Chce sam napisać stworzyć biała kartę. Czy jestem w stanie to zrobić czy zlecić to rzeczoznawcy jednak? Czy ktoś dysponuje takim dokumentem na Forda Capri i byłby w stanie udostępnić jako wzór? Kornik masz coś takiego?
Bobik zrobisz coś takiego?
Czy mogę liczyć na waszą ewentualna pomoc przy tworzeni takiego dokumentu?
U mnie pomoc nieeograniczona:) Robie. Wiem jak, ale po co masz mi płacić:) Sam sobie zrobisz. Najtrudniej jest to wydrukować;-)
bobik liil / 2009-01-09 20:39:37 /
http://www.classicauto.pl/biala_karta.doc
zważywszy na to że wzór jest podany na tej stronie, ktos mógłby zweryfikować jego poprawność.
Daniel vel Treetop liil (EM) / 2009-01-09 21:03:03 /
rozumiem ze chodzi o pojazd zabytkowy taka kartka na papierze o większej gramaturze i format A3 składany? jeżeli tak posiadam, robiłem sam z duuużą pomocą MikeB4 :) Naturalnie mogę podesłać :)
adrian_c / 2009-01-09 21:07:34 /
he he jest jako doc a ja się z pdf męczyłem :d
adrian_c / 2009-01-09 21:08:31 /
Ta z CA jest poprawna. Robiłem na tej samej i Mnisiek ma już żółte blachy.
bobik liil / 2009-01-09 21:09:47 /
adrian to ja po prosze na maila z profilu. Z góry dziękuje i obiecuje, że się podzielę efektami mojej pracy:)
Ale polecam jeszcze lekturę poprzedniego numeru CA na ten temat. Chodzi o jakieś regionalne klimaty. Np, że niektórzy konserwatorzy przyjmują tylko karty wypełnione na maszynie, chociaż mi osobiście nie chce sie w to wierzyć.
Z ciekawostek widzieliśmy u konserwatora kartę na 911 zrobioną na dwóch zwykłych kartkach A4;-)
bobik liil / 2009-01-09 21:16:49 /
rożnie jest z tymi kartkami, np. w Katowicach w tytule wpisali transport, a u mnie w Rzeszowie babka się zdziwiła dlaczego transport a nie motoryzacja.
Kartę podeśle ale po weekendzie teraz mam remont i dokumenty na drugim kompie zakopanym gdzieś :P
adrian_c / 2009-01-09 23:04:22 /
ta w classicauto to spoko wzor, ale to co tam kloes popisal to fakt - sama w sobie prawda najprawdziwsza, ale "silnik umieszczony na stojaco z przodu" albo "tylny uklad napedowy", "przednie zawieszenie srubowe", "stabilizator skretny" to jakies nazwy samego autora, albo malo fachowa gwara. Co jak co, ale rzeczoznawca czytajac to sie usmieje (niektorzy podpis pod bzdurami uznaja za osmieszenie sie - co mnie nei dziwi), karta to cos co potem ktos przeglada i warto zeby byla napisana jezykiem fachowym:) - czyli np. "silnik umieszczony z przodu, ustawiony pionowo" a nie na stojaco z przodu, uklad napedowy napedzajacy kola tylne (naped przekazywany na kola tylne), a nie tylny uklad napedowy, o zawieszeniu srubowym nie slyszalem - chyba chodzilo o sprezyny srubowe tylko autora artykulu - Pawla - za wczesnie wywalili z wydzialu samochodow z mojej grupy i nie mial okazji dobrze sie zaznajomic z nomenklatura...
kontynuujac - stabilizator skretny...... skretne moga byc drzaki - ale stabilizator to stabilizator i tyle najwyzej mozna nazwac to cos stabilizatorem nadwozia - a ze dziala na zasadzie drazka skretnego to fakt... wal napedowy tez jest skrecany a nikt tak nie mowi.
Ale sie zlosliwy ostatnio zrobilem......
:)
pozdr
Atom a jak prawidłowo opisać magiel w granadzie, bo nie bardzo daliśmy radę...
bobik liil / 2009-01-10 08:11:19 /
A co do posługiwania się średnio fachowym językiem to zdarza się najlepszym;-)
bobik liil / 2009-01-10 08:14:42 /
magiel? - przekladnia kierownicza z listwa zebata, wyposazona w hydrauliczne wspomaganie ukladu kieorniczego
sa jeszcze (nie w granadach) srubowe/slimakowe - to takie jak w ciezarowkach/maluchu/ - masz slimak i kolo zebate z ramieneim, czasami tam robia przekladnie srubowo - kulkowai dlatego ma wiele nazw ze wzgledu na odmiane.
mozesz jeszcze napisac ze przymocowana obejmami do ramij pomocniczej zawieszenia przedniego, przed zwrotnicami (chyba jest przed o ile pamietam) itp. jakies pierdoły.. nie wiem jaak bardzo w detale chcesz wchodzic.
żartowałem;-) ale dobra podpucha nie jest zła;-)
bobik liil / 2009-01-10 11:54:49 /
listwa zębata to nie listwa zębata tylko zębatka - fachowo ;)
zgoniok / 2009-01-10 13:06:48 /
nono... bobik ty zartownisiu;)
mialem powazne dylematy czy nei chodzi o magiel prasujacy z hiszpanii;)
teraz to zartowalem, ale karte gdzie napisales "magiel" teraz gdzies przepisujesz z tym o co pytales i nanowo trzeba drukowac:P
pozdr;)
Niestety karta z "maglem" leży już o konserwatora, ale obiecuje poprawę:)
bobik liil / 2009-01-10 14:35:34 /
dredziochu wydrukuje Ci to na papierze 200g ze zdjęciami na laserze A3, for free, tylko podeślij mi jak zmajstrujesz, co bym miał wzór do swojej grani.
Będę zobowiązany.
zdjecia nie moga byc drukowane - musza byc wywolane i przyklejone tasma dwustronna albo klejem wedlug tego co jest winstruktazu klasikauto, choc wyrocznia to przeciez nie jest
fajnie wiedziec nebel ze masz taka mozliwosc - kto wie kiedy sie moze przydac:)
nebel, właśnie zabieram się za to. Ale nie spieszy mi się. Myślę, że tak z doskoku to z dwa tygodnie mi to zajmie. Wtedy dam znać. Dzięki za propozycje.
Dobra potrzebuje kilku podpowiedzi natury technicznej. Atom możesz się wykazać.
