potrzebuje pilnie informacji na temat ustwianie zaworow w silniku 2.0 V6 ( moze byc od 2.3 lub 2.9 ) , tzn poczym poznac w ktorym momencie mam mierzyc luz skoro nie widze w jakiej pozycji jest krzywka na walku, jaki luz ma byc ustawiony oraz ktory to zawor ssacy a ktory wydechowy
DeMaDeS / 2003-07-04 20:39:44 /
Ja to robie tak:
właczysz zapłon sciagasz kabel z swiecy, i przepychasz na 4 lub 5 autko, w momencie jak przeskakuje iskra masz tłok w najwyzszym połozeniu, i mozesz ustawic zawory na cylindrze.
(przydatna jest pomoc 2 osoby ktora bedzie trzymac kabel i obserwowac przeskok iskry, mozna sobie całosc ułatwic sciagajac kopułkei obserwowac połozenie palca, kolejnosc zapłonu masz napisana na kolektorze ssacym ( FO ..... mozesz tez ja znalezc w 'garazu', luzy zaworowe 0,35 i 0,40)
powtarzasz dla reszty garkow...
oczywiscie musisz miec dobrze zapłon ustwaiony.
aha 2.9 w wiekszosci przypaskow ma hydrauliczna regulacje luzow i odpada cała grzebanina :)
no to chyba wszystko
pozdrawiam i powodzenia ;)
ps. a jaka radocha jak sam ustawisz :D
Jeżeli nie wiesz, który zawór to wydechowy a który ssący, to lepiej zostaw regulację fachowcowi :)
Krzychu / 2003-07-04 21:00:33 /
ja pitole, bez przesady sam zobaczy ktory jest ktory, nie rob z niego inwalidy czy cos pewnie ze mozna do mechanika, ale po co ?
swiece w v6 sa wkercane pod katem, w kierunku zaworu wydechowego, ot i cała filozofia, rzeczywiscie po to jest potrzebny mechanik... bez przesady
cOke nie denerwój się :)
a co mam zrobić na automacie ?? :)
nie pchnę na 4 lub 5
joke
rozjechany liil / 2003-07-04 21:42:20 /
było kupowac automat? krecisz kołem pasowym reszt tak samo :) ... chyba ja mam manuala :)
jak masz automat to chyba musisz krecic kluczem za kolo pasowe
ssace/wydechowe? przyjrzyj sie kanalom ktore gdzie ida, jesli tego nie wykminisz to nie bierz sie za regulacje ;)
kolejnosc zaplonu to 142536
numeracja cylindrow prawa strona silnika liczac od przodu 1-2-3, lewa strona liczac od przodu 4-5-6
wiec kolejnosc zaplonu inaczej to PrawyPrzedni-LewyPrzedni-PrawySrodkowy-LewySrodkowy-PrawyTylny-LewyTylny
zeby wiedziec ktory cylinder regulowac musisz obracac silnik az na pierwszym cylindrze wydech zacznie zmieniac sie w ssanie - wtedy regulujesz cylinder 5
nastepnie zmiana na 4 i regulacja 3, pozniej 2/6, 5/1, 3/4, 6/2
camaro / 2003-07-04 22:12:00 /
zachcialo mi sie kupywac autko z V6 to mam teraz problemy ...
nie tak latwo ocenic ktory zawor to ssacy a ktory wydechowy ... skoro mechanik sobie nie poradzil to jakim prawem ja mam wiedziec skoro to moje pierwsze v6
do tego na roznych forach dwie rozne skzoly dostalem jak zawory ustawiac ...
DeMaDeS / 2003-07-04 23:08:10 /
???
jesli mechanik sobie nie poradzil z ustaleniem ktory to ssacy a ktory wydechowy to NIE JEDZ DO NIEGO WIECEJ, nie ma o tym zielonego pojecia!!!
wystarczy spojrzec na ksztalty glowicy i kazdy kto wie jak dziala silnik od razu bedzie wiedzial ktory zawor prowadzi do wydechu a ktory do kol. ssacego
camaro / 2003-07-05 00:24:27 /
jutro zrobie zdjecie zeby pokazac ze z gory naprawde nic nie widac ktory zawor dokad prowadzi ...
DeMaDeS / 2003-07-05 00:28:17 /
stojac z boku silnika masz 6 zaworow przed soba od lewej:
ssacy-wydechowy wydechowy-ssacy wydechowy ssacy
z obu stron tak samo.
