Posprawdzałem sobie różne rzeczy i chciałbym się podpytać czy zmierzone wartości są ok ?
1. Kable WN
Wyszło od 1 do 4: 13, 14, 16, 17 kOhm. To jest ok ?
2. Cewka
Uzwojenie pierwotne: 1,5 Ohm
Uzwojenie wtórne: 6,5 kOhm
Tutaj mam pytanie, bo nowa cewka, którą niedawno kupiłem ma 7,5kOhm na uzwojeniu wtórnym, więc prawie 20% większą rezystancja (jest katalogowo pasującym wyrobem Motorcraft). Nie mam wiedzy jaki to ma wpływ na napięcie indukowane w obwodzie WN, wydaje mi się, że powinno być większe... Uzwojenie pierwotne też 1,5 Ohm. To ok ?
3. Napięcie na cewce
Przy zwartym przerywaczu i zamkniętym obwodzie wyszło mi 5,6V (przy 12,4 na akumulatorze, zapłon włączony, ale silnik nie pracujący oczywiście). Tutaj trochę się martwię, bo słyszałem że powinno być 8V. Zakładając tolerancje +/-20% i tak się nie mieszczę. Choć z drugiej strony, zakładając że w idealnej sytuacji RL = Rb = 1,5 Ohm, to napięcie na cewce powinno byc równe połowie napięcia zasilania, czyli 6V (ew. 6,2V)
4. Rezystor balastowy
Zgodnie z informacją z książki oraz z naklejki na cewce powinien mieć 1,5 Ohm. Nie doszedłem do tego jak go w sposób nie inwazyjny z wiązki wydłubać, więc zmierzyłem prąd w obwodzie (3,9A) i wyszło mi, że ma 1,74 Ohm. 16% różnicy. To ok ? Na obwodzie numer 15 są jeszcze jakieś inne odbiorniki poza cewką i rezystorem balastowym ?
valhallen / 2011-01-03 16:59:25 /
Czy kolega pyta w celach poznawczo-porównawczych czy ma kłopot z pracą układu ?
bogdanw / 2011-01-03 19:38:27 /
Zawsze bedzie klopot, bo to debilne platynki ;)
Mysza liil (EM) / 2011-01-03 19:39:57 /
Zarówno w celach poznawczych jak i związanych z pewnym kłopotem który posiadam, a mianowicie nierówną pracą silnika na wolnych obrotach (a przynajmniej nie zadowalająco równą). Lista rzeczy, które mogą to powodować jest bardzo długa i powyższe ma na celu zweryfikowanie niektórych punktów z tejże listy.
Poza tym są to parametry, których nie udało mi się doszukać w żadnej literaturze (np. jakie faktycznie powinno być napięcie na cewce - wszędzie jest napisane 12V, co jak wiemy jest nie do końca prawdą), więc info w przyszłości może się przydać i innym.
valhallen / 2011-01-04 11:12:46 /
Chociaz zapiales lampe na kazdy kabel z osobna i sprawdziles czy rowno mruga? Mierzyc to se mozna... jak zawory potem, i sklad mieszanki, szczegolnie lewizna w dolocie. I klopoty ustaja. A z miernikiem w reku to mozesz najwyzej zostac doktorem od silnikow spalinowych, a w najgorszym wypadku przegapic sezon zlotowy.
Mysza liil (EM) / 2011-01-04 15:55:55 /
no szczerze mówiąc to tylko na ten do pierwszej świecy... cenna uwaga.
Nieszczelność w dolocie - spryskałem kolektor od góry do dołu autostartem i żadnych problemów nie wykryłem. Ale dostęp do niektórych części flanszy kolektora jest dość trudny, więc nie jestem na 100% pewien tych testów. Wymianę uszczelki zostawię sobie na koniec.
A gdybym jednak chciał się doktoryzować :) - nikt nie zna tych wartości ?
valhallen / 2011-01-05 09:06:19 /
zadzwoń lub napisz do firmy JANMOR, jak dorabiają przewody do zabytków na zmówienie np. na podstawie starych przewodów to raczej maja jakieś dane ....
Może coś pomogą
EL COYOTE / 2011-01-05 11:50:55 /
moga podac dlugosc :D watpie zeby mieli wiecej danych :D
Mysza liil (EM) / 2011-01-05 13:53:38 /
W sumie opór przewodów WN zależy od materiału z którego są zrobione, ich długości oraz średnicy. Każdy producent może używać różnych materiałów, różnej grubości i różnie je ciąć. Więc tutaj jedyne dobre byłyby dane Forda.
Ponieważ dłuższe mają większy opór, a nie mniejszy - wszystko zdaje się być w porządku.
Swoją drogą - czy ktoś wie dlaczego kable WN wymienia się co x tysięcy kilometrów ? W jaki sposób się zużywają ? Bądź co bądź to tylko kabel, w grubym oplocie więc od samego jeżdżenia mechanicznie nic im nie powinno się stać. Kable w instalacji elektrycznej są zazwyczaj długowieczne.
valhallen / 2011-01-07 10:12:47 /
wymienia sie wtedy jak nie dzialaja. a nie dzialaja jak maja przebicia. czytaj - masz w nocy choinkę pod maską to wymień.
Mysza liil (EM) / 2011-01-07 10:59:34 /