witam. albo nie umiem poslugiwac sie wyszukiwarka albo po prostu takiego tematu jeszcze nie bylo. potrzebuje pilnie takie dane:
- procentowy rozklad masy w granadzie kombi 2.8V6 -
potrzebuje tych danych bardzo pilnie wiec jesli tylko ktos moze mi pomoc to piszcie. za wszystkie dobre wiesci dzieki z gory.
wiśnia / 2005-01-09 16:34:19 /
a na tabliczce w aucie nie ma dopuszczalnych mas na osie ??
MikeB4 / 2005-01-09 16:50:07 /
nie wpadlem na to ale nie wydaje mi sie. mam tabliczke od 2.0R4 ale czy ja wiem....
wiśnia / 2005-01-09 16:54:25 /
Kiedyś było, ale nie na forum tylko w komentarzu do Cobry Pilgrim Sumo 427 jednego z klubowiczów. Nie ma tu wprawdzie Grani Combi 2.8, ale żeby pojęcie "rozkład mas na osie" w przyszłości znajdowała wyszukiwarka forum, pozwalam sobie przenieść go tutaj w całości. Jest to zestawienie kilkudziesięciu aut z lat 1970-85 zrobione własnie pod kątem dystrybucji obciążeń na przednią i tylną oś.
A. Wybitnie nadsterowne:
Matra Bagheera 39+61
Porsche 911 2.7 40+60
Lancia Montecarlo 40+60
Renault 5 Turbo 40+60
B. Umiarkowanie nadsterowne:
Ferrari Dino 308 45+55
Fiat Bertone X1/9 47+53
Ford Capri MkII 1.6 51+49
Ford Escort MkII 1.3 51+49
Porsche 924 51+49
C. Neutralne:
Fiat 130 Coupe 52+48
Volvo 244 2.1 52+48
Opel Monza 3.0 52+48
Capri MkII 3.0 53+47
Alfa Giulietta 1.8 53+47
Mercedes R107 350SL 54+46
Opel Kadett C 1.2 54+46
Opel Rekord E 2.0 54+46
Opel Commodore B 2.8 54+46
Fiat Mirafiori 1.6 54+46
D. Umiarkowanie podsterowne:
Ford Granada MkII 2.3 55+45
Volvo 345 1.7 55+45
Fiat Argenta 56+44
Opel Ascona B 1.6 56+44
Ford Capri Perana 57+43
Ford Taunus MkII 1.6 57+43
BMW 316 E21 57+43
Opel Manta B 2.0 57+43
Jaguar XJS V12 57+43
Renault 17TS 59+41
E: Wybitnie podsterowne:
Lancia Beta 1.6 60+40
VW Jetta II 1.8 61+39
Ford Escort MkIII XR3 61+39
Lancia Delta HF1.6 61+39
Ford Orion MkI 1.6 61+39
Renault 5TX 62+38
Peugeot 104GL 62+38
VW Golf II GTI 62+38
Fiat Ritmo 130 63+37
Opel Ascona C 1.6 63+37
Lancia Beta Coupe 63+37
Renault 18GTS 63+37
Fiat Regata 1.6 64+36
VW Golf I GTI 64+36
VW Polo I 64+36
Pozdro.
krk4m [2003-07-08 18:00:48]
KRK 4m / 2005-01-09 17:28:40 /
no nareszcie cos co pozwala na nowo zyc!!!!!!
wielkie dzieki za info!!!!
wiśnia / 2005-01-09 17:48:57 /
niech ktoś z doswiadczonych np. Karol, lub krk4m powie mi, czy jeśli dołożę do taunusa MkII 2.3 V6 tak z 65kg na tylną oś to czy choć trochę z umiarkowanej podsterownosci przesunę się do neutralności ? i na ile ten zabieg da się odczuć w praktyce?
Talar - Taunus 2.3 V6 ma proporcje nacisku 58+42%, co da sie przełożyć na ~590 kg+~430 kg (zakładając że pusty waży 1020). Jesli tylko dołożysz mu 65 kg z tyłu nie zdejmując niczego z przodu, to uzyskasz 590+495 czyli 54+46%. Da to niewiele więcej niż przeniesienie akumulatora z przodu na tył, czyli ujęcie 30 kg z przodu i dodanie ich z tyłu [560+460=55+45%]. Żeby uzyskać zbliżoną do ideału charakterystykę Porsche 924 czy Escorta MkI [51+49%] konieczne byłoby zdjęcie 70 kg z przodu i dołożenie tego samego na tył, co jest już bardzo trudnym zadaniem.