Zerknij na silnik, te swiece sa naprawde pod skosem.
I to wszystko.
powodzenia ;)
rob jak pisze camaro, do jego wypowiedzi mozna dodac, ze numerowal cylindry z pozycji jakbys siedzial za kierownica samochodu. jesli staniesz przed samochodem to po lewej od wentylatora lewa glowica ma cyl 1.2.3
prawa od wentylatora 4.5.6
Co do tego ktory zawor ktory to jak na rysunku.
zobacz tez w garazu rysunki tego silnika bo sa dosc wyrazne, wszystko widac.
Kriss_MustangII / 2003-07-05 09:47:22 /
ustawiac na zimnym czy cieplym silniku ? pytam dla pewnosci bo mnie ucyzli zeby zawsze na zimnym ustawiac ...
DeMaDeS / 2003-07-05 10:12:10 /
na zimnym zawsze.
Kriss_MustangII / 2003-07-05 10:14:43 /
thx , wieczorem zdam relacje co mi wyszlo z tego :P
DeMaDeS / 2003-07-05 10:24:43 /
Zrobić możesz jak radzi Camaro, albo jeszcze bardziej uniwersalnie i organoleptycznie, bez względu na rodzaj silnika:
1) podnosisz kopułkę rozdzielacza i obracasz wałem, aż do pkt. otwarcia się styków przerywacza (lub zgrania się gwiazdy czujnika bezstykowego - gdy taki jest) - to jest w przybliżeniu górne położenie tłoka i na pewno muszą być zamknięte zaworki
2) palec rozdzielacza wskazuje przewód zapłonowy...a po nim jak po nitce do kłębka...czyli do ustawianego cylindra :)
3) zaczynaj dla ułatwienia od pierwszego cylindra, bo skrajne cylindry mają zawory zawsze od zewnątrz (czyli tu: pierwszy zawór) i nie zrobisz pomyłki. Przyjrzyj się kanałom od niego: idzie do kolektora wydechowego, drugi zawór (ssący) ma kanał w kierunku gaźnika. Następne zawory w cylindrach już łatwo rozróżnisz po kanałach.
4) po ustawieniu wszystkich cylindrów warto jeszcze raz kontrolnie przelecieć wszystkie cylindry ze szczelinomierzem.
Dla ułatwienia podpowiem jeszcze, że po włożeniu właściwego szczelinomierza pomiędzy zawór, a dźwigienkę, nie ma być żadnego luzu (ale Amerykę odkryłem ;)), a laska popychacza (taki pręt co wychodzi z wnętrza silnika i od dołu rusza dźwigienkę zawora) za to daje się z delikatnym oporem obracać w kółko.
W ten sposób (obracając laską, bez szczelinomierza) można stwierdzić przed regulacją, czy były wcześniej podwieszone zawory (to jeśli kogoś wogóle interesował poprzedni stan regulacji ;))
pozdro
hmmmm Karol...
pierwszy zawor z brzegu to ssacy a drugi wydechowy a nie odwrotnie!
tak jak pisal Coke S-W-W-S-W-S patrzac z boku samochodu na glowice(ta po ktorej sie stoi)
camaro / 2003-07-07 08:50:35 /
Powaga? niemożliwe! muszę to sprawdzić, a wczoraj wyjmowałem silniczek, ale nawet mnie nie tknęło, że ssący jest od zewnątrz....dziwne...jutro sprostuję ;)
Tak przy okazji.
Czy ten układ zaworów w V6 wziął się z dołożenia do V4 2 cylindrów (nawet kolektora wydechowego nie zmieniono?)? Porównując np. cylindry w 1.3 V4 a w 2.0V6 poza skokiem i ilością się nie różnią.
