Witam .
Czy ktoś z Was miał doświadczenia z budową ukłądów chłodzenia w których silnik był znacznie oddalony od chłodnicy ?
W skrócie chodzi o silnik z przodu auta i chłodnicę z tyłu . Wiem że będzie neico problemów z wysterowaniem termostatu i odpowietrzeniem dziadostwa , ale może ktoś z was bawił sie np w malucha z 900 albo czymśpodobnym i będzi emiał jakieśwskazóki tak aby nie wyważać otwartych drzwi .
CzarnyMatowy / 2007-11-10 23:14:28 /
Z ogórkiem w dieslu miałem doświadczenia niemiłe, gdzie zainstalowano w układzie dwie nagrzewnice niezależne z przodu auta.
Układ miał pojemność kilkunastu litrów i w razie awarii przewodów po kieszeni trochę łoiło. Wskazówki:
1. Przewody o małych przekrojach, nie ruuuury kanalizacyjne ale w miarę cienkie przewody. Mniejszą objętość uzyskasz i szybsze nagrzewanie.
2. Zaciski do przewodów (cybanty czy jak tam je zwiesz) kup NAJLEPSZE JAKIE SIĘ DA. To właśnie one były zmorą ogóra. Zaoszczędziliśmy parę złociszy i 15 litrów płynu zimowego znalazło się na asfalcie;( Po wymianie wszystkich zacisków (jakieś 60 zeta) zapomnieliśmy o "przygodach". To samo się tyczy węży.
zapek??? !G.O.P! / 2007-11-10 23:31:46 /
w Poniedziałek dam znać co i jak zadzwonię do znajomego co robi Nissany na Off road (nie tylko nissany) i jego nowy patrol ma właśnie silnik z przodu a chłodnice na tyle. jak się dowiem co i jak to napisze
Szafa !G.O.P! / 2007-11-11 00:06:52 /
Zapek - tak włąśnie myślałem ( mały przekrój rur i dobre cybanty/przewody gumowe ) dzieki :)
Szafa - było by świetnie gdybyś miał info od tego znajomego - rozwiązania sprawdzone w tak extremalnych warunakch na pewno sprawdziły by się u mnie :)
Dzieki za szybkąreakcje :)
Pozdrawiam
CzarnyMatowy / 2007-11-11 00:09:14 /
W starej Skodzie chyba 120-tce jest taki układ i często w lecie widzę jak się gotują :)
A mieszkam koło Czech i dużo tu tego jeźdźi :)
AndrzejKudowa / 2007-11-11 00:49:51 /
Miałem Rapida, ten system jest do opanowania choć nie jest to bezproblemowe:Największa trudność to dobre odpowietrzenie całego układu a mieściło się w nim 11 litrów płynu, termostat musiał być w 100% sprawny, wentylator i czujnik w chłodnicy też. No i układ nie mógł być zasyfiony bo inaczej kicha;) Jak się o te sprawy dbało to było ok nawet w największe upały, aczkolwiek w dużych korkach przy naprawdę ciepłym dniu radziło sobie auto bardzo kiepsko z oddawaniem ciepła.
Ludwik 3M / 2007-11-11 09:48:37 /
jezdze na codzien caravella vw 87 rok-silnik ztylu chlodnia przod-prolemow zadnych nawet w upale podstawa oprocz tego co wyzej dobre fi rury +porządna pompa.z odpowietrzeniem niema problemu jesli na chlodni jest srubka do odpowietrzenia wchodi 10 l plynu
ZIELONY / 2007-11-11 10:19:37 /
oczywiscie chlonia-wielkosc musi byc dobrana do silnika
ZIELONY / 2007-11-11 10:21:05 /
Albo źle czytam, albo tu mowa o zupełnie odwrotnej sytuacji.
white_wolf / 2007-11-11 10:54:31 /
swięta racja-niedoczytałem
ZIELONY / 2007-11-11 11:03:31 /
Dobrze czytasz Wolf :) Jako jeden z nielicznych. To się nazywa czytanie ze zrozumieniem :))
Problem pozostaje ten sam: duża objętość i bezwładność okładu chłodzenia.
Młody_wFe / 2007-11-11 11:06:26 /
czyli chodzi o cos takiego jak w syrenie czy jeszcze inaczej?
