Witam Szanownych Kolegów
Poczytałem trochę nasze forum w poszukiwaniu tematu związanego z suchą miską ale znalazłem tylko informacje, że coś takiego jest ale mało kto to widział a napewno nikt tego nie ma albo się jeszcze nie pochwalił !
Temat jest następujący - na potrzeby włożenia fajnego silnika (tajemnica jakiego ;)) do Ford'a potrzebuję zbudować układ smarowania olejem na bazie tzw. suchej miski. Problem wynikł z powodu usytuowania oryginalnej pompy oleju w przedniej części silnika i to dość mocno obniżonej w dodatku pędzonej łańcuchem.
Dla jasności - wiem jak taki układ wygląda i jak jest zbudowany ale tylko z teoretycznego punktu widzenia ! Czy jest wśród nas ktoś, kto mógłby odpowiedzieć na parę pytań:
1 - czy da się zbudować zewnetrzną pompę oleju ssąco/tłoczącą;
2 - jakiej pojemności powinien być zbiornik oleju i jak skonstruowany - dwa razy tyle co wcześniej czy jakoś wyliczamy w zależności od pompy;
3 - jakie powinno być przełożenie napędu pompy - 2:1 czy zależy od pompy;
4 - miska z korytkiem na środku czy może być jeden mały baniak z tyłu;
5 - o czym nie wiem;
6 - itp.
Za wszystkie fachowe podpowiedzi będę wdzięczny i proszę nie zaśmiecać wątku wpisami - "po co", "też bym takie coś chciał", "włóż Ford'owski to nie będzietego problemu" i itp.
Pozdrawiam
Misiek
fourM 3M / 2024-10-29 09:21:45 /
wróbli ćwierkali, że można użyć pompy wspomagania układu kierowniczego jako pompy do budżetowej suchej miski... Ale na własne oczy nie widziałem...
bartozłomero / 2024-10-29 09:59:55 /
Jak sie ścigałem to pojawil sie problem odplywajacego oleju spod smoka. Spawanie grodzi i innych wynalazkow w misce olejowej nie pomagalo. Pierwszym pomyslem byla oczywscie sucha miska ale cena byla nieco zniechecajaca. Znalazlem rozwiazanie posrednie: accusump. Akumulator cisnienia oleju. Zostalo to zamontowane przez Marcina i robilo robote przez wszystkie pozniejsze lata. Podpowiadam, bo moze akurat w Twoim wypadku tez to zda egzamin.
https://www.merlinmotorsport.co.uk/knowledge_base_articles/view/accusump-oil-accumulators-how-do-they-work-281?srsltid=AfmBOooyJHsl03PMQbQsjJBAvqGYWSEEihBi4RTDVIuEA_GTE9B0aqFb
jakr / 2024-10-29 10:30:37 /
Już nie chciałem tego pisać co Jędrek wrzucił, ale tu chyba chodzi o to, że, jak rozumiem, nie ma miejsca na miskę "konwencjonalną"
Chodzi o to, żeby zastosować inna pompę oleju niż fabryczna która jest od przodu silnika wystajaca poniżej bloku
mateush (proko) 3M / 2024-10-29 14:48:48 /
Tradycyjną miskę zmieszczę ale nie zmieści się w niej oryginalna pompa oleju ! Z tego co rozumiem ten zasobnik działa w połączeniu z oryginalną pompą.
fourM 3M / 2024-10-29 15:07:18 /
Tak realnie potrzebujesz dwie pompy (moze byc 2 w 1). Jedna wyciąga olej z miski i przerzuca go do zbiornika oleju, druga podaje olej ze zbiornika na magistrale. Ilosc oleju to zalezy jak dla mnie od tego ile dojdzie dodatkowych elementów jak węże czy chłodnica oleju.
Czy da sie, da się. Modyfikowali tak juz dawno temu auta do motorsportu. Tu masz silnik z Porsche 924 (fabrycznie 2.0 R4 troche jak z VW LT).
Natomiast kompletnie nie rozumiem dlaczego to tyle kosztuje - pomysł Bartozlomero iście ciekawy. Jak silnik tani, to skłonny bym był zaryzykować. Jak pompa sama kosztuje tyle co używany silnik, to bez sensu.
