Co tak właściwie daje paliwo o wyższej liczbie oktanowej? Czy tylko to, że później występuje spalanie stukowe, a co za tym idzie można bez przeszkód zwiększyć stopień sprężania silnika i kąt wyprzedzenia zapłonu? A co się dzieje, gdy wlejemy np. V-Powera do zwykłego, seryjnego silnika, czy poprawi to jakoś przebieg spalania mieszanki (konkretnie czy zwiększy się moment obrotowy i moc), czy różnica polega tylko na zawartości wody w polskim paliwie LO 95 ;) ?
Na swoje pierwsze pytanie wlasciwie odpowiedziales, ale z podnoszeniem stopnia sprezania nie szalej bo wtedy przyspieszenie zaplonu, ba nawet aparat zaplonowy bedzie zbedny- jeszcze przerobisz na diesla ;-))).
Jak wlejesz V-powera czy innej 98 to mozesz troche przyspieszyc zaplon i bardziej wykorzystac stary silnik. Oczywiscie kolosalnej zmiany nie bedzie, moze jakies pojedyncze koniki przybeda.
Poki w paliwach nie ma (bio)etanolu, to woda pozostaje w nich nie rozpuszczalna i sie rozwarstwia- zostaje na dnie zbiornika (na stacji lub w samochodzie :(
Mysza liil (EM) / 2003-06-08 00:26:12 /
w takim razie w silniku bez zmian kąta wyprzedzenia zapłonu i stopnia sprężania po wlaniu paliwa o wyższej liczbie oktanowej nie nastąpi żaden wzrost mocy?
Wlej lepsze paliwo i sam się przekonaj. Słyszałem, że u nas u95 ma w rzeczywistości około 86 oktanów a E98 około 93.... Nie ręcze za te dane ale tak mi mówi kolega, który studiuje na Politechnice. Podobno miał zajęcia na których sprawdzali rzeczywistą liczbę oktanową paliw.
Wydaje mi się też, że E98 jest mniej chszczona niż inne paliwa. Zresztą podobno zagraniczne stacje sprowadzają E98...
Michal W / 2003-06-08 02:21:54 /
Przyrost mocy będzie porównywalny ( bezwzględnie ) ze stratą mocy przy źle napompowanych oponach :(
czyli wymień filtr powietrza , doprowadź do pożądku ukł zapłonowy i zasilania paliwem , dopompuj opony :) i będzie super .
poza tym np LPG ma L.O. wyższą niż pb95 i pb98 a osiągi są słabsze
CzarnyMatowy / 2003-06-08 02:30:44 /
Paliwa, które kupujemy na stacjach zachodnich koncernów wcale nie są sprowadzane. Pochodzą z tych samych magazynów, co paliwa na krajowych stacjach. Jakość beny zmienia się dopiero na stacji docelowej. Nawet do paliw typu extra, v-power itp specjalnych dodatków uszlachetniających dolewa się dopiero na stacji docelowej. Absolutnie nie są to paliwa ściągane z zachodu!!! Kiedyś w sprowadzanie bawił się Aral i Statoil, ale też juz tego nie praktykiują. Jeśli chodzi o obniżanie liczby oktanowej to są na to następujące sposoby: a) dolewa się najgorszych rozpuszczalników, b) dolewa się do etyliny ropy, a do ropy opału, c) do obu leje się ruską naftę. Woda, jak zostało wspomniane nie miesza się z paliwem i idzie na dno zbiornika, więc jej się nie dolewa, to mit.
Jezeli ktos chce sie nprawdze pobawic polecam paliwo lotnicze liczba oktanow 115-120 jest bardzo czyte i idzie jak burza albo metanol to juz wogole odleci auto. Z tym ze testy na wlasna opowiedzialnosc
ja testowalem paliwo lotnicze na polonezie zabawa trwala jakies 2 minuty potem poszedl tlumik zagrzal sie silnik i zawory zaczely klepac. troche ognia z rury szlo ale fajnie bylo
CHUDER / 2003-06-08 10:45:59 /
Albartos jeśli chodzi o sprowadzanie paliw przez stacje to moje informacje dotyczą sytuacji z zeszłego roku. Nie wiem jak jest teraz, ale rok temu mój kolega maił zajęcia dotyczące paliw i gość który je prowadził zarzekał się, że E98 wtedy na większości stacji zachodnich pochodziła z importu.
