Ogolnie rzecz biorąć. Skrzynia 4-biegowa spala dużo wiecej (np silnik 2.0, 2.3, 2.8), niż 5-biegowa, przy czym także, slinik będzie miał nieco krótszy żywot itd...
Prawda to czy mit?
Mamba / 2009-01-02 13:12:37 /
Skrzynia nie spali nic, tylko silnik.
Teoria naciągana - wg mnie mit.
Choć można wziąć pod uwagę, że silnik przy większych prędkościach będzie jeździł na skrzyni 4 na większych obrotach niż na skrzyni 5 biegowej.
Ale i tak myślę, że tym akurat to się nie ma co przejmować.
Na trasie, lub przy prędkościach powyżej 100, 110 km/h skrzynia piątka jest potrzebna. Do jazdy po mieście? Zależy, ale nie jest niezbędna, bo i tak więcej się jeździ na biegach 1-3 :)
m.kozlowski / 2009-01-02 13:25:05 /
Nie ma takiej bezpośredniej zależności, jeśli przy określonej prędkości silnik autka ze skrzynią pięciobiegową będzi miał takie same obroty jak silnika autka ze skrzynią czterobiegową to w bardzo dużym uproszczeniu przy tych samych innych warunkach będą zużywać się tak samo i zużywać tyle samo paliwa.
Tak podają Niemcy w przypadku Passata mrówkojada:)
Nie Ford ale lata podobne.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2009-01-02 14:09:22 /
Hm. A czy 4-biegowa, wymusza jazdę na wysokich obrotach?
Mamba / 2009-01-02 14:24:48 /
Kierowca wymusza. Czy ty Mamba wiesz w ogóle czym się różni skrzynia 4 od piątki?
m.kozlowski / 2009-01-02 14:27:55 /
i prawda i mit. Jeżeli weźmiesz IV-kę typ 5 ( http://www.capri.pl/garage/gearbox-type-5 ) i V-kę typ 9 ( http://www.capri.pl/garage/gearbox-type-9 ), to w mieście na 9 wyjdzie ci gorzej. 9 ma olbrzymią dziurę między I i II (na I szybko wchodzi na obroty prawie nie przyspieszając, a II zaczynasz z tragicznie niskich obrotów), a 5 ma z kolei bardzo długą I i idealne przejście między I a II. Tyle że 5 brakuje w trasie nadbiegu. Gdyby go miała byłaby skrzynią idealną.
granadziarz_3M / 2009-01-02 14:31:59 /
A moze ktoś wspomni o przekładni głównej? Hm?
Mysza liil (EM) / 2009-01-02 15:15:48 /
A o rozmiarze opon? Mysza, to nie ten poziom chyba.
m.kozlowski / 2009-01-02 15:17:37 /
podobno niemycie auta zmniejsza zuzycie paliwa ;)
Leszek "QSi" / 2009-01-02 19:12:14 /
zwiększa :) im więcej błota tym cięższy, a co za tym idzie większa masa do napędzenia :P
I wyższy opór aerodynamiczny od zawirowań z nierówności lakieru ;-)))
No, ale lepiej chłodzi w czasie jazdy komorę silnika i wnętrze (szczególnie wnętrze bagażnika - piwo).... dlatego że lakier ma chropowatą większą - powierzchnię i oddaje więcej ciepła ;-))))
Co do biegów:
Generalnie im więcej sensownie dobranych przełożeń tym mniej pali ..... wszystko jest pewnym kompromisem ... - w mieście raczej różnicy się nie poczuje między 4 a 5 biegową skrzynią w takich Fordach jak nasze .. - ale przy szybszej jeździe w trasie czy autostradą oszczędności jakieś będą ....
