Nie jeździłem Capri od kilku miesięcy i zemściło się.
Przekręcam kluczyk w pozycję zapłon i nie słyszę zaciągania pompy paliwa, ale silnik odpala i nawet przejechałem się kilka minut, po czym zgasł. Pomyślałem, że zużył paliwo z przewodów i się skończyła jazda, ale odczekałem chwilę, sprawdziłem styki, niby ok, odpalam i znowu silnik pracował parę minut mimo że pompy nie słychać ani w aucie przy odpalaniu, ani na zewnątrz. Jak to możliwe? Jutro sprawdzę napięcie na stykach pompy i przekaźnik, ale liczę na Wasze podpowiedzi, bo może już zapomniałem jak ta pompa pracowała na słuch.
Pozdrawiam
Sergio / 2023-11-05 17:12:56 /
W pozycji kontrolki zapalone pompa nie bzyczy. Dopiero podczas krecenia rozrusznikiem.
Nie ma szans, że auto pracuje, a pompa nie pompuje. To jest wtrysk mechaniczny, gdzie wtryski otwieraja się dopiero pod określonym ciśnieniem które produkuje pompa.
Po prostu nie słyszysz pompy, a działa. A ze gaśnie po jakimś czasie to rzeczywiście moze być jakaś sprawa pompy, że już niedomaga.
A właśnie u mnie od zawsze na zimno po przekręceniu kluczyka w pozycję II czyli włączone kontrolki załączała się pompa na sekundę z odgłosem jakby zaciągania paliwa. Teraz jest totalna cisza. Jak odpali to zmierzę czy na stykach pompy jest stałe 12V. A przekaźnik pompy wydaje jakieś bzyczenie przy odpalaniu?
Sergio / 2023-11-05 17:46:44 /
Zobacz tu https://www.capri.pl/garage/kjetronic-2.8i#control może pomoże.
PiotrekFCapri / 2023-11-05 18:23:32 /
Zastanawiam się czy słusznie traktuję brak odgłosów pompy jako objaw jej usterki.
Może gaśnie bo od niejeżdzienia skropliła się woda w baku itp.
Więc jak to jest z 2.8i? Powinno być słychać pompę paliwa czy niekoniecznie? Ostatnio wymieniłem akumulator paliwa i może tak się poprawiło ciśnienie, że nie musi zasysać dawki paliwa nawet przed zimnym startem?
Sergio / 2023-11-05 19:40:13 /
Po włączeniu zapłonu, przekaźnik pompy powinien się załączyć (uruchomić pompę) na chwilę, po czym rozłączyć i załączyć ponownie dopiero po uzyskaniu sygnału z układu zapłonowego, że silnik jest uruchomiony.
gryziu liil (EM) / 2023-11-05 19:50:24 /
Gryziu, zapłonu czyli kontrolki czy kręcenie rozrusznikiem?
Czytam opis w garażu i tam jest mowa o dwóch przekaźnikach i prąd na pompę idzie po rozruszniku. Zgłupiałem teraz, bo kojarzę tylko jeden przekaźnik:). Gryziu ratuj!
Chociaż coś mi po głowie teraz chodzą dwa: fioletowy do pompy i zielony sterujący. Ale pamięć jest zawodna.
Tam jest specyficzny przekaźnik. Po włączeniu zapłonu podaje zasilanie na pompę paliwa przez dwie sekundy, a potem dopiero jak dostaje sygnał z cewki - domniemując, że to oznacza, że silnik pracuje.
m.kozlowski / 2023-11-05 20:34:04 /
To tak u mnie zawsze było, jak opisał Gryziu.
Jak to zatem wytłumaczyć, że pompa przestała załączać się w pozycji zapłon (czyli kontrolki), a mimo to silnik odpala i parę minut pracuje i to tak równo, że da się tę chwilę normalnie jechać?