Nie mam pojęcia jaka jest prawda, nie wiem też jakie jest Twoje źródło informacji... tak czy inaczej mam to gdzieś bo leje U95 a ta napewno pochodzi z Polski. :-P
Michal W / 2003-06-08 12:31:22 /
Stacje paliw są kontrolowane , nie wiem jak te prywatne ale np na stacjach orlenu są częste kontrole. Kiedys pytalem sie o rzeczywistą ilosc oktanów bezołowiowej 95 to miała 97 - pokazywali mi próbki. Na prywatnych stacjach lub takich zakładowych (np PKSów) nie radze tankować, paliwo jest tańsze ale dużo gorsze.
Seemann / 2003-06-08 14:26:30 /
Masz poniekąd rację Michał, bo do zeszłego roku paliwo było sprowadzane przez zachodnie koncerny, ale teraz już tak nie jest. Sprowadzał Statoil, Aral i Shell. Moje informacje co do źródła paliwa i robienia mieszanek pochodzą od kloegów, którzy pracują na stacjach :) Seemann - fakt kontrole są, i co z tego? Raporty biją na alarm! 96% stacji coś dolewa, coś miesza. Zdażało się nawet, że już z rafinerii paliwa wychodziły z niższą liczbą oktanową niż powinny. Te informacje są zaczerpnięte z gazet ogólnopolskich, które publikują takie ciekawostki. Zgadzam się natomiast z tym, że stacje prywatne leją najgorsze paliwa. Sęk jednak w tym, że większość stacji, tych koncernów zachodnich też, to ajencje! A jak wiadomo nie tylko na tym robi się kierowców w ciula. Ponieważ kontrole jakości są, jak piszesz, częste, to teraz najpopularniejszą metodą jest oszukiwanie na ilości paliwa. Przeważnie przestawia się dystrybutor tak, żeby kantował od 1-5%. Jak stacja leje 10.000 litrów dziennie to wychodzi i tak na swoje.
"Moja" stacja jest sprawdzona;), jezeli macie wybraną swoją stacje i chcecie sie upewnic czy nie oszukują na dystrybutorach to wystarczy podjechac z karnisterkiem i zalac z 5L paliwa i pozniej sprawdzic czy rzeczywiscie tyle jest co powinno.
Seemann / 2003-06-08 21:50:32 /
czy wy nie oglądacie telewizji i radia nie słuchacie ?? Ostatni były na wtacjach w polsce (na wszystkich i prywatnych i nie prywatnych ;P ) kontrole NIK-u i wyszło że średnia oktanów w 95 to 82-85 oktanów ... jak z innymi benami to nie wiem ale w 95 sprawa tak wygląda...
lakiery, rozpuszczalniki i te sprawy...
Wojtass / 2003-06-08 23:46:22 /
Ale są Spawn tacy, co nie ufają mediom :) A najlepiej sprawdzić jakość paliwa organoleptycznie. Zalać i zobaczyć jak samochód chodzi. Żeby sprawzić poprawność pomiarów dystrybutora to trzeba by mieć miarkę elektroniczną do sprawdzania mechanizmów zegarowych, lub zatankować do jakiegoś naczynia z 1000 litrów i zobaczyć czy faktycznie tyle jest :D Pamiętaj Seemann, że te różnice wyrabia się na dziesiątkach tysięcy litrów, które stacja leje miesięznie. Na 5 tego nie sprawzisz! :)
V-power ma troche wiecej dodatkow przynajmniej jak uczeszczalem do niemiec czesto to tam tak było w polsce tez tak niby jest ale to zalezy od właściciela stacji:)swoja drogą zmiana paliwa daje wzrost mocy oczywiscie przy zmianie ustawienia zaplonu ale wyzsza temperatura spalnia niekazdemu silniczkowi moze wyjsc na dobre,gaz ma z tego co wiem okolo 97 oktanow ale instalacja gazowa jets jako takim ciałem obcym i dlatego notuje sie spadek mocy,zauwazcie ze jesli jest instalacja z wtryskiem gazu plynnego to w pewnym przedziale RPM mamy wzrost momentu obrotowego......
gilmor / 2003-06-09 03:42:54 /
A ja słyszałem, że gaz ma coś około 104 oktanoow. Przynajmniej nominalnie :)
Dane zaczerpnąłem z http://www.reef.eu.org/dtechniczny.htm
Lloyd / 2003-06-18 13:18:58 /
Mam takie pytanie.
