logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » ogólne » Lotus Cortina ?

Lotus Cortina ?

Zwracam się z pytaniem do wszystkich znawców starego Forda. Co to jest/był Lotus Cortina? Znalazłem coś takiego na mobile.de

http://www.mobile.de/SIDTIkepfmVTj7bGRJph74H1Q-t-vaNexlCsAsK%F3P%F3R~BmSB10LsearchPublicJ1058885571A2LsearchPublicCCarW-t-vctpLtt~BmPA1A1B20A2f-t-vMoSm_xsO~BSRA5GcortinaGCORTINAA0A0/cgi-bin/da.pl?sprache=2&bereich=pkw&id=11111111122914667&top=2&

Może ktoś wie.......

Bartłomiej Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-07-22 16:05:23 /


Cortina MkI (produkowana w latach 62-66) występowała z silnikami Kent 1.2/48 KM (wał na 3 łożyskach), Kent 1.5/70 KM (na 5 łozyskach) oraz DOHC 1.6/105 KM (zmodyfikowany blok Kenta 1.5). W przeciwieństwie do dwóch pierwszych wersji, znanych jako Ford Cortina i Ford Cortina GT, ostatni wariant występował pod marką Lotus Cortina TC (od Twin Cam). Podobnie w latach 90-tych Opel Omega/Vauxhall Carlton w szczytowej "fabrycznie stuningowanej" wersji markowany był jako Lotus Omega/Lotus Carlton. Różnice nie dotyczyły zresztą tylko silnika - Lotus Cortina (wprowadzona na rynek w 1963, a więc rok po modelach sygnowanych przez Forda) miała aluminiową maskę, poszycie drzwi i pokrywe bagażnika, aluminiowy korpus skrzyni biegów i dyfra oraz zawieszenie tylne na spiralach z układem drążków prowadzących Chapmana i drążków reakcyjnych. Oferowana była tylko w jednym lakierze - Grimy White (kość słoniowa) z bocznymi pasami British Racing Green (jak egzemplarz na mobile.de). Samochód odniósł ogromne pasmo triumfów rajdowych i w wyścigach samochodów turystycznych (wstyd przyznać - znacznie więcej niż wszystkie Capri razem wzięte). Ford postanowił zdyskontowac sukces sportowy Lotusa i od września 1965 z rynku zniknął Lotus Cortina TC, a pojawił się Ford Cortina Lotus - nadal w tym samym lakierze, ale z niebieskim owalem i normalnym zawieszeniem tyłu na piórach. Auta z tej drugiej serii osiągają dziś znacznie niższe, ale nadal wysokie ceny. Model Ford Cortina Lotus (nadal z tym samym silnikiem DOHC 105 KM) występował także w nadwoziu Cortiny MkII (1966-70), ale sukcesów rajdowych odniósł już znacznie mniej, a wyścigowych wcale.
Pozdro.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-07-22 16:47:00 /


Kilka poprawek :)
Drążki reakcyjne zaprojektowane przez Lotusa były montowane tylko do października roku 1965. Potem zastosowano zawieszenie z Forda Cortiny GT, gdyż Chapman'owskie okazało się jednak mało udane.
To, że według moich źródeł silnik 1.2 miał 49 KM nie ma znaczenia, bo źródła różne są :) Jednakże była też wersja Cortiny 1.5 GT na dwóch gaźnikach webera o mocy 90 KM. Ta wersja posiadała dodatkowo hamulce tarczowe na przednich kołach i była dostępna tylko w wersji 2 drzwiowej.
Cortina była też pierwszym modelem Forda, którego produkcję szczegółowo zaplanowano, oszacowano i poprzedzono wnikliwymi sondażami. Przykładowo 5 razy zmieniano koło kierownicy, ponieważ przekroczyło ono budżet o... ćwierć pensa ;D
Szacuneczek

RoT Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-07-22 23:20:20 /


było bądź nadal jest do sprzedania takie auto :) w sólejówku koło wawy ;) bardzo ładne autko i takie trochę hamerykańskie...

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-07-23 09:05:37 /


Description:
EZ 1964, mit orig. lotus Twin Cam Motor, Auto wurde vor einigen Jahren aus Claifornien importiert, selten guter ungeschweißter orig.-Zustand, keine Rennen gelaufeb, TÜV und H-Kennz. Neu


Taki komentarz dodany byl do zdjecia
Postaram sie wybadac Ta DRUGA ????? Cortine w Sulejoowku
:-)
NARRA

Q_Back / 2003-07-23 11:36:56 /


Cortinka z podobnego rocznika stoi w centrum Gdyni. Jest to wersja kombi. Kompletna. Chyba nawet jeżdżąca bo czasem widze jej przód a czasem tył :-)

Kornik Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-07-23 11:41:42 /


do Albatrosa......

Nie wiem co masz na myśli używając słowa "poprawek", ale:
1.różnica mocy w róznych źródłach (48 czy 49 KM) wynika stąd, ze brytyjski BHP równa sie 1.014 PS DIN, czyli nominalnie silnik 48 HP ma 49 PS.
2.datę zmiany drążków na resory piórowe podałem "wrzesień 1965" za Grahamem Robsonem (szef teamu Ford Motosport w latach 60-tych), choć auto takie było homologowane znacznie wcześniej - już w lipcu 65 Vic Elford startował takim autem w Rajdzie Alpejskim.
3.anegdotka o kole kierownicy jest prawdą, ale książka Jonathana Wooda z której ją zaczerpnąłeś zawierała kilkaset błędów merytorycznych. Większość z nich udało mi sie wyłapać i usunąć podczas prac redakcyjnych - niestety nieszczęsny "październik 65" jako data zmiany zawieszenia pozostał.
4.Cortina GT (istotnie z Weberami i hamulcami tarczowymi, ale nie tylko 2-drzwiowa - posiadam cenniki z lat 64-65) wg tegoż samego imć Robsona moc 90-95 HP osiągała dopiero w egzemplarzach rajdowych. W sklepie było to (różne źródła) 70-72 KM. Skąd wziąłeś tę informację?
5. Cortina GT MkII (1966-70) mimo powiększenia pojemności do 1600cc nadal nie osiągała 90 HP w wykonaniu seryjnym, a tylko 86.

Reasumując (nie żebym się czepiał :)) - co więc nadawało się do poprawy w moim pierwotnym tekście?
Pozdro.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2003-07-23 17:55:45 /


Niom niom, spox :) Chylę czólka i sorki, ale wczoraj po prostu nie doczytałem, że była wzmianka o powrocie do starego zawieszena. To tym ciekawsze, że 3 x czytałem post i się dziwiłem, jakim cudem tego zabrakło, skoro było w książce. Zmeczenie daje mi się we znaki ;D

RoT Dokładna lokalizacja na mapie / 2003-07-23 21:30:55 /