PiotrekFCapri / 2003-07-07 19:16:36 /
Jednocześnie z powstaniem pierwszej "nowożytnej" V8 Forda w Detroit (Windsor 221 CID) jankesi postanowili opracować jej "połówkę" dla swoich europejskich filii. Wersja dla Anglików (Essex) miała mniej więcej geometrię zgodną z Windsorem (w USA skok 73mm, średnice 89-97mm, w GB średnica 94mm, skok 60-73mm) i wymiarowanie calowe. Anglicy zwlekali nieco z jej prezentacją aż do stworzenia wersji V6 i oba motory debiutowały (Corsair, Zephyr/Zodiac) naraz dopiero w 1966 r. Natomiast dla biednego klienta z RFN stworzono motorek ciut mniejszy i zwymiarowany metrycznie (skok 58-67mm, średnica 80-90mm). Koeln V4 zadebiutował już w Taunusie P4 w 1962 r., a w 1964 r. dołączył do niego Taunus P5 z motorem Koeln V6. Czyli owszem - obie europejskie V6 powstały przez dodanie połówki do istniejących V4, które z kolei powstały z przekrojenia na pół jankeskiej V8. Oczywiście każda rodzina (Windsor, Essex, Koeln) ma swoje typoszeregi tłoków, panewek, zaworów, itd. ale ogólne założenia konstrukcyjne są niemal te same.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-07-07 22:08:15 /
wiecie co ja jestem zdolnym mechanikiem ale przekonałem się na własnej skórze że jeśli mechanik dobrze się na tym zna to zrobi to lepiej ja wolę w tym jedynym przypadku dać 30PLN i mieć zaworasy ustawione super
gilmor / 2003-08-08 18:38:05 /
hmm... jakas nowa technika dobierania blaszek szczelinomierza? laserowe ustawianie luzow? ;)
tylko jak wycierać ręce w spodnie to wychodzi drożej ;)
Witam,
To ja się podepnę pod wątek.
Silnik 2.8 gaźnik z Granady.
Ustawiam tak jak pisze w garażu ssący 0,35 wydechowy 0,4.
Który jest jaki zawór sprawdziłem wykręcając świece, wkładając śrubokręt w miejsce świecy i delikatnie kręcąc kołem pasowym patrzyłem jak przebiegają fazy rozrządu.
Regulowałem już dwa razy i dalej zawory stukają i to mocno! Ktoś pisał że reguluje się zawory w momencie jak tłok jest w GMP przed przejściem w suw ssania. Czy jest jakaś różnica, bo ja regulowałem jak byłem pewny że zawór nie jest podparty, np. podczas suwu sprężania. Czy to jest zły sposób regulacji?? Nie wydaje mi się ale wolę się upewnić. Silnik pochodzi z Granady ale nie widziałem żeby dane regulacyjne były inne. Regulacja oczywiście na zimnym silniku. Może jakaś podpowiedź??
1.link masz tu http://faq.ford77.ru/pdf/scorpio/1245-01.pdf
przejdz na stronę 14 i czytaj. -jeśli zrobisz wszystko wg. zaleceń, powinieneś miec pewność, że procedurę zrobiłeś porpawnie
2. weź poprawkę na luzy zaworowe, bo silnik pewnie swoje km ma i luzy musisz dostosować do stopnia zużycia klawiaturki?
Który jest który - popatrz na kolektor wydechowy.
mtango / 2006-12-10 11:58:14 /
ustaw 0,25 / 0,30 i sprawdz jak chodzi
pmx (wiewior;) / 2006-12-10 15:08:09 /
Ja ustawiam zawsze 0,25 i 0,30 i jest ok!
eldyablo / 2006-12-10 15:48:57 /
Ustawia się tak jak fabryka nakazała czyli:
Luz zaworu ssącego (silnik zimny): 0.35 mm
Luz zaworu wydechowego (silnik zimny): 0.40 mm
tłok MUSI być w GMP suwu pracy aby prawidłowo ustawić luz!
GMP można namierzyć za pomocą śrubokręta przez otwór świecy,
lub zdecydowanie prościej na mijające się zawory na tłoku pracującym w parze.
Obserwujemy klawiature i kręcąc wałem ustawiamy tak aby na którymś z cylindrów mijały się zawory, tj. wydech zamyka się a ssący otwiera, jak namierzymy taki punkt to luzy ustawiamy na tłoku pracującym równolegle do tego co namierzyliśmy.
tłoki w v6 pracują parami: 1 z 4; 2 z 5 i 3 z 6
jeśli po prawidłowym wyregulowaniu zaworów nadal słychac klepanie może to oznaczać zużycie: wałka rozrządu, szklanek, dźwigienek klawiatur. -[niepotrzebne skreślić :) ]
Trójkąt / 2006-12-10 18:48:35 /
Witam a drugi sposób to ustawiamy na wskazanie palca rozdzielacza , łatwiejszy niż mijanka pozdrox.
ale wskazanie palca nie zawsze odpowiada dokładnemu GMP, dlatego zawsze lepiej wspomóc się srubokrętem ;)
Śpiochu / 2006-12-10 23:02:38 /
tia ale do śrubokręta trzeba wykręcać świece.. a to tylko nadmiarowa niepotrzebna praca :))
Trójkąt / 2006-12-11 23:25:00 /
tez racje hehe.. ;)
Śpiochu / 2006-12-12 06:32:31 /
po wyregulowaniu zaworkow na 0,35 , 040 silniczek chodzi dobrze nie klepie , problem natomiast polega na tym ze podczas wzniesien(górki) je słychac co moze byc powodem ??? .pozdrawiam Rafał
Łukasz 33 radom / 2007-04-06 22:30:08 /
źle ustawiony zapłon, benzyna szajs itp...
bądź też luzy na klawiaturkach ...
