Witam,
Czy wiecie może jakie przepisy dotyczące sprowadzania i rejestracji starych samochodów uległy zmianie i na jakie.
Jak było a jak jest i na czym polega utrudnienie w nowych przepisach, bo wszyscy pisza o nowych przepisach, ale nic z tego nie wynika. Czy może ktoś ma nowy tekst tych przepisów (kompletny!), czyli tekst ujednolicony, a nie wyrwany z kontekstu. Czy zmianie uległa ustawa czy też rozporządzenie?
Dzięki za wszelkie sugestie.
Pozdrawiam
jakr
jakr@poczta.onet.pl
jakr / 2008-07-14 08:02:54 /
A czy ma to coś wspólnego ze starymi zabytkowymi Fordami ??
MikeB4 / 2008-07-14 10:35:00 /
Niestety ma. Nie rejestrują obecnie normalnie aut bez ostatniego dowodu rejestracyjnego. A większość caprików w Niemczech stoi w garażach, wymeldowane od wielu lat.
Dredzioch czyli przepis o braku ponownej rejestracji auta wyrejestrowanego rozszerzono także na europę ??
Bo wiesz, że z niemożliwości ponownej rejestracji są wyłączone zabytkowe i historyczne ;-)
Z tego co przeglądałem nowelizację przepisów zmieniło się tak, że podstawą zarejestrowania jest aktualny dowód rejestracyjny kraju z którego auto przywozimy.
MikeB4 / 2008-07-14 11:11:28 /
No właśnie nie na Europe, tylko w debilnej Polsce tak jest!!!!!
czy to się tyczy również aut sprowadzonych przed wejściem przepisu?
Kornik / 2008-07-14 12:45:51 /
No chyba przepisy nie działają wstecz
rybagosc / 2008-07-14 12:49:30 /
Nie o to chodzi :-)) Chodzi mi o to że z Polski wyrejestrowanego się nie dało u nas spowrotem zarejestrować a wyrejestrowane z Europy czy innego kontynentu tak ....
a teraz jakby rozszerzyli ten przepis i wyrejestrowanego gdziekolwiek wcale u nas nie zarejestrujesz ...
Jeśli chodzi o działanie wstecz - to przepis działa teraz - jeśli zacząłeś już procedure rejestracji przed zmianą przepisów to powinno przejść - jeśli nie .... nawet nie chce wiedzieć ......... podobno nawet na zabytek jest problem - więcej w artykule w Classicauto pt. " Zawsze pod góre" z marca 2008 z BMW 2800/3.0 CS na okładce - postaram się zeskanować ....
Zmiany dotyczą ustawy i weszły w życie 25 grudnia 2007
Przy czym dotyczą tylko pojazdów z państw Unii Europejskiej + Szwajcarii + EFTA ... nie obejmują np. USA...
MikeB4 / 2008-07-14 13:23:48 /
Dzieki za odpowiedzi.
Oczywiscie ze ma to zwiazek ze starymi fordami, poluje na Capri w Niemczach, a 1984 rok nie daje podstaw do rejestracji na zabytka i chce dokladnie wiedziec co i jak, ZANIM w cos sie wpakuje i tez po to by zadna urzedniczka nie wciskala mi kitu. Zatem bede polowal na Classicauto.
Pozdrawiam
jakr
jakr / 2008-07-14 14:34:55 /
Moje capri jest z 1984 roku. Będę relacjonował moje zmagania z aparatem urzędniczym. Zaczynam dopiero po PC. W każdym razie rocznik 1984 w żadnym wypadku nie przeszkadza w rejestracji na zabytek!!! W takim wypadku rzeczoznawca decyduje czy auto jest historycznie czy nie. Ja opinie o szczególnym znaczeniu już mam na capcia 1984.
Najprosciej taki samochod kupic, wyremotowac, wrocic nim do niemiec, wykupic za pare euro tablice przejazdowe i problem z glowy.
bartek nowakowski / 2008-07-14 22:13:26 /
Bartek, ale co to da ? Tablice przejazdowe są ważne tylko przez określony (krótki czas). Potem lądujesz tak czy inaczej z wyrejestrowanym samochodem, nie podlegającym powtórnej rejstracji.
dredzioch. Ja też tak rejestrowałem swoje Capri, ale jeżeli się nie myle to przepisy mówiły wyraźnie, że aby go zarejstrować samochód musi mieć 25 lat, musi być nie produkowany od 10 (albo 15 - nie pamiętam) i musi być uznany przez uprawnionego rzeczoznawcę za samochód unikatowy .... [itd].