Capri MkII'78
1. Nadwozie: trzydrzwiowe samonośne typu?? hatchback czy coupe wpisać lub może jeszcze coś innego.
2. Układ nośny: Przód - napiszcie mi klika zdań na jego temat - jak zbudowane jest zawieszenie przednie w capri? (wiem że są 2 wahacze, ale jakiego typu?, stabilizator, sprężyny i amortyzatory, ale jakie?)
Tył - tak samo po proszę 3 zdania na ten temat.
3. Jakiej firmy jest oryginalna pompa paliwa w OHC??
4. OHC 2 litry - Smarowanie pod ciśnieniem ??? atm. z pompą olejową zębatą? czy może jest jakaś inna??
5. Układ napędowy: Przekładnia główna hipoidalna??? z mechanizmem różnicowym w???? Półosie ?????.
6. Instalacja elektryczna: Alternator o mocy ??? W. Aparat zapłonowy z odśrodkowym i podciśnieniowy regulatorem??? (mam zwykły platynkowy) Światła drogowe podwójne, asymetryczne. Sygnał dźwiękowy jednotonowy?? (mam zwykły, robi TIIIIIIT), elektryczny.
Niektóre pytania pewnie są debilne, ale jestem kiepski jeśli chodzi o te gówniane OHC, a poza tym skończyłem ekonomię, a nie polibudę:(
U mnie nie czepiali sie do zdjec. Wszystko wydrukowane zostalo w drukarni urzedu miejskiego wiec nie mogli sie do niczego przyczepic.
Zdjecia do Stacji Kontroli Pojazdow poszly na ladnym papierze z domowej drukarki atramentowej.
Oczywiscie wszystko robione samemu. Jak ktos potrzebuje wzor odnosnie granady to polecam sie i udostepnie moje wypociny :)
bartek nowakowski / 2009-01-10 20:50:11 /
A ja mam do Was inne pytanie związane z Białą Kartą i artykułem CA 12/2008:
Czy ktoś z małopolski przechodził ten proces samodzielnie i jak na to się zapatrywał Konserwator w Krakowie?
Wzór czysty i wypełniony:
http://www.w114-115.org.pl/jomla/content/view/136/68/
1 - dodal bym ze dwubrylowe, hatchbach wydaje mi sie odpowiednia nazwa - ale tylko misie wydajebo nie wiem
2 - przednie zawieszenie niezalezne z rama pomocnicza, kolumnami Mc Phersona, wahaczami poprzecznymi oraz stabilizatorem pelniacym rowniez role drazka reakcyjnego. -xzawieszenie tylne zalezne, sztywny tylny most oparty na resorach piorowych trapezowych(chyba ze masz paraboliczne - czyli tylko jedno pióro) poleliptycznych. BRAK USTALENIA POPRZECZNEGO co jest zmora.....moglby byc jakis drazek Panharda albo prostowod Watta - tego chyba nei pisz:)
3 - nie mam pojecia - a nie moturkraft siakiś?
4 - uklad olejenia silnika zamkniety z mokra miska olejowa, pompa oleju zebata (nie wiem jaka - czy zazebienie wewnetrzne czy zewnetrzne) napedzana..... (tez nie wiem jak to w OHCu jest ale jak masz to poszukaj inapisz ze jakims paskiem albo lancuchem i skad napedzana) - cisnienie chyba jest na stronce w garazu dla OHCa - sprawdzisz sobie - powinno byc dla jalowego i na obrotach podane
5 - PRzekladania glowna (czy hipoidalna to nie wiem - jak os walka ataku nie przecina sie z osia kol to jest hipoidalna, jak tak, to nie jest hipoidalna) o przelozeniu ..... z zabudowanym mechanizmem roznicowym planetarnym. Calosc osadzona w obudowie tylnego mostu. o polosiach chyba niema co piasc.... bez przesady
6 - hmm.... tu wiem tylko tyle ze odsrodkowy icisnieniowy regulator to regulatory kata wyprzedzenia zaplonu. Reflektory przednie... nie wiem jak to napisac -ale drogowe to drogowe a mijania to mijania. niezintegrowane. Klaxon jednotonowy elektryczny
ale co zlego to nieja:)
Uzupełnienie:
4 - pompa oleju zębata o zazębieniu zewnętrznym, napędzana mechanicznie wałkiem rozrządu poprzez przekładnie zębatą.
5 - przekładnia główna hipoidalna.
gryziu liil (EM) / 2009-01-11 09:09:22 /
4 - raczej wewnętrznym, a napęd od wałka rozrządu przekazany pośrednim wałkiem sześciokątnym.
Mysza liil (EM) / 2009-01-11 09:17:53 /
W zasadzie od aparatu zapłonowego a nie od wałka rozrządu ;)
Mysza liil (EM) / 2009-01-11 09:18:19 /
2. rama pomocnicza?? aż tak to bym nie szalał;-) może jakaś belka? Czy to fachowo tak się nazywa?
bobik liil / 2009-01-11 09:19:52 /
Mysza. a obczaiłeś że to OHC??
bobik liil / 2009-01-11 09:25:16 /
Nieważne, OHC też ma sześciokąt :)
Mysza liil (EM) / 2009-01-11 09:26:23 /
no może i taaa:) za rano jak na niedziele:)
Ale jak tak wszyscy dadzą coś od siebie to Dredzioch będzie miał najlepszą BK na świecie:) Albo zaczniemy się kłócić i będzie miał BK z 3 wariantami w każdym punkcie;-)
bobik liil / 2009-01-11 09:30:46 /
Mysza no to napisać:
a) Pompa oleju zębata, napędzana mechanicznie od wałka rozrządu, napęd przekazany pośrednim wałkiem sześciokątnym.
b) Pompa oleju zębata, napędzana mechanicznie od aparatu zapłonowego, napęd przekazany pośrednim wałkiem sześciokątnym.
Która opcja jest prawidłowa?
b
bobik liil / 2009-01-11 09:33:16 /
Faktycznie zewnętrzny. Poj... mi się z rana :)
gryziu liil (EM) / 2009-01-11 09:37:29 /
yyyy WEWNĘTRZNYM :)
idę na kawę :)
gryziu liil (EM) / 2009-01-11 09:38:53 /
Gryziu?? wszystko robisz tym kluczem??;-)
bobik liil / 2009-01-11 09:40:23 /
No to zewnętrzny czy wewnętrzny :D
Zewnętrzna to chyba taka, nie?
