Witam ,mam taki problem :
posiadam tunusa mk1 z 74 1600, ostatnio zamontowalem most 3:89 (z tego co wiem jest to fabryczne przelozenie do 1600)Mam skrzynie 4ke, teraz przy 3000 obr i na 4ce jedzie 90km/h (pomiar z innego samochodu) przy 3500 obr jest to 100-105km/h . Most pochodzi z Tmk2 z 76 1600 i w AUTOMACIE (moze to ma jakies znaczenie?) . Dodam ,ze z tylu mam opony 205/60/13 .Nie chce zazynac silnika na poziomie 4000 zeby jechac troche szybciej .... w czym lezy problem ? (most z automatu?) Z gory dzieki za pomoc !
hervol / 2004-10-01 00:07:19 /
30 kmh przy 1000 obr na 4tym biegu to takie dawne stopniowanie Forda - u mnie też tak jest
60 kmh - 2000 obr\min
90 kmh - 3000 obr\min
120-130 kmh - 4000 -||-
160 kmh - 5000 -||-
coś w tą nute w każdym razie (prędkości około) bo przy 5200 jest 170 :-)
MikeB4 / 2004-10-01 01:01:34 /
Wszystko jest zgodnie z prawidłami sztuki. Taunus 1.6 GL powinien osiągać Vmax rzędu 152 km/h, co przy tej skrzyni i na tych oponach odpowiada jakimś 5100 obrotom. Przy silniku 1.6 GT prędkość podchodzi pod 160, co oznacza obroty rzędu 5300, a więc nadal poniżej maksymalnej mocy.
Radykalną poprawę odczułbyś instalując skrzynię 5-biegową ze Sierry - wtedy obroty przy 150 km/h spadłyby do akceptowalnego dla ucha poziomu 4300. Dodatkową przeszkodą są gumy 205/60 o promieniu statycznym 288mm zamiast fabrycznych 165R13 o promieniu 299mm - różnica wynosi 4%, co w zakresie prędkości maksymalnych przekłada sie na dodatkowe 200 obr/min.
Pozdro.
KRK 4m / 2004-10-01 01:06:27 /
Niestety wszystko jest o.k. Z tego co napisałeś to 100 km/h uzyskasz przy ok. (ciut więcej) 3600 obr/min. Most 3.89 jak najbardziej był stosowany w Taunusach o poj. 1,6. Dla pocieszenia można dodać iż mogłeś też trafić na 4.11. Nie mu tu żadnej winy mostu po automacie (to raczej jego + , powinien być w lepszym stanie niż ten z manualnej skrzyni). Masz nieco mniejszy obwód koła w stos. do standardu (165/80 * 13) - niewielka różnica.
Poprawę dałby 5-ty bieg, lub dłuższy most (tyle, że przymulił by 1.6).
http://195.13.39.38/taunus/images/Skany79-A/T79-2.jpg
PiotrekFCapri / 2004-10-01 01:22:45 /
widze ,ze jest tak jak myslalem...dzieki za tak szczegolowe odpowiedzi :]
przyzwyczailem sie do inny obrotow poniewaz kupilem go z 'kombinowanym' mostem ,ktory mial przelozenie 3:45 - pytanie - z jakiej pojemosci jest ten most? 2.0 > 2.3 ?(w katalogach wystepuje tylko 3:44) ten byl w stanie nieciekawym , wyl ponizej 2500 i mial drobne wycieki z obu polosi ... ale za to Vmax i obroty byly na zadawalajacym pozniomie (120km/h przy okolo 3000 obr). Co prawda most obecny 3:89 z automatu jest w tak zajebistym stanie ,ze wygladal na zupelnie nowy ,nawet oryginalne gumy sa w super stanie, zalany jest oryginalnym fordowskim czerwonym 'hipolem' ... ale zastanawiam sie jednak czy obroty 3500 i wiecej mnie nie wykoncza akustycznie ,poniewaz mam do zdobycie jeszcze jeden most 3:45 w dobrym stanie wiec zastanawiam sie nad tym...moj 1.6 jest troszke podrasowany i spokojnie radzil sobie z tym przelozeniem ,przyszpieszenie mial napewno porownywalne do 3:89 .Czy skrzynia 5 da na tyle duzo,zeby jechac szybciej przy nizszych obrotach? Wydaja mi sie ,ze w praktyce wyglada to inaczej...jaka jest naprawde ?
hervol / 2004-10-01 02:24:48 /
Bierz ten szybszy jak robisz jakies dłuższe trasy. Ja mam w granadzie 2,0 pinto i most z 2,3. Jest rewelacja, może nie ma takiego przyspieszenia ale ekonomią lece sobie 130-150 na piątce. Cisza i małe spalanie. Jak kiedyś chciałem sprawdzić Vmax( oczywiście opory powietrza i moc na tyle nie pozwolą) to podnisłem koło na lewarku i na piątce wskazówka idzie aż 1,5 cm dalej jak 220 :) blokuje ją dzwignia od kasowania stanu licznika :)
Ale ostatnio lekko z górki 200 km wycisłem i więcej nie miałem gdzie bo zaczynały się zakręty, myśle że 220 to spokojnie wycisne :)
AndrzejKudowa / 2004-10-01 07:34:07 /
Chciałbym zauważyć, że zmiana przełożenia mostu nie wpływa na wartość wskazań licznika, gdy koła są w górze.
