Witam!mam pytanko odnośnie założenia do mojego 1600 OHC turbiny.Czy założenie turbo do tego śilnika nie wymaga założenia chłodnicy oleju?Czy silnik straci na swojej żywotności?Nie chcę stosować dużej turbiny,bo boję sie że silnik nie wytrzyma...w ogóle nie wiem czy można coś takiego dopasować do tego silnika.
No i kolejna sprawa,to ile mocy można wiecej zyskac :)
m.i.c.r.o.n. / 2004-03-25 10:28:33 /
opcja SZUKANIE na forum!! temat był wałkowany niejednokrotnie.. moze nie w stosunku do 1,6 ale w wszystkich przypadkach zasada jest ta sama.. wiec poszukaj a potem pytaj
Trójkąt / 2004-03-25 10:32:01 /
Silnik niewątpilie straci na żywotności -efekt nie bedzie aż tak dobry jakby mozna oczekiwać a koszt przeróbek znaczny.
Znacznie lepszym (i pewnie tańszym) rozwiązaniem byłoby dorwać Cosiego 2.0 R4 który jeszcze bryka i ma sie w miare dobrze (już to widze hehe) np. Sierra to ma nieco powyżej 200 KM i zapakować pod maske
MikeB4 / 2004-03-25 10:52:18 /
Koszt Sierki Cosworth RWD która by się nadawała by się do transplantacji - jeżdżącej, a nie jakiegoś szrota - to od 5tyś Euro w górę. Taniej kupić auto w extra stanie niż później remontować silnik - części do niego są absurdalnie kosztowne.
Jako ciekawostkę dodam, to Chuder sprawdzał koszt nowego takiego silnika u nas w serwisie..... jedyne w promocji 64tyś PLN :D
314TeR / 2004-03-25 11:15:10 /
jak dla mnie o wiele tańsze i bardziej żywotne, a przy tym mocne było by wstawienie silnika 2.3r4 ze scorpio wersja z catalizatorem ma 147 kucy małe przeróbki i wyciągasz z tego jakieś 160 ( chyba najmocniejsza r4 forda wypuszczana na europe) o ile sie nie myle :-)
p.s forda a nie cossiego :-)
H2O patryk_3M / 2004-03-25 11:35:34 /
a wlasnie r4 2.3 ze scorpio to ten sam piec jak w mercurach itp..? czy nowsza generacja?
Zakrzak! / 2004-03-25 12:34:18 /
niewiem jak w merkurach ale silnik 2.3 dohc bo o takim mowa jest bliżniaczy z 2.0 dohc, przynajmniej z wygladu gabarytowo, nie wiem czy większa pojemnośc jest przez dłuższy skok czy większą średnice albo wszystko naraz. jakbym miał wybierać w r4 to wybrałbym ten silnik, wiadomo najmocniejszy :-)
H2O patryk_3M / 2004-03-25 14:13:18 /
to dodam że 2,3dohc ma 16wentyli a 2,0dohc ze scorpiaka ma tylko 8 więc różnica zasadnicza na korzyść 2,3 :))
Trójkąt / 2004-03-25 14:45:07 /
ale byly przeciez takze 2.0 dohc 16v...wiec moze ten 2.3 to rozwiercony ten wlasnie 2.0 dohc 16v??
Zakrzak! / 2004-03-25 15:10:59 /
no no escort rs 2000 ma 2.0 dohc 16v miał 150 Kuców i był bardzo podobny do tego 2.3 16v
Z tego co pamiętam, to jest to zupełnie inna generacja - motorek całkowicie europejski, wymiarowany w milimetrach, z dwoma wałkami w głowie i 16 wentylami, bliski krewniak 2.0 DOHC z Sierry, Scorpio, Galaxy i Escorta MkIV. Nie jest to więc również Zetec znany z Mondeo czy Focusa.
Generalnie róznice są nastęujące:
1. Pinto 2.0 SOHC - jeden wałek w żeliwnej głowicy, napędzany paskiem gumowym, zawory równoległe, średnica tłoka ~91mm, skok ~77mm. Jako Cosworth ma dwa wałki (nadal napęd paskiem), 16 rozchylonych (hemi) zaworów.