I między innymi dlatego Taunusy w rajdach wiele nie zdziałały :(
Pozdro.
KRK 4m / 2005-01-20 20:24:13 /
A jaki rozkład masy ma Sierra? Konkretnie z silnikiem Pinto. Pusta waży 1090 kg.
Nie ma jak wrzucic na tylnia os w Taunusie 60 litrow gazu :) Ze 100kg bedzie.
Michał (drzewiej to było Wydmikufel) / 2005-01-20 22:10:02 /
no wiesz, Wydmikufel. mam i butle z gazem w bagażniku ale to i tak nie zmienia faktu, ze tauni ciagle jest podsterowny. Jak na razie obserwacje poczyniam na taunim 1.3, ale martwie sie o mojego drugiego co będzie z 2.3 V6. Zawsze myslałem, że na zakrętach będzie mi dupą rzucać, a tu zonk. niestety noga z gazu przed zakrętem :-(
Talar - Narazie się nie przejmuj trakcją auta tylko jego zrobieniem :))))
Pozdrawiam!!!
Popcio / 2005-01-21 11:47:25 /
w takim razie w taunusie z pinto pod maska tez rozloenie mas jest w stosunku 58 do 42% czy inne...korzystniejsze? :)
Zakrzak! / 2005-01-21 13:47:59 /
Zakrzak - korzystniejsze, jakieś 57+43.
Co widać 8 postów wyżej, pkt D pozycja 6.
Johnny - Sierra z Pinto R4 ma rozkład 54+46 (także Cosworth), 2.3D i Koeln V6 mają 55+45, a XR4x4 V6 - 56+44. Dlatego Sierra w sportach mogła conieco osiągnąć nawet bez 4x4.
Uprzedzając kolejne pytania dorzucę jeszcze kilka tylnonapędówek z lat 80-tych:
Scorpio 2.0 Pinto - 53+47 (kombi 52+48)
Scorpio Koeln RWD - 54+46 (kombi 53+47)
Scorpio 2.5TDI - 55+45 (kombi 54+46)
Scorpio 4x4 - 56+44 (kombi 55+45)
Omega A R4 - 52+48
Omega A R6 - 53+47
BMW E30 R4 - 55+45
BMW E30 R6 - 56+44
BMW E30 4x4 - 57+43
BMW E36 R4 - 49+51
BMW E36 R6 - 51+49
Jaguar XJ6 4.0 - 54+46
Merc 190E 2.3 W201 - 54+46
Merc 300E W124 - 53+47
Mazda RX-7 m.92 - 49+51
Wiem, wykłady w innym wątku, więc...
Pozdro.
KRK 4m / 2005-01-21 15:19:49 /
zakrzak, w pinto masz 57+43, czyli w sumie takie samo jak w Koeln, tak sobie rozważałem pod wzgledem wagi silnika Pinto i Koeln na podst. innego postu na capri.pl i skoro Koeln jest troche cieższy od Pinto to od 1.3 do 2.0 jest ciut lepiej z podsterownością niż w KOeln, ale i tak w sumie do neutralnego zachowania daleko.
Popcio, no musze sie dowiedzieć kilku rzeczy zanim pospawam furę. może trzeba będzie jakieś dodatkowe dziury powiercić, ablo pospawać na dociążenia auta itd. to se powierce zanim pomaluje.
albo zrobic wylewke w bagazniku :D:Dbetonową:D:D
pobrane z innego watku:P
http://www.capri.pl/forum/406f32b1dd2f9#41f11dee750e4
Wojdat / 2005-01-21 21:54:27 /
z tą nad- i podsterownością jest nieco trudniej niż się wydaje.
Rzutuje na nią nie tylko rozkład mas, ale i różnica przyczepności międzyosiowej, która będzie ewidentnie zależała od rodzaju zawieszenia (zależne, niezależne), goemetrii (ujemna, dodatnia, rozstaw osi, rozstaw kół), charakterystyka sprężystości i amortyzacji, wielkość mocy przenoszona na oś (przód, tył), o szerokości i wysokości profilu opon nie wspominając.
Składowe w/w tak znacząco wpływają na zmianę zachowania w zakręcie, szczgólnie w szykanie (kolejne ostre zakręty np. prawo-lewo), że to samo auto może iść jak po sznurku albo jak rydwan oszalałych koni.
