Teoretycznie niestosowany w Capri, Granadzie ani Taunusie, ale w praktyce serducho wielu naszych aut, niemal bezinwazyjnie instalowane w miejsce coraz trudniej osiągalnych Koelnów starszych generacji. Silnik Koeln 2.9 12v o niewyśrubowanej mocy rzędu 145-150 PS stosowany był w Sierrach, Scorpio, Transitach i paru modelach zza wody. Na rynku wtórnym spotykany jest w kilkunastu wariantach, oznakowanych: BRA, BRB, BRC, BRD, BRE, BRF, BRG, BRT, B4A, B4B, B4C i B4T. Różnice między nimi są pewnie niewielkie: od któregoś rocznika (np. od typu BRD w górę) wprowadzono hydrauliczne popychacze (i inny wałek rozrządu), niewielkie różnice występują w stopniu sprężania, PODOBNO różnią się (nieznacznie) wysokością tłoków i objętością komór w głowicach. Niekiedy do sprzedania oferowane są puzzle, z których trzeba sobie dopiero coś poskładać. Czy ktoś to już solidnie rozgryzł, czy muszę doktoryzować się sam?
Pozdreaux.
KRK 4m / 2024-03-13 19:19:48 /
Sterowanie: przepływomierz, lambda, 2x lambda
Przepustnice - ale imho różnice kosmetyczne - inaczej poprowadzone kanały podciśnienia średnie te same
kolektory ssące, pomijając wersję usa, na europe masz 2 rodzaje w zależności od użytej listwy paliwowej, o ile dobrze pamiętam starsze mają wtryski z klipsami i stalową listwę paliwową, nowsze listwę która jest częścią kolektora i wtryski są mocowane na wcisk.
Wałki i szklanki już napisałeś,
bloku i tłoków nie porównywałem... fiszki pokazują jakieś różne ale nie spodziewał bym się jakiś rewelacji: https://www.capri.pl/library/microfilms/v6-engine/B01.50
Jak chcesz kupić to kup całego i tak będzie do remontu, albo w wersji na szybko wymień panewki wałka rozrządu, szklanki, wałek i wyczyść kanały olejowe.
Części znajdziesz na rockauto.
pamiętam jak przez mgłę, że BRC (150KM) miał jakby delikatnie wyfrezowane denka tłoków, a BRD (chyba 145KM) miał zupełnie płaskie.
♠Zoggon♠ / 2024-03-13 20:30:10 /
Zajebisty wątek, sam przed kupnem też chciałem się tego nauczyć i jak widać mam co bo do tej pory myślałem, że oznaczeń są ze 3 rodzaje, także czekam na rozwój. :)
Jędruś / 2024-03-13 20:47:20 /
BRF ma wklęsłe - https://www.capri.pl/image/car/59/5370/296238
mam jeszcze jakieś dwa inne, jeden nawet z zwalonymi głowicami ale musiał bym się tam dokopać, żeby coś tam zobaczyć. Jak chcesz to mogę w weekend spróbować się tam dostać.
Wklęsłe tłoki ma BRD , mam rozebrane kilka różnych efi , a także takie nigdy nie otwierane , tłoki widać przez świece , łatwo to nawet 'namacać' czymś co wejdzie przez świece. Ogólnie to dużo rozbić z których wynika nie wiele w mocy
Piter M / 2024-03-13 22:39:00 /
Patrząc na komentarze powyżej to chyba ford wrzucał te tłoki losowo :-), chyba że jak zwykle mi się trafiło na odwrót ,🤔
Piter M / 2024-03-13 22:41:30 /
Właśnie chodzi o to, że któryś (chyba BRG) ma wypukłe i znacznie głębiej wybraną komorę w głowicy. Zapakowanie mu wklęsłych tłoków sporo go odpręża, umożliwiając doładowanie.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2024-03-13 22:50:44 /
Tam jest CR chyba 9. Na tyle niskie, że nic nie trzeba odprężać, tylko dmuchać i heja.
