Postanowiłem w końcu wyposażyć mój silnik w termostat i tu pojawia sie problem.
Po założeniu termostatu(nowy) nalaniu płynu do zbiorniczka i zagrzaniu silnika płynu nie ubyło mimo ze chłodnica parzyła.
Wąż z krótkiego obiegu który powinien podgrzać termostat był zimny jak na załączonym zdjęciu.
1.Czy węże do nagrzewnicy nie są odwrotnie zamontowane? i czy robi to taka duża różnice?
2.Czy dobrze naszkicowałem zasadę obiegu cieczy?
3.W przypadku dobrego zamontowania nagrzewnicy i odpowiedzi tak na drugie pytanie, gdzie może być problem?
mitrov / 2008-01-15 13:12:58 /
montaz wezy nagrzewnicy niema az takiego znaczenia jak wydluzenie malego obiegu do reduktora gazu z lewej strony przy chlodnicy, dodatkowe 1.5-2m weza.
najrozsadniejszym miejscem jest montaz kolo akumulatora, po drodze miedzy silnikiem a nagrzewnica.(przynajmniej tak uwazam i sam tak mam).
czy przed montazem maly obieg sie nagrzewal? jesli tak to wyglada na przytkanie gdzies po drodze.
Leszek "QSi" / 2008-01-15 13:52:09 /
hmm wąż powrotu z nagrzewnicy wchodzący kolo termostatu do silnika powinien być zimny przecież wiec to nie on nagrzewa termostat więc jak może być przyczyna ??
mitrov / 2008-01-15 14:45:10 /
Na moje oko kierunki przepływu są złe:
- bypass małego obwodu jest odwrotnie (rurka pod pompą wspomagania, z lewej strony pompy)
- wylot wody na kolektorze ssącym to jest WYLOT i tym samym woda płynie do nagrzewnicy (kierunek OK), ale też do reduktora (kierunek odwrotny niż na rysunku)
- wylot z reduktora łączący się z wylotem z nagrzewnicy ma odwrotny kierunek (woda wraca tędy do obudowy termostatu, trójnik namalowany na czerwono)
Oprócz małego obiegu przez nagrzewnicę termostat grzeje się jeszcze (a może nawet bardziej przede wszystkim) przez bypass pod pompą wspomagania, który idzie do tylnej części obudowy termostatu.
Po nagrzaniu silnika złap za dolną rurę od chłodnicy i zobacz jaką ma temperaturę - jeśli jest gorąca, to termostat jest otwarty. Sprawdź też temperaturę rury bypass'u przy wlocie do termostatu z tyłu - też powinna być gorąca.
Jeśli bypass byłby przypchany, plus mały obieg za długi lub też niedrożny (na tyle że woda się schłodzi przed dopłynięciem do termostatu), to termostat się nagrzeje i nie otworzy - ale przy zamkniętym termostacie miałbyś zimną chłodnicę i rurę na dole.
Michał Konieczny / 2008-01-15 15:18:16 /
nagrzewnice masz podpiętą odwrotnie. Płyn chłodzący powinien wlatywać do dolnego króćca, tylko takie podłączenie umożliwi prawidłowe odpowietrzenie nagrzewnicy.
a czy termostat dobrze włożyłeś ?? w v-ce da się go włożyć odwrotnie :)
Trójkąt / 2008-01-15 15:18:41 /
No wiec termostat zalozylem zgodnie z rysunkiem http://files.capri.pl/garage/cooling-2.8i/c26.gif
Dzięki za korekty dotyczace obiegu plynu i dzieki temu chyba znalazlem przyczyne
1.rurka bypass byla zimna mimo ze rura gorna do chlodnicy byla goraca a wiec nie podaje temperatury bezposrednio na termostat
2.odwrotnie zamontowane rurki do nagrzewnicy
mitrov / 2008-01-15 16:00:10 /
Jeżeli bypass jest zimny to musisz sprawdzić jego drożność, powinien nagrzać się w pierwszej kolejności.
Trójkąt / 2008-01-15 16:10:08 /
Termostat w V6 jest dwustopniowy i może zamknąć bypass, ale to już po tym jak otwarty zostanie przepływ przez chłodnicę - ma to na celu zmniejszenie ilości chłodziwa które cyrkuluje bez schłodzenia i dotyczy sytuacji gdy silnik jest już mocno gorący.
Nawet przy zamkniętym bypass'ie nie ma szans żeby ta rurka była chłodna - musiałaby ostygnąć, co przy gorącej całej okolicy nie jest możliwe. Tak więc najpewniej masz tam jakąś niedrożność.
Michał Konieczny / 2008-01-15 16:20:00 /
Dokladnie tak samo mi sie dzialo w granadzie 2,8.Po dolaniu plynu, uklad sie zapowietrzyl i odpowietrzanie trwalo okolo pol godziny.
granadabus / 2008-01-15 19:38:58 /
no ale pol godziny na pracujacym silniku? z wkreconym korkiem zbiorniczka?
mitrov / 2008-01-15 19:44:05 /
a przegazowales go, zeby pompa zrobila cisnienie i wypchnela powietrze z syfonow?
