Oto one:
Czy most 3.09 jest bardziej trwały od mostu 3.22 lub 3.44 ( czy 3.44 jest w stanie przenieść moc, i nie przekręcić się po paru startach (bez palenia gum) przy oponach 205 R15, 2.8i) – czy dłuższe przełożenia w wersji 2.8i to tylko kwestia większych prędkości na biegach i maksymalnej (pomińmy spalanie) ?
Czy są jakieś różnice w budowie pomiędzy skrzyniami na wodzikach a tymi bez (silniki 2,0V6 i 2,3) np. czy wielogwinty są te same, sposób mocowania itp. ?
Czy można do tych skrzyń (od silników j.w.) zamontować bez większych problemów 2.8i – czy pasuje sprzęgło, wałek wchodzący do silnika ze skrzyni, czy trzeba zmieniać dzwon w skrzyni (na ten od skrzyni z 2.8i)?
Może ma ktoś z Was w samochodzie (nie koniecznie w CAPRI- Granada to inna bajka więc TAUNI) taki bądź podobny zestaw: 2.8i (2.9), skrzynia (od 2.0 lub 2.3 ) i most 3.44 lub 3.75 – jak to się spisuje?
Na koniec: 2.0 V6 z kompresorem (0,45-0,5 bara) – krótki to jego żywot czy nie?
Załóżmy ,że powyższe elementy prezentują poprawny stan techniczny.
Pozdrawiam.
PiotrekFCapri / 2002-01-29 00:31:24 /
Prawie trzy lata temu złożyłem Mk I z silnikiem 2.8i, skrzynią od rzędówki (obudowa sprzęgła od V-ki), most 3.44 oraz opony 205. Wrażenia z jazdy nieporównywalne z seryjnym 2.8i: Caprik zbiera się jakby miał conajmniej 200KM - na każdym biegu i przy każdych obrotach. Trudno ruszyć szybko bez zapalenia gumy, ale jak już się uda to pierwszą setkę widzisz na budziku po 7 sekundach. Po zapakowaniu trójki gumy jeszcze miałczą przez dłuższą chwilę. Jak do tej pory cały zestaw sprawuje się bez zarzutu (po przebiegu ok. 30000km). Wprawdzie V-max wynosi ok 180km/h, a zimą jazda wymaga szczególnej ostrożności:))) gorąco polecam taką przeróbkę. Jak poleci skrzynia albo most, poprostu wymieniasz na następny i smażysz kapcia dalej! Apropos 2.0V6 - szkoda czasu, jak się bawić to tylko 2.8, chyba że masz go darmo...
Krzychu / 2002-01-29 15:08:34 /
Chciałbym jeszcze dodać do powyższego, że dobry stan techniczny skrzyni i mostu jest kwestią absolutnie podstawową. Miałem okazję się o tym przekonać na drugi dzień po uruchomieniu Caprika: podczas palenia gumy skrzynia biegów rozsypała się w drobny mak (w obudowie powstała dziura wielkości pięści Gołoty, a tryby wypadły na ulicę). Dopiero druga skrzynia okazała się być w dobrym stanie technicznym;))
Krzychu / 2002-01-29 15:26:25 /
> Czy most 3.09 jest bardziej trwały od mostu 3.22 lub 3.44 ?
W zasadzie wszystkie mosty typu Salisbury są wewnętrznie takie same, różnią się jedynie koroną i atakiem, i liczbą zębów na nich. To daje różne przełożenia. Cała reszta gratów w moście jest taka sama dla różnych przełożeń. Można podejrzewać podobną trwałość, pod warunkiem pracy w podobnych warunkach.
> czy 3.44 jest w stanie przenieść moc, i nie przekręcić się po paru startach
Nie powinien się tak od razu przekręcić, mosty od Capri mają raczej dobrą opinię jako trudne do zajeżdzenia.
> czy dłuższe przełożenia w wersji 2.8i to tylko kwestia większych prędkości na biegach i maksymalnej (pomińmy spalanie)
Tak można powiedzieć. Zasadniczo chodzi o to, aby jak najlepiej wykorzystać to, co oferuje silnik. Przykładowo, przy słabym silniku, jadąc na najwyższym biegu i z najwyższymi obrotami samochód jedzie dajmy na to 150 km/h, i szybciej nie pojedzie, bo już nie ma mniejszego przełożenia w skrzyni, a nawet jakby było, to silnik nie miałby siły pokonać oporów ruchu. Mając mocniejszy silnik, i takie same przełożenia jak ze słabszego silnika (częsta sytuacja jak zamienia się tylko silnik na większy, a resztę zostawia) mamy taki sam rozkład prędkości na poszczególnych biegach, jedynie co najwyżej szybciej się je osiąga. Ponieważ większy silnik mógłby jeszcze trochę pociągnąć w momencie gdy słabszy już nie mógł, trzeba mu na to pozwolić, i po to inne przełożenia.