Decyduje o tym przełożenie ślimaka w skrzyni biegów, zależne od przełożenia mostu. Należałoby je zmieniać wraz z mostem, a wątpię czy ktokolwiek dotknął się do skrzyni ;)
pozdro
Do WCzc Autora wątku raz jeszcze:
1. Uwaga Karola dotyczy postu Andrzeja - w twoim przypadku pamietamy, że pomiar predkości odbywał się z drugiego auta.
2. Co do sztywnych mostów Forda, to jako ze było dwóch producentów [Timken i Salisbury] oraz równolegle stosowano atak 9- i 11-zębny, to jest zupełnie prawdopodobne, że obok siebie występował most 3.44 [31/9] oraz 3.45 [38/11]. Aczkolwiek w praktyce dla osiągów auta nie ma to żadnego znaczenia, a różnica prędkości obrotowej silnika przy szybkości 150 km/h na IV biegu będzie wynosiła... 12 obr/min [odpowiednio 4422 i 4434 rpm]. Jak więc widać zastosowanie któregokolwiek mostu z 2-litrówki zamiast dzisiejszego 3.89 spowoduje spadek obrotów silnika przy prędkości 150 km/h z obecnych 5000 do ~4400.
3. Co do skrzyni 5-biegowej, to pisałem 10 godzin temu, ale powtórzę jeszcze wyraźniej. Skrzynia N9 z Sierry czy Granady [w wersji 4- i 5-biegowej] ma biegi od I do IV te same, więc różnicy w przyspieszeniu nie będzie. Natomiast będzie cicho i ekonomicznie podczas jazdy na biegu V, ponieważ jego przełożenie ~0.82 powoduje spadek obrotów silnika przy 150 km/h z 5000 na ~4100, a w przypadku mostu z 2-litrówki z ~4430 na ~3600, a to już spooora różnica.
4. Wszystkie powyższe wyniki uzyskano dzięki rachunkom na poziomie IV klasy szkoły podstawowej :)
Pozdro.
KRK 4m / 2004-10-01 11:41:42 /
>>to jest zupełnie prawdopodobne, że obok siebie występował most 3.44 [31/9] oraz 3.45 [38/11].
to nawet nie jest prawdopodobne, bo tak było :)
most 3,44 był mostem z "dużą gruszką" jest znacznie wytrzymalszy od wersji 3,45.
Trójkąt / 2004-10-01 11:48:34 /
moscie 3,44 predkosc na 4 biegu przy 1000 obrotow wynoosi 31.39, wiec przy 4 tysiacach mamy okolo 90.
przy moscie 3,89 predkosc na 4 biegu przy 1000 wynosi 26.97 wiec dla 150 km/h trza krecic az do 5500.
mowa o standardowych gumach z dziobach na odpowiednim cisnieniu itd.
a w dziobakach automatach byly mosty 4.11 w 1,6, 3,44 w 2.0 i 3,70 w kombi 2.0
szczegolowe tabelki itd.
http://taunus.xl.free.fr
nmd / 2004-10-01 13:11:19 /
ja mam most od 2.0 automata i widnieje na nim adnotacja 3.45, moze to tym sie rozni 3.44 od 3.45? automat - manual?
dyra / 2004-10-01 17:45:50 /
ok, wielkie dzieki za przyblizenie tematu i udzielenie niezbednych podpowiedzi
hervol / 2004-10-02 18:44:22 /
witam .Mam pytanko ile wytrzyma taki most jak skszynia jest automat.słyszałem własnie ze lecą mosty mowa oczywiscie o capri 2.3v6 .Prawda to czy nie
Łukasz 33 radom / 2004-10-17 19:00:08 /
Witam... Podpinam się do tematu, gdyż mam pytanie... Również posiadam przełożenie 3:89:1 bynajmniej tak jest napisane:) ale prędkości nie są porównywalne z pierwszym postem...
