logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » zawieszenie » Jakie ET

Jakie ET

Jakie ET maja koła krzyże 6 cali ? nie bardzo wiem jak to pomierzyć

Pospiech Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-11-10 08:33:32 /


były 2 rodzaje krzyży 6" z różnym ET musisz określić o które Ci chodzi... Najlepiej pokaż na foto

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-11-10 08:37:52 /


o te które mam w escorcie http://www.capri.pl/car/2416

Pospiech Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-11-10 08:48:52 /


Sposób pomiaru podawałem na tym forum już z pięć razy, po raz pierwszy w 2002 r.
http://www.capri.pl/forum/571#11170 Wystarczyło wklepać 'ET' albo 'offset' w wyszukiwarkę i zobaczyć ile tam jest moich postów :))
Do pomiaru oprócz samej felgi potrzebujesz listewkę/linijkę/pręt metalowy długości rzędu 45-50cm oraz zwijaną metalową taśmę mierniczą 2/3/5m.
1. Układasz felgę poziomo na podłodze zewnętrzną stroną do podłoża tak, że patrząc na nią z góry widzisz płaszczyznę styku felgi z piastą.
2. Na leżącej feldze kładziesz poziomo rzeczoną listewkę/linijkę/pręt tak, aby połączyć średnicą dwa naprzeciwległe punkty wewnętrznego rantu (tego, który po założeniu felgi na auto znajduje się bliżej środka auta).
3. Taśmą mierniczą mierzysz odległość owej listewki od podłogi, czyli całkowitą (maksymalną/zewnętrzną) szerokość felgi. Dla 5" wynosi ona zwykle 152mm, dla 6" - 178mm, dla 7" - 203mm, dla 8" - 229mm itd.
4. Uzyskany wymiar dzielisz na dwa, uzyskując w ten sposób odległość pomiędzy teoretyczną płaszczyzną symetrii obręczy a jej płaszczyzną boczną.
5. Mierzysz taśmą odległość pomiędzy wyznaczoną przez linijke/listewkę/pręt płaszczyzną wewnętrznego rantu a płaszczyzną styku z piastą.
6. Odejmujesz od uzyskanego pomiaru głębokości zanurzenia wynik z pkt. 4 czyli połowę szerokości.
7. Jeśli głębokość zanurzenia równa jest połowie szerokości, to ET wynosi zero. Jeśli wynosi np. 108mm, a felga miała szerokość 178, to 108-(178:2)=19, czyli felga ma ET19 jak w Twoim przypadku.
8. Gdyby były to RSy 6Jx13 z Fiesty/Taunusa/Cortiny, to zanurzenie miałoby 121mm, czyli ET równałoby się 32mm.

Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-11-10 09:41:46 /


No nie znalazłem na forum ale znalazłem w googlu. I tak nie bardzo mam jak to pomierzyć bo auto stoi u Pajaka a ja chce porozglądać się za jakimiś fajnymi kółkami do escorta... Stad moje pytanie jakie ET miały krzyze które mam w escorcie

Pospiech Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-11-10 09:59:15 /


Masz ET 19 mm - przy szóstce na szerokość .... mam identyczne felgi na Escorcie - ale to nie jest fabryczny parametr i nie prowadzi sie w związku z tym najlepiej.


były też 32 płaskie



i troszke inne 6x13 z wklęsłymi ramionami



Ze swojej strony polecam Ci 7x13 z Capri (durszlaki, krzyże, sloty, 3 ramienne ats) et 5 - prowadzi sie świetnie jedyny minus utrzymać go w koleinie ;-)

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-11-10 10:18:41 /


Mike - zdecyduj się, co człekowi proponujesz :))
Piszesz, że ET19 to nie parametr fabryczny i auto się źle prowadzi.
Fabrycznie był ET32 i rzeczywiście na koleiny to lepsza opcja, ale z kolei polecasz siódemki z ET5, które jeszcze bardziej odbiegają od ustawień fabrycznych - więc o co tu chodzi?
Moim zdaniem właśnie ET19 jest złotym środkiem, bo niewiele odbiega od fabrycznego i jeszcze da się jeździć w koleinach, a jednoczesnie na torze czy płaskiej drodze idzie w kierunku ET5 i jest znacznie lepiej.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-11-10 13:54:28 /


dobrze to teraz może pujdzziemy dalej, jak wpływa ET czyli odsadzenie na prowadzenie ?