> Czy są jakieś różnice w budowie pomiędzy skrzyniami na wodzikach a tymi bez (silniki 2,0V6 i 2,3) np. czy wielogwinty są te same, sposób mocowania itp. ?
Wielowypusty powinny być takie same, co do mocowania, to bywają różnice, szczególnie w podporze skrzyni.
> Czy można do tych skrzyń (od silników j.w.) zamontować bez większych problemów 2.8i
Zamontować można, ale te skrzynie są za słabe na ten silnik, i się szybko rozlecą. Do 2.8i najlepiej założyć albo starą 4-biegową skrzynię typu 5 (tzw. wzmocniona czwórka, z żeliwną obudową), lub 5-biegową typu N, ale powinna też być od 2.8i, bo ta była trochę wzmocniona.
> czy pasuje sprzęgło, wałek wchodzący do silnika ze skrzyni, czy trzeba zmieniać dzwon w skrzyni (na ten od skrzyni z 2.8i)?
Jakbyć zmieniał skrzynię, to może byłaby potrzeba zmienić dzwon na właściwy dla nowej skrzyni, ale przy zmianie silnika dzwona zmieniać nie trzeba.
W nowym silniku zwrócić trzeba uwagę, czy łożysko czopowe wału korbowego jest właściwe dla wałka od posiadanej skrzyni.
Co do sprzęgła, to przydałoby się chyba jednak większe.
Michał Konieczny
/ 2002-01-29 16:05:14 /
chcialem tylko sprostowac ze wielowypust w koncowce skrzyni jest inny dla skrzyn z wodzikami i bez nich, no i te skrzynie sa dluzsze wiec wal tak czy inaczej trzeba wymienic
camaro
/ 2002-01-29 20:36:29 /
> Czy most 3.09 jest bardziej trwały od mostu 3.22 lub 3.44 ?
Jeżeli założymy, że wszystkie przekładnie wykonane są z jednakowych materiałów i w takiej samej klasie tolerancji, odpowiedź brzmi NIE. Obciążenie przekładni głównej jest odwrotnie proporcjonalne do przełożenia. Mówiąc po polsku, im mniejsze przełożenie, tym większe obciążenie przekładni. Z autopsjii wiem, że najbardziej awaryjnym elementem mostu w Capri są satelity mechanizmu różnicowego. Podczas przyspieszania bez palenia gumy obciążenie satelit nie zależy od przełożenia mostu, a jedynie od mocy mierzonej na wale napędowym. Natomiast w przypadku, gdy wzrasta różnica prędkości obrotowej pomiędzy napędzanymi kołami jezdnymi (np.:palenie gum lub jednej gumy) zaczyna pracować mechanizm różnicowy. Obciążenie satelit gwałtownie wzrasta (przy pełnym zatrzymaniu jednego koła, drugie obraca się z podwójną prędkością) i jest ono tym większe, im mniejsze jest przełożenie mostu. Jednym zdaniem jak będziesz smażył kapcie, to może się zdarzyć, że wyjeb.... satelity w kosmos. A mostu od 2.8 nie szukaj, bo i tak nie znajdziesz (chyba że w kawałkach;))).
Krzychu / 2002-01-30 17:43:28 /
180 km/h w zupełności wystarczy zwłaszcza na polskie warunki. Jakby komuś było mało to może zamontować 5-cio biegową skrzynie ( 180 na 5-tce (3.44 - most) to gdzieś 47(8)00 obr/min – maks. moment ), tą z końca produkcji z wersji 2.3 (2.0) – jak ją oznaczano? (czy to co napisał MK dotyczy i tej skrzyni i czy występowała ona w innych modelach FORDA?). Co do wersji 2.8i to sądzę ,że mogłaby osiągnąć większą prędkość maksymalną. Przy seryjnym wyposażeniu (felgi i opony) osiąga prędkość maks. 208-210 przy 6000 – 6100 obr/min (prędkość rzeczywista). Prędkościomierz w tej wersji oszukuje 11% (rzadko które auto schodzi poniżej 10 % – ale nie trzeba daleko szukać np. 3.0 ESSEX), tak więc odpowiednio modyfikując obwód kół można by zniwelować tę nieścisłość i uzyskać większą V maks. Myślę ,że silnik 2.8i podołałby temu zadaniu. Jako jedyny z seryjnych osiąga V maks. (warunki testowe – może ktoś z Was wie jakie to obciążenie?) przy tak wysokich obrotach (granicznych) – nie straszne mu opory powietrza czy toczenia.
PiotrekFCapri / 2002-01-31 22:40:48 /
> tą z końca produkcji z wersji 2.3 (2.0) jak ją oznaczano?
