Do projektu 'szuflady' do wyścigów górskich potrzebna jest skrzynia 5-biegowa, podłużna z auta o zblokowanym układzie napędowym typu 'maluch' (Skoda 120, Renault Alpine, VW Kaefer/T2/T3, Porsche 911) albo 'Dacia' (Renault 18, Audi 90/100, Alfa 33/145, Lancia Flavia/Gamma). Nietypowość polega ma układzie pracy lewarka - skrzynia musi mieć 5 biegów w układzie 'Fiat'
1 3 5
2 4 R
albo 'Ferrari'
R 2 4
1 3 5
Po prostu ciasnota kokpitu wyklucza możliwość zastosowania układu 'Golf'
R 1 3 5
2 4
Pytanie brzmi: czy ktoś spotkał się gdzieś z taką skrzynią?? Wystarczy aby przenosiła jakieś 180-200 Nm - motor to raptem wyśrubowane 1600cc.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-03-24 00:31:34 /
w Rapidzie tak miałem;) Tylko nie wiem czy coś więcej jak 1,3 ta skrzynia wytrzyma.... lekko podkręcone fabryczne 1.3 z trudem wytrzymywała....
Ludwik 3M / 2008-03-24 01:05:25 /
a w audi 80 jak było?
Szafa !G.O.P! / 2008-03-24 01:12:36 /
Sam Mistrz dał ogłoszenie nie dotyczące starego forda na forum...
Mysza liil (EM) / 2008-03-24 07:44:45 /
to przecież jest pytanie techniczne a nie ogłoszenie.
Skrzynie z aut formuły Easter nie pasują ?
.STICH. / 2008-03-24 07:54:10 /
http://www.youtube.com/watch?v=8_3VKvDVtmc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=F8IBZs9dEDY&feature=related
wiem gdzie takie ustrojstwo stoi,
.STICH. / 2008-03-24 08:01:35 /
Czy chodzi o taką skrzynię tylko skierowaną w drugą stronę?
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2008-03-24 10:33:23 /
w Audi 90 coupe wsteczny tez do tyłu za piątką;)
Ludwik 3M / 2008-03-24 10:34:29 /
skrzynka z audi by była dobra,np taka dosyć mała i latała z 2.0 aczkolwiek 4 b z 5 jest ciutke dłuższa :)
Mysza - to NIE JEST ogłoszenie. Niektórzy z Was grzebią na codzień w różnych innych autach i mają na ten temat pewnie więcej wiedzy ode mnie. Jak już się dowiem, czego mamy szukać, to ogłoszenie 'KUPIĘ' znajdzie się na pewno na innym portalu. Poza tym nigdy nie byłem dozorcą 'rasowej czystości' tego Forum i sam wielokrotnie udzielałem odpowiedzi na dziwne pytania dotyczące Fiatów, Opli, Renówek i masy innego badziewia, więc skąd ten sarkazm ?
A teraz po kolei:
Ludwik - Rapid nie wytrzyma (SEAT 850 także), Audi 90 nie sprawdzałem - thnx :)
Szafa - w moim Audi 80 było R obok 1, więc odpada - ale może w jakimś roczniku było tak 'jak trzeba' :)
STICH - Eastery chodziły początkowo na skrzyni z Zaporożca odwróconej do góry nogami. Potem Czesi zrobili ten sam manewr ze skrzynią Skody, aż w końcu Rumuni kupili licencję na Renault 12 i rozwiązali problem. Swoją drogą większość tych skrzyń miała 4 biegi i wsteczny przy dwójce.
Kankkunen - mniej więcej o taką - skierowanie to problem drugorzędny, już >60 lat temu VW KDF i 'bulik' miały talerz obrócony w drugą stronę.
Kozi - to chyba skrzynia z DKW F.102/Audi 60/70. Po pierwsze 4-biegowa, a po drugie żadnych bebechów już do niej nie uświadczysz :( To tak jakby brać pod uwagę skrzynię z Taunusa 12/15m P4/6 albo SAABa 95/96.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-03-24 11:04:26 /
Audi to co napisałem piątki skrzynie miało takie jak potrzebujesz;) moja była spię ta z 2.2 pięć cyl. więc dłubane 1.6 wytrzyma no i pracowała bardzo przyjemnie A rocznik to był 1986;)
Ludwik 3M / 2008-03-24 11:10:26 /
Mam audi 80 z silnikiem 2,0 i pięcioma biegami i faktycznie układ pracy lewarka jest pasujący, do tego audi ma silnik ułożony wzdłużnie a nie poprzecznie jak to się teraz praktykuje.
zapek??? !G.O.P! / 2008-03-24 11:14:29 /
aż wstyd mojej 90CQ nie ma w domu ledwo ponad rok i już zapomnieliśmy jak miała biegi ;]
Pe®ana / 2008-03-24 11:16:58 /
Napisałem maila do Petra.