Kornik / 2007-04-06 23:25:19 /
Po pierwsze - bo najłatwiej - sprawdź kąt wyprzedzenia zapłonu.
Albo cofnij nieco - naprawdę o 2-3 mm aparat zapłonowy. I zobacz czy jest efekt.
mtango / 2007-04-06 23:33:55 /
Chyba nie cofnąć aparat, tylko przekrecic zgodnie z ruchem wskazowek zegara (opoznic zaplon) o te 2-3mm na obwodzie kopulki. I nie zawory grają, tylko wystepuje spalanie stukowe, spowodowane zbyt wyprzedzonym zaplonem w stosunku do liczby oktanowej paliwa. Sprawdzilbym aparat zaplonowy - regulator podcisnieniowy (prawidlowe podpiecie wezyka i szczelność membrany oraz prawidlowosc dzialania mechanizmu), a takze regulator odsrodkowy (najlatwiej przekrecic palcem rozdzielacza w prawo i sprawdzic czy samoczynnie odbije do wyjsciowego polozenia)
Mysza liil (EM) / 2007-04-07 08:53:30 /
chciełem dodac ze autko jezdzi na lpg ,aparat zapłonowy jest okey , przerwa na aparacie 0,35
Łukasz 33 radom / 2007-04-07 11:10:59 /
No to opoznij troche zaplon i bedzie ok.
Mysza liil (EM) / 2007-04-07 11:27:30 /
...skoro już w temacie zaworków,pozwolę podpiąć się pod ten wątek...Moja V-ka 2.8 zaczyna świrować jak porządnie się rozgrzeje.Objawia się to sporym szarpaniem ale tylko w momencie ruszania.Praktycznie nie da się płynnie ruszyć z jedynki jak silnik jest naprawdę gorący(to samo na gazie i benzynie).Jak jest zimny to OK.Sprzęgło też sprawdzane,nie ma się czego czepiać.Zawory ustawione.Jak już ruszy czyli przy wyższych obrotach wszystko gra,moc też bez zarzutu.Czy spotkaliście się z takimi objawami?Ktoś mi ostatnio coś sugerował właśnie w temacie wyrobionych dźwigienek zaworowych....
robertas / 2007-04-07 13:25:44 /
a ja miałem cos podobnego, przy lekkim dodawaniu gazu... za radą Myszy po przyspieszeniu zapłonu problem zniknął - no i silnik kreci sie do ponad 6tys ;))
michalch83 / 2007-04-07 13:28:35 /
...u mnie też się wkręca wysoko bez najmniejszych problemów,mocy nie brakuje.Fakt,że zapłonu od jakiegoś czasu nie kontrolowałem,wydawało mi się,że to czy jest zimny czy rozhajcowany nie ma za bardzo z zapłonem związku.Być może się mylę....
robertas / 2007-04-07 13:40:04 /
Taki objaw to ja miałem jak miałem zapłon za wczesny.Po opóznieniu problem zniknął.
wykluczam luz klawiatury dorobione mam nowiutkie wałki , spróbuje opóznic zapłon dzieki za podpowiedzi pozdrawiam Rafi
Łukasz 33 radom / 2007-04-07 21:10:05 /
Dobra to ja odswieze...
Niby jest tak samo jak u kolegi czyli:
"Moja V-ka zaczyna świrować jak porządnie się rozgrzeje.Objawia się to sporym szarpaniem ale tylko w momencie ruszania.Praktycznie nie da się płynnie ruszyć z jedynki jak silnik jest naprawdę gorący. Jak jest zimny to OK. Jak już ruszy czyli przy wyższych obrotach wszystko gra,moc też bez zarzutu."
No i ostatnio tak sobie na forum pisalem i sie dowiedzialem ze to wina poduszki od skrzyni biegow... I teraz nie wiem czy to zaplon czy poduszka, moze ktos to przerabial i wie ???