Mysza liil (EM) / 2009-01-11 09:40:54 /
Nie, mam jeszcze młotek, przecinak i kłębek druta
gryziu liil (EM) / 2009-01-11 09:44:39 /
bob - tak, to sie nazywa rama pomocnicza, bo belka to prosty element z ktorego sklada sie ta rama, a kolyska ...... to do dzieci jest;)
Nie wiem czy OHC i vka maja taksamo ale to co myszanapisal ze od aparatu szesciokatem to napewno vka - moze OHC ma taki sam system.. nie babralem sie w nim.
ave!
i jak dla mnie chyba..... walek to walek (chodzi o jego zastosowanie) ..... a szesciokatny to moze byc pret, albo kwadratowy, albo o przekroju kolowym (to polfabrykat z ktorego sie robi walki albo inne). szesciokat w tym walku to polaczeie ksztaltowe przekazujace moment (wiec ealek zostal tak wykonany intencjonalnie, a nie dlatego bo mieli na stani prety szesciokatne a okraglaki sie skonczyly:)), ale w to chyba niema co wnikac... napisz ze napedzany walkiem od aparatu czy czegos tam (sam nie wiem).. a ze to szesciokat a nie wielowypust albo wpust czy przyspawane to szczegol.... o moscie nie pisales ze sa tu wielowypusty.. moze miejsca nie wystarczyc na wszystkie szczegoly, a opisanie jednego super szczegolowo a drugiego mocno ogolnie zle wyglda - wydaje misie ze wszystko na podobnym poziomie dokladnosci, i najwazniejsze zeby bylo prawdziwie i fachowo.
Atom ale to przecie chodzi o capri. To tam też jest rama? to w takim razie czegoś mi brakuje;-)
bobik liil / 2009-01-11 11:21:05 /
Ty nie masz ramy, nawet w tym ostatnim aucie :)
Mysza liil (EM) / 2009-01-11 11:26:43 /
mniejsza niz w granadzie ale to jest rama pomocnicza - bo sam zawias nie jest przymocowany do nadwozia tylko do ramu pomocniczej - z przodu capri tez ma rame do ktorej sa przymocowane wahacze, a rama do podluznic. W granadzie jest bardziej rozbudowana, ale to dalej to samo. Silnik i silnik to tez roznica - 50 ccm od motoroweru albo v12 od bmw co budom czesie przy ruszaniu potforkiem
:)
to belka;-)
bobik liil / 2009-01-11 12:34:02 /
pozatym bobik wiecej mnie nie podpuszczaj:)
A ja ponawiam swoje pytanie:
Czy ktoś z małopolski przechodził ten proces samodzielnie i jak na to się zapatrywał Konserwator w Krakowie?
a zatem, winien jestem sprostowanie:
Pawla (autora artykulu o bialej karcie w ClassicAuto) mozliwe ze nie wywalili z uczelni - nie wiem w jakich okolicznosciach rozstal sie z PW, ale skoro upomnial mnie wnoszac o sprostowanie - niniejszym to czynie.
Winien jestem przeprosiny.
Pozdrawiam
A co wpisać w "miejsce przechowywania negatywów"? :>
m.kozlowski / 2009-01-12 20:35:06 /
:D
Wpisz Afryka, moze nikomu nie przyjdzie do głowy sprawdzać ;)
Mysza liil (EM) / 2009-01-12 22:48:42 /
Negatyw?
Wlaczasz pewien znany program do obrobki grafiki potem kombinacja klawiszy <ctrl>+I i masz negatyw. A adres ...no tam gdzie jestes zameldowany :p
bartek nowakowski / 2009-01-13 09:23:48 /
hmm... ma ktoś to "dzieło" wypełnione dla granady MK2b?
w zamian oferuję profesjonalne obfocenie samochodu do karty.
(a propos gdzie znajdę wytyczne co do fotografii jakie mają być ujęte w karcie?)
tylko nie linczujcie, że nie w ogłoszeniach...
Boję się, że sobie sam nie poradzę, ale może się mylę ;)
w miedzyczasie sie moge podjac dla granady mk2b (sedan) - moze i dla mojej sie przyda. nawet kolory mamy takie same:) - w ciagu paru tygodni moge przygotowac - chyba ze ktos juz takei toto ma. Nie wiem tylko jak z prospektami i historia sie uporam, ale opis tech, spoko - zrobie (najwyzej w innej formatce)
pasi?:)
pozdr
Pasi, masz u mnie pivo w 2oo i obiecane zdjęcia. THX
Historię gdzieś mam z M.Kozłowskiego opinii.
Może zrobimy wspólną sesyję gdzieś gdzie jest fajny klimacik.
nebel,
Fotki to:
- cała sylwetka pojazdu (pogladowa, co wiedziec jakie to auto:) )
- komora silnika
- tabliczki znamionowe
- fotki dookoła pojazdu( co 45 st. , czyli przód -> narożnik -> bok -> narożnik -> tył -> narożnik -> drugi bok -> narożnik)
- fotka wnętrza przy oywartych drzwiach (ma być widoczna deska rozdzielcza i mechanizm zmiany biegów)
Ot cała tajemnica. Fotki można normalnie wywołać (jakieś MediaMarkt czy cuś) i najzwyczajniej wkleić do arkusza.
pozdro
Kornik / 2009-01-13 13:13:27 /
Dzięki Kornik
Do labu mam dojście więc wole tam "wołać"
a co jak zmienie z manuala na aftomat , a w karcie będzie manual? Ktoś się może doczepić, nawet jeśli będzie to oryginalna skrzynia w dodatku opcjonalnie montowana w tej wersji?
Czy mam to olać?
Czy zrobić zdjęcia dopiero jak wstawię automata? :/
spoko - co do sesji jestem za, tylko moja idzie w robiote od kwietnia, a od soboty do kwietnia nie bedzie mnie w kraju, tam bede mial net, i wtedy to wszystko napisze - jakies 2 tyg- moze 3 mi to zajmie, moze mniej.
Sesyjke spoko - jak juz skoncze, bo do tej pory nie wyjezdzam. pozdr i dozobaczyska!
nebel a kto się niby ma doczepić i w jaki sposób?? Myślisz, że są służby co sprawdzają wóz z wpisem w BK?;-) Ile samochodów na żółtych blachach lata z gazem , to chyba trochę gorzej.
