Witam
Wyczytałem, że zawieszenie w Cortinie mk3 jest identyczne jak w Taunusie TC1 więc proszę o porady, bo na pewno ktoś z Was już przerabiał temat. Panuję kupić poliuretany http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Cortina-MK3-Complete-Kit-inc-Axle-Mounting-Bushes-in-Poly-/370603648620?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5649b2e66c lub produkcji polskiej oraz założyć komplet sprężyn http://allegro.pl/sprezyny-sportowe-mts-40-40-ford-taunus-79-82r-i2311752953.html - Czy te sprężyny będą pasować i czy jest możliwość większego obniżenia auta? Dodam tylko, że Cortina jest moim 3 samochodem i nie zrobię nią więcej niż 500km rocznie (oczywiście wcześniej chcę ją odrestaurować) i zależy mi na tym żeby była sztywna i niska. Czy istniej zawieszenie gwintowane pozwalające obniżyć 6-8cm?? Zanim dodałem nowy wątek przeczytałem wszystkie związane z zawieszeniem.
epsilon / 2012-05-26 07:40:48 /
Wszystko przeczytałeś, ale czy wziąłeś pod uwagę, że takie poliuretany, żeby działały poprawnie w miejscu tulei metalowo-gumowych, to musiały by być też zawulkanizowane ze swoimi tulejami, a nie po prostu wciskane w nie?
gryziu liil (EM) / 2012-05-26 08:31:25 /
Czyli twierdzisz, że nie będą działay i lepiej użyć gumowo-metalowych elementów?
epsilon / 2012-05-26 09:16:12 /
Jeśli nie są zawulkanizowane, to kompletnie rozmijają się z istotą tego rozwiązania technicznego.
gryziu liil (EM) / 2012-05-26 09:33:45 /
rozjasnij mnie to, mnie to ciekawi jako ze upchalem do tc2 kiedys komplet poli wlasnie co zestaw do przodu jednostkowo skladal sie z 2ch kawalkow i i tulei. Skladales to jak lego. Cos mi sie tez to nie widzialo, ale wszyscy ogladali i chwalili ze zajebisty komplet kupilem i ze uooooooo ogolnie....
Classmobile / 2012-05-26 09:53:51 /
Gryziu jeśli jest tak jak mówisz i poliuretany Flo-Flexa, Powerflexa czy Superflexa nadają się do kosza, to czemu są wciąż produkowane, sprzedawane i polecane przez takich renomowanych fachowców jak Chuder Capri Service czy niemiecki Motomobil. Myślę, że gdyby to była kicha to bardzo szybko było by o tym powszechnie wiadomo. Osobiście u siebie w dziobaku mam cały przód na poliuretanach FloFlex, nic nie wali nic nie stuka, nie czuję dziur specjalnie, tłumienie etc jest bardzo komfortowe, sprężyny i amorki mam seryjne Ford. Nie chcę żeby to była jakaś propaganda, opisuję tu tylko swoje wrażenia a używam nazw firm bo istotne są w tej dyskusji konkretne nazwy produktów i producentów.
Co do poliuretanów mam jeszcze jedno zasadnicze pytanie - jaka jest ogólna różnica pomiędzy poliuretanami FloFlex (pomarańczowe) a Powerflex (ciemno fioletowe) bo cenowo Powerflex'y wychodzą prawie dwukrotnie drożej, co może sugerować, że jest to produkt lepszej jakości. Ktoś z was miał okazję porównywać, jeździć etc? Zoggon kiedyś mi powiedział, że Powerflexy są lepiej spasowane jeśli chodzi o tylne zawieszenie i np dolne wahacze w przednim zawieszeniu (w tym przypadku akurat pamiętam, że moje FloFlex były jakby lekko za długie)
Epsilon sprężyny MTS będę miał na początku przyszłego tygodnia (tak mnie zapewnia ich bezpośredni sprzedawca, aczkolwiek szału nie ma z szybkością realizacji zamówienia, bo kasę dostali z 5 dni temu), cena z przesyłką 603PLN. Jak dojdą to porównam ze starymi Ford'a. Kupiłem je bo to najtańsza opcja na 4 springi jaką znalazłem no i mają być sztywniejsze bo na oryginałach auto daje nura podczas hamowania.
bad ass boy / 2012-05-26 09:59:12 /
a i jeszcze jedno - wracając do tematu sugerowanej ułomności poliuretanów - skoro brak zawulkanizowania sprawia, że nie spełniają swojego zadania, to dlaczego firmy które je produkują, sprzedają jako tzw. upgrade w stosunku do tradycyjnego rozwiązania, nie wpadły na to by je zawulkanizować z tulejami w celu poprawienia ich właściwości?
