Mam takie pytanko??? Kupilem grandzie 2.3V6 na automacie, ktora stala przez ponad rok nie ruszana co zrobic zeby nie zepsuc silniczka a go jakos uruchomic???
Wiem ze nalezy odrazu wymienic wszystkie oleje ale jak przeczyscic silnik i czym??
Jaki olej do automatu??
Pozdrawiam
jagoolmk2 / 2002-05-24 21:08:34 /
Zasadniczo oleje silnikowe co 12 miechów. Jeśli rok nie palona, a oliwa wymieniana w 2001 (np. 16 m-cy temu), to spoko możesz ją odpalić na tym, co ma (po sprawdzeniu i ew. uzupełnieniu poziomu), tylko nie kręcić obrotami - daj jej pochodzić 5-7 minut do nagrzania oleju zanim dotkniesz pedału gazu (coby panewek nie obruszać). Oczywiście oliwę wymienić jak najprędzej (nie na syntetyk, bo Koeln tego nie lubi - zwłaszcza gdy długo nie biegał). Do automata idzie olej ATF (Automatic Transmission Fluid) - cholernie gęsta czerwona maź, stosowana też do wspomagania kiery. Producent dowolny: Elf, Castrol, Agip, Shell, Mobil - jakość jest porównywalna, mozna brać po prostu najtańszy z markowych. Wymiana co 40-50 tysięcy (nie wiem jak w Grandzi, powinno być w instrukcji).
Pe®ana / 2002-05-24 22:56:16 /
dzieki:))
a czy jak gosc dwa lata temu wymienial olej w skrzyni (automacie) i ona pozniej stala to musze go zmieniac??? nie przejechal wiecej niz 10tys. na nim.
Pozdrawiam
jagoolmk2 / 2002-05-24 23:46:45 /
nie przejmuj sie tak bardzo tymi olejami, jesli to jest kwestia roku czy dwoch lat to zmien tylko filtr oleju i olej w silniku, najlepiej na 10W, uruchom go, daj troche popracowac na wolnych obrotach
olejem w skrzyni nie przejmuj sie tak bardzo, szczegolnie jesli byl wymieniany dwa lata temu, jesli bedzie go za malo to samochod nie pojedzie, mozesz dolac kazdego ATF-a
W moscie dla swietego spokoju mozesz wymienic, ale jesli masz jakies info kiedy bylo to robione to tez sie nie przejmuj, sprawdz poziom, wlewa sie tam olej przekladniowy, gesty i smierdzacy (btw ten ATF do automatow przeciez wcale nie jest gesty, nawet rzadszy od silnikowego)
camaro / 2002-05-25 09:49:19 /
Dzieki :)
Co ja bym bez was zrobil:)))
nie chcialem nic schrzanic.. a jak to jest z tym automatem jak ma zamalo oleju to nie pojedzie???? (oczywiscie jesli wszystko inne jest ok.)
Pozdrawiam
jagoolmk2 / 2002-05-25 16:51:38 /
skrzynia manualna ma tryby polaczone na sztywno, oczywiscie gdy wrzucisz bieg, olej jest w niej potrzebny tylko do smarowania, gdyby go nie bylo to samochod by jechal ale szybko stanal z powodu zatarcia trybow
W automacie jest przekladnia hydrokinetyczna, olej sluzy zarowno do smarowania jak i do napedzania samochodu
Pomijajac sam mechanizm zmiany biegow, pomiedzy silnikiem a skrzynia sa dwa wiatraki, jeden polaczony z silnikiem drugi ze skrzynia, sa one we wspolnej obudowie ktora zalana jest olejem, gdy silnik wchodzi na obroty jeden z tych wiatrakow kreci sie i porusza olej, po przekroczeniu powiedzmy 1500 obr/min poprzez olej zaczyna krecic sie drugi wiatrak ktory napedza samochod
Dlatego na niskich obrotach rusza sie z pewnym poslizgiem
Teraz juz jasne dlaczego by nie jechal?
camaro / 2002-05-25 18:24:15 /
jasne jak slonce :)))))
dzieki za kolejna lekcje:))
Pozdrawiam
mam jeszcze jedno pytanie jako totalny laik: ile plynu powinno sie wlac do ukladu wspomagania - pompy wspomagania , wlalem na oko i po odpaleniu i zgaszeniu silnika (nie jezdzac) zrobila sie piana w zbiorniczku, co mnie troszke zaniepokoilo.
czy tak powinno byc???
Jeszcze raz dzieki za cierpliwosc:)
jagoolmk2 / 2002-05-25 20:47:28 /
wlej olej do zbiorniczka do odpowiedniego poziomu, uruchom silnik, przekrec kierownica od oporu do oporu, wtedy odpowietrzy sie caly uklad, uzupelnij ponownie olej,(jesli w zbiorniczku zrobilo sie pusto to powtorz) piana wziela sie z tego ze uklad byl zapowietrzony i mielilo olej z powietrzem
camaro / 2002-05-25 21:02:59 /
zapomnialem napisac ile, od spodu korka jest taki maly bagnet na ktorym masz zaznaczone dwa poziomy, dla zimnego oleju i goracego
camaro / 2002-05-25 21:05:02 /
SPOX wielki dzieki:)
Pozdrawiam
jagoolmk2 / 2002-05-25 22:04:36 /