Aha i wracajac do tematu zaworow, tak sie mysle zabrac jutro za regulacje i sie zastanawiam ile czasu mi to zajmie, tak mniej wiecej??? Aha dodam ze pierwszy raz bede sie bawil z zaworami (jestem dobrej mysli) :D
Moze jednak warto poczekac do weekendu ;)
PiotrekGran / 2009-11-09 22:28:30 /
A wiesz w ogóle jak to robić?
Mi regulacja V6 na gaźniku zajmuje jakąś godzinę. Z czego samego ustawiania 10 minut a reszta to rozkręcanie i składanie.
dredzioch... pierwsze to dzieki ze sie odezwales :)
No a jak bym nie wiedzial jak to bym sie nie bral... wiem o co w tym chodzi jak to zdzialac, a czego nie wiedzialem to sie dowiedzialem z tego watku... No i mysle ze sobie poradze. A jesli by nie to obok mam mechanika co to sobie ciezarowki naprawia ale on ciagle czasu nie ma to mu juz nawet glowy nie truje, a grania coraz ciezej zapala i klepia juz mam nadzieje ze zawory a nie co inne, wiec sie podejmuje tego ;)
PiotrekGran / 2009-11-09 23:08:18 /
Ostatnie 2 postu tego wątku http://www.capri.pl/forum/2537 wyjaśniają wszystko.
Regulacja w V6 jest bardzo prosta, dojscie znakomite, sruby bez zadnej kontry. Nic tylko regulowac.
Trzeba tylko uwaznie zakladac te cholerne faliste uszczelki i z wyczuciem dokrecac pokrywy, zeby ich nie powyginac. Jezeli nie cieknie to wcale nie jest glupim pomyslem zostawienie starych uszczelek.
pmx (wiewior;) / 2009-11-09 23:44:45 /
no jak nie bedzie leciec na starych uszczelkach to bedzie mistrzostwo:-).
PSIAŁA / 2009-11-09 23:56:39 /
To by znaczylo ze jestem mistrzem a o to siebie nie podejrzewam.
Stare uszczelki sa docisniete i dopasowane, o ile sie nie podarly nie widze przeciwwskazan.
pmx (wiewior;) / 2009-11-10 12:47:37 /
No i kurde, zaworki ustawione juz, myslalem ze to bedzie trudniejsze... dzieki za pomoc ;)
Samrowanie na klawiaturach jest :) wszystko ladnie pieknie... Teraz jeszcze sie pomaluje pokrywy zaworow i bedzie cacy.
PiotrekGran / 2009-11-10 14:47:21 /
na czerwono... +30KM :-)
granadziarz_3M / 2009-11-10 14:49:06 /
Na poczatku mial byc czerwony ;) ale padlo na srebrny...
PiotrekGran / 2009-11-10 16:22:44 /
to będzie -5ps ;)
Wojdat / 2009-11-10 21:12:31 /
Kurde... to zaraz lece przemalowac :D A nie wiecie przypadkiem ile zółty dodaje, albo zielony??? Nie no wyschly juz ladnie wygladaja, jutro sie zalozy (po kosciele) ;d...
PiotrekGran / 2009-11-10 21:18:41 /
Srebrne to sa pokrywy alu do 2.9, a jak wiadomo on mniej pali. Wnioski sa oczywiste, albo moc albo oszczednosc ;)
pmx (wiewior;) / 2009-11-11 23:32:45 /
2,9 nie ma pokryw z alu.
granadziarz_3M / 2009-11-12 10:03:00 /
Witam i grzecznie pytam
Nie mogę znaleźć info na temat luzu zaworów v4 1500 i kolejności zapłonu.
Info potrzebne na już
tajson / 2019-05-11 14:12:26 /
0.35 ssący, 0.40 wydechowy, kolejność zapłonu 1-3-4-2
tu masz resztę danych...
http://www.saabv4.com/files/www_saabv4_com_Saab_V4_workshop%20manual_Sonett%20III%20supplement.pdf
Szramek / 2019-05-11 14:36:48 /
W ramach odgrzewania kotleta i tym razem bez spamu jeśli ktoś trafi ten wątek przy ustawianiu zaworów, to musi wziąć korektę na wpis Trójkąta z grudnia, gdzie są opisane pary tłoków. Powinno być 1-5, 2-6, 4-3
daniel46 / 2021-05-06 11:57:36 /