Skrzynie 4 biegowe to taki troszkę "ogranicznik prędkości maksymalnej" ... na ostatnim biegu silnik wyje - a to zachęca (czasem) do wolniejszej jazdy .... kiedyś nie było potrzeby produkowania 5 biegowych skrzyń w zwykłym aucie (a dziś wchodzą 6 i 7 biegów) ... w stanach to ograniczali prędkość maksymalną miekkim zawieszeniem, słabymi hamulcami i skrętem a u nas słabym silnikiem i małą ilością biegów ....
MikeB4 / 2009-01-03 00:21:55 /
W trasie ze skrzynią 5-tką daje się zauważyć pewną oszczędność, bo silnik zyskuje "oddech". Przetestowane m. in. na Fiacie 125p 1500 ME ;)
Oczywiście styl jazdy p.t. "But W Podłodze" wyklucza takie rozważania.
Strzała / 2009-01-03 03:20:26 /
zuzycie paliwa bedzie zalezec od przelozen skrzyni
jesli skrzynia 5biegowa jest rozwinieciem 4ki o nadbieg to na "trasie" bedzie oszczedzac paliwo.
jesli 5tka ma inne przelozenia w tym samym zakresie to oszczedzac paliwo bedzie w jezdzie "mieszanej", na trasie nie bedzie szczegolnej roznicy.
Leszek "QSi" / 2009-01-03 10:13:56 /
BTW , medal dla tego kto wymyślił TCII 1,6 ze skrzynią 4 i przełożeniem głównym 3,89.
marian212 / 2009-01-03 15:39:10 /
Strzała ten fiat to jakieś millennium edition czy jak, nigdy o takim nie słyszałem ;] znam tylko MR ale to chyba nie to?
Seba vel Pitcarn / 2009-01-03 19:14:21 /
MR to skrót od model z roku czy coś, tak jak u Nas mk2 czy mk3. ME to konkretna wersja czyli u nas np Ghia.
Wypróbowałem i N9 i wzmacnianą czwórkę i zostaje przy czwórce. Czwórka w tej skrzyni to prawie jak automat. Od 60 - 180km/h (licznikowe :) )
UglyKid / 2009-01-03 19:19:05 /
nawet jezeli na n9 karawan palil mi jakies 1,5 litra w trasie mniej to i tak w zycioo nie zamienie sie na mocna czwoorke na ktoorej teraz lata karawan. po prostoo jest genialna...
leetvoos / 2009-01-03 19:57:10 /
Pitcarn - już odpowiadam: DF-y wychodziły w serii ME pod koniec produkcji, już z silnikiem 1500 Poloneza i skrzynią 5-tką. Nie wiem, jakie jest rozwinięcie skrótu ME, tak czy owak miałem 1,5 roczną przygodę z takim autem. Ale to już zupełnie inna historia ;)
Strzała / 2009-01-03 20:42:12 /
ME- mało ekonomiczny ;)
brzezin / 2009-01-03 20:44:16 /
dokładnie nie pamiętem ale miało to na 100% coś wspulnego z silnikiem, albo elektroniczny zapłon lub właśnie "ekonomiczny"
fordofil / 2009-01-03 20:48:55 /
Co do kwadrata to M oznacza silnik Poloneza (1,5 - AA, AB, lub 1,6 - CB) natomiast E - elektroniczny zapłon.
Johnny81 / 2009-01-03 23:02:21 /
Mike, nie zgadzam się z Tobą. "U nas" ograniczenia zrobili w formie... braku dróg do uzyskiwania jakichkolwiek prędkości. :)
marian, ja nie narzekałem na 1,6+3,89, ma kopa, obroty wcale nie drażniące. A kredens ma 4,1 przy czwórce.
granadziarz_3M / 2009-01-15 16:48:28 /
U wiekszosci wspolczesnych kierowcow, skrzynia 5 przyspiesza zuzycie silnika.
A to dlatego, ze sie nauczyli w "szkolach jazdy" ze nalezy jezdzic na najwyzszym mozliwym biegu z najnizszymi obrotami.
A wiec piatka, 1000 obrotow i but :)
pmx (wiewior;) / 2009-01-19 22:51:09 /