Czy Capri 2,0 R4 może jezdzic na Shell v-power. Ostatnio sie zastanawiam czy sobie tego nie lac. Caly czas uzywam U95 no i nie wiem tak naprawde do czego jest przeznaczone v-power. Czy do silnikow z katalizatorem czy tez nie. Zastanawiam sie czy v-power ma te dodatki ktore smaruja (takie jak ma U95 zamiast olowiu). Chodzi mi o cos wiecej niz nalanie i przejechanie sie, ale zatankowanie np. 60 litrow x 2, albo w ogole sie przezucic.
PA
Piotra / 2004-04-05 13:56:25 /
v-pover to benzyna bezołowiowa bez dodatków smarujących... tak więc mogą siadać gniazda zaworów...
ale racz czy 2 mozesz spokojnie zatankować i sprawdzić jak to jeździ.. różnicy raczej dużej nie odczujesz :)) ale sprawdzić warto :)
Trójkąt / 2004-04-05 14:02:13 /
A np. jak by zalac v-power i dodac dodatku Milenium takiego, ktory umozliwa jezdzenia na bezolowiowej Eurosuper95 ?
I czym sie rozni V-power od V-power Racing 99+
cos wiecej tutaj
Piotra / 2004-04-05 14:14:17 /
Ja leje tylko vpower albo 98 jak nie ma shella w okolicy. Na shellu jak tankuje vpower zawsze wlewają mi preparat do ochrony gniazd zaworowych. Czasami zapytają ale zazwyczaj się domyślają że trzeba nalać. W sumie mimo ceny polecam bo vpower jest odczówalnie lepszy.
Michal W / 2004-04-05 14:22:12 /
Kiedyś lałem U95 i po nalaniu vpower staram się nie tankowac nic innego. Do 98 też trzeba dolać specyfiku do ochrony gniazd.
Michal W / 2004-04-05 14:24:48 /
kiedys w jednym programie o paliwach była wyszlo na to ze najdrozsze paliwo jest ... w przyzakladowej stacji petrochemi plock a dlaczego ??
bo paliwo plynie rurociagiem z głownych magazynow nie ma mozliwosci chrzczenia(chodz polak potrafi)
niewazne jakie paliwo zalejesz mozesz miec prawie 100% pewnosci ze nie ma ono tyle oktanow ile miec powinno a teraz dochodza do tego jeszcze biopaliwa to juz wogole nie wiadomo na czym sie jedzie :]
Main(misiek) / 2004-04-05 15:57:18 /
nie pamietam teraz dokladnie ale chyba w ktoryms autoswiecie byl artykol o paliwach i porownywali : u95 Pb95 Pb98 v-power i v-power racing oraz jakies paliwo z niemieckiej stacji
testowali to na jakims aucie i robili pomiary na hamowni...wyniki:
roznice mocy monentubyly tak male ze stwierdzili ze sa w granicach bledu (ok 0.01% )...wiec niech mi nikt nie wciska ze jak zaleje v-power extra turbo itp...to lepeij jezdzi ma lepsze przyspieszenie itp...buhahaha to bzdury...poprostu autosugestia ze jak zatankuje drozsza wache to bedzie lepiej ..BZDURA!!!!!
pozdro
Zakrzak! / 2004-04-05 20:08:00 /
jak zatankujesz 95 która ma 91 i kilka procent rozpuszczalnika ale za 3.30 :-) to też nie odczujesz różnicy
MikeB4 / 2004-04-05 20:26:07 /
Ojciec do cytryny c5 leje v-power i mowi, ze jezdzi duzo lepiej. Nabijal sie zerszta z tego "testu" w autoswiecie:). Nawet komputerek pokazuje, ze silnik mniej pali na luzie. A do caprika wlewam tylko U95 za 10zl na zimny rozruch ;-)
pmx (wiewior;) / 2004-04-06 00:00:38 /
Ja mam podobne obserwacje jeśli chodzi o spalanie. Jak wyreguluje gaźnik z zalanym vpower lub 98 i później naleje u95 okazuje się że mieszanka jest troche zbyt uboga i musze wzbogacić. To pewnie dlatego że u95 jest tańsze i mojemu gaźnikowi się wydaje że jest gorsze bo sugeruje się ceną głupek jeden ;)))
Co do rzetelności Autoświata to moim zdaniem to jest najgorszy szmatławiec motoryzacyjny na rynku. Nawet za darmo bym tego nie brał...
