jeżeli znane jest prawidłowe ciśnienie w standardowej oponie, to jakie zastosować przy zmianie felgi na większą a profilu na niższy ?
ja konkretnie zmieniłem 205x50x16 na 215x40x17.
jest jakaś zależność matematyczna ? napompować tak samo ?
zajechanie opon w 10 000 z powodu złego ciśnienia jakoś mi przy takim dużym rozmiarze nie pasuje / koszty /.
.STICH. / 2008-02-09 07:53:29 /
a tak z ciekawości zjechałeś boki opony czy środek
krauzi / 2008-02-09 11:33:16 /
bo jak boki zo za mało a jak środek to za duzo tak?? dobrze myśle??
BenioTL / 2008-02-09 13:03:11 /
dobrze myslisz.
a ja sobie wysnuje taka teorie
opona szersza o 10mm => ~5% czyli o tyle trzeba by zmniejszyc cisnienie.
ale ze jest nizszy profil => sztywniejsze boki, to cisnienie mozna zostawic takie samo.
podejzewam tez ze producent opon ma specjalna tabelke cisnien w zaleznosci od obciazenia kola.
Leszek "QSi" / 2008-02-09 13:15:01 /
na razie nic nie zjechałem, dlatego pytam, po wydaniu ....... kola na opony i "felunek", chciałbym na tym przetrwać chociaż dwie zimy.
.STICH. / 2008-02-09 17:28:09 /
ładuj 2.5-3.0 bar i będzie oki ;) i tak prędzej czy później rozwalisz na boku z takim super profilem :D
nie chce sie czepiać ale powtórzę pytanie, czy jest jakiś konkretny związek cisnienia z szerokoscia profilem i srednica opony?
Kohito_PS / 2008-02-09 17:59:59 /
nie ma:) dmuchasz albo tyle ile producent zaleca lub tyle ile jest na oponie podane MAX INFLANTE, lub jak ci sie podoba czyli dobrze prowadzi i nie tłucze choć przy tym profilu to i tak taczka hehe
taczka ? w poprzednim Volvo / obecnie aucie mojej Małżonki / miałem wprawdzie opony 205x55x15, ale za to sprężyny minus 60mm / panowie w serwisie najpierw robili zbiorowe hops a później podstawiali łapy podnośnika, teraz eksperymentalnie zmniejszyłem profil opony, ale zostawiam seryjne sprężyny, mam wrażenie, ze i tak jest bardziej miękkie. I chyba lepiej sie trzyma na zakrętach. Martwię raczej ile wytrzymają felgi ?
.STICH. / 2008-02-09 19:31:14 /
Kohas - jest związek, ale dla każdego auta i wymiaru opon ciśnienie ustalane jest przez wytwórnię doświadczalnie, więc nikt 'z czaszki' nie rzuci tu optymalnymi wielkościami. Im szersza opona - tym więcej ciśnienia, im niższy profil - tym więcej ciśnienia. Ale róznice są mikroskopijne, a w każdym razie znacznie mniejsze, aniżeli różnice wynikające ze stopnia obciążenia auta.
Przykładowo BMW serii 3 E46 z silnikami 1.8-2.0 ma
- na 205/55R16 przód od 2.1 do 2.5, tył od 2.5 do 3.0 zależnie od obciążenia
- na 205/50R17 przód 2.2-2.6, tył 2.6-3.1
- na 225/40R18 przód 2.3-2.7, tył 2.7-3.2
Podobnie z silnikami 2.5-3.0 jest:
- na 225/45R17 przód 2.4-2.8, tył 2.8-3.3
- na 245/40R17 przód 2.5-2.9, tył 2.9-3.4
- na 255/35R18 przód 2.6-3.0, tył 3.0-3.5
Widać więc, że nawet zwiększenie szerokości o ponad 10% powoduje wzrost zalecanego ciśnienia o 0.1-0.2 at, a dołożenie piątej osoby i dwóch walizek - aż o 0.2 at z przodu i 0.5 at z tyłu.