Pospiech Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-11-10 15:59:11 /


Do dalszej dyskusji należałoby zdefoniować słowo "prowadzenie". Im więcej jezdzisz po torze, tym ET mniejsze. Do cywilnej jazdy, czyli po koleinach i lagodnych zakretach - jak fabryka dała, czyli wieksze ET.

Mysza liil (EM) / 2007-11-10 16:10:30 /


chodzi mi o sportowe aspekty prowadzenia a rozumiem że lepsze prowadzenie przy małym ET wynika z szerszego rozstawienia gum w aucie ? czy z czegoś innego i jakie ma to znaczenie na ulicy jak masz duże et ?

Pospiech Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-11-11 19:20:44 /


zdecydowanie jestes w bledzie, jest cos takiego jak promien zataczania kola pry skrecaniu - projektuje sie go jako ujemny, wlasnie poprzez odpowiednie ET, zmieniajac je mozesz przejsc na dodatni promien zataczania, co bardzo nadwyreza elementy zawieszenia i kompletnie zmienia zachowanie auta przy wyjsciu z zakretu, powrocie na prosta, jezdzie po luku no i takie ekstremalne sytuacje jak jazda lewa i prawa strona po innej nawierzchni lub przy nie (lub mniej) sprawnej jednej stronie hamulcow...
z mojego doswiadczenia takie szerokio rozstawione kola.. maja tylko taki plus ze fajnie wygladaja.. i niewiele wiecej..

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-11-11 20:35:05 /


Atom - takie teorie to tylko do przedniego napędu i dzisiejszych czasów. Pierwszym w historii autem z ujemnym promieniem zataczania był Auto Union Audi 80 z 1972 r. [ówczesny samochód roku, rok później przerobiony przez Giugiaro na fastbacka stał się Passatem I]. Zarówno Capri, jak i Cortina/Taunus/Granada zawsze i we wszystkich wersjach miały dodatni promień zataczania. Escort RWD także - ujemny dopiero dostał FWD Mk3 w 1980 r., a Sierra jako pierwszy RWD Forda miała dopiero zerowy promień.
Naturalnie najlepszym rozwiązaniem dla stabilności przy jeździe lewym i prawym kołem po różnej nawierzchni albo przy wpadaniu jednym kołem w kałużę jest promień ujemny, ale w Escorcie RWD jest to nie do uzyskania przy żadnych felgach i oponach. Dlatego Mysza prawidłowo to ujął - do bezpiecznej jazdy dla dzieciaków wychowanych na FWD ET powinno zmierzać w kierunku +40, a w warunkach wyścigowych [idealna nawierzchnia, zero wody] może nawet przyjmować wartości ujemne a dobry drajwer ma sobie z tym poradzić.
Przedwojenne Bugatti Tipo 35/37/39/51 miały sztywną przednią oś [jak Star lub UAZ] i promień zataczania nietylko dodatni, ale wręcz przekraczający +100mm, a goście pokroju Chirona ganiali nimi ponad 220 km/h w deszczu i jakoś sobie radzili [niektórzy niedługo, to prawda...]
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-11-11 21:00:42 /


chyle czoła:)

ale fakt jest faktem ze na mniejszym ET zawias poleci w zdwojonym tempie ..choc czasami to nie ma znaczenia.. Granada fabrycznie ma 47 nie sprawdzalem w papierach, wydawalo mi sie ze ujemny - jak zalozyem kola ET23 215/55/16 z przodu to jazda jest naprawde hardcorowa

a teraz bez hamulcow to juz zupelnie hardcore tylko dla prawdziwych hardcorowcow:)

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-11-11 21:59:11 /


Jeszcze raz - fabryczne felgi z Escorta RS 2000 to ten wzór z Taunusa , którego fotke zamieściłem (były dziobak Birddoga).... ramiona wklęsłe ... ET bodajże ok 12 mm, ale bliżej mi nieznane....