Konrad vel smasher / 2024-03-13 23:16:26 /
Wygląd tłoków oraz głowic w BRD z 1989 jest taki sam jak tu http://www.garazmarcina.pl/1978_capri_c/004.html
Przy okazji, w jaki sposób można znaleźć opracowanie Granadziarza dot. obróbki głowic?
PiotrekFCapri / 2024-03-14 07:42:17 /
Polecam też lekturę "saab v4 competition modification", okazuje się, że Szwedzi ściągneli i ode mnie i od Granadziarza pomysły jeszcze zanim się urodziliśmy.
m.kozlowski / 2024-03-14 09:11:12 /
https://www.capri.pl/page/2567
To? Przez archiwum newsów na na dole głównej strony
konrad.s / 2024-03-14 09:13:48 /
Tak, o to mi chodziło.
PiotrekFCapri / 2024-03-14 09:17:33 /
Piotrek - dokładnie takie same tłoki miałem we wszystkich brd :-)
Piter M / 2024-03-14 09:57:29 /
Tylko BRC ma baaardzo inaczej niż pozostałe 12V.
BRC ma bardzo duże nieregularnych kształtów komory spalania w tłokach i bardzo płytkie w głowicach. Komory są tak płytkie, że po zastosowaniu płaskich tłoków do Cosswrotha należy w nich zrobić podebranie na świecę. Stopień sprężania wychodzi wtedy jakiś grubo kosmiczny.
BRC jako jedyny ma ŚWIECĘ SKIEROWANĄ ELEKTRODAMI DO ZAWORU DOLOTOWEGO.
Pozostałe maja okrągłe zagłebienia w tłokach i głębokie komory spalania w głowicach.
Pozostałe mają również świecę skierowaną elektrodami do zaworu wydechowego jak kolonie starej generacji.
Jedyne płaskie tłoki ma cossworth
Wypukłych nie ma.
Taka jest moja wiedza na ten temat.
granadziarz_3M / 2024-03-14 20:14:09 /
Cóż za bieżący temat. Mam akurat BRC i BRF rozebrane pod ręką i się też nieco "doktoryzuję". Mogę zrobić zdjęcia czym się różnią, ale to chwila.
Ale moje BRC ma hydrauliczne popychacze - a czy BRC nie powinno być bez hydrauliki? Czy może bywały i z hydrauliką?
Michał Konieczny / 2024-03-14 23:44:42 /
Wg brytyjskiej stronki o Scorpio (sorry: Granadzie Mk3), różnica polega na tym, że BRC jest do aut BEZ katalizatora i ma 150ps, a BRD, BRE, BRF i BRG mają po 145ps i katalizator.
Ale czy można ufać gościom, którzy nie wiedzą po której stronie ulicy trzeba jeździć?
Pozdreaux.
KRK 4m / 2024-03-15 00:22:14 /
No tak, to wiadomo (choć wg danych BRG ma nieco więcej mocy niż BRD/BRE/BRF - EEC V i sekwencyjny wtrysk, choć to mało ważne). Mi chodziło o to czy w samym BRC mogły być hydrauliczne popychacze.
Michał Konieczny / 2024-03-15 00:47:20 /
Ciekawe na czym bazuje ten 'sekwencyjny' wtrysk w efi 🤔
Z obserwacji w naturze ( nie kopiowania google) to BRD miały jedną sondę a np BRF dwie
Piter M / 2024-03-15 12:30:05 /
No istotnie bez sensu ta sekwencja w "zwykłym" 2.9 - dane z jakieś tabelki z netu... Trzeba by zrobić swoje zestawienie z jakichś wiarygodnych danych.
Michał Konieczny / 2024-03-15 20:17:00 /
Z elektroniki to nie jestem za mocny ale efi na aparacie i sekwencji troszkę nie jestem pewny, musiał by się wypowiedzieć ktoś mocniejszy w tej dziedzinie.