Sergio / 2023-11-05 20:46:55 /
Może przekaźnik szwankuje i załącza się dopiero w czasie kręcenia rozrusznikiem? A co za tym idzie nie słychać pompy bo jest zagłuszona. Skoro wymieniłeś akumulator paliwa, to może utrzymuje tak dobrze ciśnienie paliwa, że starczy na odpalenie
Najlepiej podłączyć manometr do przewodu zasilania paliwem i mierzyć ;)
.adrian / 2023-11-05 21:58:48 /
przekaźnik pompy paliwa, jest to częsta usterka, przegrzewa się i rozłącza pompę. Możesz podłączyć kontrolkę na kablu wyciągnąć na widok i w ten sposób będziesz kontrolował czy prąd płynie przez przekaźnik. Jak byś potrzebował nowy przekaźnik lub inne części to mam.
CHUDER / 2023-11-05 22:06:18 /
Może Ci skrzynka bezpieczników zaśniedziała? W sumie typowy objaw, robi się jesień, wilgotność wzrasta i przestaje tam coś stykać na tych nitowanych blaszkach. Bardziej dopatrywałbym się, że po prostu prąd nie dochodzi do pompy. Tak jak napisane powyżej, wyciągnij sobie żarówkę na kabelku, żebyś wiedział czy prąd dochodzi do pompy i szukaj dalej.
Konrad vel smasher / 2023-11-06 09:26:24 /
marcinie, na tym schemacie, co jest w dziale garaż, sygnał z cewki nie jest brany pod uwagę,
ten przekaźnik, o którym piszesz, jest stosowany chyba w póxniejszych instalacjach, oraz w LE jetronik, i innych.
Jesli kolega ma układ taki jak na schemacie, to :
- wyłącznik bezpieczeństwa nie rozwiera się,
- coś z paliwem- obecne paliwa po długotrwałem przestoju coś nei działają dobrze. Ja tez dwa razy miałem problemy przy uruchomieniach po zimowym postoju i wymiana paliwa usuwa problemy ( choć inne niż kolega się zmaga)
Dred- aby pompa paliwa działała, oba przekażniki musza byc w odpiednim połozeniu- podczas pracy silnika normalnej przekaźnik pierwszy "nie styka", ale przekaźnik pompy dostaje zasilanie ze stacyjki i podaje napięcie na pompę. Kiedy silnik gaśnie, uruchamia się drugi przekaźnik i odcina napięcie z przekaźnika pompy. Wtedy tylko rozrusznik jest w stanie podać zasilanie na przekaźnik pompy.
Przekaźniki i bezpieczniki suche, ale dałem przekaźnik pompy elektrykowi do sprawdzenia i według niego nie działa, chociaż w środku wygląda jak nowy.
Czekam na info od Chudera czy ma taki. W zwykłym sklepie moto dostępny jest za 30zł przekaźnik z identycznym oznakowaniem nóżek, ale podobno to nie musi oznaczać tego samego układu wewnątrz.
Sergio / 2023-11-06 19:47:33 /
Ten przekaźnik działa zupełnie inaczej niż standard przewiduje, więc testuj tak, jak ci już podpowiedzieli - żaróweczką na obwodzie pompy.
m.kozlowski / 2023-11-06 20:33:06 /
To niewątpliwie dobry sposób, ale auto stoi w takim miejscu, że nie mam jak robić jazd testowych :/
Jak prawidłowo podpiąć nóżki tego przekaźnika pod 12V, żeby chociaż zobaczyć, czy elektromagnes pracuje? Plus pod 15 i minus pod 31?
Sergio / 2023-11-06 21:49:33 /
I 1 pod impulsy z cewki. Dopiero one wysterują pompę.
m.kozlowski / 2023-11-06 22:25:06 /
I mimo, że magicc dopatrzył się na schematach w garażu, że to inaczej ma działać, ja podtrzymuję swoje poprzednie słowa - zakładałem te przekaźniki do pomp paliwa przy instalacji gaźnikowej, jako zabezpieczenie - żeby pompa się wyłączała w razie zatrzymania silnika.
m.kozlowski / 2023-11-06 22:26:42 /
zielony kabel, impuls z cewki. Ja bym powiedział że ten przekaznik nie startuje po włączeniu zaplonu, tylko podczas kręcenia rozrusznikiem i w trakcie pracy silnika. Zastepowalem je zwykłym przekaznikiem+centralka od instalacji lpg 1/2 gen, co dawało efekt włączania pompy na 2-3s po przekreceniu kluczyka na zaplon , a później podczas pracy silnika. Aku ciśnienia był wtedy niemal zbędny kjetowi.