2. Lima 2.3 SOHC - jeden wałek w żeliwnej głowicy, napędzany paskiem gumowym, zawory równoległe, średnica tłoka 96mm, skok ~79mm. Istniały także wersje 2.0 (średnica ~89mm, skok ~79mm) oraz 2.5 (średnica 96mm, skok ~89mm).
3. DOHC 2.0 - dwa wałki w aluminiowej głowicy, napędzane łańcuchem, zawory rozchylone (hemi), średnica tłoka 86mm, skok 86mm. Występuje w wersji 8-zaworowej (Sierra, Scorpio, Galaxy) oraz 16V (Escort MkIV RS2000, Scorpio, Galaxy).
4. 2.3 16v (Scorpio, Galaxy) - identyczny jak pkt.3, tylko średnica tłoka ~90mm, skok 91mm
5. Zetec 2.0 (Mondeo, Focus) - dwa wałki w aluminiowej głowicy, napędzane paskiem gumowym, 16 zaworów (hemi), średnica tłoka ~85mm, skok 88mm
6. Jest jeszcze jeden ciekawy motorek 2.3, o którym ktoś pisał miesiąc temu. Jest to jankeski SOHC 2.3 z podwójnym zapłonem (Dual Plug), stosowany w pick-upie Ranger i Mustangu jakieś 10 lat temu. Jest to ponoć jakiś bliski krewniak Pinto, albowiem wałek napędzany jest gumowym paskiem - ale ma mniejsze tłoki (93.5mm) i dłuższy skok (~84mm) niż Lima.
7. Co ciekawe - silniki Mazdy 626 stosowane w Fordach Probe (2.0 o średnicy i skoku 86mm oraz 2.2 o wymiarach 86x94mm) mimo podobnej geometrii nie mają nic wspólnego z pozostałymi motorami Fordów.
8. Dwa lata temu zadebiutowała nowa rodzina "światowych" silników wspólnych dla Mazdy i Forda ("Duratec"). Wyglądają jak powiększony Zetec - wersja 2.3 ma średnicę ~87mm i skok 94mm.
Pozdro.
KRK 4m / 2004-03-25 15:21:43 /
i to ja rozumiem dokładny wykład skok średnica tłoka, co kiedy gdzie i po co, mam nadzieje że krk4m się nigdy nie znudzisz ta stroną bo w tej chwili to ponad 51 udziałów z wiedzy naszej na temat ford to twoje dzieło pozdrowionka i tak dalej
H2O patryk_3M / 2004-03-25 15:32:03 /
powiem tak: mam turbinke i jest git ... lima 2,3 normalnie 90 koników z turbionką ma 190 , hehe 2,3 jankeska lima, pewnie ma mocniejsze tłoki i korbowody, ale motor ten sam od 30 z górą lat - cała ŻELIWNA jeden wałek ;) z tym , że ciśnienie doładowania 15 PSI, już nie pamiętam jak to przeliczać na bary czy inne ;P ,moim zdaniem się opłaca, nawet jak jest tylko 5 PSI na wskaźniku to już czuć ODJAZZZZZZDDDD !!!
ADRIANna44 / 2004-03-25 15:57:31 /
cos malo prawdopodobne te 190KM..z tego co mi wiadomo turbo przy normalnej pracy daje ok. 30% wzrostu mocy .....a tu wychodzi ponad 100%....jak to jest?...:D
Zakrzak! / 2004-03-25 17:49:27 /
1 bar = 1 kG/1 cm2 = 2.204 lb/1 cm2 = 2.204 x 6.452 lb/si = 14.22 psi
To tylko tyle.
Pozdro.
