Witam
Mam pytanie. czy w grandziach różne przełożenia są w skrzyniach, czy w mostach (czy tu i tu)? Miałem silnik 2.0V6, a teraz jest 2.8V6. skrzynia i most zostały stare. Przy 100km/h mam jakieś 2700 obr.
pzdr
paweł
grucu / 2004-08-30 08:47:53 /
W mos tach byly rozne. np. 2.3 - 3.64 2.8 - 3.45, bylo juz o tym na forum. Skrzynie tez sie roznily, ale przelozeniami poszczegolnych biegow, im wiekszy motor tym dluzsza jedynka, ale i tak wszystkie roznice znikaja na 4-ce, bo kazda skrzynia ma przelozenie 1:1 na tym biegu. Oryginalne 2.8i przy 100km/h na 5-tce ma okolo 2300-2400 rpm
Mysza liil (EM) / 2004-08-30 09:18:36 /
a u Ciebie powinna byc setka na 4-ce przy okolo 3000-3100 rpm, i nie zapominaj ze w granadach liczniki zawyzaja, szczegolnie jak sa zimne.
Mysza liil (EM) / 2004-08-30 09:21:00 /
mysza, na moście od 2,0???
na moście 3,45 na 4 biegu stówke masz przy ~3000, na moście 3,89 będzie jakieś 3500.
granadziarz_3M / 2004-08-30 19:55:47 /
no wlasnie, moze i ponad 3100, w sumie na moscie od 2.3 jest 100 przy 3 tys na c zworce.
zreszta o przelozeniach bylo tutaj http://www.capri.pl/forum/3fedf6f3b4400#3ff079a74c14c
Mysza liil (EM) / 2004-08-31 10:08:39 /
ja mam skrzynię i most od 2.0 V6, a silnik 2.8
na V biegu przy 100km/h mam jakieś 2700obr. to coś chyba za dużo. czy sama zmiana mostu coś da?
dzięki za info
grucu / 2004-09-04 16:22:07 /
o ile sie nie myle, to 2.0v6 nie wystepowalo ze skrzynia V
Granady od 84 mialy skrzynie V przy silnikach 2.3, wiec moze Twoja jest taka?? Bo w takim wypadku obroty by sie w przyblizeniu zgadzaly.
Mysza liil (EM) / 2004-09-04 16:49:17 /
Grucu - w realiach da tyle, o ile zmienisz przełożenie mostu. Jeśli teraz masz 3.89 a dasz 3.45, to obroty przy 100 na V spadną z 2700 do 2400. Tyle że licznik tego Ci nie pokaże dopóki nie zmienisz napędu prędkościomierza w skrzyni biegów - przy 2700 RPM nadal będzie pokazywał 100, a naprawdę autko będzie pomykało na tym szybszym moście jakieś 113 km/h.
Pozdro.
KRK 4m / 2004-09-04 17:55:04 /
skrzynie mam V-cio biegową.
dzięki wielkie za pomoc.
grucu / 2004-09-05 14:25:27 /
To ja sie podepne tutaj.Otóż chcialbym wiedzieć ile mi szybkościomierz kłamie.
Taunus 2.0v6-skrzynia V sierra diesel-dyfer 3.89 i kola 15cali z oponami 185/55 oraz 205/50.Ostatnio jechalem nim koło Kielc licznikowe 190km/h ale nie wierzę w to co pokazuje.Strzalka obrotomierza była gdzies w okolicy 4.5tys obr.Jakby ktoś z Was potrafilby to jakoś wyliczyc to byłbym bardzo wdzieczny.Pozdrawiam
Przy 2,0 v6 przy tym dyfrze i skrzyni 5 na 205/50 R15 Twój vmax to 160 kmh ;-)
przy 4700 obr/min
Cx dla Tauniaka dałem 0,4
polecam Cartest
http://www.cartestsoftware.com/cartest4.5/
MikeB4 / 2005-06-09 00:23:12 /
A pocóż tam Cx. Masz prędkość obrotową silnika. Dzielisz ją przez przełożenie skrzynki i mostu i już masz pr. obrotową kół n [1/min]. Teraz monożysz to n przez: pi*3.6*rt/30, gdzie rt to promień toczny opony w metrach. Musisz poszukać (tak jak i przełożeń) ale z tego co pamiętam to coś ok 0.308m.
bartek nowakowski / 2005-06-09 01:15:46 /
Juz to tworzy nam przekłamanie - w czasie jazdy auta promień koła jest odkształcony (promień dynamiczny a raczej toczny przy wyższych prędkościach bo dynamiczny jest mierzony przy 60kmh) i wpływ Cx rośnie w kwadracie wiec robi sie z tego znaczny opór.