Mysza liil (EM) / 2023-11-06 23:38:08 /
Schemat z działu garaż jest fajny ale nie od naszych k-jet ów. Może jakas sierra. Wyłącznika bezpieczeństwa przy klapie nasze kjet y również nie mają.
Mysza liil (EM) / 2023-11-06 23:46:55 /
Mysza w reszcie wyjaśnił. Pompa pracuje:
1. Sekunda, dwie po włączeniu zapłonu.
2. Po załączeniu elektromagnesu rozrusznika.
3. Po puszczeniu elektromagnesu jeżeli przekaźnik wykrywa pracę silnika (impulsy z układu zapłonowego lub sygnał otwartej klapy spiętrzającej).
Fakt, że nie słyszysz "dźwięku zasysania" jest dobry, bo świadczy o prawidłowej pracy układu. Nie mogłeś słyszeć zasysania, bo pompa zasysa z dna, a tam nie ma powietrza. Mogłeś za to słyszeć wypychanie powstałych w układzie korków parowych. Jeżeli zmieniłeś akumulator i dźwięki ustały, to tylko świadczy o tym, że stary nie utrzymywał nadciśnienia i paliwo w układzie Ci odparowywało.
A teraz zacznij od podłączenia manometru do układu i zobacz co dzieje się z ciśnieniem paliwa kiedy silnik odmawia pracy. To jest podstawa.
granadziarz_3M / 2023-11-07 07:13:23 /
Ale napisał, że wg niego po zapłonie nie działa. No i ja tam mam. A przekaźnik mam nowy ori Ford.
Marcienie K, widocznie kolega ma układ inny niż na schemacie w garażu. Ten system też ewaluował, wproadzali zmiany na lepsze, ten przekaźnik czasowy o jakim mowa został wprowadzony pewnie dla zwiększenia pewności działania.
Nie wiem, czy układ czasowy, bo włączenie zasilania tego przekaźnika powoduje wykrycie zmiany stanu wejścia z cewki, więc to może być cała tajemnica pierwszego włączenia.
No i kręcenie rozrusznikiem powoduje włączenie pompy tylko dlatego, że wtedy dostajemy też sygnały z cewki :).
m.kozlowski / 2023-11-07 10:15:45 /
Przed dalszą diagnostyką próbuję ustalić, czy pompa ma się zawsze załączać na te 2 sekundy w pozycji zapłon, tak jak pisze większość i jak też było w moim przez 20 lat, czy nie, jak pisze Dred. Wtedy bym wiedział, czy, jak sugeruje Chuder, podejrzewać drogi i niedostępny od ręki przekaźnik, który według elektryka zupełnie nie działa, ale jakimś cudem silnik parę minut na nim pracuje.
Sergio / 2023-11-07 11:06:59 /
Przede wszystkim to podłącz wreszcie tą żaróweczkę pod pompę, żeby wiedzieć kiedy pompa pracuje, a kiedy nie! :).
m.kozlowski / 2023-11-07 11:56:56 /
A przekaźnik jak rozumiem jest dostępny, u Chudera :)
No to ja ruszyłem 4 litery i to zrobiłem.
Po zapłonie u mnie nie świeci. Dopiero podczas kręcenia rozrusznikiem.
Na dwóch przekaźnikach ze zdjęć, oryginalnym i zamienniku jest dokładnie to samo.
Zrobię jeszcze rozpiskę kabli jakie mam pod konkretne piny podpięte. Może mam coś zamienione?
Ja już dawno te przekaźniki ogarniałem , więc mogę coś źle pamiętać z tymi 2 sekundami po włączeniu zapłonu :).
m.kozlowski / 2023-11-07 13:01:43 /
https://ase.hoste.pl/norma%20DIN%2072552.pdf
rozpiska pinów
Sprawdziałem kostkę u mnie i jest:
- 30 stały + z aku
- 31 masa
- 1 sygnał z cewki podczas kręcenia rozrusznikiem (zarówka nie świeci się na zapłonie, dopiero podczas kręcenia rozrusznikiem)
- 15 + po zapłonie
- 87 wyjście zasilania na pompę (na krótko z 30 bzzzzz, po zapłonie na krótko z 15 bzzzzzzz).