Michal W / 2004-04-06 01:08:16 /
Zmiany liczby oktanowej i jakości paliwa najszybciej odczuwalne są w pojazdach wyposażonych w układ sterujący silnikiem z cnunikiem spalania stukowego. Otóż ECM wyprzedza zapłon maksymalnie aż do sygnału o spalaniu stukowym, po czym minimalnie cofa. Dzięki temu silnik uzyskuje zawsze maksimum mocy z tego paliwa które ma podane, a co za tym idzie spada zużycie, rośnie elastyczność, rośnie moc maksymalna. Są to różnice na tyle duże, że niektórzy taryfiarze (!) tankują 98, bo mimo wyższej ceny wychodzi im taniej bo mniej jej spalają (informacje otrzymane bezpośrednio).
Lanie tego do naszych silników wymagałoby po każdym tankowaniu dostrajania zapłonu i regulacji gaźników do tego co wlaliśmy żeby uzyskać tak znaczące róznice jak W/W tasówkarze.
Jeszce słówko o Nowoczesnych ECM: pewna pani z gdyni zalała do clio 1,2 16v na jakiejś popegeerowskiej stacji wyrób paliwopodobny i pojeździła na nim 2 dni. Później auto rzuciło palenie. Okazało się że ECM dostaosował do tego swoje nastawy, ale ponieważ paliwo było tak podłej jakości to nastawy te były tak kretyńskie, że po zmianie paliwa nie dało się jeździć. Ponieważ nie możnabyło oddać samochodu w tym stanie, skończyło się na wymianie ECM. A "paliwo" wlałem do siebie do grani, bo przecież V6 sprzed 20 lat przepali wszystko... i taki CH..!! Nie chciał zapalić, więc zapaliłem na gazie, a jak przełączyłem na benzynę... to szybko wróciłem na gaz i to co było w zbiorniku używałem długo do mycia części.
granadziarz_3M / 2004-04-07 08:04:54 /
hehehe spoko :)
a tak btw liczniki na stacjach benzynowych sa mocno przekrecone
do 5 Litrowej banki po oleju(podzialka)na jednej stacji wlalem 5.3 litra paliwa :D
jak na moje oko okolo 7% to juz lekkie przegiecie :]
Main(misiek) / 2004-04-07 09:01:57 /
No wlasnie, moze stad bierze sie taka wydajnosc lepszych paliw np. v-powera. Tutaj popyt jest nie za duzo to i oszukiwanie sie nie za bardzo oplaca i liczniki wskazuja tyle ile trzeba. A w dystrybutorach z bardziej popularnymi paliwami jest kilka procent przekrecone no i efekt taki ze jak zatankujemy z obu dystrybutorow tyle samo to na lepszym paliwie bedziemy jezdzic dluzej.
Piotra / 2004-04-07 09:11:59 /
w sumie ta teoria by sie kupy trzymała :D
Main(misiek) / 2004-04-07 10:08:45 /
Cytuję wypowiedź Pawła Dytko, mistrza Polski w N4,mistrza Polski w wyścigach górskich,i wielokrotnego wicemistrza o paliwie V-power racing......." z liczbą oktanową V-powera bywa różnie...bardzo różie..........przebadaliśmy kilkadziesiąt różnych próbek i wynik był zadawalający w 30%..."......Dodam że Dytko prowadzi wypożyczalnię miśków evo6 i 7......
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2004-04-07 19:57:06 /
Czy ma ktos moze jakies aktualne dane na temat v-power i tym podobnych?
Sam nalewam z reguly BP Excellium, albo inne wysokooktanowe paliwa i sam juz nie wiem czy oszukuje tylko swoj portfel.
Lalem to do roznych youngtimerow i nie tylko, a osiagi wydawaly sie minimalnie lepsze, ale nie mam "zelaznych dowodow"...jedynie wiem, ze kiedy tankuje w Polsce do dzisiaj odczuwam, ze nie ma tylu oktanow ile powinno miec.