Może on coś pomoże,czesi mają ten typ układu napędowego w małym palcu....:)
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2008-03-24 11:18:34 /
krk 4m nie, to jest z audi/nsu i to latało z silnikiem porsche 924 :) w porsche były podobne 5 biegowe skrzynki umiejscowione z tyłu a silnik z przodu
OK - czyli jest po temacie :) Skrzynie z Audi leżą na każdym szrocie i na dodatek tanio, bo jak się nie psują, to nikt ich nie szuka :)) Dzięki, Ludwiku ...
Zapek - j.w. dzięki; 'duże' Audi, czyli 80/90/100/200/V8, A4/A5/A6 i A8 zawsze miały podłużnie - tylko TT, A2 i A3 mają skrzynie z Golfa i silnik poprzecznie. Mistrzostwo świata to jest skrzynia z A5 i nowej A4 - ma dyfer w dzwonie między tarczą sprzęgła a silnikiem :D
Perana - no cóż, obaj mamy sklerozę... gadamy o tej skrzyni trzeci dzień, a Audi B4 wyszło z chałupy ledwie rok temu :)
Kankkunen - dzięki, ale już chyba po herbacie
Kozi - dokładnie to jest ta sama skrzynia. Porsche 924 jest konstrukcją biura technicznego Audi i dostał skrzynię ze starej 2-suwowej DKW, którą po drodze miały także pierwsze powojenne (z lat 60-tych) Audi z silnikami Mercedesa (60-70-75-80-90-100). To były jedyne Audi z tarczami przy skrzyni. Modele opracowane wspólnie z VW (Audi 80 od 1972, Audi 100 od 1976) już mają tarcze przy kołach. To Audi 100 C1 ma NSU tylko w nazwie, bo NSU miało silniki poprzeczne, a podłużny w Ro 80 chodził tylko z automatem.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-03-24 11:56:25 /
tak troche odbiegajac od tematu. co przemawialo, oprocz zysku masy na kolach za umiejscowieniem tarcz hamulcowych przy dyfrze a nie na piastach kol?
Leszek "QSi" / 2008-03-24 12:38:00 /
koszty i chyba wena twórcza :)
zysk masy i brak związku hamulców z wewnętrzną średnica felgi, o ile pamiętam rozwiązanie pierwszy raz zastosowane w brytyjskich autach torowych / zapewne Lotus /.
.STICH. / 2008-03-24 13:03:10 /
Wydaje mi się STICH, że widziałem takie heble w E-Type i to było rozwiązanie właśnie stosowane w sporcie. Można zaryzykować twierdzenie, że o ile bębny są niewrażliwe na wodę i zabrudzenia (uszczelnienie labiryntowe) to tarcze owszem a takie, umiejscowione blisko osi symetrii, nie były "atakowane" przez syf lecący z kół. W rajdówkach jednak obniżało to prześwit. Chodziło chyba głównie o masę nieresorowaną.
zapek??? !G.O.P! / 2008-03-24 13:12:28 /
ale szybko sie wycofali bo siły które działają na półoś i przeguby podczas przyśpieszania nawet bardzo mocnym autem to drobiazg w porównaniu do sił na nich podczas hamowania ;]
Pe®ana / 2008-03-24 13:48:48 /
Wszyscy macie trochę racji - mniejsza masa nieresorowana (Cousie), wielkie tarcze mimo małych felg (STICH), mniejsze zanieczyszczanie (Zapek). Co do sił na półosi to nie tak do końca, jeśli nawet niektóre Formuły mają dodatkowo półosie w przednich kołach i tarcze osadzone w centrum auta - a tam o słabym hamowaniu raczej nie ma co gadać. Formuły jeżdżą w koncu na kołach 13", więc taka tarcza fi 350 w kole się nie mieści, a w środku auta - czemu nie? Dodatkową korzyścią jest to, że serwisant nie oparzy się od tarczy przy błyskawicznej zmianie kół :)
Gdy pojawiły się pierwsze hamulce tarczowe w latach 50-tych, to wszyscy pakowali je przy dyfrze. Oczywiście nie dało się tego zrobić przy sztywnym moście z tyłu, ale jesli tył był De Dion (Rover P6) albo niezależny (Jaguar MkX i E-type) to tak się właśnie robiło. Oprócz tego jest to niemal standard przy układach typu transaxle - Porsche 924/944/968, Alfetta/Giulietta/Alfa 75, Ferrari Daytona/456/550/599/612 itp.