Wg mnie mam wszystko ok.
No to pytanie, dlaczego nadal nie mam po zapłonie chwilowego uruchomienia pompy?
- powinno być kluczowanie z cewki na 1 na chwilę (u mnie jest po kreceniu rozrusznikiem) czy nie?
- czy może jednak mam 2 przekaźniki nowe i każdy z nich zepsuty? I one jakąś magię robią dwusekundową po otrzymaniu zasilania po zapłonie?
Dred, odpuść te 2 sekundy po włączeniu. Ja to mogłem pomylić, a w sumie od tego jest akumulator ciśnienia, żeby na pierwsze sekundy paliwo było.
m.kozlowski / 2023-11-07 13:48:21 /
marcinie-mogleś sie pomylić, a może nie. Przez moje ręce przewinęło się trochę tych przekaźników i jedne dawały ten 2 sekundowy impuls, a inne nie.
Co ciekawe, większośc mechaników tłumaczyła, że pompa ciśneinia sie wyłącza, bo czujnik ciśnienia pokazuje ze jest napompowane ( taka wiedza panuje w narodzie)
Z tym, że te nieszczęsne dwie sekundy to ciekawy temat. Zawsze pompa załączała się na chwilę po zapłonie. Jeden przekaznik się rozwalił i na drugim jest tak samo. Mam wersję bez wyłącznika bezpieczeństwa na regulatorze
.adrian / 2023-11-07 13:58:01 /
Może to zależy od przekaźnika. Po włączeniu zasilania (kluczyk w pozycję zapłon) na stronie sterującej cewki może pojawić się stan nieustalony/zmiana stanu. Wtedy przekaźnik może zareagować i ustawić wyjście jako włączone, ale po chwili, na skutek braku impulsów, je wyłączyć. A długość tego impulsu, to po prostu histereza układu.
m.kozlowski / 2023-11-07 13:59:29 /
A jaki masz przekaźnik wiesz? Albo możesz sprawdzić?
Ewentualnie możesz zobaczyć czy na kostce pod pinem 1 pokazuje się sygnał na chwilę po włączeniu zapłonu?
Dred "kluczowania" z cewki na pin 1 nie będzie po przekręceniu kluczyka jedynie- "kluczowanie" pjawa się przy obrotach dopiero- jeden impuls to jedna iskra na którejś ze świec. Być może zachowuje się różnie dostając sygnał 12V lub 0V podczas włączania zasilania na "15". To proste elektronicznie przekaźniki są.
To czy po przekręceniu kluczyka na zaplon załączy sie pompa na chwile czy nie to raczej nie pomoże autem pojechać gdzieś dalej.
Jak podczas kręcenia rozrusznikiem żarówka świeci, to jest dobrze.
Jak odpali silnik, to dalej powinna świecić. Jak świeci i nie gaśnie żarówka, a silnik tak, to wiadomo że gdzie indziej przyczyny trzeba szukać (zaplon/cisnienie paliwa).
Konrad vel smasher / 2023-11-07 14:36:25 /
Tak Konrad masz rację. Tylko to 2 sekundowe nabicie pompy pomogłoby mi w odpalaniu po dłuższym postoju. U mnie zawsze musze 2-3 sekundy kręcić zanim odpali. Po prostu układ musi zostać nabity odpowiednim ciśnieniem. A te 2 sekundy po kontrolkach dałyby to, że potem rozrusznik i od strzała by było. Wiem, bo robiłem test spinając na krótko pompę na 2 sekundy. A potem normalnie paląc z kluczyka.
Fajne by to było jakbym po miesiącu podeszedł i od dotknięcia kluczyka auto zagadało równiutko na 6 cylindrów. Teraz jednak kręcę 2-3 sekundy i dopiero odpala.