Ktoś kto znałby taką receptę prosto z czaszki byłby rozrywanym przez koncerny autorytetem ;)
Tu może pomóc tylko wąska specjalizacja i duże doświadczenie określonego modelu, a takowego np. ja nie posiadam w materii Taunusa.
(zachwalane prowadzenie Focusa, ponoć zostało skopane w najnowszym modelu- ale to pewnie życie zweryfikuje).
Sprawę sporo wstępnie klaruje statystyka, którą jak zwykle nieoceniony p. Michał podał.
Napewno z kosiarki nie zrobimy śmigłowca, pomijając mcGyvera ;), ale można przesuwać się o oczko w klasie sterowności bez stosowania zabiegów budowlanych w bagażniku :)
Jako że to furum capri.pl: mając "słabiutkie" 2.0V6 Capri z nadsterownocią, po tylko poszerzeniu tylnej osi (najpierw drastycznie o +10cm, potem zmniejszenie tylko do ok. +5cm) dało to zdecydowanie lepsze narzędzie do pokonywania zakrętów. Zmiana silnika na mocniejszy o spokojnej charakterystyce, przy zachowaniu rokładu mas na osi, skutkuje minimalną nadsterownością bardzo łatwą do sterowania pedałem gazu ( i tak zdecydowanie mniejszą niż w pierwowzorze).
Rozkład mas dynamicznych (czyli poruszającego się zestawu: FC + ja + gaza dusząca + bambetle w bagażniku, które mam zawsze :) ) to 650kg przód + 600kg tył - 52/48% (najcięższa jedynka świata :) ).
Przesiadając się i próbując uzyskać na jakiejś trasie sprawnościowej dokładnie taki sam tor jazdy przy tej samej prędkości, ale standardowym Capciem (o podniesionym zawiasie z tyłu nie wspominając) zazwyczaj marudzę, że nie da się prowadzić. Słyszący to właściciel rzadko jest zadowolony ;) A przecież to niby te same samochody...
Wsiadając za to np. do Mazdy RX-7 (bywalec Gryźlin), czujesz się jak w rakiecie, której koła posmarowane są klejem (nawet wąziutkie opony 175), a ja swoim "poprawianym" Capciem mogę tylko pomarzyć o czymś takim :)
W Twoim Taunusowym przypadku umiarkowanej podsterowności, przyjżałbym się przedniemu zawieszeniu, zmiana kąta kól na ujemny, obniżenie przedniej wys. powinno też pomóc, no i wreszcie kto powiedział, że np. z przodu nie można dać szerszych gum niż z tyłu? ;)
Stosowanie jednak większej szerokości opony niż właściwa felga (np. 205 na 6 calach), również będzie skutkować większym początkowym znoszeniem bocznym danej osi pogłębiając efekt nad- lub podsterowności, zależnie czy będizesz miał to założone odpowiednio z tyłu, czy z przodu.
pozdro
Dołączę się do starego wątku i takie mam pytanie jeśli ma się to 2.9 V6 24v to aby zbliżyć się do ideału np. Opla rekorda to jakie trzeba zastosować modyfikacje (jest butla z gazem)
Chciałbym, żeby dupcia uciekała ale chyba to nierealne bo byczki mają durze głowy i kupę siły tylko przód waży
kaskader91 / 2008-06-23 22:48:25 /
Opel rekord-ideal.
Ubolewanie.
dwa worki z piaskiem do bagażnika, lub umieścić silnik centralnie ;)
młody i ambitny jesteś to sobie poradzisz...
zygzak_wFe / 2008-06-24 00:09:50 /
Auta z silnikiem centralnie też wcale nie są takie milutkie ;-)))
Nie napisałeś w czym masz te 2.9 24v ... chyba nie w Escorcie Mk4 z profilu ?
Jeśli to Capri to właśnie Capri ze zbliżonym wagowo silnikiem (3.0 essex) jest też w grupie C (podobnie jak Rekord którego przywołujesz) podanej powyżej przez Krk4m ....
MikeB4 / 2008-06-24 01:06:52 /
taunus - byk
kaskader91 / 2008-06-24 13:07:07 /
taurus to byk, a taunus to pasmo górskie...