Bylbym wdzieczny jesli ktos mnie oswieci , ze to tylko autosugestja :D
on_the_run / 2010-11-09 01:01:30 /
Moim zdaniem ma to jakikolwiek sens w nowych autach, gdzie komp na takim paliwie moze wyprzedzic sobie zaplon. A do starego auta, z nie za duzym stopniem sprezania, szkoda pieniedzy.
pmx (wiewior;) / 2010-11-09 01:40:22 /
wszyscy w PL kupują paliwo w Orlenie i Lotosie.
Jest to ta sama ropa, tylko ma dodatki uszlachetniające podnoszące liczbę cetanową/oktanową oraz depresatory, które obniżają tempearturę krzepnięcia.
michalch83 / 2010-11-09 11:55:00 /
Ja tam wiem jedno, na Shell V-Power Racing 2.9 EFI śmiga lepiej, no ale tutaj komp sam reguluje kąt wyprzedzenia zapłonu... Drugie co wiem, to że na zachód od PL chyba mają inne pojęcie oktanów, bo tam na 95 śmiga jakby to był V-Power Racing... który ponoć ma 100 oktanów.
Konrad vel smasher / 2010-11-09 12:48:40 /
EEC-IV faktycznie sam steruje kątem wyprzedzenia zapłonu, ale nie w funkcji liczby oktanowej paliwa bo nie ma żadnego czujnika wykrywającego ową.
Są tylko dwa zworkowe ustawienia: Normal-91 i Super-95.
Na pewno nie wykrywa jakie paliwo wlałeś do baku - odczucie że na 95 i 100 okt. jeździ tak samo jest poprawne, ponieważ dokładnie tak jest - silnik nie wykorzystuje po prostu potencjału paliwa wyżej-oktanowego i spala się ono jak zwykle 95 :)
Konar / 2010-11-09 12:57:49 /
Żeby komputer dostroił się do "lepszego" paliwa musi mieć czujnik spalania stukowego. Dopiero na podstawie danych z takiego czujnika komputer może określić max kąt wyprzedzenia zapłonu dla danego paliwa.
Trójkąt / 2010-11-09 13:34:35 /
Być może , z kolei auta z wyższym stopniem sprężania były liczone na benzynę Eurosuper 97 , lub kiedyś w Polsce wraz z żółtą 94 dostępna była czerwona 98 ... i rzeczywiście moja Fiesta spalała o litr benzyny 98 mniej, gdy chciało mi się jeszcze to tankować. Cenowo wychodziło na jedno wraz ze zwykłą 95 .....
MikeB4 / 2010-11-09 15:14:29 /
Shell ma paliwo z Orlenu :) jak większość stacji w Polsce.
V-POWER to zwykłe paliwo, dodatki leją dopiero później i jest tego bardzo mało na w stosunku do ilości paliwa, podejrzewam, że jest to czysty zabieg kosmetyczno/papierologiczny, aby można było czymś udokumentować wyższą cenę i kasa rośnie. A kto na stacji pracował ten wie, że ma wciskać droższe, bo inaczej zje... dostanie, tabelki, wykresy i .... premie :)
Według mnie nie ma żadnej róznicy oprócz ceny :)
Natomiast V-POWER RACING 99 przywożą bezpośrednio z niemiec, dostawy są sporadyczne, bo schodzą minimalne ilości.
I to jest paliwo z którym można się bawić. Testowane w sierce 2,0 OHC(zapłon i gaźnik przestawiany kilkakrtonie i testy na odludziu :) ), testowane również w MB124 2,0 silnik M102.021 i zmiana ustawień magicznym przełącznikiem oktanowym pod maską :)
I tutaj czuć różnicę !!!
AndrzejKudowa / 2010-11-09 15:28:38 /
Gdyby było tak jak niektórzy piszą, wystarczyło by założyć LPG do auta(~105 oktanów), wyprzedzić zapłon...i mamy rakietę... a tak, przy dobrej instalacji, mamy to samo...
Bartuś / 2010-11-09 15:41:49 /
Bartuś to wynika z innych właściwości LPG. LPG jest dostarczany do silnika w formie odparowanej co oznacza że zajmuje część objętości mieszanki.
Jest to równoznaczne z tym że przy podobnym uchyleniu przepustnicy do silnika dotrze mniej powietrza(tlenu). Stąd wyprzedzając zapłon przy jeździ na LPG można dojść do podobnej mocy, czasem odrobinę większej przy dobrej instalacji.