Ale jak chcesz automat to od razu tak wpisz.
bobik liil / 2009-01-13 21:25:55 /
to tak zrobię thx za info. Gaz też będzie... bo niechcem ale muszem :(
Gazu lepiej nie wpisuj do karty;-) I jak bedziesz robił zdjecia to chociaż lewarek do biegów musisz zmienic, bo musi byc widoczny na foto.
bobik liil / 2009-01-14 14:06:49 /
gorzej będzie jak zaczną sprawdzać , albo jak ktoś Cię nie będzie lubił i to zgłosi.
marian212 / 2009-01-14 14:16:11 /
marian bez przesady:)
bobik liil / 2009-01-14 14:58:57 /
gazu nie wpiszę, będzie za to w dowodzie rej bo być przcież musi :/
Pamiętaj, ze musi to na rusi.
Mysza liil (EM) / 2009-01-14 18:32:50 /
...a w Polsce jak kto chce :D:D
Wojdat / 2009-01-14 19:34:13 /
Polska blisko Rusi to też musi... :)
Grzesiek_Rudy / 2009-01-14 20:42:07 /
Takiego wała ;)
Mysza liil (EM) / 2009-01-14 20:44:40 /
Nebel, nie osłabiaj mnie z tym gazem. Raczej wątpię, żeby wbili Ci to w dowód od żółtych blach.
Uzupełniam dokumenty dalej i potrzebuje nadal trochę informacji:
1. Smarowanie pod ciśnieniem 100-280 kPa - może mi ktoś to na atmosfery przeliczyć?
2. Aparat zapłonowy z odśrodkowym i podciśnieniowy regulatorem?? Mam platynkowy zwykły - może być taki opis?
3. Światła drogowe podwójne, asymetryczne. Zgadza się??
4. Zwis przedni mm ???
5. Zwis tylny mm ???
6. Dopuszczalny nacisk poszczególnych osi kN lub inbej jednostce???
7. Prędkość maksymalna na poszczególnych biegach - skrzynia N9, dyfer 3,44
I bieg 3,650:1 ??km/h
II bieg 1,970:1 ?? km/h
III bieg 1,370:1 ?? km/h
IV bieg 1,000:1 ?? km/h
V bieg 0.816:1 179 km/h
bieg wsteczny 3,660:1 ?? km/h
8. Przełożenie przekładni kierowniczej ???
9. Minimalna średnica zawracania
- w lewo ???m - w prawo ????m
10. Najmniejsza szerokość skrętu ???/
11. Pojemność zbiornika paliwa ????
12. Ilość oleju w tylnym moście???
To wszystko. Tyle mi jeszcze brakuje. Jak ktoś coś wie to proszę o pomoc.
11. 58L
12. 1.1L
1) 0,987atm - 2,763atm
6. powinno być na tabliczce znamionowej w kg
bobik liil / 2009-01-17 21:23:24 /
kazdy bez problemu wypełni sobie taką kartę, bez zbędnych danych szczegółowych, im ich więcej tym więcej komplikacji. poza tym, zdjecia auta muszą byc wydrukowane na karcie, zadnych odręcznych tekstów, brak pustych miejsc w rubrykach, najlepiej wypełniać ją juz po opinii rzeczoznawcy. w moim przypadku konserwator nawet nie ogądał karty tylkood razu wystawił ''papier''.
zdjęcia drukowane na karcie? nie spotkałem się z czymś takim. We wszystkich kartach jakie widziałem to odbitki były wklejane.
Mojej karty też nie oglądał konserwator :P
adrian_c / 2009-01-25 10:15:07 /
Ja mam drukowane ........
MikeB4 / 2009-01-25 12:56:52 /
No brakuje mi jeszcze:
2. Aparat zapłonowy z odśrodkowym i podciśnieniowy regulatorem?? Mam platynkowy zwykły - może być taki opis?
3. Światła drogowe podwójne, asymetryczne. Zgadza się??
4. Zwis przedni mm ???
5. Zwis tylny mm ???
7. Prędkość maksymalna na poszczególnych biegach - skrzynia N9, dyfer 3,44
I bieg 3,650:1 ??km/h
II bieg 1,970:1 ?? km/h
III bieg 1,370:1 ?? km/h
IV bieg 1,000:1 ?? km/h
V bieg 0.816:1 179 km/h
bieg wsteczny 3,660:1 ?? km/h
8. Przełożenie przekładni kierowniczej ???
9. Minimalna średnica zawracania
- w lewo ???m - w prawo ????m
10. Najmniejsza szerokość skrętu ???/
Jeśli chodzi o 7 to dostałem od kornika schemat liczenia, ale wychodzą mi bzdury typu, ze v max jest 225. A jak już dane zrobię tak, że wyjdzie to 179 to na 1 ma 40, a na trójce 106 co mnie rozśmiesza.
Wyjmijcie HAYNES'Y i sprawdźcie co się da proszę.
nie wiem jaki masz schemat - ale nie mozesz przyjmowac ze na ostatnim biegu dojdzie do odcieca
dla pozostalych biegow (nie wiem jak z przedostatnim) powinno to byc prawdziwe
nie wiem czy koniecznie az takie szczegoly podawac - gdzies tam ktos napisal ze piszesz to co masz potwierdzone, a jak niema, to nie ma.
Dredzioch:) nie myślałem, że taki z Ciebie leń:)
4,5 http://www.autoera.dt.pl/encyk_full.php?nr=196
bobik liil / 2009-01-25 21:29:59 /
A ten opis techniczny na przegląd tez ma być na jakimś bristolu czy na zwykłych kartkach mogę sobie w chacie wydrukować?
ja miałem zwykłe drukarkowe A4 :d
adrian_c / 2009-02-10 22:05:58 /
na zwykłych.
bobik liil / 2009-02-10 22:08:00 /
U mnie na przeglodzie klepal i tak wszystko z mojej kartki do komputera do ich jakiegostam programu. Wiec mozna nawet ´na kolanie´ naskrobac :)
bartek nowakowski / 2009-02-11 00:34:47 /
Podpinam się tutaj żeby nie zaśmiecać forum :(
Sprawa wygląda następująco. Dostałam bardzo odpowiedzialne zadanie. Muszę wypełnić białą kartę, a o motoryzacji wiem tyle co nic. Udało mi się już część powpisywać ale mam jeszcze braki. Pomocy!!!!
