Tak, dobrze widzicie, znów ten sam tytuł. Tyle, że poprzednio był gaźnikowiec, a tym razem chodzi o EFI. Od zawsze brzydzę się elektroniką i jak widać z wzajemnością. Silnik BRG (wieloryb) na wiązce od BRE. Aparat od BRG. Komp od wiązki czyli od BRE manual.
Sytuacja jest następująca:
Ustawiam zapłon zgodnie ze sztuką (wypięty pin z kostki aparatu) na 10° przed ZZ
wpinam pin, zapłon oscyluje około 18° przed ZZ
dodaję gazu
zapłon zaczyna się opóźniać
w okolicach obrotów 2500/min silnik nie ma ochoty wchodzić wyżej mimo całkowicie otwartych przepustnic.
zapłon ma na oko 10° !PO! ZZ
jak w tym momencie chwycę za aparat i wyprzedzę go o jakieś 30-40 stopni to silnik pójdzie na obroty do odcinki.
jak zostawię zapłon w tej pozycji, to zgaśnie na wolnych i nie zapali.
Co jest k...a grane?
Proszę o zabieranie głosu konkretnie. WSZYSTKO poza elektroniką jest sprawne i nowe. Ręce mi opadają. Trzeba było padlucha na gaźnik przerobić....
granadziarz_3M / 2010-05-21 21:05:06 /
Dorzucę jeszcze parę informacji.
Kodów twardych brak.
Przechodzę do procedury diagnostyki uruchomionego silnika.
w momencie jak dostaję polecenie 10 (depnąć do dechy powyżej 4000/min) depczę ale silnik nie wchodzi powyżej ~2500
wyświetla się kod 12 (IAC valve)
procedura kończy się w przewidzianym czasie.
No i tu dylemat - IACV jest sprawny, komputer wachluje obrotami jak chce, ale wywala go po tym jak nie dałem rady wprowadzić silnika na obroty tak jak sobie tego życzył komputer.
Od MSa dostałem sugestię, że istniały różne moduły zapłonu (te na aparacie), albo że się pick-up (nadajnik w aparacie) chrzani. Aparat jest od BRG (wieloryb) a wiązka z kompem od BRE sprzed 1991 (trójprzewodowe sondy).
Jakieś pomysły?
granadziarz_3M / 2010-05-22 11:13:06 /
Cześć Jarek. Dzisiaj rozmawiałem z diagnostą i on też stawia na moduł. Pozdrawiam
fourM 3M / 2010-05-22 20:50:40 /
Aparat do 2.9 z modulem 80zl
Classmobile / 2010-05-23 12:38:40 /
Wieloryb czy nie wieloryb - aparaty były takie same. Prawdopodobnie wysypał się TFI. (czarny moduł montowany NA PASTĘ TERMOPRZEWODZĄCĄ na aparacie) Podmień i zobaczysz co się będzie działo. Wiązka BRE to dobra wiązka :) Sprawdz jeszcze czy aparat zapłonowy jest włożony prawidłowo. Bo moze zamiast 10 stopni komp widzi 70, a taka sytuacja zaistnieje gdy źle włożony jest aparat i przemienione przewody na kopułce.
Mysza liil (EM) / 2010-05-23 18:43:29 /
Przepatrzyłem schematy i wychodzi na to, że ford w europie nie przeszedł na moduły ccd (w hameryce była zmiana na początku lat 90) bo wg autodaty podłączenie modułu na aparacie jest identyczne, zarówno w BRE i BRG. Więc Mysza ma rację - aparaty zapłonowe są takie same.
Co do sposobu włożenia aparatu: Co to za różnica, jak jest włożony aparat, jeżeli zapłon bazowy się zgadza, przecież tzw. pierwszy cylinder dla sterowania zapłonem jest umowny a komputer i tak nie ma do czego porównać sygnału z aparatu. Znaczenie natomiast ma dla sterowania kolejnością wtrysku, ale to raczej będzie zauważalne przy sekwencyjnym wtrysku, którego tutaj nie ma.
sekwencyjny wtrysk wymaga czujnika polozenia walka rozrządu, ktorego w 2.9 nie ma. Są tam dwie full grupy.
