mam problem otóż padł mi silniczek wycieraczek i mam dylemat co robic czy dac go przeiwnac czy moze kupic inny ale ciezko cos oryginalnego do capri znalezc moze ktos wie czy podejdzie z innego nowszego modelu forda. Za info z góry dziekuje
luqash / 2007-11-15 05:12:41 /
daj ogłoszenie, napewno sie znajdzie oryginał...
a moze chcesz caly mechanizm wraz z silniczkiem? tyle ze od granady ;)
Leszek "QSi" / 2007-11-15 07:59:34 /
a jaka cena za to cudo???
luqash / 2007-11-15 11:40:21 /
ja mam cały mechanizmy wycieraczki tylnej wraz silniczkiem sprawny 100% jakby co :) oczywiście od Capri.
Kohito_PS / 2007-11-15 11:44:56 /
cena wyw. 100zl negocjacje mail/gg/tlen/tel (wieczorem). musze skonsultowac sie wczesniej z wlascicielem (tata) ;)
Leszek "QSi" / 2007-11-15 11:58:48 /
dyyyyy :D
gryziu liil (EM) / 2007-11-15 12:05:23 /
zaznacze tylkoze chodzi mi o siliczek wycieraczek PRZÓD..
luqash / 2007-11-15 14:03:57 /
Dzień dobry.
Podepnę się z pytaniem.
Jako, że kompletnie nie znam się na elektryce, to też moje pytanie może wydać się trywialne, ale mimo wszystko prosiłbym o pomoc.
Wcześniej używałem silniczka wycieraczek od Focusa mk1, teraz chcę do instalacji podpiąć silniczek od Capri.
Do obu silniczków dochodzi 5 kabli.
Czerwony z zielonym wydają się analogiczne.
Czarny z wtyczki z Focusa to pewnie jakiś "-" i pewnie to będzie analogicznie brązowy z wtyczki od Capri
Natomiast mam problem z:
biało-niebieski i zielono czerwony po stronie Focusa
Czarno-fioletowy i biało brązowy po stronie Capri?
-który do którego?
Czy w ogóle sama konstrukcja i zasada działania silniczków z Focusa i Capri są takie same?
Załączam zdjęcie Focusowego silniczka ze zdjętą obudową.
Z góry dziękuję za pomoc i jak zawsze obiecuję hektolitry piwa.
♠Zoggon♠ / 2024-04-05 07:40:49 /
a może ktoś ma jakiś niepotrzebny silniczek od Capri i mógłby w wolnej chwili zajrzeć do środka?
Czy to taka sama zasada działania? Który z tych dwóch kabli do czego idzie?
Dzięki.
♠Zoggon♠ / 2024-04-06 09:58:04 /
zoggpn, zasada działanie jest zwykle taka sama. Tam sa przewody od zasilania- tyle zasilań, ile biegów ( nie licząc przerywanych), oraz podtrzymanie pracy do miejsca parkowania, po wyłaczeniu zasilania. I chyba jest jakiś obwód od hamowania silnika na zwarciu, przy wyłaczaniu.
Jest to trochę skomplikowane patrząc na schemat, dlatego nie widać chętnych do pomocy.
https://www.gomog.com/BLAIR/tech/electrical/wipers/2speed/2SpeedWiperMotor.html
cztery pierwsze obrazki tłumaczą chyba wszystko
aaannnd / 2024-04-07 21:00:28 /
aaannnd,
jeśli tłumaczą wszytsko, odpowiedz koledze jaki kabel do czego.
(mechanizm działania opisałem powyżej).
ja naprawdę jestem za tępy, żeby zrozumieć to co widzę na ekranie.
Potrzebowałbym, żeby mi ktoś albo powiedział który kabel do którego, albo może ktoś mógłby otworzyć jakiś stary silniczek od Capri i zrobić fotkę styków na pokrywce i tego co w środku tak jak ja zrobiłem, żebym rozumiał który kabel do czego (o ile zasada działania i konstrukcja silniczków Capri/Focus są podobne).
♠Zoggon♠ / 2024-04-08 09:53:49 /
- zielony to zasilanie silnika - bieg wolny
- czerwony to zasilanie silnika - bieg szybki
- brązowy z białym paskiem to "masa"
- czarny z fioletowym paskiem to zasilanie silnika, odłączane w pozycji "park" - czyli zapewnienie powrotu wycieraczek po wyłączeniu manetki włącznika
- brązowy to taki dziwoląg, na którym pojawia się "masa" w momencie gdy przekładnia wycieraczek jest w pozycji "park", zaś w pozostałym czasie ruchu wycieraczek jest tu umowne 12V. Jeśli akurat manetka włącznika wycieraczek jest wyłączona, to ta "masa" hamuje silnik. Ponadto sygnał ten służy do sterowania przekaźnikiem spryskiwacza reflektorów, a przed 01.1980 także silnikiem spryskiwacza szyby przedniej.