19. Opis i charakterystyka techniczna
1. silnik
2. Układ przeniesienia napędu
3. Zawieszenie
4. Układ kierowniczy
5. Układ hamulcowy
Dodam jeszcze, że to TC1 1974 1,3 PINTO ->
nonka24 /Irek / 2009-03-19 16:23:01 /
Musisz rejestrować na żółte czy chcesz?
zółte to spora odpowiedzialność przy niewielkim zysku.
Właśnie problem w tym, że muszę :((
nonka24 /Irek / 2009-03-19 18:13:45 /
nebel ja tam na te "niewielkie zyski" nie narzekam .... ;-)
MikeB4 / 2009-03-19 20:44:41 /
Silnik: gaźnikowy, rzędowy, czterosuwowy, czterocylindrowy, górnozaworowy, o pojemności skokowej 1xxx cm(3)
i stopniu sprężania x,x:x. Moc maksymalna xx kW (xxx KM) przy 5xxx obr/min, maksymalny moment obrotowy xxx Nm przy 3xxx obr/min. Silnik zasilany gaźnikiem (podać typ) . Smarowanie pod ciśnieniem xxx atm. z pompą olejową zębatą (napędzana mechanicznie od aparatu zapłonowego, napęd przekazany pośrednim wałkiem sześciokątnym) i szeregowym filtrem oleju. Chłodzenie cieczą o wymuszonym obiegu z pompą wirnikową i termostatem.
Układ napędowy: na tylną oś. Manualna skrzynia biegów sterowana dźwignią umieszczoną na tunelu środkowym pomiędzy przednimi fotelami. XXXX biegów do przodu i jeden wsteczny. Przekładnia główna hipoidalna o przełożeniu XXXX:1 z zabudowanym mechanizmem różnicowym planetarnym. Całość osadzona w obudowie tylnego mostu. Maksymalna prędkość XXX km/godz.
Układ hamulcowy: hamulec główny hydrauliczny dwuobwodowy, tarczowy z przodu, bębnowy z tyłu, i podciśnieniowym urządzeniem wspomagającym. Hamulec awaryjny ręczny mechaniczny na tylne koła uruchamiany dźwignią umieszczoną na tunelu środkowym pomiędzy przednimi fotelami.
Układ kierowniczy: Maksimum xxx obroty kierownicy od skrajnych położeń; przekładnia kierownicza listwowa bez wspomagania. Wał kierownicy dwuczęściowy dzielony na przegubie krzyżakowym, kierownica zamocowana po lewej stronie auta.
W miejsca X wstawić odpowiednie wartości.
Panowie podajcie jakieś dane PINTO 1300 z roku 74.
Atom - opisz zawieszenie w taunusie bo dobrze Ci to wychodzi.
a poszukać chwile to nie łaska?
http://www.capri.pl/capri/mk2-d-1300
W przypadku Taunusa pewnie prędkość maksymalna i przyspieszenie troche się różnią ale większość danych pasuje.
Konar / 2009-03-19 21:52:23 /
nie doczytałem ze o tuna chodzi :p sory
Mike raczej mi się nie podobają ograniczenia wynikające z "żółtków".
Też muszę, ale niechcem :/
Panowie pomocy:)
mam jeszcze następujące braki:
TC1 1974 1,3 PINTO
1. Rozstaw osi
2. Rozstaw kół każdej osi
3. Zwis przedni
4. Zwis tylny
5. Prześwit - poprzeczny......-w granicach rozstawu osi........
6. dopuszczalna masa calkowita
7. Dopuszczalny nacisk poszczególnych osi
8 Dopuszczalna ładowność
9. Ładowność bagażnika -nadwoziowego.......-dachowego.......
SILNIK
10. maksymalny moment obrotowy..........przy prędkości obrotowej...........
11. Rodzaj zasilania
12. Doładowanie
13. Kolejność pracy cylindrów
UKŁAD NAPĘDOWY
14. przełożenie i prędkość maksymalna na poszczególnych biegach
I bieg
II bieg
III bieg
IV bieg
bieg wsteczny
15. przełożenie reduktora
16. Rodzaj przekładni głównej
17. Przełożenie przekładni głównej
UKŁAD KIEROWNICZY
18. Przełożenie przekładni kierowniczej
19. Srednica koła kierownicy
DANE EKSPLOATACYJNE
20. Minimalna średnica zawracania - w lewo........ -w prawo........
21. Najmniejsza szerokość skrętu
22. Maksymalna prędkość.......
23. liczba i pojemność zbiorników paliwa
24. Ilość oleju w: -silniku.......-skrzyni biegów........-przekładni głównej.........
25. Pojemność układu chłodzenia
Zdaję sobie sprawę, że niektóre dane jakich nie mam są po prostu śmieszne :)
Jednak bardzo, bardzo proszę o pomoc :)
nonka24 /Irek / 2009-03-21 15:17:54 /
większość rzeczy jest tu:
http://www.capri.pl/image/folders/taunus/mk1-d-1974-01/15
Konar / 2009-03-21 15:20:05 /
http://www.taunus.pl/?alias=biblioteka&id=665
Cinekas 3M / 2009-03-21 15:20:31 /
Aj jak człowiek teraz żałuje że na niemieckim na wagary chodził :D No nic - słowniczek i naprzód. :)))))))
nonka24 /Irek / 2009-03-21 15:22:33 /
Cinekas a to się zgadza wszystko?
nonka24 /Irek / 2009-03-21 15:23:44 /
Kolejność pracy cylindrów: 1 3 4 2
6. dopuszczalna masa calkowita
7. Dopuszczalny nacisk poszczególnych osi
W zielonym BRIEFIE dopuszczalna masa całkowita to jest nr 15.
Nr 16 w BRIEFIE to dopuszczalny nacisk osi przedniej w kg, 17 to dopuszczalny nacisk osi tylnej w kg.
Żeby przeliczyć to na KN (kiloniutony) mnożymy ilość kg x 9,8 i wynik dzielimy przez 1000.