Chociaż z drugiej strony może sobie olej już trochę napompuje zanim odpali:)
Jesssu chłopie, serio o te 2 sekundy tyle zachodu? xD
Konrad vel smasher / 2023-11-07 15:18:50 /
Nie, to bardziej o to czy coś u mnie nie działa tak jak powinno:) Bo jeśli nie działa tak jak powinno to nie zasnę, bo to chodzi o Zieloną Granadę.
I jeszcze jest tak, że motomobil pokazuje dwa różne przekaźniki w zalezności od rocznika. Zarówno w Granadzie, jak i w Capri.
https://www.motomobil.com/en/products/relay-fuel-pump-fuel-injection-system-v6-28i-60530430-1
https://www.motomobil.com/en/products/relay-fuel-pump-fuel-injection-system-v6-28i-61073220-1
Jak namieszałem to przepraszam, bo ja od dawna k-jety to w mercedesach naprawiam.... Fordy to wielka rzadkość...
granadziarz_3M / 2023-11-07 17:43:26 /
Dred, mam ten sam fioletowy z pinem 1 pośrodku i reszta pinów też identyczna, czyli ten, który podaje Motomobil do mojego rocznika. Twoja weryfikacja dostarczyła cennej informacji, że brak załączania przed rozruchem nie musi oznaczać usterki tego przekaźnika. Dzięki za to! Przygotuję test z żarówką, tylko muszę go zholować w lepsze miejsce.
Sergio / 2023-11-07 18:40:35 /
Tez nie chcę na mieszać, ale czy spoglądaliście na ten schemat połączeń (określony w garażu jako starszy typ)? https://www.capri.pl/files/garage/ford-capri-2.8i-k-jetronic-wiring-diagram.gif
PiotrekFCapri / 2023-11-07 23:12:54 /
namieszać oczywiście, literówka
PiotrekFCapri / 2023-11-07 23:14:26 /
dred, nie ma po włączeniu, chyba ze moduł zaplonu srutnie czymś na cewke tak ze wskazówka obrotki drgnie, wtedy i pompa sie zalaczy lecz to przypadkowa i szczególna sytuacja.
Mysza liil (EM) / 2023-11-08 15:12:29 /
To akurat nie u mnie, a u Adriana.
U mnie tak nie działa:). Magia przekaźnika?:)
dred, te przekazniki co wrzuciłes z motomobila to sa calkiem różne, jeden z licznikiem impulsow (rozowy) a drugi to najzwyklejszy przekaznik.
Mysza liil (EM) / 2023-11-08 15:21:32 /
Ten czarny może być od VAGa, i one startują pompę po zaplonie, różowy fordowski nie startuje.
Mysza liil (EM) / 2023-11-08 15:23:25 /
No to jest obecnie główny podejrzany. Podjadę na dniach do Adriana i podmienimy przekaźniki.
QUINTON HAZELL XRL128 znalazłem też jako dostępny zamiennik. Nie wiem czy startuje pompę na 2 sekundy czy nie:).
Ten pierwszy przekaźnik z postu Dreda jest do tego wtrysku, co jest na schematach w garażu,
a ten drugi do wtrysku co ma sygnał z cewki/przerywacza/impulsatora.
Dopiero dzisiaj miałem czas potestować i na świeżo sprawa wygląda tak:
- przekaźnik raczej działa poprawnie, bo silnik odpala i pracuje,
- pompa ma stałe zasilanie,
- silnik pracuje poprawnie na biegu jałowym, ale nie wchodzi na wyższe obroty :(
Na luzie wkręca się max na 2500-3000 obrotów, na biegu praktycznie nie da się normalnie jechać, ale nie gaśnie, a na biegu jałowym chodzi idealnie równo. Pompa Bosch kupiona nowa kilka lat temu. Wygląda na ograniczony przepływ paliwa, więc przejdę do pomiarów ciśnienia w układzie.
Co do przekaźnika, to ktoś napisał powyżej, że fioletowe Forda nie załączają na 2 sek, ale mój właśnie taki jest i na 100% zawsze załączał (do wymiany aku paliwa).
Sergio / 2023-11-12 21:54:24 /
Brzmi jak walnięta pompa lub uciekające gdzieś ciśnienie.