Howgh!
gryziu liil (EM) / 2024-04-08 13:01:35 /
Można jakoś w łatwy sposób przerobić sterowanie wycieraczkami aby mieć w dziobaku bieg "przerywany"?
Od zawsze u mnie działało to tak, że jest bieg wolny ciągły i szybki ciągły i tyle. Mało tego w momencie jak cofnę przełącznik aby wyłączyć wycieraczki to stają dokładnie w momencie ich wyłączenia i nie wracają do pozycji neutralnej. Tak samo jak używam tej pompki nożnej w której też można włączyć wycieraczki.
mateush (proko) 3M / 2024-04-08 13:29:03 /
a tak z innej beczki, to on (ten od capri) zawsze i fabrycznie tak "dostojnie" pracuje czy to wiek i brud swoje robi i to idzie jakoś zreanimować?
Zazwyczaj w środku jest stary, zgęstniały smar. Ja to otwieram, czyszczę i smaruję smarem grafitowanym, albo do przekładni zębatych (taki czarny, rzadki). Warto też sprawdzić szczotki silnika i komutator przy okazji.
m.kozlowski / 2024-04-08 13:58:54 /
ok, rozumiem, ale czy po czyszczeniu prędkość nadal jest dostojna czy nabiera w miarę współczesnego wigoru?
Żeby dorobić bieg przerywany, potrzebny jest odpowiedni włącznik z taką opcją, takoż odpowiedni przekaźnik, trochę przewodów i mnóstwo rbh :)
Jak powrót nie działa, to albo nie ma "fazy" na kablu, albo nie działa styk w przekładni silniczka wycieraczek.
gryziu liil (EM) / 2024-04-08 14:44:23 /
jak napisał Gryziu, jak nie wracają same to jest to na pewno usterka,
pompka nożna działa tak jakbyś na chwilę włączył I bieg wycieraczek i go wyłączył, więc musi zadziałać podtrzymanie zasilania do powrotu.
Coke, pytanie o dostojność jest dość względne, w nowych samochodach generalnie praca jest szybsza,
ale stare silniczki często pracują wolno na początku a po chwili się rozkręcają, to jest np nagminne z tylną wycieraczką w Capri, pierwszy cykl zajmuje jakieś 20-30s, drugi już lepiej i dopiero kolejne standardowo :)
camaro / 2024-04-08 15:12:52 /
Wycieraczki w Capri całkiem zgrabnie poruszają się :) zwłaszcza jak trochę się rozruszają (tak jak pisał camaro), tryb przerywany to manetka w dół. Warto też zaglądnąć do tulejek w podszybiu (jak się wyrobią i załapią rdzochy itp. szmelcu, to same problemy - ciekną, zwalniają itd...)
PiotrekFCapri / 2024-04-08 15:49:19 /
To chyba bardzie nie ma"fazy", bo inne silniczki tak samo dzialają
mateush (proko) 3M / 2024-04-08 15:55:10 /
Nie wiem jak w dziobaku, ale w TCII za tą "fazę" odpowiada bezpiecznik nr 6
gryziu liil (EM) / 2024-04-08 19:05:26 /
Mam zdemontowany mechanizm + silnik wycieraczek z Capri. Wygląda na nie ruszany. Potrzebuję kilku dni, aby dostać się i porobić zdjęcia. Jeśli nadal istnieje taka potrzeba, to nie ma sprawy :)
PiotrekFCapri / 2024-04-08 22:21:49 /
nieruszany miało być..
PiotrekFCapri / 2024-04-08 22:25:17 /
bardzo bym prosił.
Napisałem PW :-)
♠Zoggon♠ / 2024-04-08 22:28:50 /
ok, znalazłem w internetach schematy el. do Focusa.
Załączam profesjonalną rycinę i proszę o potwierdzenie, żebym nic nie sfajczył:
(C- capri, F- focus)
F biało-zielony → C zielony
F biało-czarny → C czerwony
F zielono-czerwony → C czarno-fioletowy
F biało-niebieski → C brązowy
F czarny → C biało-brązowy (po drodze jest jakiś symbol zaznaczony czerwonym "?" -tym się nie przejmować)
♠Zoggon♠ / 2024-04-08 23:45:26 /
dosknale Zoggon.