Wyjątkiem jest wtrysk gazu w fazie płynnej, czyli podobnie jak jest w przypadku PB i takie auta już potrafią mieć zauważalnie większą moc na LPG :]
Trójkąt / 2010-11-09 15:56:24 /
Tu się zgodzę, z kolei przy wtrysku fazy płynnej występuje szereg innych problemów jak, choćby wynikający z faktu przemiany adiabatycznej gazu. Przy takim procesie endotermicznym, nie wiem czy jest to do końca zdrowe dla silnika... Pomijając kłopoty z pompami montowanymi w zbiornikach gazu-mała żywotność- i koszty samej instalacji. Ogólnie średnio opłacalne, chyba, że ktoś chce podnosić moc auta gazem:)Ale w sumie...czemu nie?
Bartuś / 2010-11-09 16:29:22 /
Dodatkowo trzeba go trochę więcej dostarczyć, bo w wydaniu objętościowym ma parę procent mniejszą wartość opałową od benzyny (wagowo ma większą).
Bartuś / 2010-11-09 16:37:16 /
Problem jest taki , że badane np. przez moją Politechnikę próbki LPG miały wartość okanową na poziomie 92,5 ;-))) Mało kiedy więcej niż 96 ... najniższa zanotowana 89 z jakimś przecinkiem :-)
MikeB4 / 2010-11-09 17:10:20 /
Prowadziliscie porownawcze badania dla benzyny np 98? Wiadomo ze jest kilka liczb oktanowych, nie pamietam jaką podają na stacjach. Wy zajmowaliscie sie LOB, a jest jeszcze LOM i LOD...
Mysza liil (EM) / 2010-11-09 18:04:40 /
Tak były prowadzone równolegle z benzyną ... tu też nie zawsze wyskakuje 95 oktanów , ale przeważnie jest bardzo blisko ... rozrzut jest malutki +/- 0,5... Co do gazu to tam jest ogromna dysproporcja ....sam idealny zmieszany propan i butan rzeczywiście uzyska powyżej 100 , ale niestety to nie jest jedyny składnik autogazu w PL ;-)
MikeB4 / 2010-11-09 20:05:43 /
Mysza poruszyl dobry temat, bo LOB moze sie roznic od LOM - a tej (motorowej) si enie mierzy...... i LO badawcza bedzie piekna, a motorowa pozostaje niewiadoma.
inna sprawa, ze gdzies mi sie obilo o uszy, ze paliwo o roznych liczbach oktanowych moze sie roznic wartoscia kaloryczna, i stad moga wynikac wszelkie roznice w zuzyciu paliwa.
samej wysokiej liczby oktanowej silnik nie wykorzysta jesli go ni doprezymy albo niema czujnika spalania stukowego jak chlopaki wyzej napisali.
numerki cyferki - nie dajmy sie im do konca opętać:)
ja raz nalałem v-power 100 i po przejechaniu trasy Poznań-Hanover skończyły się luzy na zaworach,wcześniej jeździłem na zwykłym paliwie Pb95 i było OK,po tej wycieczce przejechanie każdych 200km kończyło się regulacją zaworów,krótko mówiąc trochę skończyły się zawory i ich gniazda,dodam że zawsze lałem dodatek do paliwa bezołowiowego,nie wiem czy powodem było paliwo czy po prostu zużycie eksploatacyjne,ale już nie leję lepszego paliwa-różnicy w spalaniu i osiągach nie zauważyłem, obiekt doświadczalny to Capri III 2,0 OHC.
karolb863 / 2010-11-09 22:58:44 /
Temat jest dobrze rozwinięty tutaj:
http://forum.subaru.pl/viewtopic.php?t=129291
jakr / 2010-11-10 09:56:50 /
Odświeżę kotleta:
Czy wlewając dodatek pb (np castrola) do paliwa 98 lub 95 obniżamy jego oktanowość?
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2016-07-10 11:28:39 /
Dodając dodatek do paliwa obniżasz jedynie szybkość reakcji spalania co chroni zawory i zapobiega spalaniu stukowemu. Liczba oktanowa paliwa sie nie zmienia, moc silnika teoretycznie też nie.
Aldaron / 2016-07-10 12:50:01 /
Zależy jaki dodatek wlewasz.
Są dodatki czyszczące i one nie podnoszą liczby oktanowej.