bad ass boy / 2012-05-26 10:08:40 /
Ja mam Mts w Fieście mk7 i jestem b.zadowolony. Obniżyły dokładnie 4cm jak podawał producent, ale auto ma 8 miesięcy. Kiedyś zalożyłem do 8-letniego Civica i niestety stał jakoś krzywo, dlatego jeśli chce się wymieniać spręzyny w starym aucie to trzeba razem z amorami. Czy poliuretany występują "zwulkanizowane"??
epsilon / 2012-05-26 10:15:02 /
Mateush (proko) 3M też mi mówił, że po założeniu MTS'ów jego Dziobak dostał przechyłu na jedną stronę. Zobaczę jak będzie u mnie.
bad ass boy / 2012-05-26 10:21:30 /
Ja mam te PowerFlexy ciemno fioletowe... Nie są zwulkanizowane ale składa się je na prasie, tak że to nie do końca klocek lego, bo siły użyć trzeba sporej.
W tym sezonie planuje zacząć jeździć to się wypowiem co i jak podczas jazdy.
Też mnie zastanawia fakt, czemu dużo ludzi tak narzeka że to jest pomylone i złe i pewnie szatańskie, skoro to robią, to się sprzedanie za dużo większą kase niż zwykłe gumiaki... Najwidoczniej one jednak są dobre i mają być takie jakie są:)
Szafa !G.O.P! / 2012-05-26 10:56:53 /
swego czasu złożyłem przednie i tylne zawieszenie na pomarańczowych i większość z nich musiałem delikatnie docinać, bo się zwyczajnie nie mieściły... wciskanie obu części na prasie niczego by nie dało, bo "sprężynują" i spowrotem "wyłażą" z tuleji... tak czy inaczej po złożeniu Taunus prowadził się dużo lepiej... nie było np. efeku latania mostu na boki. Niektóre tuleje na moście w Taunusie oraz obecnie wahacze tylne do belki mam złożone na tych ciemnofioletowych PowerFlexach i pasują idealnie... po prostu wciska się je na tym specjalnym smarze i nie potrzeba używania siły w postaci prasy. Ciekawi mnie jak kolegę ze złą d... czy sama jakość bądź właściwości materiału między pomarańczowymi a fioletowymi różnią się.
Co do zawieszenia gwintowanego w Taunusie, to o ile z przodu mógłbym sobie to jakoś wyobrazić... (o ile te dwie małe śrubki trzymające amortyzator byłyby w stanie utrzymać ciężar samochodu), to jednak z tyłu pozbycie się sprężyn i przeniesienie nacisku na amortyzatory... no sam nie wiem jakby się zachowały wahacze i most...
Gwint do Taunusa/Cortiny chyba nie istnieje.
Najlepszym chyba rozwiązaniem byłoby zaprojektowanie z aluminium tego typu zawieszenia przedniego do Taunusa:
♠Zoggon♠ / 2012-05-26 11:16:23 /
no właśnie jakoś siedzi dziwnie ale nie miałem czasu sprawdzić dlaczego a mam akurat te mts i narzekać nie moge chociaż wolałbym chyba jeszcze niżej, ale nie zawsze pozwalają na to nasze piękne drogi :)
gwint do taunusa dedykowany raczej nie jest sprzedawany, chyba że można było by coś dopasować z innego bardziej popularnego modelu do którego gwinty są dostępne
mateush (proko) 3M / 2012-05-26 14:31:24 /
W przypadku tylnego zawiasu.To raczej opcja polegałaby na tuleji gwintowanej zamocowanej do wahacza.Zawieszenia gwintowane do samochodów z sprężynami osobnymi zawierają właśnie takie tuleje.
Różnica między kolorami może wynkać z różnej twardości poliuretanu.
Jeżeli chodzi o dwukrotnie wyższy koszt gum niektórych firm (superflex czy powerflex) to w przypadku tego pierwszego proponuję przyjrzeć się konstrukcji tulei przedniego górnego wahacza (normalnie są dwie połówki plus tuleja z nierdzewki, a w przypadku superflexa jest tuleja z nierdzewki, guma i tulejka z nierdzewki), to rozwiązanie może wpływać na cenę (moim zdaniem lepiej to działa zakładając że tuleja zewnętrzna jest zwulkanizowana z poli, a na to wygląda).
Co do amorków gwintowanych to nie ma dedykowanych kitów ale spokojnie moża podpasować "na długość i skok", firmy takie jak AVO, GAZ SHOCKS i inne robią amorki o konkretnych wymiarach najmniejszy to chyba 12".
Zaś jeżeli chodzi o gwint do tyłu to mamy dwa rodzaje rozwiązań:
Pierwsze - tylejka z gwintem i nakrętką wciśnięta między wahacz i sprężynę
Drugi - zaadoptowanie kolumny resorującej (amorek ze sprężyną) ale to wymaga wspawania wierzyczki tak jak to robią w Escortach MK1 i MK2.