Twojemu tego pierwszego brakuje. Chyba, że ... tak jak w moim przypadku, niemcy podawali datę pierwszej restracji (zgodnie z którą miał 24 lata skończone), ale z fabryki wyjechał kilka miesięcy wcześniej (i z tą datą miał już 25)
valhallen / 2008-07-15 10:45:55 /
Może nie jestem na bieżąco, ale unikat a zabytek to jest ( była?) różnica. Wiek unikata= 25 lat, a wiek zabytku=40 lat. I do zabytkowego nie trzeba (było?) żadnych dokumentów. Jeżeli się myle, to prosze o sprostowanie, gdyż jak wspomniałem, nie jestem na bieżąco.
granadabus / 2008-07-15 11:19:45 /
Wiek zabytku nie jest ściśle określony - są jedynie zalecenia dla konserwatora zabytków żeby miał nieco więcej niż 25 lat (model nie produkowany od 15 lat), 75% oryginalnych części itp.... - ale są to tylko ZALECENIA...
Unikat to rzeczywiście coś innego niż zabytek .... np. młodszy prototyp, ale to nas nie interesuje
Pojazd historyczny to
1.pojazd zabytkowy
2.eksponat muzealny
3.pojazd mający powyżej 40 lat (bez dodatkowych warunków)
4. pojazd mający więcej niż 25 lat (model nieprodukowany od 15 lat) ze stosowną opinią rzeczoznawcy stwierdzającą unikatowość lub szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji..
Taki pojazd jest zwolniony z opłaty recyklingowej, zwolniony z konieczności posiadania ubezpieczenia OC (oczywiście jeśli nie jeździ po drogach), oraz podlega ponownej rejestracji jeśli został wyrejestrowany. Jak widać pojazd zabytkowy jest tylko szczególnym przypadkiem pojazdu historycznego ....
MikeB4 / 2008-07-15 13:35:39 /
Trochę inaczej. Są 3 aspekty: ponowna rejestracja, ubezpieczenie, żółte tablice
Jeżeli chodzi o ponowną rejestrację: pojazd musi mieć skończone 25 lat, być nie produkowany od 15 i mieć opinię o unikatowym charakterze, lub być pojazdem zabytkowym (czyli też minimum 25 lat + dodatkowe rzeczy - patrz niżej)
Jeżeli chodzi o ubezpieczenie (czyli możliwość nie posiadania ciągłości OC): takie możliwości daje pojazd zabytkowy, pojazd unikatory (patrz wyżej), oraz pojazd który ma więcej niż 40 lat (jak rozumiem nie jest tu potrzebna opinia rzeczoznawcy o unikacie, nie jest potrzebny wpis do rejestru zabytków, tylko coś co potwierdza wiek pojazdu)
Jeżeli chodzi o żółte tablice: te można wyrobić sobie mając pojazd zabytkowy, czyli zasada 25/15 lat + przegląd + papiery od rzeczoznawcy + wpis do rejestru lub ewidencji zabytków.
To tak w skrócie i mogłem coś pokręcić / napisać niejasno. Szczegóły znaleźć można:
http://weteranszos.pl/index.php?s=read_news&nwsid=25
oraz
http://weteranszos.pl/index.php?s=read_news&nwsid=126
Tylko, że są to artykuły stare, w związku z czym nie odpowiadają na pierwsze pytanie w wątku (sorry) - są bazą do której trzeba się dowiedzieć co się zmieniło. Tak czy inaczej pożądkują kilka spraw / pojęć.
Choć z postu Mike wynikałoby, że to co powyżej jest prawdą. Innymi słowy - nie da rady ściągnąć starej astry, ale stare (odpowiednio) Capri da (trzeba tylko opinię rzeczoznawcy). Więc owszem są to ekstra koszty, ale np. w moim przypadku mimo starych zasad i możliwości ściągania starych opli - Capri nie mogłem zarejestrować (głównie dlatego, że był on w niemczech zarejstrowany jako youngtimer i miał już inne papiery aniżeli inne ściągane w tym czasie samochody)
valhallen / 2008-07-15 13:39:05 /
pisałem równocześnie z Mikiem :)
Ja osobiście opłatę recyclingową zapłaciłem. Ale to możliwe, że powodem było to, że załatwiłem wszystko jak trzeba (normalnie), następnie zaniosłem do UK wszystkie standardowe papiery i dopiero tam, po pertraktacjach i pisemnych odwołaniach od wyniku okazało się, że bez opinii ani rusz. Więc zapłaciłem kolejne stówki, zaniosłem kolejne kwity i dostałem to com chciał :) Nie pomyślałem o odbieraniu opłaty recyclingowej, choć może powinienem ?