To coś oznaczone znakiem zapytanie przez Cienie, to prawdopodobnie jest wyłącznik termiczny- zabezpiecza silnik przed "spaleniem" w przypadku zablokowania wycieraczek np śniegiem.
Dzięki gryziu, sprawdzę co tam nie styka.
mateush (proko) 3M / 2024-04-09 11:13:02 /
Marcinie, a do przekładni plastikowych nie boisz siedawać takiego smaru?
z drugiej strony- smar grafitowy jest do przekaldni otwartych w których nadmierna ilość środka powodowała by zbieranie zanieczyszczeń i wtedy smar zamienia się w pastę ścierną. A grafit umożliwia smarowanie przy minimalnej lepkości.
Strach jest, ale staram się mieć papier...
A czemu nie? Serio pytam, bo może czegoś nie wiem.
m.kozlowski / 2024-04-09 11:41:56 /
a może przy próbie podłączania dać "na w razie czego" jeszcze bezpieczniki?
PiotrekFCapri / 2024-04-09 11:43:43 /
Marcin, bowiem plastiki moga źle znosić obcowanie z destylatami ropy naftowej.
Oczywiście nie wszczystkie, bo np są koła zebate i paski pracujące w oleju. Jednak- zdecydowana większość znanych mi urzadzeń z tworzyw sztucznych jest smarowana smarami nie na bazie ropy nafowej tylko silikonów- nawet poliuretany się tym smaruje.
Ok, spróbuję zatem znaleźć inny smar. Dzięki.
m.kozlowski / 2024-04-09 14:49:49 /
Suchy teflonowy chyba da rade?
Rozbierałem cały mechanizm z capri i robiłem z 2 1 sprawny, ważna rzecz to tulejki z brązu czy nie przyłapał do stalowej osi, one gdy dostaną wody puchną, u mnie były skolei tak wytarte że ramię wycieraczki skakało nagminnie piszcząc. Obecnie wycieraczki pracują nie gorzej niż we współczesnym aucie. Uratowałem całkiem sporo tych mechanizmów w różnych autach właśnie przez operacje czyszczenia tulejek i osi, smarują je odpowiednim smarem i dając nowy oring który ma zapobiegać dostawanie się wody. A teraz z innej beczki czy w capri można psiknąć płyn na szybę bez włączenia wycieraczek? Wydaje mi się że dawno temu u mnie tak się dało bo od długiego czasu żeby pryskać na szybę muszę przekręcic manetka wycieraczek inaczej nie zadziała pompka
Jellon aka Revenge Racer / 2024-04-09 18:48:21 /
W instalacjach po 01.1980 można. We wcześniejszych nie.
gryziu liil (EM) / 2024-04-09 21:46:13 /
To dobrze pamiętam że i umnie działało, co mam przejrzeć żeby to przywrócić? Bo niby drobiazg ale dla szyby lepiej by prysnac zanim piach zrobi swoje
Jellon aka Revenge Racer / 2024-04-09 22:18:28 /
W Mk1 można, jest gumowa pompka w podłodze :D ale w wypasionych wersjach ma styk włączający wycieraczki
W Mk2 wg schematu jak wciśniesz spryskiwacz to razem z nim uruchamiają się wycieraczki
W Mk3, przynajmniej u mnie, spryskiwacz włącza sam spryskiwacz a wycieraczki wycieraczki, nic nie jest powiązane
jeśli masz tak że musisz włączyć wycieraczki żeby włączyć spryskiwacz to raczej coś jest nie tak z włącznikiem lub instalacją, to raczej bez sensu
a tulejki do sworzni wycieraczek mam chyba jeszcze nowe jakby było trzeba
camaro / 2024-04-10 00:32:50 /
Czy aby na pewno jest tak, że w Mk2 jak wciśniesz spryskiwacz to razem z nim uruchamiają się wycieraczki?
Według mnie, na schemacie w dziale garaż wygląda to tak, że w MK3 pompka spryskiwacza jest zasilana po stronie "+" bezpośrednio z bezpiecznika nr 6, czyli po włączeniu stacyjki. Po stronie "-" natomiast obwód zamykany jest przez styk we włączniku spryskiwacza. Zatem spryskiwacz można włączać niezależnie od wycieraczek.
Na schemacie od MK2 (opisanym jako przed 01.1980), strona "-" jest identyczna jak powyżej, ale już po stronie "+" zasilanie doprowadzone jest ze styku w przekładni silnika wycieraczek, tam gdzie jest podłączony przewód brązowy. Czyli napięcie pojawia się tam tylko w czasie, gdy wycieraczki NIE są w pozycji "park". Nie widzę tam żadnego układu, który wywoływał by pracę wycieraczek po uruchomieniu spryskiwacza, natomiast jest układ, który powoduje, że spryskiwacz można włączyć tylko w chwili, gdy wycieraczki "wędrują" po szybie.