Ligacz 3M / 2012-05-26 19:17:44 /
Już kiedyś pisałem, czemu tak (chyba nawet ze dwa razy). Kolejny raz mi się nie chce tego samego wykładać...
gryziu liil (EM) / 2012-05-26 22:06:06 /
A dlaczego produkują i sprzedają? Odpowiedź prosta - bo ktoś kupuje. To tak jak z Dacią :)
gryziu liil (EM) / 2012-05-26 22:07:44 /
Siemka
Nie słuchaj ludzi tylko kupuj poli gumy .
Mam u siebie na aucie całość z Superflexa i jest zajebiście , 3/4 uk lata na poligumach bo nikt juz nie zakłada normalnych bo ich prawie już nie ma.
Flo-flex jest tańszą opcją troszkę niższej jakości niż superflex czy poliflex , widać w nim bąbelki powietrza z odlewów ale też działa i robi swoje.
Sprzedaje kilku firm te gumy i naprawdę kawior to super flex i poliflex najdroższe najlepiej wykonane a potem spada cena i jakość.Ale i tak jest rewelacja w porównaniu z normalnym zawieszeniem.
BABALOO / 2012-05-28 08:44:18 /
gryziu, a moze jednak krotkie, tresciwe "wytlumaczenie"?
zabrales glos i twierdzisz ze polybush'e to strata pieniedzy - osobiscie nie spotkalem sie z ta teoria a ciekawi mnie - a moze masz link do tego co napisales juz dwa razy? :D
on_the_run / 2012-05-28 10:57:38 /
To co napisał gryziu jest proste przecież do wyjaśnienia. Guma w tulejach zgina się i sprężynuje, bo jest zwulkanizowana z nieruchomymi tulejami metalowymi. To ma sprężynować bardzo mocno. Gdy to się rozwulkanizuje to zaczyna się obracać w środku i tuleja jest do wymiany. I wtedy wszyscy je wymieniają.
Poligumy klocki lego są już zepsute w momencie montażu:)
Ja mam poligumy, ale tylko w miejscach takich jak poduszki staba etc, gdzie zasada działania jest inna niż tulejek wahacza.
Poligumy wg mnie nadają się wszędzie tam, gdzie nie ma ruszy góra-dół, a więc poduszki staba, mocowania kołyski w belkach etc.
Mam tylko pytanie czy która kolwiek z osób która sie negatywie wypowiada o poligumach, jeździła na nich ???
Osobiście mam cały zawias w Granadzie zrobiony na poliuretanach i pierwszy raz granada zaczęła jeździć i skręcać a nie zachowywać sie jak tapczan na kolach. Są osoby które na takim zestawie w Taurusie zrobiło juz kilkanaście tys. km i tez sobie chwalą.
Samochody rajdowe śmigają na unibolach i tam nic nie sprężynuje oprócz sprężyn:)
To może te poligumy to jakaś kosmiczna technologia jest i tulejki w nich się nie obracają mimo iż nie są zwulkanizowane i dodatkowo są posmarowane smarem antypiskowym. Może on ma właściwości wulkanizujące i wcale nie sprawia, że nie piszczy tylko po prostu skleja tulejkę z poligumą:)
Akurat w granadzie największe znaczenia mają tuleje ładowane w podłużnice. I jeśli tam wsadziłeś poligumy to właśnie one głównie odpowiadają za usztywnienie auta. Sam to zrobię, bo jak wsadziłem śrubokręt w standardowe tuleje belki w granadzie to zakres ugięcia mnie przeraził. Buda jedzie prosto, a kołyska w bok i odwrotnie:)
Moja teoria jest taka, że poligumy najczęściej zakłada sie do aut usportowionych a tam za ustawienie sztywności ruchu gór-dół odpowiadają amortyzatory i sprężyny i to nimi się reguluje parametry zawiechy a nie zwulkanizowaną gumą w wahaczu.
Czyli zakładając poli do seryjnego zawieszenia obciążamy bardziej amory i springi, i to tyle według mnie.
Przemek S. / 2012-06-11 18:06:50 /
i nadwozie.
fordofil / 2012-06-11 20:04:20 /
Odnośnie sprężyn - porównanie oryginalnych Taunusowych (te zardzewiałe) i nowych MTS obniżających o 4cm. MTS'y ukręcone są z pręta o jednakowej średnicy wynoszącej około 15mm, zarówno przód jak i tył. Wydają się znacznie twardsze ale jeszcze ich nie założyłem, więc z końcową opinią się wstrzymam.