Wie ktoś może co to spurbreite??
nonka24 /Irek / 2009-03-21 16:05:01 /
Po ciężkiej próbie wytrzymałości ze słownikiem pozostało:
1. zwis przedni i tylny
2. Prześwit poprzeczny i w granicach rozstawu osi
3. Cały układ napędowy (cały duży punkt)
4. Przełożenie przekładni kierowniczej
5. średnica koła kierownicy (pewnie bede musiała sama zmierzyć :()
6. Minimalna średnica zawracania
w lewo
w prawo
7. Najmniejsza szerokość skrętu
8. Ilość oleju w: skrzyni biegów i przekładni głównej
Wiele tego nie zostało
POMOCY -> jeśli w takim tempie będzie szło, to nie dojade na SO :(((((
nonka24 /Irek / 2009-03-21 18:19:10 /
Nonka, ja cię przepraszam, ale masz linka od Cinekasa, a tam wszystko masz jak wół. Zrzynaj stamtąd i nie przejmuj się niczym. Masz i zwisy i prześwity, i przełożenie przekładni kierowniczej...
Powtórzę linka:
http://www.taunus.pl/?alias=biblioteka&id=665
granadziarz_3M / 2009-03-21 18:32:14 /
ale ja nie dostałam odpowiedzi czy to na pewno to samo? skoro się nie zgadza to po co mam wpisywać bzdury?
nonka24 /Irek / 2009-03-21 18:52:44 /
większość się zgadza -i to wpisałam ale z resztą cienko
nonka24 /Irek / 2009-03-21 18:57:09 /
no to napisz co ci pozostało po przepisaniu danych od kukiego
granadziarz_3M / 2009-03-21 19:03:38 /
Nonka, teraz jestem po za domem, ale jutro wieczorem pstryknę swoją białą kartę od qupety i ... co nie mniej ważne ... szczegółowy opis badania technicznego.
amator liil (EM) / 2009-03-21 21:09:08 /
Mike raczej mi się nie podobają ograniczenia wynikające z "żółtków".
Też muszę, ale niechcem :/
nebel
No , ale jakie ograniczenia ? Napisz coś więcej ....
MikeB4 / 2009-03-22 20:42:36 /
Mike - jeśli Nebel chce samochód do jazdy codziennej, a musi rejestrować na żółte, to jest to trochę niewygodne i mijające się z celem...
Podobnie ja Buicka za wszelką cenę chcę uchronić od żółtych blach i wpisu do rejestru.
m.kozlowski / 2009-03-23 08:00:49 /
Chodzi o nieszczęsny wpis do rejestru. potem już nie możesz sobie ot tak hipotetycznie, robić co chcesz z samochodem.
Walniesz w drzewo - musisz robić, zardzewieje - musisz robić
Chcesz za granicę - musisz lecieć do konserwy...
Walniesz w drzewo - mogą Ci go skreślić nawet sami :-( ....
Czy musisz robić ? Hmmm nigdzie nie jest tak napisane .... jedynie gdy celowo uszkodzisz może być kłopot ....
Chcesz za granicę - wyrabiasz wielokrotne pozwolenie na parę lat ;-)
MikeB4 / 2009-03-23 10:18:59 /
Chcesz za granicę to po prostu jedziesz:) Sprawdzone. Bo kto niby i gdzie i o co ma zapytać?;-)
bobik liil / 2009-03-23 10:42:53 /
Może i macie rację, ale jednak wolę białe blachy.
Jak to jest z ta jazda za granice?
W ramach EU i dla samochodow do 50 lat nie ma chyba zadnych ograniczen?
bartek nowakowski / 2009-03-23 12:30:34 /
Na białych za granicę w aucie ponad 25 lat - też możesz miec problem - niektórzy nawet zalecają miec papier od konserwatora, ze auto nie podlega zakazowi wywozu .....
I rzeczywiscie gdzies w celnych czytałem , że taki o wartości poniżej 100 tys euro nie podlega zakazowi wywozu a co do wieku to nie przypominam sobie ....
MikeB4 / 2009-03-23 22:34:51 /
Proszę o sprawdzenie w Haynesie bo nie mam:
57. Nazwa wytwórni i rodzaj przekładni kierowniczej ZF???
58. Przełożenie przekładni kierowniczej ???
59. Rodzaj wspomagania hydrauliczne ???
60. Średnica koła kierownicy ???
wiem część mogę sprawdzić organoleptycznie tylko że jestem parę ładnych kilometrów od samochodu, a jak się TU dopisze to bedzie dla potomnych.
dzieki
Ja tak mam dla ukladu kierowniczego w karcie (granada 2,8i polift 82):
VII. Układ kierowniczy
56. Nazwa wytwórni i rodzaj przekładni kierowniczej Ford Werke A.G. Koeln BRD, z listwą zębatą
57. Przełożenie przekładni kierowniczej brak danych
58. Rodzaj wspomagania (jeśli występuje) chydrauliczne
59. Średnica koła kierownicy mm 380
60. Układ kierowniczy działa na koła przednie
bartek nowakowski / 2009-07-09 09:31:44 /
chydraulik :)
u mnie bylo wypelnione tylko Hydrauliczny i nikt wiecej nie pytal
pmajes / 2009-07-09 11:29:37 /
dzięki Ci wielkie dobry człowieku.
No to niezły debilizm masz wpisany. Ford Werke AG Koeln BRD to akurat jest silnik 2.9v6 typu "taunus" :)
Do poliftów były magle firmy ZF.
Mysza liil (EM) / 2009-07-09 22:43:10 /
Zahnrad Fabrik piszesz. No tam mam mala niescislosc w karcie... trudno sie mowi :)
A co do:
Ford Werke AG Koeln BRD to akurat jest silnik 2.9v6 typu "taunus" :)
... BRD to w tym przypadku nie kod silnika tylko skrot od BundesRepublik Deutschland, czyli: Fabryka Ford'a Spolka Akcyjna, Kolonia, Republika Federalna Niemiec
bartek nowakowski / 2009-07-10 08:55:41 /
Wpisałem "ZF Firiedrichshafen A.G."
powinno wystarczyć, se myślę.
Jak ma byc tak dokladnie to: Friedrichshafen
Bedzie pasic :)
bartek nowakowski / 2009-07-10 14:28:19 /
no tak napisałem we wniosku a tu się pomyliłem :D
Pisze bo na necie znalazłem różne przeciwstawne informacje na ten temat. Otóż mam sobie granie sprowadzoną z zagranicy, w generalce, niezarejestrowana w kraju. Tu moje pytania:
1. Czy auto w takim stanie moge wpisać wcześniej do ewidencji zabytków, tak żeby podczas pierwszej rejestracji w kraju rejestrować go już jako auto zabytkowe (chodzi mi tylko o białą karte, bez żółtych blach). Czytałem że niektórzy tak robili w celu uniknięcia dużych opłat oc podczas remontu, miałoby to sens płacąc od razu mniejsze ubezpieczenie.
