniem. Z tego samego kabla zasilany jest zawór wolnych obrotów. Trzeba by umiejętnie przerobić wiązkę na silniku żeby to działało prawidłowo.
Trójkąt / 2014-03-09 15:23:34 /
A ten silnik jest na sondach, czy na przepływkach? Jeśli przepływki, to poza wtryskami nic więcej nie jest zasilane z tego przekaźnika. Zdaje się, że wszystkie silniki inne niż BRC mają zasilanie zaworu z tego samego +.
Napisz, co to za motor, nigdy nie miałem tego silnika w rękach i opieram się tylko na schematach.
Odcinając + od wtrysków należy odciąć czarny przewód od sterownika wolnych obrotów i podłączyć go do wiązki przed obwodem odcięcia.
Mysza liil (EM) / 2014-03-09 18:53:10 /
Taki prosty bypass uniezalezni regulator wolnych od zasilania wtryskow. Nie wiem tylko czy ta niby centralka gazu odcina wtryski w ten sposob. Tak czy inaczej obwod zasilania wtryskow to kilka prostych elementow i przewody. Inna opcja jest wlaczenie 2 przekaznikow lub jednego DPST i odcinac sygnaly po stronie kompa, ale to tak poza tematem.
Temat powrócił,
Do chwili obecnej w przeciągu kilku miesięcy wymieniłem przekaźnik odcinający wtryski i problem się rozwiązał, następnie po pewnym czasie przy włączaniu zapłonu przestała włączać się elektryczna pompa paliwa - po spięciu na krótko pompa pracowała. Wymieniłem również i przekażnik pompy paliwa i znów zadziałało i było ok przez następne kilka miesięcy.
W chwili obecnej znów te same problemy i to łącznie, czyli czasem nie włącza się pompa paliwa, a czasami pompa podpompuje paliwo (słychać ją przy właczaniu zapłonu) ale nie dochodzi prąd do wtrysków. Czasem po odpieciu kabli od akku i ponownym podłaczeniu, wszystko działa prawidłowo.
Wymieniłem wszystkie kable do przekazników na nowe, wszystko zalutowane na nowcyh końcówkach wiec problem z niedokładnymi połączeniami raczej jest rozwiązany.
Gdzie jeszcze szukać problemu? Czy przyczyna takiego dzialania/niedziałania przekaźników możę być uszkodzony komputer? Ew. co innego bo wygląda na to, że wszystkie te problemy kręcą się koło tego samego od dłuższego czasu.
dedzio / 2014-10-09 21:03:45 /
a nie buja silnikiem przy odpalaniu ?
Bo wygląda jakby mu masa znikała z kompa...
michalch83 / 2014-10-09 21:05:36 /
Mam obecnie podobne objawy u siebie! U mnie podczas kręcenia trzeba poruszać przewodami zaraz przy wtyczce do ECU, akurat w moim przypadku gdzieś coś nie łączy przy przewodach od EDISa (te jasnoniebieskie piny 16,36 i 56 bodajże) i myśle że może gdzieś jeszcze. Tyle że u mnie prąd dochodził do wtrysków cały czas, tylko EDIS mial problem, a i zdarzyło się że pompka nie śmigała, za 1-szym razem okazalo się że wypadł(!!) przewód zasilający pompę z jednej z tych 8-pinowych okrągłych wtyczek z wiązki od 2.9 , u mnie strasznie luźno chodził. Co do macania tych przewodów to jeszcze nie miałem jak sprawdzić ale podejrzewałbym wtyczki/kable.
Posprawdzalem i przeczytałem styki- nic nie pomogło.Dalej raz się włącza pompa a raz nie.Do wtryskow napięcie nie dochodzi.Przekaźniki są sprawne. Czy problem może tkwić w uszkodzonym kompie EEC IV?
dedzio / 2014-10-10 14:26:15 /
Miałem tak z jedną pompą, że raz działała i przez długi czas było OK a za chwilę nie było żadnej reakcji.
PiotrekGran / 2014-10-10 14:57:33 /
Pompa pompą, ale wtryski są sterowane masą, to znaczy, że na nich powinien być cały czas +12, a komp daje "masę" na jaden z kabli tylko na czas wtrysku.
Konrad vel smasher / 2014-10-10 15:08:54 /
Napięcie do wtrysków jest doprowadzane przez przekaźnik systemowy sterowany stacyjką.
Komputer nie ma w tym udziału.
Jeżeli przekaźnik systemowy działa wadliwie to i pompa się nie załączy bo komputer nie będzie miał zasilania.
Sprawdzić przekaźnik systemowy, sprawdzić okablowanie przekaźnika oraz sterowanie ze stacyjki. Wielkiej filozofii tam nie ma.
Trójkąt / 2014-10-10 15:46:57 /
Przekaznik systemowy sprawdziłem, wymieniłem go rownież na inny sprawny - nie daje efektu.
Okablowanie przekaźnika jest pozarabiane na nowych przewodach i końcówkach, sprawdzałem to wiele razy i nie ma tam problemów ze stykiem bo w przypadku ruszania kablami coś by zaczeło reagować a nie zaczyna.
Może problem ze stacyjką, tyle, że po przekreceniu kluczyka zapłon się włącza (zapala się kontrolka akku i wszystko wygląda na prawidłowe) - ale może wewnątrz stacyjki coś nie styka - sam już nie wiem.Rozbiorę stacyję i popatrzę.
A co myślicie o kompie EEC - może on nie właściwie steruje masą?
dedzio / 2014-10-13 08:29:35 /
No ale skoro Trójkąt mówi, że komp nie bierze udziału z zasilaniu wtrysków to chyba nie tu leży problem.
dedzio / 2014-10-13 08:32:19 /
ftp://ftp.capri.pl/user/trojkat/elektronika/SCHEMAT_29_Z_KAT.jpg
Przekaźnik nr 05 sterowany jest napięciem ze stacyjki i zasila wtryski, komputer, cewkę przekaźnika pompy paliwa, podgrzewanie sond, itp,
Na styku nr 30, przekaźnika ma być na stałe 12V, styk 87 zasila wszystko co wyżej wymienione. Miernik w łapę i mierzysz przewody, Jeśli przekaźnik cyka a nie ma zasilania na wtryskach to gdzieś jest uszkodzony przewód albo konektor na nim.
Trójkąt / 2014-10-13 08:53:13 /
sprawdz przekaźnik który odłącza wtryski gdy przełączasz na gaz, u mnie jest on przy wtryskach, masz plus i minus na wtryski i na plusie powinien być przecięty i wpięty w przekaźnik taki z 5 pinami, bywa że zaśniedzieje zamoczy się czy coś i nie zawsze załapuje, po prostu weź go wymień
Mordian / 2014-10-19 09:56:40 /