Jaka jest różnica między zwykłą sprężarką a sprężarką mechaniczną?
Gdze można takie kumić?
Jak wygląda i co jest potrzebne do montarzu?
Jakie są róznice w cenach?
Za pomoc z góry dziękuje.
Greed / 2002-05-13 22:21:59 /
Turbosprężarka - (upraszczająć) napędzana jest spalinami, natomiast sprężarka mechaniczna napędzana jest np. paskiem klinowym, może być założona na wał silnika (stare konstrukcje). Generalnie turbosprężarka to dwa wirniki na wspólnym wale, jeden jest wprawiany w ruch przez spaliny, drugi tłoczy powietrze.
Turbosprężarkę można kupić łatwo, z mechanicznymi jest trudniej. Ze współczęsnych aut mechaniczną miały VW (G60, G40), obecnie ma Mercedes (klasa C, C AMG, SLK, SLK AMG, CLK, klasa E) Więcej nie znam :-(
Pozdrawiam,
P.S. Poczytaj inne tematy na forum dotyczące turbo :-)
B / 2002-05-13 23:10:36 /
W związku z tym, co napisał już Cobra427, działanie turbosprężarki odczuwa się dopiero powyżej 2500 obrotów. Laicy mówią, że wtedy "turbo się włącza" - totalna bzdura, bo turbo pracuje cały czas i nie da się go wyłączyć. natomiast wraz ze zmianą obrotow zmienia się jego wydajność. Do 1500 obrotów umieszczona w kolektorze wydechowym turbina stwarza opory spalinom i w efekcie auto może być nawet słabsze niż to samo bez turbiny (zwłaszcza, że musi mieć niższy stopień sprężania). Potem jest bez różnicy, ale im wyżej, tym różnica większa. Dwukrotnemu wzrostowi obrotów silnika towarzyszy czterokrotny wzrost obrotów turbiny (i osadzonej na jej wale sprężarki). W efekcie powyżej 4000 obrotów (widać to na wykresach momentu aut "turbo") włącza się zawór upustowy, bo ciśnienie w kolektorze ssącym rozwaliłoby motor. I to głównie ustwienie tego zaworu decyduje o mocy motoru "turbo". Tak zwane "soft turbo" albo "LPT" czyli Low Pressure Turbo to np. Octavia 1.8T i Golf 1.8T o mocy 150 PS. Ten sam motor z kutymi korbowodami ma już zawór ustawiony o pół atmosfery wyżej i daje 180 PS (Audi TT, Octavia RS). A po założeniu kutych tłoków, intercoolera i jeszcze innego zaworu ma 220 PS (Audi TT-S czy Audi S3). Podobnie robią Saab i Volvo - nieraz turbo 2.0 jest tam mocniejsze od (LP) turbo 2.3.
Natomiast w spreżarkach mechanicznych wzrost ciśnienia sprężarki idzie liniowo ze wzrostem obrotów, ponieważ napędzane są z wału silnika. Dzięki sprzęgiełkom elektrycznym itp. ustrojstwom można je nawet dowolnie włączać i wyłączać. A oprócz VW i Mercedesów w ostatnim 20-leciu sprężarki mechaniczne miały również Fiaty (2.0 Volumetrico), Lancie (Beta Volumex), Jaguary (XJ-R, XK-R, S-type R) i Aston Martiny (ale ostatnio to już prawie to samo, co Jaguar, tylko rzadsze).
Pe®ana / 2002-05-14 00:28:32 /
Widzę że kolejny raz Perana wyczerpująco opisał temat!! Rzeczywiście o tym ile daje turbo decyduje głównie ciśnienie doładowania. Dodam tylko, że aby ominąć hamujące działanie turbosprężarki stosuje się bypass (zwłaszcza przy mocnym spadku obrotów a później ostrym dodaniu gazu odczuwalna jest dziura w mocy, gdyż sprężarka która najpierw została wyhamowana musi znowu się rozpędzić); w rajdówkach stosuje się też tzw. turbo z podtrzymaniem -w kolektor wylotowy dodatkowym wtryskiwaczem podawane jest paliwo które dopala się na turbinie aby cały czas trzymać sprężarę na obrotach.
maciekvmx / 2002-05-14 01:22:07 /
Dlaczego nikt nie pisze o spezarkach elektrycznych, daja 40% mocy wiecej i silnik tak sie nie zuzywa. Pali tez troche mniej paliwa niz ze zwyklym turbo.
Seemann / 2002-05-14 10:39:44 /
to teraz, gdy teoria zostala pieknie wylozona, prosze o konkrety. dla ulatwienia dodam, ze chodzi o Capri ;) co, jak, gdzie, ile, dalczego tak, dlaczeego nie, itepede
kliner aka cleaning / 2002-05-14 11:31:45 /
elektryczne wow
jak to dziala ?
Main(misiek) / 2002-05-14 11:38:37 /
Elektryczna zalozyl sobie kolega do Trabanta - wiatrak na 12 V zalaczajacy sie przy 2500 obrotow (stycznik podpiety pod linke gazu) ;-) Calosc dala mu jakies dodatkowe 7 KM ale to jest made in home, wiec jak ktos dorwie porzadniejsze to moze byc ciekawie :-)
Konrad vel smasher / 2002-05-14 12:00:24 /
Czy niektórzy z was wiedzą o czym piszą, czy piszą co akurat uda im się wymyślić.
Od dłuższego czasu przewija się temat doładowania silnika, są tu osoby, które podziwiam za wiedzę którą posiadają i którą przelewają na tą stronę, są osoby, które chcą się czegoś dowiedzieć i zadają czasem wydawało by się banalne pytania, ale szanuję ich za to, że chcą się czegoś dowiedzieć, ale są też tacy, którzy, wydaje mi się że czasem chcą coś napisać, obojętnie co.
Założenie przypadkowej turbosprężarki, którą akurat można dostać i jest tania, do zwykłego silnika, z przypadkowo dobranym zaworem upustowym może skończyć się na dwa sposoby, albo ten silnik nie będzie chciał w ogóle pracować, albo po pierwszym wkręceniu go na obroty, głowicy trzeba będzie szukać u sąsiada w ogródku, a tłoki wyskrobywać z asfaltu. (to było żartobliwie)
Co do 7 KM po założeniu wentylatora, to nasi politycy opowiadają bardziej prawdopodobne bajki. (bez urazy) Gdyby to było takie proste i dawało 25% przyrostu mocy, to każdy by miał odkurzacz samochodowy na gaźniku.
*Piotrek* / 2002-05-14 15:06:07 /
A ile taka sprężarka mechaniczna może kosztowac i czemu tak drogo?
PS. Gdzie ją można dostać?
Greed / 2002-05-14 16:46:07 /
Nową można kupić w jakiejś firmie tuningowej np. duńską ROTREX`A w TOMSONIE.
tomson.com.pl
Sidu / 2004-07-26 18:35:02 /
co do "sprezarki" elektrycznej to juz o tym słyszałem, ktos w klubie 126p napisał ze mozna ja zrobic przekłądajac dmuchawe z bagaznika do komory silnika podłaczajac pod dolot do gaznika i robiac redukce z kwadrata na kołko:-))))), tak ze nie ma sie czmeu dziwic, porpostu ludzie niemaja zadnego pojecia o predkosci powietrzaq w dolocie, jego ilosci itp,
grzech / 2004-07-26 18:49:27 /