Osobną ciekawostką są tarcze przy dyfrze w autach FWD. Oprócz wspomnianego Audi z lat 60-tych (budy F.103 i C1) miał tak jeszcze Alfasud, VW K70 oraz chmara Citroenów (Ami, GS/GSA, ID/DS, SM). Co więcej - Citroen 2CV i Dyane mają przy przednim dyfrze montowane hamulce... bębnowe ! Takie hamulce z przodu w autach FWD pozwalają na uproszczenie konstrukcji zwrotnicy i piasty.
Odejście od tego systemu w dzisiejszej masówce miało trzy powody: zmiana układu konstrukcyjnego auta (Rover przeszedł na sztywny most, Alfa na FWD, etc.), względy bezpieczeństwa (urwany przegub półosi pozbawia kierowcę połowy hamulców osi napędzanej - coraz częściej przedniej) oraz koszty serwisowania (wymiana klocków przy kole zajmuje mechanikowi 4-5 razy mniej czasu i nie wymaga kanału ani podnośnika).
Ale tam gdzie kasa nie jest problemem (Ferrari, Maserati itd.) tarcze przy dyfrze nadal mają się dobrze :)
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-03-24 14:14:01 /
Skrzynia biegów z VW transportera T3 z dieslem 1.7 ma układ zmiany biegów:
R24
135
a przełożenia bez znaczenia ? wyregulujecie sobie wielkością opon ?
.STICH. / 2008-03-24 20:05:21 /
hahaha!
rozjechany liil / 2008-03-24 20:56:48 /
Maroo - też dobry pomysł
STICH - jak chodzi o opony to jest tolerancja rzędu 12-15% średnicy, więc powinno wystarczyć.
Rozjechany - ?? ale też się radujemy
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-03-25 02:57:30 /
Moze Renault 25 tylko bedzie duza ale mocna i nie wiem jak w Renault sa biegi.
Pzdr
Jarek / 2008-03-25 07:09:37 /
Możnaby wpakować jeszcze od Saaba 900 krokodylka. Z wytrzymałością też nie powinno być problemu :)
Wojtass / 2008-03-25 14:27:40 /
Renault 25/30/A610 to mega-skrzynia. W replikach GT40 wytrzymuje nawet Windsora 302, ale ma wsteczny koło jedynki i piątkę koło trójki.
A Saab-krokodyl 99/90/900 ma skrzynię z dyfrem pod silnikiem i przekaz napędu kołami czołowymi - patent Issigonisa z czasów Mini Morrisa. Dyfer znajduje się pod cylindrami 1 i 2, bowiem silnik ustawiony jest sprzęgłem do przodu, a pod cylindrami 3 i 4 jest skrzynia... Cały zespół napędowy projektował brytyjski Triumph :)
Pozostajemy przy opcji Audi 90 albo Alfa 33, bo VW T3 wymagałby odwrócenia skrzyni 'do góry nogami'.
Wątek uważam za zamknięty - wszystkim bardzo dziękuję :)
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-03-25 16:48:14 /
No to powiedz jeszcze na deser do jakiego forda pakujesz tę skrzynię :)
Mysza liil (EM) / 2008-03-25 19:16:26 /
Składamy w tej chwili 2 Fordy, ale z motorami R4 i sztywnym mostem z tyłu. Wręcz ze względów porównawczych (moce są podobne, aczkolwiek pojemności, momenty i obroty nieco różne) jeden dostał N9, a drugi MT75 - zobaczymy która lepiej wydaje.
Tamten projekt szuflady to nie my składamy. Ja tylko robiłem do niej projekt rozmieszczenia elementów kokpitu i postawiłem gościom pytanie o skrzynię, a wobec braku odpowiedzi i 'carte blanche' wstrzeliłem pytanie na Forum. Producentem ramy i nadwozia jest Lola, a silnik poszedł FIAT 1.6 DOHC 16v o mocy ~180PS na 4 Solexach 40 ADDH.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-03-25 19:54:34 /