ZIELONY / 2007-11-11 11:16:01 /
Jeśli zmniejszymy średnicę rur o czym już wcześniej była mowa, to zmniejszamy tym samym pojemność, ale i wydajność transportową układu zarazem, a sytuacja nie jest analogiczna ponieważ trudniej oddać ciepło z ...bagażnika?;)..Jak to w ogóle ma wyglądać, jaki samochód, jaki silnik?
white_wolf / 2007-11-11 11:21:38 /
Jest to kwestia wydajności (rozmiaru i możliwości konwekcji) chłodnicy, zaś główny problem jest ten sam.
Młody_wFe / 2007-11-11 11:41:56 /
sa duze problemy z zapowietrzaniem sie, jesli chodzi o terenowki silnik z przodu chlodnica z tylu,w gazie 69 z fordowska V byl problem ze slabym krazeniem wiec bylo trzeba zamontowac dodatkowa pompe elektryczna cieczy ktora wspomagala obieg,no i oczywiscie tak jw dobry sprawny termostat,maluchy z silnikami cinqeczento pociagna na wezu ogrodowym do chlodnicy:) lepszy patent rura miedz do CO fi 20,ale tam jest mniejsza odległosc i mniej motaniny z zalamaniami itp
auto to całkiem nowy ford fiesta z zasilaniem LPG a silnik to 1.6 CVH
o dodatkowej pompie wody myślałem , a problem odpowietrzenia chciałem załatwić dwoma zbiornickami wyrównawczymi ( połączonymi wyrównaniem ) .
Własnie tego sieobawiałem - bezwładność ukądu przy zwykęj pompie może być zbyt duża , druga sprawa to przeiwew chłodnycy ( bez wlotów w tylbycg szybach chyba się nie obejdzie )
CzarnyMatowy / 2007-11-11 21:44:10 /
co ty chcesz rajdowke na LPG robic?????Pornografia rajdowka =benzyna=brak ekonomii=osiagi :D
Kozi - chcę - a masz jakieś przeciwwskazania ?
Lubie drażnic LPG-fobię wśród laików .
A tak na serio to gaz wylata z fiesty ( w sumie to już tylo w papierach został i stąd muszego usunąć ) . Nie zmienia to faktu ze poskłądałem turbo na LPG i całkiem żwawo lata ( niestety kolejny etap wyklucza wykożytanie LPG jako paliwa )
CzarnyMatowy / 2007-11-11 22:24:35 /
nie no to byl joke:)jak ci sie uda poprowadzic wmiare prosto te przewody do tylu z tendecja do gory to moze nie bedzie problemu z zapowietzraniem pompa moze wyda,musisz kombinowac:)
Osobna pompa elektyczna i powinno dzialac.
Witam serdecznie soryy że dopiero dziś ale gadałem z moim znajomym i jego ocena jako na samochód na asfalcik do rajdów to nie jest to dobry pomysł i Ci odradza.
A co do konstrukcji tego to(przy silniku 2,8TDI nissan patrol) chłodnica od mastera bodajże, przewody oryginalne(przekrój) tylko długie na chłodnicy jest układ 4 wiatraków elektrycznych, Oryginalna pompa z tym że układ jest pod ciśnieniem(nie wiem jak tego już nie zrozumiałem ale jak coś dopytam:P), największy feler w tym że on to ma na pace otwartej a w fordziku takiej opcji nie ma i wymiana powietrze będzie słaba. Gdyby były jakieś niejasności czy inne pytania to wal zadzwonię raz jeszcze albo odwiedzę go
(będę tam w piątek) i jak coś foty zrobię o ile jego patrol będzie na miejscu no i mogę dopytać się jeszcze czegoś
Szafa !G.O.P! / 2007-11-13 18:53:42 /
Szafa - dzięki za info - Niestety tego się obawiałem . Gra nie warta swieczki i zamiast rozwiązywać problemy zamienia je na inne i to przy pomocy dużej ilości pracy i środków .
Sprawa upada i jedynym rozwiązaniem jest kupno wysokowydajnej chodnicy o małych gabarytach i aluminiowych wannach .
Dzięki za rady i za zainteresowanie :)
CzarnyMatowy / 2007-11-14 01:10:25 /
No spoko dla mnie to żaden problem, gdybyś się jednak zdecydował i chciał więcej info to pisz. Pozdrawiam
Szafa !G.O.P! / 2007-11-14 11:18:38 /