valhallen / 2008-07-15 13:44:16 /
I jeszcze jedna uwaga, do dredziocha, oparta na moim doświadczeniu. Napisałeś: "W każdym razie rocznik 1984 w żadnym wypadku nie przeszkadza w rejestracji na zabytek!!! ". Mi w urzędzie, po przedstawieniu papierów od rzeczoznawcy, kazali jeszcze przedstawić potwierdzenie z Forda, że samochód ma faktycznie 25 lat !
valhallen / 2008-07-15 14:20:13 /
To zależy od urzędu. Osobiście widziałem MB126SEC z końca lat 80 na żółtych tablicach.
Bo rocznik 84 nie przeszkadza w rejestracji na zabytek - w przypadku zabytku te 25 lat to taka zalecana granica .... wcale nie jest konieczna ..... ale może być ciężko przekonać o tym rzeczoznawce lub konserwatora zabytków ..
MikeB4 / 2008-07-15 23:25:41 /
Wydaje mi się, że czasowa rejestracja w Niemczech także pozwoli ci zarejestrować pojazd w Polsce. A status "Abgemeldet", nie ozncza że pojazd nie ma dowodu rejestracyjnego.
Gnieciuch / 2008-07-17 16:32:53 /
Aby rozwiac wszelkie watpliwosci i pisanie. Pozdrawiam
jakr / 2008-07-18 09:32:08 /
Jeszcze informacja z mojego urzedu (warszawa).
Jedynym akceptowanym dokumentem dajacym podstawe rejestracji jest dowod rejestracyjny. Wcale nie znaczy to ze samochod musi byc zarejestrowany w Niemczech. Wystarczy ze MA dowod rejestracyjny, nawet z adnotacja ze samochod jest wyrejestrowany. Nie musi miec TUV. Jezeli nie ma dowowu rejestraycjnego nie da sie zarejestrowac. Zatem jezeli jest np. dokument potwierdzajacy wymeldowanie samochodu, a nie ma dowodu to sie zarejestrowac nie da. Za dowod osobisty uwazany jest SCHEIN, wiec jezeli nie ma BREIFu to jeszzce nie ma tragedii. Natomiast jezeli jest BRIEF ale nie ma SCHEINu to nie mozna rejestrowac. Za dowod rejestracyjny NIE JEST UWAZANY dowod rejestracyjny wydawany do tablic rejestracyjnych z zoltym paskiem.
Zatem samochod nie musi miec nawet tablic byle by byl, chociazby stary, dowod rejetracyjny.
Nie wiem na ile wykladnia mojego urzedu bedzie obowiazywala w innych.
Przed zakupem, w watpliwej sytuacji radze sie upewnic.
Pozdrawiam,
jakr
jakr / 2008-07-22 14:01:51 /
Ja będę testował to na początku sierpnia. I wydaje mi sie, że uda się zarejestrować bez dowodu.
Mój znajomy pracował jeszcze do niedawna w WK i niestety taka prawda. Bez dowodu ni kuta. Zabytek, srytek, wsjo rawno :(
radzieckii / 2008-07-22 22:56:00 /
To się chyba trochę zmieni: ftp://ftp.capri.pl/user/gryziu/Automobilista.pdf
:)
XtraVert / 2008-11-23 22:44:10 /
Wczoraj w telekspresie o tym powiedzieli. Stary prawie zawału dostał jak biegł mi o tym powiedzieć:)
że od pierwszego stycznia już mogiemy?
Jesli komuś nie uda się zamach na naszego prezydenta.... jeszcze musi to podpisać.... :)
XtraVert / 2008-11-24 18:55:49 /
Znaczy, ze Dredzioch kapciem wyjedzie na legalu? :)
Mysza liil (EM) / 2008-11-24 20:24:28 /
nie tylko On <jupi>
Wojdat / 2008-11-24 21:05:42 /
no i mnie sie też uda :-)
Heh, pani w okienku wydziału komunikacji się zdziwi :D
Kornik / 2008-11-24 23:10:24 /
no i ja ale granią