Leszek "QSi" / 2008-01-15 20:05:15 /
Ja mialem oryginalny odpowietrznik przy obudowie termostatu.Silnik pracowal na wolnych obrotach, przy zakreconym korku,dotad, az zaczal z odpowietrznika cieknac plyn . Jezeli nie ma odpowietrznika,mozna to jakos odpowietrzyc na wezu, ale nie pamietam na ktorym.
granadabus / 2008-01-15 20:08:44 /
jak waz robi syfon to zadne jego odpiecie nie pomoze, trzeba wypchnac powietrze z najwyzszego miejsca ukladu, np przegazowujac, albo zalac uklad od najwyzej polozonego miejsca. co z regoly jest niemozliwe ze wzgledu na ciaglosc wezy ;)
Leszek "QSi" / 2008-01-15 20:19:35 /
Czyli
1.spuszczam ciecz dolna rura od chlodnicy
i co dalej az do napelnienia systemu razem z zamontowanym termostatem zeby wyeliminowac zapowietrzenie ukladu?
mitrov / 2008-01-16 06:06:38 /
nie musisz spuszczac plynu.
najpierw sprawdz droznosc malego obiegu
a nastepnie przegazuj, powinno wystarczyc do odpowietrzenia.
przy wysokich obrotach pompa robi wyzsze cisnienie i i powinna wypchac powietrze z wezy.
Leszek "QSi" / 2008-01-16 07:23:02 /
Zakładając, że kupiłeś prawidłowy termostat i nie jest to zepsuta nówka, samo odpowietrzenie powinno sie zakończyć na zdjęciu cienkiego węża na górze kolektora i przykręceniu po pojawieniu się cieczy po obu stronach zaistniałej przerwy w obwodzie. Może wymagać dolania płynu/przegazowania lub dmuchnięcia w przewód (byle na zimnym silniku)
Mysza liil (EM) / 2008-01-16 20:59:57 /
ja zalewam, odpalam, i patrze, a że dolewać nie trzeba, to jeżdżę, nagrzewnica działa, termostat działa, reduktor sie grzeje...
jak juz podlaczylem wszystko prawidlowo, to zawsze uklad odpowietrzal mi sie sam, nawet strasznie zamotany z trojnikami, dlugimi wezami i chlodnica oleju w Niwie ;)
pmx (wiewior;) / 2008-01-17 00:13:46 /
Zamienilem weze od nagrzewnicy, grzeje teraz jak szatan.
Rurka bypass goraca a termostat jak nie otwieral tak sie dalej nie otwiera :/
Robilem test termostatu w garnku i termostat dziala otwiera zaworek.
Pozatym sprawdzilem juz dwa termostaty.
Silnik grzeje sie bardzo szybko a rura dolna chlodnicy zimna.
mitrov / 2008-01-19 20:21:14 /
ale gorna, doprowadzajaca do chlodnicy jest ciepla/goraca? jesli tak to znaczy ze termostat otwiera, tylko masz wydajna chlodnice i temu dolny waz jest zimny ;)
Leszek "QSi" / 2008-01-19 21:04:44 /
gorna jest goraca
ale niemozliwe ze otwiera poniewaz podczas jazdy mimo krecacych sie wentylatorow i pedu powietrza temeratura kolo czerownego pola :/
mitrov / 2008-01-19 21:17:32 /
A korek zbiorniczka wyrównawczego sprawdzałes??? Bo to jakies goowno chyba było. Czy układ ma ciśnienie?
no korek jest 3 czesciowy (dolna uszczelka+sprezynka+zakretka) wszytko osobno juz :)
mitrov / 2008-01-19 21:29:47 /
Wyjmij termostat i zobacz co będzie wskazywała wskazówka temperatury.
Mysza liil (EM) / 2008-01-19 21:46:03 /
A może wskaźnik źle pokazuje ??? wyrzuca Ci płyn z układu ?? zagotował sie po założeniu termostatu?
Trójkąt / 2008-01-19 22:27:57 /
wobec tego wszystkiego tez bym obstawial na wskaznik - mozesz jeszcze wziac termometr - albomultimetr z termopara i zmierzyc jaka jest temperatura kiedy jest na tym czerwonym polu i wtedy bedzie wiadomo za co sie brac... czy z atermostat czy wskaznik.
tez sie kiedys zestrachalem jak mi sie gotowal jak szalony - a okazalo sie ze to wskaznik za duzo pokazywal, do dzis jest to samo tylko przeskalowalem wskaznik zeby pokazywal mniej, jezdze codziennie i to niemalo i jest wporzo.
z wyjetym termostatem jest dobrze tylko ze sie nie dogrzewa w trasie i jade za zimnym silniku
a wskazuje dobrze temerature bo kiedys mi weszlo na czerowne i wypompowalo wode z ukladu przez korek
ogolnie ten silnik ma jakas zagadtke z tym grzaniem sie, dredzioch z nim walczyl troche czasu i ja teraz i nic niepomaga
mitrov / 2008-01-20 09:03:13 /
Może wskaźnik działał kiedyś dobrze ?? najlepiej weź termoparę lub inny miernik temperatury i umieść na wylocie płynu z silnika. Przy sprawnym termostacie temperatura silnika utrzymuje się na poziomie 90-110'C i nie jest to nic nadzwyczajnego.