Mysza liil (EM) / 2008-06-24 13:19:06 /
taunus to chyba jak dobrze pamiętam to łaciny byk
a zresztą to
na błotnikach rogi
słynne zgrubienie na masce
a faktem jest że jest to pasmo górskie w Niemczech
kaskader91 / 2008-06-24 17:57:40 /
http://la.wikipedia.org/wiki/Zodiacus
a o co chodzi z rogami na błotnikach i zgrubieniem na masce?
Konar / 2008-06-24 18:05:45 /
procentowy rozklad masy to tylko jeden czynnik mający wplyw na zachowanie sie auta.
fordofil / 2008-06-24 20:12:14 /
Ale jeden najważniejszych tak mi się wydaje dochodzą jeszcze opony i zawieszenie
PS. Nawet nie wiedziałem że mam Forda Cortine od 12 lat niestety ma tylko 2 kN ( kopnięcia nogą) soi gdzieś na wsi i rdzewieje mała niebieska jedno osobowa Cortinka nawet ma światła ale baterie trzeba by było kupić bo na tej już nie zabłyśnie, koła jak nówki z chromowanymi deklami
Jak kupie taunus to prześle zdjęcie do galerii
kaskader91 / 2008-06-24 23:25:22 /
i do tej cortiny chcesz włożyć 2,9 24v? ;)
zygzak_wFe / 2008-06-24 23:54:52 /
kaskader, najwazniejszy w zachowaniu auta jest łącznik między fotelem a kierownicą.
Mysza liil (EM) / 2008-06-25 00:31:50 /
sorry za off-top ale nie kapuję tego o Cortinie (co autor ma na myśli?), chyba nie po mojemu pisane
Flonder / 2008-06-25 08:52:20 /
No taka duża zabawka, dawniej produkowana - samochód na dwa pedały - w której zmieści się tylko jeden..... jedno dziecko :).
UglyKid / 2008-06-25 16:56:24 /
Czyli niby taki dowcip :)
Mam świra na punkcie V-ki i to jeszcze z potwornym dźwiękiem garów
A więc nie wie może już było to na forum.
Jaki silnik ma najlepsze brzmienie ze wszystkich silników forda oczywiście V6 lub V8
Które dało by się wcisnąć do taunus TC I, cortinki III no może w granicach 2.0 do 3.5 litra i w miarę dostępnych i „co to za Afryka ‘’ z tymi zaznaczanymi silnikami?
1.3L OHV "Kent" Straight-4
1.6L OHV "Kent" Straight-4
1.6L OHC "Pinto" Straight-4
2.0L OHC "Pinto" Straight-4
-------->2.5L OHV "Essex" V6 (South Africa)
-------->3.3L OHV Straight-6 (Australia)
-------->4.1L OHV Straight-6 (Australia
kaskader91 / 2008-06-26 23:30:51 /
South Africa ;-)) Południowa -> RPA
Dałeś w liście silników tylko jedną vałke za których to dźwiękiem podobno przepadasz .... reszta to rzędowe czwórki lub szóstki z australii....
MikeB4 / 2008-06-27 00:12:38 /
A jaka moc i jakie osiągi dawał ten potworek i dźwięk czy był fajny czy nie tego 2.5
kaskader91 / 2008-06-27 12:16:33 /
Do 3,5 litra to masz 3.0 v6 essex (2,5 essex ciężko zdobyć - 3,0 zresztą też, ale prościej niż 2,5 ;-))) ładnie brzmi bo ma 3 wyjścia wydechów z głowic - w przeciwieństwie do Fordowych v6 2.0 2.3 2.6 2.8 koelnów - chociaz tu mozna popracować wydechem i brzmią bardzo ładnie.... jest jeszcze 2.9 i 2.4 od Scorpio ale jego brzmienie to całkowicie nie przypadło mi do gustu
Do 3,5 litra jest jeszcze Rover V8 - bez wydechów chodzi fajnie , z wydechami juz jest nieco gorzej. Najfajniej brzmią oczywiście V8 - Ford w USA robił od 4,2 litra w góre w Mustangach itp i to są silniki które najfajniej brzmią - tylko kogo na to stać i na paliwo później ;-)))
MikeB4 / 2008-06-27 12:28:19 /
Mike nie przesadzaj ze spalaniem, bo 5.0 w taunie na trasie pali 9l a w mieście 16 jedyny mankament to waga samego silnika.
No mnie nie stać na 16 ;-P Zresztą na 10 miasto/ 7 trasa też ciężko bywa ....
MikeB4 / 2008-11-27 16:58:06 /