Jako że Volvo STiCHA jest FWD, a BMW - tylniakiem, to różnice między przednią a tylną osią będą na pewno mniejsze [pewnie rzędu 0.2 at przy 4 osobach i 0.3 at przy pięciu z walizkami]. Innymi słowy dobiłbym maksymalnie po 0.1 do wskazań producenta dla opon 16" i powinno być OK.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-02-09 19:43:20 /
z tym FWD, to Krk4m trafiłeś przypadkiem :), akurat te motorki były w Volvo dedykowane do 4WD i automatu, mnie sie trafia jakaś wersja skandynawska FWD i manual, ale serwis narzeka, ze to egzotyka :)
.STICH. / 2008-02-09 19:56:31 /
dzięki za odpowiedź :)
Kohito_PS / 2008-02-09 20:12:28 /
STICH - generalnie chodziło mi o kwestię wyważenia auta - po prostu ZASADNICZO FWD Volvo ma mniejszą różnicę między ciśnieniem w przednich i w tylnych kołach niż ZASADNICZO tylnonapędowa BMW [moja jest akurat 4x4, ale to niczego nie zmienia] :-)
Np. w zdecydowanie FWD Clio ciśnienia przodu i tyłu są równe po 2.1, a tylnosilnikowy R8 Gordini miał 1.2 z przodu i 2.0 z tyłu.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-02-09 20:29:49 /
z drugiej strony ciekawe bo szersza opona to szersza powierzchnia przylegania co przy tym samym cisnieniu daje wieksza sile oparcia - czyli dla tej samej masy przy wiekszej powierzchni opony wystarczylo by mnejsze cisnienie. ale wiadomo tez ze nie policzy nikt dokladnie jak opona sie rozplaszczy... moze szersze maja mocniejsze barki i mniej sie plaszcza na drodze.
atom tylko jak mniej napompujesz to ja spalisz w środku na tych niby mocniejszych "barkach" raczej bokach opony;),a najlepiej to je zalać poliuretanem i smigać bez obawy o przebicie :D
nei jak mniej tylko jak za malo napompujesz, i nie spalisz tylko zedrzesz.
teoretycznie im ciensza opona tym wiecej pompujesz - rower wazy max 100 kg z czlowiekiem a pompujesz minimum 2.5 bara albo ze 3 - a ma tylko 2 kola, a samochod niedosc ze duzo wieksze kola i ciezszy to dajesz mniej - dlatego bo powierzchnia kontaktu z droga jest wieksza i przy mniejszym cisnieniu utrzyma samochod. Jesli nie wiesz o czym mowie to zrob taki eksperyment ze polozysz 1kg czegokolwiek na skorze, a potem nacisnij tym samym na szpilke - sila ta sama, tylko cisnienie znacznie rozne. Reszte wnioskow sam sobie wyciagnij bo szkoda sie rozpisywac. I tak samo powinno byc w oponach, ale nie jest byc moze z innych wzgledow - takich ze mocniejsze barkin ei pozwalaja sie odpowiednio odksztalcic oponie albo maja sztywniejsza przylgnie zeby wlasnie sie nie wybrzuszala i nie darlo srodkow. - szersza opona powinna sie tez bardziej wybrzuszac na srodu przy tym samym cisnieniu a co dopiero przy wiekszym - a tak nie jest-i dlatego producent sprawdza i podaje zalecane cisnienie bo za duzo jest tego wszystkiego zeby przewidziec a potem jeszcze oszacowac ile pompowac..
a co do barku opony to jest jak najbardziej poprawna nazwa na czesc opony okreslona przez Ciebie jako "bok"
bark jest łączeniem czoła bieżnika z bokiem wiec nie jest bokiem wraz ze stopka opony :P
a co do tego porównania opony rowerowej diagonalnej do samochodowej radialnej to bardzo ciekawe heh
Atom żeby nie było masz linka i sobie popatrz dokładnie gdzie masz bark z gdzie bok opony i sie nie m..... :) http://opony.money.pl/encyklopedia/24_anatomia_typowej_opony_radialnej.html
nie chce mi sie z Toba dyskutowac, diagonalne opony moze i sa przezytkiem, choc maja wiele cech ktore sa nadal wykorzystywane, ale chyba nie sadzisz ze budowa opony w tym wypadku ma kluczowe znaczenie dla cisnienia. Jakies ma, ale nie takie zeby nie moc porownac.
