Nie znalazłem na forum a mam problem. Przy zmianie silnika w Prosiaku (z 1,6 na 2,0) zmieniłem gaźnik z kolektorem ssącym. Po zamontowaniu nowego kolektora nie wiem czy wszystko dobrze podłączyłem, bo ten nowy kolektor (od 2.0 OHC) ma inne podłączenia węży niż 1,6. Z kolektora wychodzi króciec (trójnik), z którego jeden koniec idzie do serwa a drugi do odmy. W 1.6 były one oddzielone od siebie - oba wchodziły w kolektor ale każdy w osobne wejście. Jednak w tym od 2.0 jedno z wejść jest zaślepione.
Po odpaleniu silnika coś zaczęło mi chlapać olejem. Na początku myślałem, że to spod miski ale potem zauważyłem, że olejem jest pochlapany kolektor ssący OD DOŁU i dodatkowo zachlapana jest ściana bloku koło filtra oleju. Zastanawiam się nad taką rzeczą: jeśli olej sikał jakoś z okolicy odmy to pęd powietrza od wentylatora mógł to spokojnie rozdmuchać na blok a po bloku ścieka na dół miski i wygląda jak wygląda. No, ale skąd zachlapane miejsce pod kolektorem i czy dobrze podłączyłem te wężyki ? Ma ktoś jakiś pomysł albo jakąś fotkę jak to powinno być podłączone?
Po stronie kierowcy, w bloku silnika masz dziurę. tam powinna iść odma z taką fajną końcówką wyglądającą jak gwizdek. NIe włożyłeś tam odmy i chlapie olejem.
UglyKid / 2009-09-29 07:27:01 /
Mówie bo też podobnie miałem. Nawet masz tu zdjęcie ze 'szczałkom' z mojego postu.
http://www.capri.pl/image/forum/318392/105759
UglyKid / 2009-09-29 07:31:50 /
UgluKid, wąż do odmy włożyłem! Bardziej chodzi o to, gdzie ten wężyk od odmy idzie. Do kolektora ssącego - osobnego wejścia? Czy do tego samego wejścia co idzie wężyk z serwa do kolektora ssącego? Bo ja mam je podpięte pod trójnik RAZEM.
Druga możliwość to uszkodzenie samego wężyka gdzieś przy odmie ale to będę sprawdzał organoleptycznie, najpierw chcę się dowiedzieć jak wygląda poprawne podłączenie.
W jakąkolwiek dziurę w kolektorze, przez którą zasysa. Sprawdź też gumkę, w którą się wkłada w/w "gwizdek" (pcv valve - zawór odpowietrzenia skrzyni korbowej). Ma ona tendencje do bycia twardą jak żelki z biedronki. I wtedy pęka i zaczyna się buba.
granadziarz_3M / 2009-09-29 10:23:01 /
Jaki "gwizdek" ?? Gdzie się on znajduje, bo nie kojarzę..
Zrobiłem na szybko taki schemat jak to wygląda np. w manualu Sierry a jak ja mam podłączone. Może tak być?
Aha, co do tego gwizdka to chodzi o ten element metalowy, w który wkłada się odmę? Jeśli tak, to mam dwa rodzaje - w 1.6 był taki zakręcony w kształcie litery N a w tym 2.0 mam po prostu zwykłą puszeczkę, niewiele większą od samej odmy. Ponieważ wąż jest niezbyt długi to może nie jest jakoś dociśnięta odma do tej puszeczki?? Ale w sumie jak wkładałem tam odmę to nie było zbytniego oporu.. Zbyt ciasno to połączenie nie wygląda. Tak ma być? Nie mam jak teraz to sprawdzić w Carli bo pada :/
tak, w odmie jest taka tulejka (uszczelka) gumowa z kołnierzem, w którą wchodzi wspomniany przewód z metalową końcówką, jeśli ta tulejka nie jest juz gumowa tylko plastykowa to przewód będzie luźny i może wypadać, wymień tę uszczelke/tulejke na nową.
Daniel vel Treetop liil (EM) / 2009-09-29 13:44:31 /
Trójnik jest patentem. Serwo i odma powinny być podłączone do osobnych króćcy w kolektorze. A olej chlapie tam, gdzie masz nieszczelność i musi być to niezły kawał dziurska.
Mysza liil (EM) / 2009-09-29 13:56:33 /
Mysza, możesz rozwinąć temat dlaczego muszą być podłączone osobno? Właśnie na jakiejś fotce też sprawdziłem i też są osobno.. Ale u mnie w kolektorze to miejsce na odmę jest zaślepione! więc podłączyłem pod trójnik.
To czy są razem czy osobno zależy chyba od zastosowania
Konar / 2009-09-29 18:59:53 /
Piszę, bo może ktoś będzie potrzebował. No więc tak: wyciągnąłem wszystkie węże podciśnienia zarówno do odmy jak i serwa. Sprawdziłem i węże były ok. Opaski samozaciskowe wywaliłem i założyłem konwencjonalne - skręcane śrubkami. Dodatkowo przed założeniem na króćce wyczyściłem węże wewnątrz. Wywaliłem krótką puszkę na odmę, bo miała rzeczywiście bardzo słabą gumę i odma luźno w nią wchodziła. Zamieniłem na inny model - w kształcie litery "N". Wcześniej wyczyściłem to pudełko wewnątrz. Aha, Granadziarz podsunął mi jeszcze pomysł, że może napiernicza spod aparatu zapłonowego ale sprawdziłem i uszczelka była ok. No i skręciłem to wszystko w cholerę i nic nie cieknie :) Dzięki wszystkim za rady i chęci :) Pierwszy raz po tak długim przestoju ucieszyłem się jak spaliłem Prosiakiem laka ;)
Aha, mam jeszcze pytanie odnośnie węża do serwa. Jest on podłączony na króćcu do kolektora .. ee.. tak sobie :) Co się stanie (teoretycznie) jak np. spadnie z króćca? Zostanę bez hebli?