Konrad vel smasher / 2024-10-29 15:40:25 /
Oleju jest przeważnie 1.5 raza oryginalnej pojemności z mokrej miski. Parametr ważny jak przy innych pompach przeplyw litrów na minutę. Liczą l/min przy 1000 obrotów. Im bardziej wyczynowy tym więcej. Robienie tego na pompie od wspomagania to chyba ryzykowna zabawa.
Przełożenia to chyba indywidualnie trzeba liczyć.
https://www.moroso.com/pub/media/pdf/DrySumpPumpPulley-Chart.pdf
Jarek / 2024-10-29 15:41:55 /
A tu dla porównania rysunek jak powyższy silnik w wersji cywilnej wyglada.
Konrad vel smasher / 2024-10-29 15:44:15 /
A pompy od dohca nie można zastosować? Zamiast łańcucha, dorobić kółko na pasek i dać ją jako zewnętrzną pompę?
mateush (proko) 3M / 2024-10-29 17:14:55 /
Przyznaję się, że może zrobić pół na pół - czyli zastosować zewnętrzną pompę ale ze zwykłą miską !
fourM 3M / 2024-10-29 19:49:21 /
Pompa wysysająca olej musi niestety mieć ODPORNOŚĆ NA PRACĘ "NA SUCHO", bo odsysa tylko tyle oleju co silnik wypluje. Nie jest stale zanurzona w oleju bo to "sucha" miska. Dlatego z automatu na "dzień dobry" odpadają wszystkie innego zastosowania pompy. Ta pompa musi mieć ... zewnętrzne smarowanie. Tak, do niej musi być doprowadzone smarowanie z pompy smarującej silnik, tej zasilanej ze zbiornika. Inaczej polegnie na pierwszej ostrzejszej przejażdżce. Z zasady pompa odsysająca musi mieć większy wydatek od smarującej, inaczej silnik po woli napełniałby się olejem. Ale z tego samego powodu będzie tłoczyła powietrze na przemian z olejem. I z tego powodu jak nie będzie smarowana, to zostanie zajechana szybciej niż ustawa przewiduje. Seryjne pompy odpadają.
Podejrzewam w tym właśnie źródło chorych cen gotowych zestawów.
Niby wakupompy od śmierdzieli mają smarowanie, ale obawiam się co się stanie z taką pompą, kiedy zamiast powietrza czynnikiem pompowanym będzie olej...
granadziarz_3M / 2024-10-29 20:31:54 /
Bartozlomero - Patent z pomą wspomagania mam zrobiony przy sprężarce 2 tłokowej z ziła. Trzeba przerobić tylko zawor przelewowy na mniejsze ciśnienie. Ciekawe czy to by się sprawdziło w aucie 😁 nad pompa jest zbiornik z olejem i nie ma raczej prawa zassać powietrza.
Kilgore / 2024-10-29 21:59:34 /
A taka scavenge pump od Turbo?
https://bullseyepower.com/product/base-model-pump-high-temperature-scavenge-pump/
Konrad vel smasher / 2024-10-29 22:08:53 /
>>Do not exceed 300F rated temperature.<<
to jest 148 stopni Celsjusza. W warunkach sportowych absolutnie przekraczalna. A i w cywilnych też do przekroczenia.
granadziarz_3M / 2024-10-30 07:01:39 /
No nie wiem Jarek, skąd te wartości? Porszaki, które są chłodzone powietrzem i olejem, przy ostrym pałowaniu na torze podchodzą pod 200st C na głowicach (zanim olej doleci na dół silnika, to przestygnie, a i tak w wiatraku olej przez głowice nie idzie).
Ogólnie przy 200+ to większość zwykłych olei kończy żywot, te lepsze gdzies przy 250. Ale 200 na głowicach to nie jest 200 na oleju. A przecież większość samochodów jest jednak chłodzona „wodą” więc te temperatury będą jeszcze niższe. Myślę, że najwyższe w „wodniakach” będą właśnie przy turbo, a te (poza starszymi wynalazkami - lata 70, początek 80) także są chłodzone „wodą” przecież. Tak więc na moje taka pompka powinna się nadać na wyciąganie oleju z miski (podpiąć ją pod spust oleju, lub dorobić podłączenie w najniższym miejscu miski).