Jest czujnik położenia wału, w aparacie zapłonowym. Nie pamietam teraz czy rotor do halla nie ma czasem "missing tooth'a". Jeśli jest symetryczny podzial na 6 to ok, ale jak jest jakiś odnośnik to raczej wypadaloby ten aparat zainstalować prawidłowo.
Mysza liil (EM) / 2010-05-23 23:40:25 /
Jedno okienko w rotorze jest szersze, więc do sekwencji nie jest potrzebny czujnik położenia wałka. Jest to wykorzystywane np w mustangach 5.0 od 86r (od początku wielopunktowy wtrysk był tam sekwencyjny) i w późniejszych 3.0 i 3.8 tam gdzie wymagały tego eko-normy. Przy nie sekwencyjnym wtrysku taka synchronizacja raczej nie ma większego znaczenia, ale system od samego początku przewidywał taką możliwość.
nieeee..... mnie podejrzewać o tak szkolne błędy? Przecież to podstawa.
Dzięki za sugestie, zaraz idę się z nim bić.
granadziarz_3M / 2010-05-24 07:51:24 /
2,9 nie wymaga czujnika położenia wałka rozrządu gdyż aparat zapłonowy jest napędzany właśnie z wałka 1:1. Stąd szersze wcięcie jest jednoznaczne z jednym i tylko jednym położeniem wałka rozrządu.
Czujnik wałka rozrządu stosuje się wówczas gdy główny czujnik jest na wale korbowym. A jak wiemy przy 4suwach konkretne położenie wału korbowego nie jest jednoznaczne, może być suw sprężenia a może wydechu. Stąd konieczność stosowania dodatkowego czujnika.
Trójkąt / 2010-05-24 08:34:17 /
Dobra, mam następną wiadomość:
Moduł jest ok. Na drugim robi dokładnie to samo.
Zabieram się za pick-upa.
granadziarz_3M / 2010-05-24 09:52:36 /
Dałem mu szansę, ale nie przyjął:
Znalazłem szary moduł, z końcówką numeru A2A, poprzednie miały końcówkę BA.
Ale i tak dalej robi to samo.
Kupa gówna.
granadziarz_3M / 2010-05-24 12:01:53 /
Jarek ja mam tanio dużego 4a1;)
michalch83 / 2010-05-24 12:33:55 /
no wymień jeszcze halla i spróbuj, a TFI daj czarny.
Mysza liil (EM) / 2010-05-24 12:47:53 /
Zmieniłem i dupa.
Na wszystkich hallach i modułach to samo.
Kto mi sprezentuje pełny kanisterek i zapałki?
granadziarz_3M / 2010-05-24 14:32:56 /
Podaj czteroznakowy symbol tego kompa. I napisz czy w wiązce było coś modzone. Na pewno do regulacji zaplonu odpinasz nr 5 z tego obrazka? http://www.2carpros.com/forum/automotive_pictures/307270_1990_ford_F150_1.jpg
Mysza liil (EM) / 2010-05-24 16:48:09 /
Odpinam piątkę z tego kompa. I powiem coś więcej na ten temat:
pomimo odpiętej piątki z tego rysunku, jak dam gazu to zapłon zaczyna się opóźniać !!!
A robi to samo na dwóch kompach.
Przedzwoniłem kable od aparatu i mapu, trafiają gdzie trzeba.