KRK 4m / 2004-03-25 17:51:12 /
ktorys z taunusow zarejestrownych na stronie mial wlasnie zamontowane turbo na silniku 1.6
polecam rozmowe z wlascicielem :)
Main(misiek) / 2004-03-25 19:57:20 /
moim zdaniem wszystko zalezy od tego jak bardzo chcesz ingerowac w silnik.Jezeli masz na mysli modyfikacje tylko zmiany w ukladzie dolotowym, chodnica powietrza doladowujacego,turbosprezara to przyrost bedziesz mial przyrost 30-45%. Wiedziec musisz ,ze, (nie pamietam dokladnie jaki stopien sprezania jest w 1600cm ale jezeli ok.10-10,5:1) i w takim silniku wtłoczymy mieszankę paliwowo-powietrzną pod wysokim ciśnieniem, to po jej sprężeniu może dojść do samozapłonu i spalania stukowego. Jest to sytuacja bardzo nie korzystna dla silnika, wpływająca bezpośrednio na jego trwałość. Jeżeli więc zdecydujesz się na doładowanie wysokim ciśnieniem, musisz odprężyć silnik, czyli obniżyć jego stopień sprężania. W jaki sposób się tego dokonuje? W zależności od silnika wykonuje się grubszą uszczelkę pod głowicę, zbiera się materiał z denka tłoka lub pogłębia komorę spalania. Zmniejszony do około 8:1 stopień sprężania pozwala ci w tym momencie na bezpieczne dokonywanie modyfikacji.A jezeli chcesz instalowac Turbo chlodzone ciecza, modyfikowac uklad wtryskowy,modyfikowac glowice, chlodzic powietrze dolotowe, wstawic intercooler cyrkulacyjny, choldnica oleju, wymienic pierwscianie+tloki na kute, no i wtedy juz wypada wzmocnic sprzeglo to przyrost mocy masz ok. 90-120% wszystko zalezy od tego jak daleko chcesz sie posunac i od czego chcesz wstawic turbo. najlepiej radz sie kogos kto mial do czynenia z tym silnikiem i z podobnimi modyfikacjami. Pozdrawiam.
Sir.F.Drake / 2004-03-26 02:19:32 /
1.6 ohc ma sprężanie 9,2:1 a wersja LC ma 8,2:1 , wtrysku pewnie nie bedzie musiał modyfikować bo ma gaźnik :-)
ale trzeba sobie dac pospawać kolektor wydechowy z miejscem na turbine i znacznie przystosować silnik a to moze siegnąć ceny coswortha w używalnym stanie
MikeB4 / 2004-03-26 10:52:14 /
...ADRIANna44....moze wyjasnisz w koncu mi to cudo techniki....tzn ta cudowna turbinka co daje ci przy tym 2.3 r4 lima wzrost mocy o cale 111% ???
bo tez bym takie cos chcial...i pewnie ja tylko ja...:D...buhahah
Zakrzak! / 2004-03-26 10:59:34 /
z początku 2.3 lima turbo miał 131 KM (Mustang 79-81) później w 83 wrócił w wersji 145 KM i tak do 85 roku a w 86 miał tych koni 205 wiec w jakimś stopniu to dopracowali
MikeB4 / 2004-03-26 11:26:58 /
190 w serii, ~0,7 bar doładowania seryjnie 10 PSI intercoolerek, wydech 60mm,
, zresztą zacytuję:
'87-'88 TurboCoupe SPECIFICATIONS
Vehicle Type: Front-engine, rear-drive; 2-door 5-passenger sedan
Engine:
2.3L (2295cc, 140 cu in) 4 cylinder engine
2 valves per cylinder, overhead cam
190 HP with 5 speed trans,
Torque 240 @ 3400
8:0:1 compression ratio
Bore and stroke: 3.780" x 3.126" (96.0mm X 79.2mm)
MPEFI injection
Cooling fan turns on at 221 degrees F
Turbocharger:
IHIRHB-52 turbo with integral waste gate
air to air intercooler, dual active air scoopes on hood
intercooler cools air by ~60% on its way to the cylinder head
(denser air=more HP)
ADRIANna44 / 2004-03-26 12:49:51 /
nie chodzilo mi o dane techniczne silnika tylko napisales: " lima 2.3 normalnie 90 konikow z turbinka ma 190"...wyjasnij jak to jest mozliwe..???..:)
