Witam
Wg szanownych panów meteorologów tegoroczy PC ma być upalny, naszła mnie więc ochota na zamontowanie chłodnicy oleju, co by nie zabić silniczka ;)
Od razu zaznaczam, że chodzi o chodnice olej-powietrze.
Kwestia miesjca, w którym ową chłodnicę chciałbym zamontować jest mało ważna, tzn stsunkowo łatwa do przeskoczenia. Chłodnica ma być prosta, bez termostatu ( zimą nie jeżdzę).
Interesuje mnie bardziej strona stricte techniczna, czyli :
1) od czego najlepiej chłodnicę ( o ile robi to jakąś różnicę poza różnicą zamopoczucia i ilości funduszy),
2) skąd wyprowadzić wylot oleju z silnika i jego powrót - myślałem nad czujniekiem cisnienia oleju, ale nie wiem jak rozwiązać powrót ( może jakis trójnik z zaworkiem cisnieniowym) i nie do końca wiem jak wpłynie to na wskazania zegaru cisninia oleju...
3) jakich węży użyć - myślałem o miedzianych ( np od gazu), ale nie wiem czy nie będą miały za małej średnicy i jak się ma sprawa z dostępnością końcówek o różnych gwintach?? a jesli węże gumowe to jakie???
Generlanie jesli ktoś ma dośwadczenia z wyżej wymienionym tematem to proszę o podzielenie się wiedzą dla dobra ogółu i mojego przy tym także ;)
Pozdr!
michalch83 / 2007-07-13 17:56:05 /
Ad 1 : z tego z czego znajdziesz byle szczelna i dedykowana do oleju ( można także użyć wymmiennika od klimy ale te są duże i trudno je umiejscowić w aucie )
Ad 2 : zastosuj podkładkę pod filtr oleju ( z BMW , R5 GTT , Astry GSI ) wtedy chłodnica będzie wpięta w ukłąd w miejscu nie powodującym zmiany ciśnienia ani przepustowości ukłądu ) jedynym problemem może być skok gwintu w śrubie mocującej podkładkę , ale dobry tokarz ominie sprawę w godzinę .
Ad 3 : węży zakupionych w sklepie z wężami do hydrauliki siłowej , w tymże sklepie utyną ci je na odpowiedniądługośći zarobią końcówki tak żeby wszystko było cacy . Węży od gazu nie polecam bo mogą mieć za małą średnicę , ale głównym problemem będzie to że bujający sięsilnik będzie je najprawdopodobniej obrywał .
Nie rób połączeń węży przy pomocy cybantów .
Tutaj masz opis jak ja to rozwiązałem :
http://www.fiestaklubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=14721&postdays=0&postorder=asc&start=40
na trzeciej stronie masz opis krok po kroku
CzarnyMatowy / 2007-07-13 18:13:01 /
Ad Ad2. Może prościej zastosować taką z 2,8 V6 Forda ? Pojawia sie raz za czas, nawet taką zakupiłem.
marian212 / 2007-07-13 18:47:43 /
Marian na pewno prościej tylko że miało być niskobudżetowo :)
Ja podkładkę od BMW wyrwałem za grosze i to w pierwszym miejscu w którym poszukiwałem części bo jest ona bardzo popularna . z dokładką do forda będzie chyba więcej zachodu
CzarnyMatowy / 2007-07-13 18:55:00 /
Widzialem kiedys taki patent. Moze facet robil to na szybko a moze mialo dodac to sportowego uroku.
Weze mozna dostac w sklepach z czesciami do maszyn rolniczych od tzw hydrauliki silowej, maja tam odrazu cala mase redukcji i roznych przejsciowek. pzdr
szeski / 2007-07-13 18:56:38 /
Szeski dał zdjęcia które bardzo dokłądnie obrazują jak nie należy montować chłodnicy oleju :) ( chyba że chłodnica chłoodzi olej do turbulatora gulgotnikowego ramplówki górnej )
CzarnyMatowy / 2007-07-13 19:02:48 /
Można zastosować chłodnicę wody z v-ki automata która ma na dole chłodniczkę oleju od skrzyni biegów.I tam można się wpiąć.
Znacząco taniej/prościej będzie wykorzystać seryjną chłodniczkę oleju/wymiennik ciepła z 2.8/2.9 V6. Ewentualnie jeżeli chcesz jeszcze mocniej schłodzić olej to zamiast wpinać ją w obieg - można dla niej dać oddzielny obieg (z jakąś nieduża dodatkową chłodnicą cieczy w przednim pasie - np od automatu) - i niech ciecz sobie grawitacyjnie krąży:
chłodniczka - pas przedni - chłodniczka etc, etc
Ciecz odbierze znacznie więcej ciepła od oleju niż powietrze - to nie przypadek, że nawet Porsche wycofało się z chłodzenia silników powietrzem;) Do tego łatwiej coś takiego wykonać i da lepsze efekty niż chłodzenie oleju powietrzem.
