Taka to dziwna przypadłość. W czasie jazdy rzecz nie zauważalna - biegi wchodzą, może nie idealnie, ale nic czego bym się nie spodziewał po 30 letnim samochodzie. Ale jak stanę na światłach, po wrzuceniu na luz, bardzo ciężko wbić ponownie jedynkę i inne biegi też. Im wyższy bieg tym trochę łatwiej, więc zazwyczaj wbijam coś wyższego (też z oporem) i przechodzę już normalnie na jedynkę. Jak nie puszczę sprzęgła na postoju to nie ma problemów. Redukcja wchodzi nie specjalnie łatwo, ale nie jest to dramat. W żadnym z powyższych przypadków nie ma zgrzytania - po prostu ciężko wbić bieg.
Czy ktoś miał taki problem i znalazł jego rozwiązanie ?
Ew. może ktoś ma pomysł co z tym fantem zrobić ?
valhallen / 2011-04-20 10:18:48 /
łozysko igiełkowe pomiedzy silnikiem a skrzynią moze sie zacierac .Rafi
Łukasz 33 radom / 2011-04-20 10:24:46 /
nie wysprzegla do konca
Mysza liil (EM) / 2011-04-20 12:31:10 /
Albo podciągnij linkę jak jest śruba albo wymień napinacz w pedale. Może też być, że półksiężyc jest nie od V-ki i ma inną średnice opasania, w sensie za małą. Wtedy zmniejsza się użyteczny skok sprzęgła, które ciągnąc niezauważalnie nie pozwala synchronizatorom wyrównać prędkości wałków i wbić bieg tym samym.
zapek??? !G.O.P! / 2011-04-20 13:06:16 /
Dokładnie jak mówi Zapek.
Miałem tak u siebie. Wina linki. Zrób dokładny przegląd, wyeliminuj wszystkie luzy i niepotrzebne elementy z "niestandardowego wyposażenia" :)
Niewykluczone też że linka dobiega powoli do końca swoich dni.
U mnie tak sie to własnie objawiało. Kolejne regulacje i usprawnienia troche pomagały aż do momentu gdy pedał sprzęgła z dziwnym chrobotem wszedł w podłogę i już nie powrócił :)
Po wymianie linki sprzegło i skrzynia zaczęła działać jak marzenie :)
Aldaron / 2011-04-20 13:33:55 /
Tam Zapek, Zapek. Rozwinąłem myśl Myszy bo widzisz, że chłopak mało rozmowny jest i liczy, że go każdy zrozumie.
A ja wogóle teraz widzę, że problem występuje dopiero kiedy kolega włączy światła ;D Może żarówki są bez homologacji albo masy nie ma czy coś? Co myślisz Mysza? ;P
zapek??? !G.O.P! / 2011-04-20 14:41:25 /
no nareszcie ktoś dostrzegł główny aspekt problemu, przecież już w tytule kolega zaznaczył, że to się dzieje na światłach, a nikt nie zapytał czy po ich wyłączeniu problem dalej pozostaje :P
Śpiochu / 2011-04-20 15:06:07 /
3 tyg temu wylałem herbatę w klawiaturę, i klikam myszką po ekranowej, stąd nikła rozmowność :) dziękuję za rozwinięcie myśli :)
Ps. wyciągnij gumowy dywanik spod pedału sprzęgła :]
Mysza liil (EM) / 2011-04-20 15:44:37 /
Ufff... wyjęcie dywanika i wyłączenie świateł brzmią jak lepsza alternatywa niż naprawa generalna skrzyni biegów :)
No dobra przyjrzę się w takim razie pedałowi i lince, zobaczymy co z tej obdukcji wyjdzie.
valhallen / 2011-04-20 17:45:12 /
to sie pospiesz z ta linka poki synchronizatory cale
Mysza liil (EM) / 2011-04-20 18:55:48 /
póki co walczę z gaźnikiem, więc synchronizatory się nie zepsują :)
A tak w ramach poszerzanie swojej wiedzy - skąd wiadomo, że to nie synchronizatory ?
Bo u mechanika słyszałem że to najpewniej właśnie one wysiadły...
valhallen / 2011-04-20 21:27:05 /
a w życiu :-P możesz też sprawdzić stan oleju - gdy go jest za mało to biegi chodzą ciężko .... ale też obstawiam linkę sprzęgła w pierwszej kolejności ....
MikeB4 / 2011-04-20 21:58:45 /
Bo mechanicy dziś to nie mechanicy tylko "wymieniacze części" jak to nazwał niedawno jeden mój znajomy starej daty i sie na niczym nie znają :)
Aldaron / 2011-04-21 03:30:24 /
Mysza: "wyciągnij gumowy dywanik spod pedału sprzęgła"
Git.
Konrad Szyperski / 2011-04-21 08:16:01 /
Albo zrobiłem coś nie tak, albo poproszę o kolejną podpowiedź.
Odkręciłem nakrętki przy mocowaniu linki na dzwonie od skrzyni biegów. Ustawiłem to tak, aby skok jałowy pedału był ok. 25mm. (od momentu kiedy opiera się od góry o ogranicznik, do momentu kiedy pojawia się istotny opór naciskając na sprzęgło).
Można zrobić coś więcej ?
valhallen / 2011-04-26 11:13:55 /
Tak, ustawic skok jałowy na 10mm i przygotowac sie na zmiane sprzegla;)
Czyli nie ma możliwości, aby tą linkę napiąć za bardzo ? To znaczy tak, że mi pęknie jak nacisnę pedał sprzęgła ?