Trójkąt / 2008-01-20 10:13:29 /
Dzisiaj przeprowadzilem test i okazuje sie ze wskaznik temperatury podchodzi pod czerwone pole poczym troszke opada i ten cykl sie powtarza a rura dolna od chlodnicy robi sie letnia.
Czyli wszytko wskazuje na to ze system dziala poprawnie a felerem jest zawyzajacy wyniki wskaznik temperatury :)
mitrov / 2008-01-20 12:20:29 /
aha dzieki za pomoc :)
mitrov / 2008-01-20 12:20:53 /
Szukam wymiarów termostatu do TC I 1600 OHC.
Prawdopodobnie mi padł bo auto się nie dogrzewa. W chwili obecnej nie mam za bardzo warunków by stary wyjąć a w sklepie obok mają ostatnią sztukę.
Jeżeli ktoś orientuje się jaka jest średnica, wysokość będę z góry wdzięczny.
jacob81 / 2011-02-10 17:28:26 /
termostatu po wymiarze to chyba jeszcze nie dobierałem... ale w sumie po co Ci drugi, skoro tego co masz i tak nie mozesz wymontować?
Mysza liil (EM) / 2011-02-10 17:32:22 /
mają w sklepie od taunus-a ostatnią sztukę ale nie są w stanie mi powiedzieć do jakiego dokładnie modelu. Pytają się jaką mam średnicę i wysokość generalnie rozchodzi się o to czy się zmiesci w korpus.
Nie chce kupować w ciemno a jak pisałem nie mam za bardzo jak stary zdemontować i pójść z nim do sklepu. Stąd pytanie o wymiary oryginalnego.
jacob81 / 2011-02-10 17:44:04 /
To niech Ci podadzą producenta i model.
Konar / 2011-02-10 17:59:07 /
Poproś o termostat do sierry 1.6.
kup go jak nie będzie pasował to zawsze możesz zwrócić średnio do 4 dni od zakupu
mitrov / 2011-02-10 23:08:18 /
I co sprawdziłeś temperaturę chłodziwa ?
Mam pytanie bo zgłupiałem, może ktoś mi pomoże, nie zwróciłem uwagi przy demontowaniu termostatu.
Termostat powinno zakładać się sprężyną do silnika czy do chłodnicy?
Wybrałem tą drugą opcję bo jakoś tak mi to bardziej podeszło ale nie jestem pewien czy dobrze. Z góry będę wdzięczny za pomoc.
jacob81 / 2011-03-31 21:45:55 /
Jacob81 termostat zakłada się sprężyną w stronę silnika.
jacob81 / 2011-04-01 23:05:49 /
acha. ok i dzięki :)
jacob81 / 2011-04-01 23:07:22 /
Witam ...
podepne sie pod temat ...
Spuściłem Płyn i nalałem Nowy ... Termostat podczas wymiany płynu sie otworzył , ale po załozeniu rury i nalaniu nowego płynu nie chce sie otworzyc , Waz od termostatu do chłodnicy na dole jest zimny ... i w dodatku parownik zamontowany koło akumulatora zamarza ... nie dochodzi woda .. zamówiłem juz nowy termostat ... tylko nie wiem czy to napewno jest przyczyną ? bo przed wymiana płynu chodziło wszystko normalnie .. .Miał moze ktos tak kiedys ?
GreGor1988 / 2011-10-26 16:04:47 /
Ja miałem tak, wsadziłem może z 3 termostaty i ciągle woda nie chodziła przez chłodnicę, doszedłem do wniosku że jeżdżąc tylko w lato to mi termostat jest nie potrzebny, zamontowałem elektrowiatrakomachinę przez chłodnicą i mam problem z głowy. Troszkę się dłużej grzeje ale nie przeszkadza mi to. Nigdy nie dociekałem przyczyny takiego stanu rzeczy, dlaczego się nie otwiera termostat.
Grzesiek_Rudy / 2011-10-26 18:02:35 /
Stawiam na zapchany wężyk od przelewu, też zmieniałem termostaty, bez było dobrze, a jak założony to się gotowało zaraz, bo termostat się nie otwierał...
PiotrekGran / 2011-10-26 18:24:10 /
Nie zalożyłeś go odwrotnie?
W v-ce sie nie da odwrotnie. Przynajmniej u mnie :D
PiotrekGran / 2011-10-26 22:21:04 /
Zapowietrzone.
Mysza liil (EM) / 2011-10-26 23:51:25 /