Czy próbował ktoś z Was zakładać tylne sprężyny z Granady (średnica pręta 16mm) do Taunusa? Wydaje mi się, że podeszły by do Taunusa zarówno na przód jak i na tył (z tyłu trzeba by było przerobić mocowanie na wahaczu lub dogiąć dolną część Granadowskiej sprężyny, co nie wydaje się skomplikowane). Kombinował ktoś w tym kierunku?
bad ass boy / 2012-06-17 20:46:11 /
znam jednego Pana który zamontował jakieś obniżające o 4cm Lesjoforsy do taunusa ale taunus ni *uja sie nie obniżył był nawet wyższy od serii ale za to wyglądał na sztywniejszego na tych sprężynach. Postaram sie tego pana wyciągnąć na PC w tym roku to zobaczycie jak to wygląda.
mishq (Mateusz G.) / 2012-06-17 22:22:45 /
Dowiedz się, jeśli możesz, o jakiś numer fabryczny tych sprężyn, bo szczerze mówiąc nie słyszałem żeby Lesjofors robił coś dedykowanego do Taunusa. Oczywiście mogę się mylić.
I mam jeszcze pytanie odnośnie średnic zewnętrznych tulei gum-met. w tylnym zawieszeniu w Taunusie. Mianowicie - w dolnym wahaczu (ten większy o który opiera się sprężyna) średnica otworu mocującego go do karoserii wynosi 50mm, otwór mocowania do mostu zaś 43mm. W Małym górnym wahaczu średnica otworu od strony mocowania do karoserii wynosi 39mm, od strony mocowania do mostu niestety nie wiem w tej chwili.
Czy takie średnice otworów były jednakowe dla wszystkich wersji i roczników Taunusów Mk1/2/3 ?
bad ass boy / 2012-06-17 22:58:37 /
kiedyś były w sklepie oldtimercentrum i było napisane że Lesjofors i że obnizają o 4 cm i ten gość właśnie tam kupował ale to było z 5-6 lat temu
mishq (Mateusz G.) / 2012-06-18 07:44:48 /
ja tesz kupiłem obnizone w oldtimercentrum i musze powiedzieć ze powoli siadają, ale za twarde to one nie są mam poliuretany na cąym aucie praktycznie i dalej jest motorówka na kołach, tylko ze teraz mi nie zależy zeby było inaczej, ale co niektórzy mogli by się rozczarowac jeśli by to miały być utwardzone i obniżające
rybagosc / 2012-06-18 10:12:48 /
a właśnie gośc ma te sprężyny i tez poliuretany w całym zawieszeniu i też twierdzi że to kiedys siądzie ale z tego co widze to długo mu to zejdzie bo mało co jeździ taunusem
mishq (Mateusz G.) / 2012-06-18 11:46:03 /
Ja mam jakies grube sprezyny w dziobaku z przodu (moze Merc 123) i ni olery nie jest twardszy :-)))
MikeB4 / 2012-06-18 13:22:25 /
A czy ktoś się orientuje czy element mocujący tylną sprężynę (rys. - 3, 3a, 3b) występował w każdym modelu Taunusa? - w żadnym z moich Taunusów nie widziałem takich elementów i sprężyny nie były nimi przymocowane do dolnych wahaczy. Mówię na przykładzie trzech Dziobaków i jednego Mk3. Miał ktoś z Was takie ustrojstwo w Taunusie?
bad ass boy / 2012-06-22 11:39:16 /
Ja miałem 3+3b. 3a służyło do miksowania sprężyn z przedliftowego TC1 do wahaczy z poliftowego (albo odwrotnie) - Werkstatthandbuch o tym wspomina.
Konar / 2012-06-22 11:48:20 /
Taaaaa miałem -- ale to wielce upierdliwe , pozniej sprezyna wisiała przy wymontowanym moście ;-PPP
MikeB4 / 2012-06-22 11:50:55 /
U mnie jest tylko 3. 3a i 3 b nie ma...
Czy sworznie i końcówki drązka będą pasowac do mojej Cortiny 70-75?
http://allegro.pl/sworzen-wahacza-gorny-ford-taunus-76-82-i2434053517.html
http://allegro.pl/koncowka-drazka-kierowniczego-ford-taunus-i2446996899.html
http://allegro.pl/sworzen-wahacza-ford-taunus-76-82-nowy-gwarancja-i2429026369.html
Facet napisał mi, że nie.
epsilon / 2012-07-12 07:58:48 /
A myslisz, że kiedykolwiek słyszał o takim czymś jak Cortina?
Jak będziesz zainteresowany częściami to zapraszam :))
BABALOO / 2012-07-12 09:35:41 /
To te z aukcji będą pasować czy nie??
epsilon / 2012-07-12 22:44:02 /
będą pasować
mishq (Mateusz G.) / 2012-07-12 23:28:40 /