Konrad vel smasher / 2024-10-30 07:45:24 /
dane ze wskaźników temperatury oleju. Olej zawsze ma wyższą temperaturę od wody. I musi być cieplejszy niż 100 stopni. Inaczej masz majonez na korku wlewu oleju i w odmie. 130 stopni to normalna zdrowa codzienna temperatura oleju. Ale jak się weźmiesz za pałowanie to i 170 zobaczysz.
granadziarz_3M / 2024-10-30 12:56:09 /
No ale nie w misce olejowej…
Konrad vel smasher / 2024-10-30 14:58:35 /
A gdzie? Większość agrotuningowych czujników siedzi w misce albo w podstawie filtra, czyli przed wejściem w układ.
Tak czy inaczej, stosowanie pompy, której temperatura przydatności do spożycia jest mniejsza niż możliwa do osiągnięcia temperatura oleju, to słaby pomysł.
granadziarz_3M / 2024-10-30 18:39:59 /
Też mi się wydaje, że w misce to ze 130, ale to dalej na granicy...
Michał- zdradz co to, to Ci zrobię ;)
https://rbracing-rsr.com/oilsystems.htm
Ja tam mysle ze to jednak dobry pomysł z taką pompą, żeby z miski zabierała ten olej…
Konrad vel smasher / 2024-10-31 00:12:25 /
Witam
1 - proszę szanowne grono o nie zaśmiecanie wątku innymi tematami typu temp. oleju - dziękuję
2 - nie powiem jaki silnik bo nie będzie niespodzianki ;)
3 - nie przekonuje mnie elektryczna tak więc nie drąższmy tego tematu !
4 - chciałbym fakty a nie dyskusje !
5 - nie oczekiwałem wpisów dla samych wpisów i nie zbieram lajków !
A teraz do rzeczy - najprawdopodobnie pójdę w drugą opcję czyli zewnętrzna pompa oleju napędzana mechanicznie paskiem zębatym z wału korbowego. Nie powiedziałem, że nie mam miejsca na miskę z baniakiem z tyłu tylko nie mam miejsca na pompę. Wyglądało by to w następujący sposób - w misce byłby wspawany na stałe smok olejowy z którego pompa pobierałaby olej a następnie przez chłodniczkę oleju i zewnętrzny filtr oleju wtłaczała w układ smarowania !
fourM 3M / 2024-10-31 09:45:04 /
Oczywiście jest to szkic poglądowy bo chłodniczka byłaby podłączona przez temostat w podstawie filtra !
Tak apropo elektryczna nie przekonuje mnie dlatego, że ma stały wydatek (tak przynajmniej mi się wydaje) a mechaniczna zwiększa go z obrotami oczywiście do uzyskania założonego ciśnienia.
fourM 3M / 2024-10-31 09:49:41 /
No właśnie ten termostat jest kluczowy. Dla Jędrka (jakr) zrobiliśmy kiedyś chłodniczkę oleju i trzeba było zdjąć, bo olej był za zimny.
m.kozlowski / 2024-10-31 09:55:14 /
Zbiorniki oleju stosowane w escortach mają ok 7,5-9l pojemności.
Marcin - ja i tak raczej buduję auta na letni sezon ale wiadomo Borne trzeba brać pod uwagę ;) a tam przymrozki się zdarzają.
Pająk - czyli ogólnie mówiąc, dla suchej miski jest to 2-2,5 raza więcej oleju niż oryginalny układ - i to jest przydatna informacja.
fourM 3M / 2024-10-31 10:23:13 /
Coś takiego ale cena trochę zabija !
fourM 3M / 2024-10-31 12:59:14 /
Michał te dyskusje sa nadwymiar potrzebne, nie ucinaj ich, bo zaraz nikt nic nie napisze. Za rok, dwa, pięć może ktoś trafi na ten wątek i będzie wiedział jakie ma opcje. Jak masz kase, kupuj zestaw gotowy pod sucha miske, zewnętrzny, na pasek i zakończ temat - bedzie szybciej i bez niespodzianek.
Konrad vel smasher / 2024-10-31 13:39:43 /
Konrad - chce, żeby była dyskusja ale na temat bo niestety dużo naszych wątków schodzi na inne tematy !