RS 6x13 Et 19 nie są prawidłowe i auto prowadzi sie kiepsko... są to felgi z Capri - a stalówki z Escorta są nieco głębiej odsadzone przy tej samej szerokości - więc parametr ET między Capri i Escortem jest różny...




ET32 wejdą chyba bez dystansu na styk (miałem) a wyglądają przepaskudnie na Escorcie Mk2, o prowadzeniu wiele nie powiem bo wyrzuciłem je szybko.

Polecam 7j13 do zastosowań rajdowych - mieszczą sie w nadkole, przy oponie 175-195 nie powinny zbytnio trzeć po nadkolach bo 205/60 delikatnie obcierają - choć też sie mieszczą bez większych problemów (można zaklepać ranty błotników i bedzie dobrze)...

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-11-12 13:31:28 /


http://www.fasterfords.com/brochures/escort/mk2/rs2k_mexico_2.jpg

Te RS są nieco inne od tych nowszych z ET19 (chudsze ramiona i malutkie otoczenie otworu na śrube - fotka nowszych http://www.capri.pl/image/car/777/31997 )

pamietają jeszcze czasy Escortów Mk1 (niestety nigdzie nie jest podane Et)
http://www.fasterfords.com/brochures/escort/mk1/mk1_rs2000_p7.jpg

http://www.fasterfords.com/brochures/escort/mk1/mk1_avo_1.jpg



Pozatym wyglądają inaczej niż te z fotki dziobaka ;-))) Czyli Escort miał jeszcze inne, ale krzyże starego typu o innych parametrach...



RS występował też na fajnych szerokich stalakach

http://www.fasterfords.com/brochures/escort/mk2/mk2_rs2000_1.jpg

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-11-12 14:32:14 /


pewnie głupie pytanie ale jaka jest maksymalna wartość ( dodatnia) ET dla felg 7x15 cali , opony będą 205/50R15.
Oczywiście Capri mk3

michalch83 / 2008-10-01 14:12:27 /


przy ET32 felga tarła o kolumnę, także musi być mniejsze. Przy dystansie 15mm jest już ok.

Fuszix 3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-10-01 14:18:42 /


Przy et 25 felga też oparła mi się w czasie jazdy o kolumne blokując koło i uszkadzając nieco rant felgi od środka - optymalne et to 10-15 mm , a najlepiej et5 (wtedy będzie się prowadzić jak fabryka)

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-10-01 16:45:12 /


ET jest 27 ;) Ale rozstaw jest 4x100 więc akurat będzie jak ulał po dystansie 22mm ;P

michalch83 / 2008-10-01 17:52:51 /


pewnie było na forum ale nie mogę znaleźć. Jakie et maja te felgi, są to ponoć oryginalne stalówki od capri 5,5j13 :)

Kohito_PS Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-05-17 17:02:58 /


A co za różnica ?


Pewnie mają ET podobne do tego z aluminiowych "Pająków" 5,5 x 13 ... w każdym razie inne niż felga 5,5 x 13 z Taunusa (która wygląda bardzo podobnie)....

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2009-05-19 19:47:30 /


Mam taką samą w Taunusie TC I . Jaki jest fabryczny rozstaw śrub i ET dla tego auta?

jacob81 Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-06-01 17:12:36 /


photo

jacob81 Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-06-01 17:14:27 /


A moze ktos wkładał podobne felgi do capri mk3? wejdą?
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130321523666&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

wąż Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-08-04 01:11:29 /


a ja znalazlem cos takiego jak na zdjeciu
chyba wyjasnia wszystko

szpak Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-08-05 12:55:56 /


ET liczy się w milimetrach
szerokość felgi w calach
na fotce jest pokazane ET tzw dodatnie czyli np 10
jeśli będzie zero to bedzie dokładnie w środku szerokości felgi
i jesli bedzie do wewnątrz to bedzie ujemne czyli: -10

szpak Dokładna lokalizacja na mapie / 2009-08-05 12:58:45 /