Zakrzak! / 2004-03-26 13:18:33 /
cuda ;) - - wolnossący lima ma 90 HP bo jest zajebiście rozleniwionym motorem, a lima w turbocoupe i mustangach SVO z turbinkom ma 190 - 205 HP, gdyż jest dobrze boostowana i bardziej wysilona, ja nic na to nie poradze że tak jest ;P ---jest przecież odmiana Jeepa produkowana w Indiach chyba, która ma silnik 2500ccm i moc 60 czy 70 koni, zresztą, daleko szukać, NYSA BUS ;) podobnie, a wiadomo że są motory 2,5 litra ponad 200 konne i to na drogę a nie na wyścigi.....no nie wiem jak to możliwe, hehe ;) (inny wałek, inna głowa, inne tłoki i korby i być może wał korbowy, oni dłuuuugo pracowali nad tym turbomotorem , od 79 roku chyba, naprzód były wersję około 130 koni i już się psuły, potem 150, 170 i jakieś pośrednie, w każdym razie od wersji 170konnej do 205HP w stangu SVO było już tylko lepiej ;) założenie konstrukcyjne Forda to było odpowiedzieć konkurencji z Europy i Japonii na ich "high performance 4 cylinders cars" zalewające rynek więc : "practice makes perfect" ;) ten motorek do dziś jest chętnie używany do budowy "low coast" wyścigówek i wyciągają z niego 250HP bez mydła - na "street racing", a z mydłem to i ponad 300.... nie wiem jak....
ADRIANna44 / 2004-03-26 14:18:23 /
"low cost" taka literówka Ci wpadła
i wszystko było by dobrze z tą konkurencją gdyby nie ten wygląd ;-)
MikeB4 / 2004-03-26 15:48:04 /
Może to głupie pytanie..., ale co to znaczy "z mydłem"?
Wam to tylko mydla w glowie !
Sir.F.Drake / 2004-03-27 01:43:13 /
JAK KTOŚ MA OCHOTE NA TAKI motorek , to polecam ścierkę XR4Ti http://allegro.pl/show_item.php?item=23033734 za 3900zeta , a do MB4 - mi się potwornie podoba - z każdej strony ma śliczną linię, łądniejszy na pewno od współczesnych mu i następnych stangów ;) , ale wiadomo, swego konia się chwali czy jakoś tak,,,,, ;) .... a ja nie mówiłem, że mój T-bird to konkurencja dla europy i azji, tylko ten silnik - chudy, ale jak przyp....oli, --- coś jak Bruce Lee ;)
ADRIANna44 / 2004-03-27 12:36:18 /
aaaa. to stang na tej fotce, coś małe te fotki teraz, no właśnie = paskudny, ale Bruce Lee też pikny nie był ;)...... najlepszą kombinacjom był Merkur XR4Ti po małych zmianach i zapożyczeniach ze stanga SVO było 205 HP i 1100-1200 kg wagi, hehe
ADRIANna44 / 2004-03-27 12:40:20 /
no właśnie to stang na tej fotce - aż trudno uwierzyc
MikeB4 / 2004-03-27 15:28:06 /
swego czasu byla do sprzedania sierra mercur z silnikiem 2.3"big"Turbo
co znaczy to big ? a to ze silnik mial plynna regulacje 220-300KM :D
taki mały tuning seryjny ;)
Main(misiek) / 2004-03-27 16:28:52 /
"big" z angielskiego znaczy tylke cz ....duzy.....:D..pozdro
:)
Zakrzak! / 2004-03-27 17:53:22 /
duża sprężarka to T3 , a mała to IHI (BorgWarner), o dziwo, małe sprężarki są z motorami 190 HP, a potencjał dużych jest szczątkowo wykorzystany i seryjnie motory z nimi mają max 170 HP (no moze stang SVO ma inaczej nie jestem pewien) A główna różnica jest taka, że T3 wytrzymuje ze 25 PSI, a IHI około 17 PSI
ADRIANna44 / 2004-03-27 19:34:43 /
aha, a regulacja polega na ręcznym sterowaniu (przy użyciu dodatkowego zaworu) ciśnieniem sprężania (z pominięciem komputera :P ) ale wiżąe się to często z dodatkowymi modyfikacjami ....
ADRIANna44 / 2004-03-27 19:36:56 /