Ale może komuś się przyda ta wiedza, akurat leżą mi 'portki' z BRD (te pierwsze z jedną sondą) i BRF ( drugie z dwoma)
Piter M / 2024-03-15 21:00:08 /
BRC i ARC jakie spotkałem były bez hydrauliki. Być może wynikało to z ich wczesności. W końcu były bez katów. Zapewne kiedy weszła hydraulika zunifikowano bloki (forma odlewu umożliwiająca wiercenia olejowe do hydrauliki).
granadziarz_3M / 2024-03-17 19:01:06 /
Moja wiedza na razie jest taka: są 2 główne warianty silnika 2.9:
- wczesny - MAF (przepływomierz), bez lambdy, bez katalizatora, duża wnęka w tłoku, mała komora w głowicy, CR 9.5, świeca na podkładkę jak w 2.8,
- późniejszy - MAP + lambda + katalizator, w tłoku mała niecka, CR 9.0, świeca na stożek.
Kody silnika ze Scorpio: wczesny - BRC, późniejszy - BRD,BRE,BRF,BRG.
A teraz kilka pytań:
Czy to jest tłok od BRC?
Rysunek z katalogu Mahle sugeruje że tak to powinno wyglądać:
Ale może czyjeś świadectwo naoczne? Albo może macie lepsze zdjęcia - tłoka i głowicy?
Tłoki BRD/BRF:
Mam tu teraz dwa silniki: BRD i BRF. Porównuję tłoki i jest tak:
Tłoki mają trochę inną konstrukcję, ale tą samą wysokość kompresyjną i długość całkowitą razem z korbowodem, więc niby zamienne.
W denku jest niecka, ale ma ona zauważalnie różną wielkość, to widać już na oko - BRD ma sferyczną głębszą nieckę, BRF płytszą i płaską . Z pomiaru mi wyszło że to różnica 12.6 / 9.1 ml. Czyli 3.5 ml różnicy, co w dalszych obliczeniach przekłada się na mniej więcej na różnicę stopnia sprężania ok. 0.3 - dosć sporo żeby uważać je za zamienne i aplkować te same dane techniczne w katalogach. Na dodatek jest spora różnica wagi: BRD = 1164 g, BRF = 1198 g. Co według speców od wyważania dynamicznego jest też nieco za dużo żeby nie doważać wału przy ich zamianie - powiedzmy do kilkunastu gramów nie ma sensacji, ale przy 30+ g już może się to nieco trzęść, ponoć. Wały BRD/BRF wyglądają dość identycznie, choć oczywiście może były stosownie wyważane pod kątem odpowiednich tłoków.
Katalog części pokazuje tylko różne tłoki do BRC i do późniejszych, bez żadnego rozróżnienia na różne warianty po BRC, a tu sytuacja wygląda że te BRD/BRF tak zupełnie tożsame nie są.
Tłok od BRF ma symbol Mahle 93V95 - ogląd z natury, więc to na 100% pewna sprawa:
Dane katalogowe: tu się zaczynają dziwne nieścisłości. Katalog Mahle podaje:
Wysokość kompresyjna - 38.78 mm, mi z pomiaru wychodzi dla obydwu tłoków BRD i BRF zauważalnie więcej - 39.2 mm, czyli w zasadzie mniej więcej tyle co katalog podaje dla tłoka BRC. Bez sensu. Wielkość niecki w denku wg katalogu: 1,93 x 62 mm, a w naturze bardziej 3,3 x 57 mm, spora różnica na głębokości. Amerykańskie tłoki jakie są dostępne podają też niższą wysokość kompresyjną i tez inny wymiar niecki, na przykład: 2.42″ dia. head recess .295″ deep. A ja z suwmiarką w ręku raczej się nie mylę. No nic się nie zgadza, tylko czemu? Błedy w katalogu, czy jeszcze o czymś nie wiem?
?
Michał Konieczny / 2024-03-19 17:45:12 /
tłok o który pytasz jest od BRC
granadziarz_3M / 2024-03-19 17:48:49 /