2. Jeśli chodzi o samodzielne wypełnianie białej karty, to czy w polach "opracował" można wpisać siebie i zanieść tak do konserwatora? Czy ludzie wypełniają sami tylko po to żeby rzeczoznawcy zapłacić mniej za sam podpis i pieczątki?
1. Możesz - ale musisz wstawić w białą kartę zdjęcia --- lepiej prezentują się takie po wykonanym remoncie ....
Jeśli chcesz rejestrować jako auto zabytkowe - to musi iść na żółte blachy, inaczej się nie bardzo da....
Uniknięcie opłat za OC (i opłaty recyklingowej przy rejestracji) da Ci zwykła opinia rzeczoznawcy , że pojazd jest pojazdem historycznym.
2. W wielu przypadkach u konserwatora będziesz i tak potrzebować opinię powyżej - nawet do własnoręcznie wypełnionej białej karty (można). Proponuję podejść lub zadzwonić do konserwatora zabytków w Twoim rejonie i spytać
MikeB4 / 2010-08-04 15:56:17 /
Mam też granadę i...
Tak najpierw lecisz do konserwy. Plusy są takie że jesteś zwolniony z opłaty celnej. Potem dalej recyklingu, opłaty Vat, i całego zamieszania które musisz zapłacić rejestrując sprowadzony pojazd z zagranicy.
Mike autka prezentują się lepiej w BK po remoncie, ale zawsze można zrobić kolejny załącznik fotograficzny pt. po remoncie, co daje w efekcie bogatszą kartę i lepiej udokumentowaną historię samochodu podczas, przez nas, jego posiadania.
Nie wiem czy słyszałeś co mówił Bobik .... ale sprowadzali 29 letniego Mercedesa i musieli zapłacić akcyzę bo dla celnych nie liczy się co powiedział konserwator i czy uznał auto za zabytkowe - oni mają swoją definicję przedmiotu kolekcjonerskiego i musi to być pojazd conajmniej 30 letni :-/
MikeB4 / 2010-08-04 16:29:51 /
Wielkie dzieki za rozjasnienie sprawy!
Mike trafili na debili w warszawie granadę kończącą dopiero 25 rok życia załatwili w dwa tygodnie. Ze wszystkimi luksusami. Tak proszę, proszę sobie usiąść, w czym mogę pomóc.
Jak trafisz na urzędasa co ma prawo w dupie i ustanawia swoje to jest kibel. Nie wiem może miałem fart?
Po za tym jakim cudem mogą sobie swoje prawo stanowić? Wiem, że chłopaki byli już tym zmęczeni, ale ja bym do sądu z tym polazł. W końcu ustawa stanowi wyraźnie. Więc jak masz wpis do konserwy (nie wiem jak chłopaki, ale już z nim poszedłem do UC), to UC nie powinien robić problemów.
Ale w życiu bywa inaczej.
BTW. To Mnisiek miał problem z UC z granadą. Z mercami niepamiętam, choć pamiętam że przyjechało wszystko razem.
Może ktoś ma ładne zdanie na temat skrzyni C3 do bialej karty ?
Mam również pytanie dotyczace Silnika 2300 V6 (YYE).
Posiadam do mojego pojazdu folder z "die technische Seite" - w nim mam podaną pojemność - 2274, stopień spreżania 8,75:1 oraz max moc przy 5000.
Natomiast na stronie w "garażu" jest 2293, stopeiń sprężania dla YYE 9,1:1 oraz max moc przy 5100 obr. Jak napisać ?
"Garaż" podaje rzeczywistą pojemność skokową zgodną z polskimi czy brytyjskimi przepisami. Natomiast 2274cc to pojemność wg kretyńskiej szwabskiej formuły 'pojemności podatkowej' (Steuerformel), która niewiele ma wspólnego z realną pojemnością skokową silnika.
Metodę jej obliczania kiedyś już podawałem na forum (ze 3 lata temu) i nie chce mi się teraz tego szukać.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2011-03-25 23:36:48 /
Mam - poszło to w lutym 2009 (raptem 2 lata temu) z konta Perany :
Cytat z wikipedii:
Die Berechnung des Hubraums von Hubkolbenmotoren nach der Steuerformel erfolgt in Deutschland seit 1989 nach unterschiedlichen Verfahren: Gesamthubraum = 0,78 x D^2 x H x Z (D = Bohrung, H = Hub, Z = Zylinderzahl; Bohrung D und Hub H sind vor der Berechnung auf halbe Millimeter, das Ergebnis auf volle Kubikzentimeter abzurunden. Anmerkung: π / 4 wird hier auf 0,78 abgerundet, daher weicht der Hubraum nach alter Steuerformel recht deutlich nach unten vom effektiven Hubraum ab)
Zatem każdy Koeln 2.8 (Grania, Capri, Scorpio, Sierra) ma wg tego wzoru : 0.78 x 9.30 x 9.30 x 6.85 x 6 = 2772 cc
A Kencik 1.3 w Escorcie przez te zaokrąglenia skoku i średnicy do 0.05cm w dół ma : 0.78 x 8.05 x 8.05 x 6.25 x 4 = 1263 cc
W ten sposób wszystkie auta 'homologation special' typu Lancia Beta 1301cc , Escort RS1601cc czy R17 Gordini 1605cc szły w opłatach o klasę niżej, niż w sporcie.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2011-03-25 23:39:49 /
Dlatego ja mam w papierach 1263 dla Escorta i 1566 dla Fiesty ;-) Przyjechały z Niemiec i wpisali co było w papierach ...
MikeB4 / 2011-03-26 00:02:51 /
mam nadzieje ze ohac nie ma powyzej 2 lytry
ٶٹڢڶ Ptasiek 3M ڄژښڭ / 2011-03-26 00:06:26 /
Nie zauważyłeś, że wszystkie są zaniżone ? :-P Właśnie po to żeby wskoczyć w niższą "klasę podatkową" czyli tu będzie 1981 ccm ?