Można to w miarę łatwo przerobić z wersji MK2 na MK3, po prostu łącząc pod maską kawałkiem przewodu, konektor "+" pompki z bezpiecznikiem nr 6 w skrzynce. Oczywiście odłączając i izolując dotychczasowy kabel przy pompce.
gryziu liil (EM) / 2024-04-10 08:56:54 /
Gryziu,
"...Czy aby na pewno jest tak, że w Mk2 jak wciśniesz spryskiwacz to razem z nim uruchamiają się wycieraczki?..." - tak; a przynajmniej we wczesnych MkII gdzie sterowanie wycieraczkami jest przy pomocy przycisków na desce, a spryskiwacz jako osobny przycisk.
Kornik / 2024-04-10 09:02:42 /
Gryziu
to co opisałem jako Mk2 to tak jak pisze Kornik wersja z klawiszami na desce, takie same ma Mk1b,
Późne Mk2 z manetką ma już nakombinowane tak jak piszesz, Mk3 do 80r dostało to w spadku, dopiero później jest tak jak u mnie niezależnie
można więc skorygować:
W Mk1a można, jest gumowa pompka w podłodze :D ale w wypasionych wersjach ma styk włączający wycieraczki
W Mk1b i Mk2 do 76r wg schematu jak wciśniesz spryskiwacz to razem z nim uruchamiają się wycieraczki czyli podobnie jak Mk1a tylko inne klawisze,
Mk2 po76r i Mk3 do 80r włącza spryskiwacz tylko gdy chodzą wycieraczki,
W Mk3 po 80r spryskiwacz włącza sam spryskiwacz a wycieraczki wycieraczki, nic nie jest powiązane
tylko z tego co widzę to zasilanie jest z bezpiecznika nr1 a nie nr6, choć w Mk2 było z bezp. nr6 i wycieraczki są z nr6, ale to najmniej istotne
przerobić tak jak piszesz łatwo
camaro / 2024-04-10 10:11:42 /
Tak, to by się mogło zgadzać. Jakoś nie miałem dotychczas łapek w "klawiszowej" wersji instalacji, a schematów do takowej nie ma na stronie, więc piszę jedynie z doświadczenia :)
Co do bezpiecznika, to akurat bezpiecznik nr 1 jest w obwodzie nr 30, więc różnica tylko w tym że spryskiwacz można by uruchamiać nawet bez kluczyka w stacyjce.
A tak przy okazji, to czy w MK1 tudzież MK2 była odwrotna polaryzacja w obwodach silników wycieraczek? Tzn. do silnika był podłączony stały "+" zaś włącznik zamykał obwód po stronie "-"?
Robiłem kiedyś takie mocno "polskie" Capri MK1, z kokpitem, całym układem włączników i wiązką od MK3 i tam właśnie był problem z wycieraczkami. I się w końcu okazało, że silnik wymagał takiego "odwrotnego" spolaryzowania kabli
gryziu liil (EM) / 2024-04-10 10:35:06 /
zrobię później fotkę takiego schematu z Mk2
co do polaryzacji, to pytanie o co dokładnie chodzi?
polaryzację samego silnika? wiadomo że musi działać w odpowiednią stronę, ze względu na parkowanie, biegi, obwody wewnętrzne, chyba nie da się tego pomylić, żeby kręcił się odwrotnie
masz na myśli chyba to, która strona obwodu jest sterowana?
w nowszych silnika ma stałą masę a włącznik steruje plusem
nie pamiętam jak było wcześniej, mogło być odwrotnie, będzie widać na tym schemacie od Mk2, zobaczę też w Mk1.
Pewnie w tym samochodzie o którym piszesz wyszło tak, że silnik miał stały plus i dostawał również plus z włącznika,
camaro / 2024-04-10 12:17:55 /
Dokładnie tak. Jak wymontowałem mechanizm (żeby nie miał zwarcia z karoserią), to po podłączeniu do wiązki kręcił się w przeciwną stronę :)
gryziu liil (EM) / 2024-04-10 14:24:45 /
W mk1a silnik wycieraczek ma stały plus a klawisz steruje masą, więc jest odwrotnie
załaczam fotki schematu od Mk1a i "Mk2a"
Mk2 74r Mk2 74r Mk1a Mk1a bezpieczniki Mk1a silnik wycieraczek Mk1a włacznik wycieraczek
camaro / 2024-04-10 23:36:28 /