link bardzo ladny, kolorowy, z obrazkami ale kiepski to autorytet - encyklopedia money.pl.. chyba zapomnieli o tym ze opona posiada przylgnię, ale to taki szczegolik maly.
a Ty i tak swoje hehe, no tak diagonalne najlepsze do koparki :) i może do starej syrenki lub warszawy :D
a co do cisnienia w oponie diagonalnej ma znaczenie i b.duzy wpływ na zużywanie sie środka lub boków ,a w radialnej niezbyt gdyż kształt czoła bieżnika ustala oplot stalowy plecionka
do koparki albo starej syrenki... albo nowej KAZDEJ - nowiutkiej (jesli starosc tak bardzo podkreslasz!) terenowki.. ciezarowki tez niekoniecnie starej, autobusow itd...
Co do cisnienia w ogumieniu to mowa byla raczej o roznicy w cisnieniu zaleznym od szerokosci gumy anie konstrukcji, i juz to tlumaczylem, cisnienie ma znaczenie ale takie samo ma tez to jak duza jest pow. przylegania. (tu konstrukcja ma znaczenie, ale bez wyolbrzymiania na potrzeby wlasnych pogladow..)
szkoda gadac, malo wnosimy do watku, nie przekonamy sie nawzajem do swoich pogladow, pozdrawiam
no raczej nie jesli ja robie w tym na codzien a ty tylko teortetyzujesz :D nawet głupi rysunek pogladowy nic ci nie daje do zrozumienia bo czepiasz sie linka w ktorym został zamieszczony i twoich przekonan,pozdro
czy ja dobrze rozumiem, ze na oponie z oznaczeniem 215/40R17 87V XL mogę pojechać 240 ? tego XL nie kapuje ?
.STICH. / 2008-02-13 18:45:23 /
wyglada na to ze tak
klasa obciazenia 87 - 545kg
indeks predkosci V - 240 km/h
wiecej np. tutaj: http://www.bedpol.pl/sklep/poradnik.html
Leszek "QSi" / 2008-02-13 18:59:05 /
STICH - owo XL przy symbolu to skrót od 'eXtra Load'. Twoje Volvo pewnie nie może gonić na zwykłych 215/40 R17, bo one mają wskaźnik nośności 83 czyli maksymalny nacisk jednej osi 975 kg. A w przypadku XL masz wskaźnik 87, czyli oś może mieć nawet 1090 kg.
Mówiąc szczerze nie wiem czy to wystarcza, bo mniejsza przecież BMW 330xd wymaga opon 225/50 R17 z indeksem 91, czyli naciskiem na oś 1230 kg.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-02-13 19:31:28 /
volvo jest dość lekkie / szwedzka stal /, to mogę pojechać 240 na tych zimówkach ?
.STICH. / 2008-02-13 20:09:49 /
stich możesz spokojnie 250 km/h i nic sie nie stanie :)
Jeśli masz indeks prędkości V, to możesz jeździć godzinami z predkością 240 km/h i pełnym obciążeniem wynikającym z indeksu nośności. Jeśli nie masz pełnego obciązenia, to możesz na krótkich odcinkach przekraczac owe 240 km/h nawet o kolejne 20 km/h, tylko skąd ten motor weźmie tyle mocy ?
Pozdreaux.
KRK 4m / 2008-02-13 20:55:36 /
skoro moje ex / obecnie mojej Zony/ atmosferyczne 2,5 20v po bardzo lekkim tuningu grzmociło 230 / mierzone GPS'em/ to 2,4 turbo powinno pojechać na moja logikę troszkę szybciej, mam jutro dłuższa trasę , to sie sprawdzi. Jeżeli nie da rady, przeprogramuje komputer ustawiający geometrie turbiny, i podejmę inne drobne kroki w kierunku postępu .
.STICH. / 2008-02-13 21:51:48 /