Filtr paliwa sprawdziłeś , tak tylko pytam .
Potwierdzam to co mysza napisał:)
Kupiłem taki przekaźnik jak ma adrian i pompa robii BZZZZZ na 2 sekundy po zapaleniu kontrolek. A fioletowy Ford i ten zamiennik HUCO nie robią.
Zagadka rozwiązana:)
Gdzie kupiłeś?
m.kozlowski / 2023-11-27 20:02:17 /
Niestety eBay USA. Ostatnia sztuka. Na motomobil crossuje się z fioletowym.
Tam w środku nie może być nic skomplikowanego. Jak nie produkują, to może otwórz, pokaż co w środku i sami zrobimy ;-)
Konrad vel smasher / 2023-11-27 22:26:09 /
To jest zwykły przekaznik z licznikiem impulsow. Ja to kiedyś używałem zwykłego przekaźnika i centralki lpg do jego zalaczania (miała zaliczane i dawala impuls po włączeniu zaplonu).
A teraz to tych od vw używam.
Mysza liil (EM) / 2023-11-28 07:58:31 /
Większość jest tu już napisana, ale doprecyzuję o co chodziło,
Początkowe 2.8i miały trzy przekaźniki i wyłącznik w klapie powietrza.
pierwszy zielony (nie jestem pewien czy zawsze był zielony) to impulsator do wtryskiwacza rozruchowego, nie ma związku z pompą paliwa, działa w powiązaniu z tym dużym czujnikiem temperatury i steruje pracą wtryskiwacza rozruchowego podczas kręcenia rozrusznikiem, to się nie zmieniło do końca.
dwa kolejne to zwykłe przekaźniki przełączne do pompy i ukłądu "ssania", z czego jeden przełącza drugi tylko załącza, ustawione są w szeregu, nie ma tu żadnych czasówek itp. Musi być napięcie ze stacyjki i przejście we włączniku klapy lub sygnał z rozrusznika żeby pompa działała.
W tym układzie na pewno nie ma żadnych sekund działania po załączeniu kontrolek.
Jak silnik gaśnie to przestaje zasysać powietrze, łącznik klapy się rozwiera i wyłącza pompę nawet jak stacyjka jest włączona.
to rozwiązanie było do 2.82 czyli nieco ponad rok w Capri.
Problemem były dachowania, klapa ma ten problem że poza przepływem powietrza działa na nią grawitacja, na dachu klapa pozostawała otwarta, stacyjka włączona i pompa dalej pracowała, wiadomo do czego to mogło doprowadzać.
W takim układzie jak się chce sprawdzić pompę to wystarczy włączyć zapłon, zdjąć gumową kopułę z klapy powietrza i ją unieść, lub wypiąć wtyczkę włącznika i ją zewrzeć, wtedy pompa się załącza.
Po 2.82 mienili te dwa małe przekaźniki na fioletowy, on ma jakiś układ, możliwe że tak jak pisze Mysza, tylko on nie ma za zadanie liczyć, a wykrywać impulsy z cewki, jak przestaje je wykrywać to rozłącza, czyli taka bardziej czasówka, jak przez określony czas nie dostanie impulsu to rozłącza styk, ale jak zwał tak zwał. Rozrusznik nie ma już wpływu na ten przekaźnik, tylko zapłon i cewka.
Te przekaźniki w zależności od wersji, oryginał, zamiennik, rok produkcji, mogą mieć dodatkową funkcję 2s załączenia po włączeniu zapłonu, ale ja o ile pamiętam takiego działania w oryginale nie widziałem
camaro / 2023-12-01 12:07:18 /
zamiennik Huco 132000 jak na zdjęciu wyżej nie do końca jest prawidłowy, powinien być 132002, jest jeszcze zamiennik 132001 np do Sierry po 87r nie wiem czym się różni. Te 2sek mają jak najbardziej sens, może to później wprowadzili.
camaro / 2023-12-01 12:34:34 /
chociaż z tymi zamiennikami to zależy gdzie się sprawdza, to mogły być jakieś modyfikacje bez wpływu
camaro / 2023-12-01 12:45:36 /