Taunus silnik 2,3 skrzynia 5b N9
Prędkości na 5 to:
2000rpm- 45km/h
3250rmp- 80km/h
3750rpm- 100km/h
~5500rpm - 140km/h -Vmax
Czy jest szansa, że mimo oznaczenia 3,89:1 mam w most wsadzone bebechy z wolniejszego mostu? Po przeglądnięciu innych postów to wyniki są porównywalne z przełożeniem 4,11:1 a nawet z 4,41:1:/
I pytanie organizacyjne ma ktoś na sprzedaż szybszy most sprawny za rozsądne pieniążki?:)
pozdrawiam DaiKaioshin
DaiKaioshin / 2013-02-19 15:32:45 /
A licznik i obrotomierz Ci dobrze pokazują ? Bo to chyba nawet jak na 4.11, to byłyby jak na moje za wysokie obroty..
daniel46 / 2013-02-19 15:38:17 /
przynajmniej tak jest napisane .... a licznik z jakiej wersji masz ? Może od 4.11 ? Ale jak z obrotomierzem to chyba nie -- najmniej to 1.6GT - chyba że sam prędkościomierz przełożony ... Mierzyłeś z GPS ? Jaki rozmiar opon na tyle ? U mnie (most 3,45) ładnie pokazuje zgodnie z GPS .... przy czym 2000 na piątce to jakies 70~75 kmh ?
MikeB4 / 2013-02-19 15:47:43 /
Licznik raczej dobrze bo jeszcze ani jeden fotoradar mi zdjęcia nie pstryknał;) i jazda równoległa z kolegą też była w ramach weryfikacji prędkośći... Do fotela dociska a prędkości nie rozwija...:/ Czytałem, że to może wina sprzęgła ale to raczej nie to bo łapie od samego dołu i jedyne co się ślizga to koła:) Przejeździłem tak rok ale zaczyna to drażnić i czuć na CPNie jak trzeba zatankować że coś jest chyba nie tak:/
DaiKaioshin / 2013-02-19 15:49:06 /
GPSa nie mam i nie mam zbytnio od kogo pożyczyć ale będę miał to na uwadze żeby coś w tej kwestii wykombinować...:) A co do zegarów to nie widać żeby były przerabiane więc raczej oryginalne... bynajmniej wiązki od zegarów nie były cięte...
DaiKaioshin / 2013-02-19 15:56:33 /
Skoro "bynajmniej", to znaczy że były cięte :)
gryziu liil (EM) / 2013-02-19 15:57:44 /
"bynajmniej" to znaczy że ja nie ciołem wiązki i nie wpadło mi w oko żadna oznaka cięcia przy zegarach:p
DaiKaioshin / 2013-02-19 16:32:32 /
http://www.sjp.pl/bynajmniej
Bynajmniej to znaczy zaprzeczenie -- ani trochę , zupełnie
więc zaprzeczasz , że nie były cięte ?? ;-) Sam licznik w V6 jest inny niż w R4 (wyskalowany - jeden do 180/200 drugi do 200/220 ?) także w skrzyni napęd prędkościomierza w 1.3 jest inny niz w 2.0 a jeszcze inny w 2.8 *wszystko zależy od typu mostu który szedł oryginalnie w aucie - a więc z jakiego auta jest teraz skrzynia.
Inne auto licznikowo ok .... ale może powstać duża różnica i zwykle gdy tak porównuję to jest spora ... najlepiej pożyczyć GPS na 10 minut i rozpędzić sie do 80 100 120 140 + porównać ...
MikeB4 / 2013-02-19 18:26:51 /
Nie mam pojęcia z jakiego auta jest skrzynia:) Trzebaby było szukać poprzednich właścicieli i się pytać... Tak patrzę na "garaż" to w żadnym wypadku ta skrzynia nie jest spięta z mostem 3,89:1 maks to jest 3.75:1 dla silnika 1,6... więc to chyba nie wina prędkościomierza:p Tak więc wymiana mostu?:)
DaiKaioshin / 2013-02-19 19:12:31 /
Moje 1.6 na 3.889 z oryginalnym licznikiem osiąga max około 150-155, tak według licznika i jak gpsa, ile dokładnei już nie pamiętam. Więcej nie pójdzie, bo się nie zakręci. Jak masz Vkę, która sie kręci trochę niżej to na 3.889 nie pójdziesz wiecej.
Beddie / 2013-02-21 15:52:24 /
Ale on ma N9 - Ty też ? ;-) Fakt , że z mostem 3.89 auto jedzie na skrzyni 4b ok. 155 do deski .... czyli na N9 jeśli jest mocniejszy silnik powinno sie rozpędzić na piątce do 170 ....
MikeB4 / 2013-02-21 16:43:47 /
Ja nie chce jechać szybciej tylko chce się przemieszczać w jakimś normalnym zakresie obrotów a nie 3500 wzwyż:/ Ja po mieście mogę jeździć na 5 i ruszać 3 ale po to są niższe biegi żeby też z nich korzystać:) na trasę musiałbym mieć jeszcze ze 2 dodatkowe biegi żeby słyszeć własne myśli w podróży;p
DaiKaioshin / 2013-02-21 17:58:12 /
Kurde, nei doczytałem, że to N9 ;) W takim razie bardziej mogę porównywać z Granadą - moją najwięcej jechałem koło 160, ale to było nie pierwszego ognia pinto na gazie ;)
Beddie / 2013-02-22 20:02:03 /