Zgubi się tylko wspomaganie hebli. Idzie zahamować, ale jest bardzo ciężko.
brak wspomagania = mniejsza siła hamowania = wydłużenie drogi hamowania
...::$nuffy (Grześ) / 2009-09-30 23:34:39 /
ok, dzięki. Chciałem wiedzieć tak na wszelki wypadek.
"brak wspomagania = mniejsza siła hamowania = wydłużenie drogi hamowania "
to nie tak, po prostu musisz użyć więcej siły aby zablokować koła, skuteczność hamulców pozostaje bez zmian.
Jeżdżę tak od.... nie pamiętam od kiedy.
Pamiętajmy, że zsunięty wąż od serwa to również lewe powietrze i nierówna praca silnika :)
m.kozlowski / 2009-10-01 08:37:52 /
I gaśnięcie po wyrzuceniu na luz: ABW = Absolutny Brak Wolnych
granadziarz_3M / 2009-10-01 11:17:16 /
Co prawda olej mi nie cieknie ale chcę wyjąć gaz i wsadziłem filtr, który ma gruby króciec na odmę. Pytanie gdzie mam podłączyć ten krócieć od filtra? Dodam, że teraz jak jest gaz to odma do filtra w ogóle nie jest podłączona. "patent" u mnie pod maską wygląda tak: Zdjęcie 1 pokazuje wężyk zaślepiony, odejście na serwo i do dolnej "baryłki". Zdjęcie 2 - kolektor i wyjście. Zdjęcie 3 owa baryłka na dole.
Czy odmę od filtra powietrza mam podłączyć pod ten wężyk zaślepiony tylko użyć grubego przewodu czy wyjść jakimś trójnikiem z innego miejsca grubym przewodem, a ten cienki zostawić zaślepiony (usunąć)?
Shadow / 2010-07-17 22:15:34 /
Naruchać korek wlewu oleju od EFI i do niego podłączyć tą odmę z filtra. Albo zaślepić.
granadziarz_3M / 2010-07-18 12:29:43 /
No a prostszy sposób bez "ruchania" korka ;) - co by to nie znaczyło ;)- przecież i w starych autach odma była podłączana do filtra i tak samo w nowszych. Jak zrobię trójnik i podłączę do jednej z odm czy to ma sens? Tylko do której tej od serow czy tej co do samego dołu prowadzi?
Shadow / 2010-07-18 20:08:06 /
nie ma to sensu. Ta odma do filtra ma dwojaki sens. Na wolnych obrotach silnik nadąża wysysać opary ze skrzyni korbowej przez kalibrowany otwór do kolektora ssącego. Wysysając je , aby nie wytworzyć nadmiernego podciśnienia w skrzyni korbowej (grożącego zniszczeniem simmerringów) wciąga powietrze atmosferyczne prze otwory w dole korka wlewu oleju. Więc pierwsza funkcja to zasysanie do skrzyni korbowej czystego powietrza zza filtra. Ale już na wysokich nie. Na wysokich podciśnienie w kolektorze jest mniejsze, a przedmuchy do skrzyni korbowej większe. Wtedy przedmuchy wydostają się wspomnianymi otworami w korku do atmosfery, trując i zatłuszczając przy okazji pokrywę zaworów. Ponieważ niektóre kraje nieco wcześniej niż inne wprowadziły wymóg całkowitego odsysania i przepalania tych oparów, więc część silników wyposażona była w układy zapętlające to do filtra, ładnie nazywając to zamkniętym układem przewietrzania skrzyni korbowej.
granadziarz_3M / 2010-07-19 09:34:44 /
Granadziarz, no to może pytanie laika, to jest 2,0 OHC ze zwykłym korkiem, auto na gazie jeździło bez tego - bo tam gdzie wchodziła odma był wprowadzony przewód do miksera. Założyłem filtr i mam dziurę w pokrywie od dołu - czy ją zaślepić czy podłączyć do jednego z tych węży? Jak tak to do którego?
Shadow / 2010-07-19 20:37:57 /
zaślepić.
granadziarz_3M / 2010-07-20 06:22:14 /
W którym miejscu 2.0 efi pinto jest odma?
Bo mi trochę wypluwa olej przez bagnet, tymczasowo rozwiązałem problem innym korkiem oleju (od 2.9), ale wolałbym znaleźć zatkaną odmę... oglądałem go z każdej strony i odmy nie mogę zlokalizować :(
Curtis_Capri / 2016-12-17 21:25:52 /
zmień silnik :) na taki od Forda , z klasą :) i odma nie jest potrzebna
zenonDWR / 2016-12-17 22:18:19 /
Pod kolektorem ssącym idzie wężyk z odmy do kolektora. Idzie dostać nową coś koło 60-80zł , ale w pinto jak wali bagnetem lub korkiem to na 90% dół silnika lub głowica do remontu...
AndrzejKudowa / 2016-12-17 23:18:03 /
na 99 % dół
zenonDWR / 2016-12-18 01:11:59 /
:)
Curtis_Capri / 2016-12-18 12:26:36 /