Zmiana napięć na środkowym pinie mapu: silnik wyłączony 2,75V, wolne 2,85, pełne otwarcie przepustnic 3,05V. Nie mam danych co tam powinno być
Podkładałem drugiego mapa. Jest to samo
granadziarz_3M / 2010-05-24 18:04:23 /
Komp docelowy: 0GHB / E9AF-14A624-AA
komp do prób: 0GAA / 90GB-12A650-AA
granadziarz_3M / 2010-05-24 18:22:35 /
wrzucam rysunek z linku Myszy, żeby został dla potomności.
granadziarz_3M / 2010-05-24 18:27:49 /
0GHB to 90GB-12A650-HB - coś pomerdales. Ale faktycznie oba od 2.9 z 90 roku.
MAP fordowski nie daje sygnału napięciowego. Posługuje się częstotliwością w zależności od zmian podciśnienia. I tak odpowiednio:
Manifold Absolute Pressure Sensor
Manifold Vacuum
MAP Frequency
inHg kPa Hz
0 0.00 159
3 10.2 150
5 16.2 146
6 20.3 141
8 25.7 134
9 30.5 133
11 36.7 126
12 40.6 125
13 45.4 121
14 47.2 119
15 50.8 117
16 54.0 114
17 57.0 111
18 61.0 109
19 76.3 107
20 70.0 104
21 71.1 102
23 78.1 97
24 81.3 95
27 91.5 88
30 101.6 80
29.92 inHg= Sea Level
100 kPa = Sea Level
5280 ft = 1 mile
14.7 PSI= Sea Level
Dlatego przestaw miernik na HaZety i obadaj jeszcze raz ;)
Mysza liil (EM) / 2010-05-24 18:42:11 /
Jarek z tą wachą i zapałkami to wiesz gdzie dzwonić!!!
Ligacz 3M / 2010-05-24 20:11:07 /
poproszę wszystkich o schematy złącz komputerów od 2,9. Na emila żeby forum nie zaśmiecać. Może w tym tkwi babol.
granadziarz_3M / 2010-06-04 12:06:09 /
Akurat forum schematem to sie nie zaśmieci.
ftp://ftp.capri.pl/user/trojkat/elektronika/SCHEMAT_29_BEZ_KAT.jpg
ftp://ftp.capri.pl/user/trojkat/elektronika/OPIS_SCHEMATU_29_bez_kat.txt
ftp://ftp.capri.pl/user/trojkat/elektronika/SCHEMAT_29_Z_KAT.jpg
ftp://ftp.capri.pl/user/trojkat/elektronika/OPIS_SCHEMATU_29_Z_KAT.jpg.txt
Mysza liil (EM) / 2010-06-04 12:47:02 /
No i wszystko jasne. Podłączyłem drugą wiązkę. Kręci do odcięcia, zapłon jak należy.
Teraz drobne wyjaśnienie. Kupiona i zastosowana wiązka miała być (jak wszystkie z resztą części luzem) nie grzebana, nie robiona wyjęta z jeżdżącego samochodu. Przy prowadzeniu długotrwałej wojny o ustalenie usterki, zabrałem się za ławę komputera. Tam okazało się, że ława nosi ślady dość intensywnego wygrzebywania czerwonej zaślepki na zabezpieczenie pinów. Nie uznałem tego jednak za zły omen, ufny zapewnieniom sprzedawcy. Jednak założenie drugiej wiązki wskazało coś innego. Wychodzi że coś gdzieś zostało zamienione. Teraz tylko znaleźć co i gdzie. I zemścić się słodko na sprzedawcy wiązki.
granadziarz_3M / 2010-06-04 17:02:38 /
Witam.Troszkę odświerzę temat bo mam ten sam problem.Wszystkie rady powyższe przetestowane a narqzie nie mam czsasu sprawdzać wiązki ,chyba że ktos juz rozgrzył gdzie może leżeć problem. Z góry dziekuje za rady .POZDRAWIAM
JARY / 2011-03-15 11:24:47 /
Witam
Sprawdź wszystkie masy a w szczególności te przy EEC IV.
Pozdrawiam
Misiek
PS W powyższym temacie to właśnie pomogło
fourM 3M / 2011-03-15 19:18:51 /