P.S. - Taką chłodnicę oleju/wymiennik ciepła można dostać za 20 pln na szrocie jak się dobrze poszuka. Na Allegro - widziałem ostatnio po 40 pln.
Wroniasty / 2007-07-13 23:45:33 /
Wymienniki woda/olej wystepuja nie tylko w silnikach 2.9 i 2.8v6, ale rowniez w 2.5D
Mysza liil (EM) / 2007-07-14 01:40:11 /
Póki co najbardziej do mnie przemawia wizja Wroniastego, ale ma jedno ale ;) - układ ze standardową chłodniczką oleju pod filtr podpiętą pod dodatkową chlodnice z wodą będzie chyba musiał mieć jaks zbiorniczek wyrównawczy co by się to mogło odpowietzyc.... - chyba dobrze kombinuje???
michalch83 / 2007-07-14 11:01:45 /
Michał po co od razu zbiorniczek przecież odpowietrzenie można zrobić gdzieś w najwyższym miejscu układu - starczy odpowiedni wąż...
Ja na dzień dobry na Twoim miejscu nie bawiłbym się z chłodzeniem cieczy wychodzącej z chłodniczki powietrzem, a zaczął tylko od założenia chłodniczki/wymiennika ciepła - jeżeli nie spełni Twoich oczekiwań - olej będzie zbyt rzadki po ostrej jeździe - to dopiero wtedy baw się w mocniejsze schładzanie go. Pamiętaj, że 2.3/2.6 seryjnie nie miało tego wynalazku, więc myślę, że po zaaplikowaniu go temperatura oleju będzie już wystarczająco niska. No chyba, że jesteś "wybitnie zdolny";)
Wroniasty / 2007-07-14 11:48:58 /
nie ;) ja po prostu trafiam na słabe silniki i wadliwe mosty ;D
michalch83 / 2007-07-14 14:43:07 /
Hmm Wroniasty - autor zaznaczył że nie chodzi o wymiennik tylko o chłodnicę olej/powietrze
( jasne że wymiennik jest prostrzy w montarzu i tańszy , ale w aucie ostro traktowanym będzie mniej odpowiedni , zresztą była już o tym dyskusja na forum )
Dodatkowy ukłąd z krążeniem grawitacyjnym ? ehh czy aby na pewno zdołą odebrać temperaturę z oleju zaraz poo ostrym potraktowaniu silnika ? To chyba raczej taki gadżet dla Caferacerów .
CzarnyMatowy / 2007-07-16 21:50:07 /
zdaje sie, ze cos takiego mozna dostac do UAZa
pmx (wiewior;) / 2007-07-17 00:43:33 /
CzarnyMatowy - ciecz znacznie lepiej odbiera temperaturę, a jeżeli potem od tej cieczy temperaturę odbierać będzie jeszcze powietrze... właśnie tak jest chłodzony cały silnik;) Ja o temperaturę oleju w takim układzie bym się nie martwił... Zresztą z tego co wiem Michał nie przygotowuje samochodu na Indianapolis 500, a na PC 2007;) Nie przesadzajmy - skoro oryginalnie 2.3/2.6 wogóle nie ma chłodniczki/wymiennika ciepła i jakoś z tym żyje (nawet Capri RS2600), to jak da się mu wymiennik ciepła to olej po ostrym traktowaniu będzie zimniejszy, a jak jeszcze dołoży się oddzielny obieg grawitacyjny z chłodniczką to stracić film olejowy w tak nisko kręcącym się silniku będzie niemożliwością... Jakieś mega chłodzenie oleju w takim silniku to po prostu przerost formy nad treścią, rozumiem w silniku typu 1.8 z Hondy Integry Type R - bez limitera obrotów, ten silnik potrafi zakręcić się do 10k rpm, ale nie w 2.3/2.6 V6 - technologicznie to traktor;)
Wroniasty / 2007-07-17 11:53:06 /
Wroniasty - wypomne Ci ten traktor na PC ;DD
michalch83 / 2007-07-17 11:57:03 /
A ten dalej swoje, że mnie wyprzedzi - wyprzedzisz na 101% bo na PC będę motor docierał:( Swoją drogą chętnie się Twoim traktorem przejadę na miejscu pilota;)
Wroniasty / 2007-07-17 12:01:25 /
Ja uwazam, ze wyprzedzi jesli zdola to cale ustrojstwo do kupy poskladac i wyregulowac;P