Możesz sporo zawyżyć możliwości rozpędzenia sie auta dzięki takim uproszczeniom
Cartest nie jest taki trudny w obsłudze - potrzebuje parunastu parametrów - i odrazu policzy czas idealnego rozpędzania sie do 100 ( i innych prędkości ) vmax oraz czas na 1/4 mili ... troche optymistyczny ale co tam ;-)
MikeB4 / 2005-06-09 07:40:05 /
MikeB4 po co ci opór powietrza??!! masz prędkość obrotową kół i promień (wystarczy wziąć pierwszą lepszą książke do dynamiki samochodu bądż skryt z jakiejś polibudy) i liczysz prędkość liniową!! A jakie są przy tej prędkości opory powietrza toczenia moc silnika to cie w tym przypadku zupełnie nie interesuje!! A przy tej prędkości o której mowa w postach jedziesz na 4 bądż piętym biegu. Nawet 2.8i 2,.9efi na tym biegu nie ma wystarczjącego momentu na kołachżepy w jakikolwiek sposób poślizgnąć opone!!!! Więc przyjęcie promienia tocznego (nie dynamicznego!) z literatury może dać ok 3-5% błędu (pamiętajmy choćby o odpowiednim ciśnieniu w gumch).
bartek nowakowski / 2005-06-09 13:16:34 /
Dzieki za aż nadto wyczerpującą odpowiedz.Pozdro
Ten cały opór powietrza jest potrzebny m.in. po to aby policzyć ile maks pojedzie auto (i nie tylko opór ale max moment obr/obr moc/obr przełożenia skrzyni - wymiary auta , prześwit, wymiar opon itd itd) .
Program podał że na prostej bedzie to 4750 obr/min i to bedzie 160 kmh - nie wiecej. Symulacja była z czystej ciekawości czy sie potwierdzi z przypadkiem wyżej ;-)
Sytuacja jest troche inna jak droga z górki.
MikeB4 / 2005-06-09 22:44:58 /
No tak. żeby policzyć max prędkość potrzebna jest suma wszystkich oporów w tym i powietrza liczonego z Cx. Tylko chyba nikt o to w poście nie pytał :p
A tak btw to musz ściągnąć ten program bo np ciekawi mnie poco podawać prześwit i wymiary (jeżeli pod tym pojęciem rozumiemy pole powierzchni czołowej) skoro podajemy ten nieszczęsny Cx...
bartek nowakowski / 2005-06-10 02:37:15 /
Pytanie było - na ile predkościomierz kłamie .....
w sumie nie wiem po co jeszcze prześwit i wymiary (przypuszczalnie im większy prześwit tym gorzej powietrze opływa auto pod spodem ?) ale podawanie samego Cx ma sens bo niektóre auta są bardziej kanciate (np. nasze) a niektóre przy tej samej powierzchni czołowej - bardziej opływowe.
Nie wiem na jakich wzorach bazuje tamten program, ale jest dość rozbudowany choć pewnie też ma sporo zaokrągleń - za to wyniki są w miare wiarygodne - można sobie próbować parametry auta z różnymi mostami np. i różnymi silnikami - dla mnie bardzo przydatny.
MikeB4 / 2005-06-10 11:47:54 /
Łoj, ludziska - odrobinę teorii :)
Cx to współczynnik oporu czołowego, który dopiero pomnożony przez powierzchnię czołową mówi conieco o oporze autka. Oczywiście program jest uproszczony do bólu, ale ma nastepujący algorytm obliczania oporu czołowego:
{[OW x (OH-GC)]+ 2TW x GC}x Cx
gdzie OW to szerokość auta, OH jego wysokość, GC prześwit a TW szerokość opony. Dlatego te właśnie dane są do wyliczeń niezbędne. Natomiast wracając do pytania Maroo koło 205/50R15 ma obwód 184cm, a piątka w skrzyni N9 ma przełożenie 0.82. Zatem 4500 obrotów silnika to 5480 obrotów wału i 1410 obrotów koła na minutę. Stąd otrzymujemy 84600 obrotów koła na godzine i prędkość 156 km/h. Wobec tego licznik kłamie o ponad 20%. Przy 190 km/h musiałbyś mieć jakieś 5480 RPM silnika, a więc musisz pokombinować z zębatkami napędu linki.
Pozdro.
KRK 4m / 2005-06-10 23:52:53 /
No to krk4m ma do Ciebie pytanie:
Jak dobrze pamiętam Granada powinna jeżdzic na 185/80R14
Żonka jeździła na kapciach 185/65R14 (Granada 2,8i ze skrzynią V, dyfer do tego silnika)
Teraz wsadziłem 215/70R14.
Czy teraz jest tak samo jak w oryginale, czy berdzie przekłamanie, a jeśli tak to o ile???
Pozdro
hehe..sorki.. wystarczyło pogrzebać w sieci...
http://www.opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp?Rozmiar=185%2F80R14&tolerancja=2%25&imageField.x=15&imageField.y=3
I wszystko piknie:)))))
Normalnie jakbym wsadził oryginała.....tylko czemu pali 21 w mieście??????
mozna to wyliczyc podstawiajac tylko wartosci przelozen i obwod kola:
obroty silnika : przel skrzyni : przel mostu * 60 * obwod kola (w metrach) : 1000 i wynik mamy w km/h
pozdrawiam
szecho / 2005-08-24 21:42:42 /
A ja mam problem z prędkościomierzem :/. Dziobak sedan, 2.0 ohc, skrzynia N9, most 3.89. Miałem prędkościomierz od L/XL (wyskalowany do 180) i do prędkości ok 50 km/h wskazówka leżała, jak się później okazało był zepsuty.. teraz miałem okazję wypróbować prędkościomierz od Capri.. i do ok 30 km/h wskazówka leży a potem przekłamuje o ok 30 km/h może i nawet do 40 czasami.. co zrobić?? bo już sam nie wiem :( czy szukać licznika od GXL-ki i czy to coś pomoże czy muszę zmieniać zębatkę w skrzyni i jeżeli tak to na jaką?
pozdrawiam