Przygotować się na zmianę sprzęgła, czy na zmianę linki ? Tak mi wychodzi, że pedał trzeba podciągać do góry, kiedy linka się wydłuży.
valhallen / 2011-04-26 12:00:48 /
Mialo byc linki sprzegla, ale mi ucieklo;). Jesli uda Ci sie zerwac linke, to znaczy, ze i tak tak mialo byc;)
naciągnąłem to eksperymentalnie na maksa - kasując wszelki luz na pedale sprzęgła. Niestety brak zauważalnych zmian. Powróciłem do bardziej rozsądnych ustawień...
Zła linka ?
Może jednak ktoś powie czemu na pewno to nie skrzynia ?
Czy za krótki skok linki nie powodowałby jednak zgrzytania i trudności w zmianie biegów również w czasie jazdy ?
valhallen / 2011-04-26 21:25:22 /
Miałem bardzo podobne objawy - tarcz sprzęgłowa się rozwarstwiła, przez co stała się grubsza i nie wysprzęglało do końca. Pewnie i tak będziesz musiał zrzucić skrzynie, ale to akurat 2 godzinki:)
Moje objawy jednak nie były podobne. Były identyczne!!!
he, he, zakładając, że nigdy tego nie robiłem i że nie mam kanału, to pewnie z 6 do 8 :)
A czy z czymś takim można jeździć ? W szczególności pojechać na SO i z powrotem do Warszawy ?
valhallen / 2011-04-27 09:37:48 /
Można. Ja jeździłem i pojechałem na deskę w góry i z powrotem.
Czyli dokladnie to samo co mial Ptasiek na Bornym. Jedz na SO, a jak cos sie stanie, to podjedziemy na 3h do mnie i opanujemy sprawe;)
Czy jak włączasz wsteczny kiedy staniesz to zgrzyta ???
jak zgrzyta, to sprzęgło w szerokim tego słowa znaczeniu.
Jak nie zgrzyta, to skrzynia.
granadziarz_3M / 2012-04-01 23:06:26 /
Nie regularnie, ale się zdarza, że faktycznie wbijając wsteczny zgrzytnie. Wtedy to nawet tak mocniej zgrzytnie, tak że budą trochę zatrzęsie.
Z innych przypadłości okazjonalnych - czasami na ssaniu jak jest na wysokich obrotach to wbicie biegu nawet stojąc powoduje, że czuje na lewarku drgania od przeskakujących jakiś trybików - jakby się nie schodziły.
Powyższy opis jakoś precyzuje diagnozę ?
valhallen / 2012-04-02 10:28:41 /
TAaaaa
sprawdź stan oleju lub kiedy był wymieniany?
podciągnij tarcze sprzęgła lub sprzęgło do wymiany
synchronizatory sie wysypują :))
to tak na szybko co może być :))
BABALOO / 2012-04-02 17:15:39 /
olej sprawdzany - jest ok.
Linke sprzęgła jak wcześniej w wątku pisałem - po zęby naciągałem - nic nie dało.
valhallen / 2012-04-03 10:49:44 /
To zostały Ci tylko teraz te droższe opcje :((
BABALOO / 2012-04-03 12:24:14 /
no to szeroko pojęte sprzęgło.
Tak czy inaczej - skrzynia do wywalenia.
I od silnika jadąc:
1. przed rozebraniem sprzęgła - czy końcówki spreżyny tależowej są na równym poziomie
po odkręceniu docisku:
2. łożysko pilotujące wałek sprzegłowy.
Jeżeli jest suche, to czasem potrafi zadziałać jak sprzęgło krzywkowe (np torpedo w rowerze) i złapać za wałek i przenosić naped zamiast tarczy sprzęgła przy wciśniętyn pedale sprzęgła.
3. koło zamachowe
Po rozkręceniu układu przyłozyć listwę traserską lub dłuuugą suwmiarkę do powierzchni pracy sprzegła i sprawdzić nie tyle pofalowanie, bo to jest zawsze, ale czy koło nie ma kształtu lejka, bo to jest bardzo częsta przyczyna niedomagań sprzęgła.
4. docisk
zniekształcenia przy śrubach, stopień zużycia samej tarczy dociskowej, stopień podpiłowania łożyskiem sprężyny
5.Tarcza
No tu nalezałoby ją wsadzić w kły. Bicie powyżej 0.8 mm eliminuje ją z użytku. Założyć na wałek sprzęgłowy i sprawdzić czy nie ma jakiegoś zatarcia nie pozwalająego jej swobodnie odsunąć się o te 0.5mm w stronę skrzyni po odsunięciu się docisku. Sprawdzić, czy nie jest za gruba, bo niekiedy nadgorliwi obijacze tarcz dają grubsze okładziny, "bo koło i docisk zużyte". Docisk wtedy nie robi. Sprawdziłem doświadczalnie...
6. łożysko oporowe
Czy przypadkiem łożysko nie odsunęło się od plastikowej tulei pilotującej. Może sprężynować.
7. łapa sprzęgła
czy nie widać pęknięć, lubi sobie wtedy również sprężynować. Stan punktu podparcia o grzybek w koszu sprzęgła i stan samego grzybka. Jak jest mocno wyjeżdżone, to łapa wykonuje dodatkowy ruch przy wciskaniu sprzęgła zmieniając punkt podparcia, co skraca jej skuteczny ruch
8. linka sprzęgła
czy pancerz nie jest gdzieś rozciągnięty (np bo ktoś kiedyś nie odczepił linki wyjmując skrzynię i mu skrzynia zawisła na pancerzu). Pancerz wtedy spręzynuje i część ruchu pedału idzie na ściśnięcie pancerza.
Więcej grzechów nie pamiętam....
granadziarz_3M / 2012-04-04 21:17:13 /