Są też dodatki podnoszące liczbę oktanową ( tzw. octan boostery), które potrafią podnieść liczbę oktanową nawet do 10 okt. Przy ich stosowaniu należy uważać na dawkowanie, bo wlanie zbyt dużej ilości na zbyt małą ilość paliwa może przynieść efekt odwrotny.
Co do samych dodatków zwiększających libczę oktanową, warto sprawdzić jaką metodą była ona badana ( RON/ MON). Dla użytkowników cywilnych lepszy jest wyższy wynik w RON ( mierzony w okolicy środka obrotów użytkowych auta), natomiast w sporcie MON ( mierzony bliżej górnej granicy obrotów). Tu jest to całkiem dobrze wyjaśnione:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Liczba_oktanowa
michalch83 / 2016-07-10 13:30:18 /
ale jemu chodzi o dodatek ołowiowy dolewany do paliwa jak masz silnik nie przystosowany do benz bezołowiowej
wąski77 / 2016-07-10 13:36:48 /
Dokładnie Wąski.
Dolałem do 95-tki dodatek castrola pb i mam problemy z samozapłonem.
Silnik zagrzany nie gaśnie po przekręceniu kluczyka,a nawet po odcięciu zasilania heblem.
Więc wykluczam lewy prąd na cewce.
Zapłon ustawiony perfekt,nawet lekko opóźniony powiedzmy na 9 przed.
Więc stąd pytanie czy po dolaniu pb benzyna nie zrobiła się jakaś mniej oktanowa co by wyjaśniało spalanie stukowe.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2016-07-10 18:53:01 /
ja dolewam cały czas - zero problemów z tego powodu
wąski77 / 2016-07-10 18:56:30 /
Ale silnik pracuje normalnie równo czy kuleje i klekocze ?
Ja bym obstawiał żarzący się nagar w komorach spalania.
Kontrolowałeś ostatnio stan świec i rególację gaźnika?
Aldaron / 2016-07-10 19:34:39 /
pracuje w miarę równo,świece czyste,ale obawiam się o gaźnik czy aby nie daje za ubogiej mieszanki......
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2016-07-10 20:11:58 /
przecież tego się wlewa niewielkie ilości ( 10 ml/ 10 l paliwa ). nie powinno mieć wpływu na skład mieszanki
wąski77 / 2016-07-10 20:30:10 /
Piotrek - podobny problem wyeliminował mnie z rywalizacji na ostatnim pucharze... już po dowiedziałem się, że oprócz paliwa (czy dodatków do niego) trzeba dać zimniejsze świece... mi na ciepłocie standardowej dla ohc - 6 - przy temperaturze zewnętrznej +35 stukał na obciążeniu właściwie przy każdym biegu i w każdym zakresie... po wymianie na zimniejsze świece stukanie zniknęło... może warto spróbować... :)
bartozłomero / 2016-07-10 22:39:31 /
ja kupiłem irydowe accusparki i nie stukało w tym roku na pucharze :)
mishq (Mateusz G.) / 2016-07-10 22:44:31 /
Chyba nie jest właściwe podejście do tematu. Benzyna bezołowiowa oferowana w sprzedaży cechuje większą liczbę oktanowa od benzyny z zawartością ołowiu, której już nie ma.
Dodatek ołowiu do benzyny miał uchronić gniazda zaworowe w starszych silnikach przed wypalaniem.
Obecnie w sprzedaży jest wiele dodatków do benzyny, i sprzedawca nie wie co sprzedaje, a każdy sprzedawca chce sprzedać także produkt nic nie warty /lub szkodliwy/ ale z ładnym opisem.
Skutki mogą być różne.
Konkretnie- przejechałem Taunusem z V 6 km/licznik się przekręcił na benzynie bez pb i nic zaworom-gniazdom się nie stało?
zenonDWR / 2016-07-10 23:06:43 /
Hej Barto,daj namiar na te świece.....
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2016-07-10 23:09:02 /
Nauczka nie poszła w las.
Zakupiłem świece championa RN7YC jako "zimniejsze"
Problem z samozapłonem rozwiązany,do tego pchnąłem jeszcze zapłon ciut do przodu i teraz jako tako jedzie plus zero problemów ze spalaniem stukowym.
Wychodzi na to że świece bosch WR6DC były za gorące....
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2016-07-20 18:30:22 /
:)
no to teraz film, jak Twój potwór jedzie poproszę... :)
bartozłomero / 2016-07-20 20:09:31 /