MikeB4 / 2011-03-26 00:22:51 /
Cały 'dowcip' owego kretyńskiego systemu polega na tym, że nie istnieje stały współczynnik przeliczający pojemność efektywną na podatkową. Np. FIAT 125S (włoski, DOHC) który ma rzeczywistą pojemność 1608cc, ma w tym systemie 0.78 x 64 x 8 x 4, czyli 1597cc i owe 0.69% różnicy to 'minimum minimorum' formuły Steuerformel, wynikające z zależności (4 x 0.78) : 3.141593 = 99.31% i 'trafiające się' jedynie silnikom, których zarówno skok, jak i średnica mają wymiar w pełnych milimetrach bez miejsc dziesiętnych po przecinku. Tak samo ma np. fordowski DOHC ze Sierry/Scorpio/RS2000 - 1998cc w realu i 1984cc Steuerformel.
Natomiast Pinto 2.0 ma w realu 1993cc, ale dzięki średnicy 90.82 (Steuerformel 90.5) mm i skokowi 76.95 (Steuerformel 76.5) mm pojemność podatkowa wynosi tu jedynie 1955cc, czyli różnica wynosi aż 1.91% i jest to wynik bliski rekordowemu. Rekord należy do któregoś z japońskich motorowerów, który prawdziwą pojemność 49.9cc uzyskał ze średnicy 39.9mm i skoku 39.9mm - w formule podatkowej liczono 0.78 x 3.95^ x 3.95, co dało 48.1cc, a więc różnica wyniosła 3.65%.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2011-03-26 01:20:09 /
Czyli 1981 ccm dotyczy 2.0 v6 .... wszystko jasne....
MikeB4 / 2011-03-26 01:46:08 /
Dokładnie tak - jeśli ktoś ma w niemieckich papierach pojemność 1981cc, tzn. że jego Ford jeździł po tamtejszych drogach z motorem V6 2.0 o rzeczywistej pojemności 1998cc. Tu widać ten paradoks dość wyraźnie - w realu dwulitrowy Koeln ma pojemność co do centymetra równą DOHC-owi i tylko o 5cc większą od Pinto, w Steuerformel ma o 3cc mniejszą od DOHCa (3.12 x 4.2^ x 6.0 x 6 zamiast 3.1416 x 4.2^ x 6.014 x 6), ale od Pinto większą aż o 26cc.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2011-03-26 11:00:48 /
jakie jest przełożenie przekładni kierowniczej niewspomaganej w Capri MkII/III ?
Moc alternatora w watach otrzymuje się przez pomnożenie A przez 12 czy 14V (ładowanie jest zwykle nieco większe niz 12v?)
Potrzebuje kilku informacji dotyczących granady MKIIb. Pomagam koledze przy przeglądzie na zabytek.
1. Dopuszczalny nacisk osi w kN przód/tył/ten który wpisuje się dowodzie rejestracyjnym.
2. Prędkości maksymalne na poszczególnych biegach w przypadku granady 2.8i ze wzmacnianą skrzynią 4b.
3. Przełożenie przekładni kierowniczej ZF
4. Ilość oleju w dyfrze.
To chyba wszystko. Szczególnie zależy mi na pkt 1.
1. naciski masz na tabliczce.
2. chyba trzeba przyjąć, że prędkość max jest na czwórce, przy przełożeniu 1. Potem sobie przemnożyć przez przełożenia poszczególnych biegów, ale czy to prawda? Pewnie nie. Nie ma co wnikać.
3. ??
4. z liter pewnie;-)
bobik liil / 2012-01-24 14:26:53 /
3. 16,80:1 ; 3,5 obrotu od krańca do krańca
m.kozlowski / 2012-01-24 15:10:17 /
4. 1,4 litra
m.kozlowski / 2012-01-24 15:12:06 /
Jakby co, to przełożenia skrzyni E:
1 - 3,163:1
2 - 1,942:1
3 - 1,412:1
4 - 1:1
R - 3,346:1
w dowodzie największy dop. nacisk osi mam 11,80kN
m.kozlowski / 2012-01-24 15:17:29 /
Naciski są na tabliczce, tylko w kilogramach.
bobik liil / 2012-01-25 07:22:00 /
Spoko, zauważyłem i przeliczyłem:)
1) do wniosku o "wydanie zaświadczeń potwierdzających zabytkowe cechy samochodu" mam dołączyć "opinię techniczną z badań stanowiskowych przeprowadzonych .... (podać datę i miejsce) ... sporządzoną przez uprawionego rzeczoznawcę techniki samochodowej i ruchu drogowego : .........."
O co kaman ? jakie badania stanowiskowe ? chodzi o rozszerzony przegląd ?
2) podobno formatka białej karty się zmieniła - ma ktoś nową ? najlepiej wypełnioną pod Capri Mk1 :)
Dzięki !
marian212 / 2013-06-12 14:53:42 /
mam formatkę nową ale nie od mk1.
ale zawsze możemy się dogadać :)))
wąski77 / 2013-06-12 15:25:50 /
Tu chyba jest: http://www.nid.pl/idm,597,zabytki-techniki.html
Chyba że jest jeszcze coś nowszego o czym NID nie wie:)
bobik liil / 2013-06-12 16:52:38 /
złożyłem wniosek i białe karty w poniedziałek. Dzisiaj otrzymałem telefon z prośbą o dostarczenie opinii rzeczoznawcy że dane w białej karcie są prawdziwe. Nigdzie we wniosku nie było napisane że mam dostarczyć opinię rzeczoznawcy. Jak z tego wybrnąć ?
marian212 / 2013-07-23 13:09:37 /
Chyba już dość dawno wymagana jest opinia Rzeczoznawcy "Ocena pod kątem klasyfikacji zabytkowej" przynajmniej w Mazowieckim.
Wybrnąć z tego tak, że trzeba tą opinie zrobić i im dać;-)
bobik liil / 2013-07-23 13:21:23 /
U mnie było podobnie. Konserwator uparł się, że musi być opinia. Po dłuższej dyskusji poddałem się i dostarczyłem opinię :-(
Junior / 2013-07-23 13:22:27 /
A ja zawsze dawałem opinię o wartości historycznej i przechodziła. Ale lepsza opinia o której pisze Bobik.
W kielcach wystarczyla kopia mojego dyplomu potwierdzajaca, ze jestem mgr inz. specjalnosci samochodwow i ciagnikow. Przyjeli bez problemu karte ktorej bylem autorem.
Moze masz kogos kto by mogl sie na twojej karcie podpisac z tytulem mgr inz.?
bartek nowakowski / 2013-07-23 13:49:30 /
Dyć on sam jest ;-)
MikeB4 / 2013-07-23 15:26:32 /