Wracając do tematu - pompy pod mokrą i suchą miskę okazuje się, że są w tej samej cenie (przynajmniej tak do tej pory znalazłem) ale mokra miska ma nadal w swoim zestawie mniej o jeden znaczący element - zbiornik oleju ! Nie widzę problemu w zbudowaniu zbiornika ale jego umiejscowienie już jest jakimś problemem.
fourM 3M / 2024-10-31 14:54:04 /
"Nie widzę problemu w zbudowaniu zbiornika"
Nie jest to może jakieś super trudne, ale jednak nie jest to po prostu baniak. Z tego co rozumiem, to głównym problemem jest usuwanie powietrza z oleju, i dlatego jest tam w środku trochę blaszek.
Jakbyś się specjalizował w robieniu takich, to na pewno daj znać. :D
Pschemek / 2024-10-31 18:32:06 /
Zamiast zbiornika do spryskiwaczy moze? A przewidujesz dodatkowa chłodnice oleju? W 911 chłodzonej wiatrem zbiornik oleju jest w nadkolu, taki troche w kształcie obciętego półksiężyca.
Konrad vel smasher / 2024-10-31 18:49:58 /
Tutaj taki zbiornik jak w srodku wyglada. Nie jest jakis super skomplikowany.
Konrad vel smasher / 2024-10-31 18:52:32 /
Ja to o czymś takim do bagażnika myślałem
https://www.demon-tweeks.com/obp-alloy-dry-sump-tank-v2-7001547/
Do Escorta wszystko da się kupić oczywiście
https://motamec.com/motamec-escort-mk1-mk2-under-bonnet-type-dry-sump-oil-tank-fitting-kit.html
Ale wszędzie można zbiornik schować jak widać :)
https://youtu.be/ov3mZinLfG8?si=FZl9LYPMbhsu4N7r&t=10
Pschemek / 2024-10-31 19:41:44 /
Zbiornik też myślałem o schowaniu w nadkolu ! Kształt może i skomplikowany ale będę robił go z alu tak więc nie widzę problemu. Widzę, że największy problem to cena pompy a później dobranie przełożenia do napędu (średnica kółek i długość paska).
fourM 3M / 2024-10-31 22:20:10 /
A nie lepiej chłodzić olej który wraca z silnika, zamiast chłodzić olej wychodzący z pompy oleju? Jak coś się urwie to smarowania momentalnie nie ma.
RAV :) / 2024-11-01 01:13:14 /
Tym bardziej, że on te ciepło już w misce oddał.
RAV :) / 2024-11-01 01:14:02 /
No nie jednak nie lepiej :)
RAV :) / 2024-11-01 10:33:13 /
trochę gupi ten link, ale kryje się pod nim w miarę tania pompa do suchej miski... Takie same na ebay-u amerykańskim są po ok. 1600 dolków...
https://pl.aliexpress.com/item/1005007530095202.html?spm=a2g0o.productlist.main.3.128bcW2OcW2Oyn&algo_pvid=16962b74-e376-4b57-aed3-c98ffd35abfe&algo_exp_id=16962b74-e376-4b57-aed3-c98ffd35abfe-1&pdp_npi=4%40dis%21PLN%211785.99%211785.99%21%21%213075.05%213075.05%21%40210390c217318406182402201e0e33%2112000041173198611%21sea%21PL%212683819177%21X&curPageLogUid=lsaW4fVwairW&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A
bartozłomero / 2024-11-17 12:01:56 /
a może kupić dwa takie regulatory,
https://pl.aliexpress.com/item/1005007438829209.html?spm=a2g0o.productlist.main.19.4da563e94hLoNQ&algo_pvid=f25b175b-0046-4cdf-87bd-861c530fbe13&algo_exp_id=f25b175b-0046-4cdf-87bd-861c530fbe13-9&pdp_npi=4%40dis%21PLN%21136.46%21123.59%21%21%2132.42%2129.36%21%402103847817318607818842588edc6c%2112000042062108798%21sea%21PL%21764845525%21X&curPageLogUid=Vj3uu0lOPK04&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A
ustawic jeden na ciśnienie niższe rozruchowe, drugi na wyższe przy pracy normalnej i elektrozaworem przełaczać, wyłącznikiem, lub przekaźnikiem czasowym...
taki tuning...
Magic - jak to się ma do wątku suchej miski ?
fourM 3M / 2024-11-17 18:38:44 /
absolutna pomyłka- miało to być w watku Rozjechanego o WUR.
Przepraszam.