W tamtym czasie Ford montował tylko jeden typ skrzyni 5-biegowej, właśnie zwany typem N, i bodajże czasem również znany jako typ 9. Były różne wersje tej skrzyni, ale różnice były tylko wewnętrzne - zależnie od modelu samochodu do którego były przeznaczone różniły się przełożeniami, a w wersji do mocniejszych silników, w tym 2.8i, skrzynia była wzmocniona.
> czy to co napisał MK dotyczy i tej skrzyni
Dotyczy tej, bo jak właśnie napisałem, innego typu 5-biegpwej skrzyni nie było.
> czy występowała ona w innych modelach FORDA?
Tak, ale z innymi przełożeniami - w Sierrze, Scorpio, Granadzie.
Michał Konieczny
/ 2002-01-31 22:50:34 /
Dzięki.
W zasadzie wszystko już jasne.
PiotrekFCapri / 2002-01-31 23:02:18 /
Podłączę się tutaj, coby wątków nie mnożyć.
Czy gumowo metalowe sprzęgło wału od skrzyni MT75 będzie pasować do Tauniego ze skrzynią N9?
Wymiarowo-odległości między otworami-to to samo, albo prawie. Grubość jest inna.
Czy te sprzęgła wału są mocniejsze niż dedykowane do N9?
Czy ktoś spróbował takiej podmianki?
bartozłomero
/ 2009-01-02 15:41:32 /
Zakładałem co miałem, byle w dobrym stanie i nigdy nie było problemu.
granadabus / 2009-01-02 15:50:04 /
Nie podejdzie. Za cienkie właśnie jest.
Mysza liil (EM) / 2009-01-02 16:33:53 /
No chłopaki zlitujcie się - to podejdzie, czy nie? :D
bartozłomero
/ 2009-01-02 16:58:20 /
Chcesz mocniejsze, to załóż od wieloryba cossiego w automacie. A od MT nie podejdzie i koniec.
Mysza liil (EM) / 2009-01-02 17:19:03 /
http://www.allegro.pl/item510432093_ford_scorpio_lacznik_przegub_walu_wal.html
Taki podejdzie?
Lub taki: ?
http://www.allegro.pl/item502686829_wal_kompletny_czesci_ford_scorpio_94_98_automat.html
bartozłomero
/ 2009-01-02 18:22:32 /
Zdjęcie poglądowe - czy tak wygląda sprzęgło do automatu cossi na automacie?
bartozłomero
/ 2009-01-04 23:28:32 /
Nieee, hehe to żart?
To jest przegub elastyczny wału napędowego. Znajduje się na wyjściu ze skrzyni. Nazywa się fachowo "amortyzator drgań skrętnych"
zapek??? !G.O.P!
/ 2009-01-04 23:42:21 /
Na dowód racji masz tu zdjęcie miejsca gdzie to siedzi. Tu też na automacie tyle że trochę innym no i brakuje tu wału napędowego, który akurat wtedy stał w szafie koło płaszcza, kurtki i zderzaków:)
http://www.capri.pl/image/comment/240922/112935
zapek??? !G.O.P!
/ 2009-01-04 23:46:38 /
No nie - aż taki zielony nie jestem :)
Niedopisałem po prostu, bo wcześniej w tym wątku wyjaśniłem sprawę.
Chodzi oczywiście o tą gumę, popularnie zwaną gumowym sprzęgłem wału napędowego.
Proszę o potwierdzenie, że tak właśnie wygląda najmocniejsze podobno sprzęgło wału od Cossiego 24v z automatyczną skrzynią biegów, którym można zastąpić tradycyjnie stosowane - podobne do polonezowskich :)
Jak już wcześniej pisałem także - chciałem zastosować takie sprzęgło stosowane przy skrzyniach mt75 - ale Mysza zabronił ;) i kazał użyć od cossiego właśnie z automatem.
bartozłomero
/ 2009-01-05 00:26:44 /
Aaaa tak, teraz przeczytałem co było wcześniej :)
Więc to ze zdjęcia do którego link wkleiłem jest właśnie przy A4LD pracującej z Cossim 2,9 ale czy to są te same przeguby tego nie jestem w stanie stwierdzić.
zapek??? !G.O.P!
/ 2009-01-05 09:50:49 /
Bartek tak takie sprzegolo jest przy cosim w automacie.
A takie?
Bo facet mi przysłał fotkę - ale to mi wygląda na sprzęgło wału połączonego z mt75? A może były 2 typy?
Obi - pierwsze czy drugie zdjęcie poglądowe?
bartozłomero
/ 2009-01-06 00:07:52 /
To na pewno nie. To poprzednie jak najbardziej przypomina to, które mam przy kosiarce ale to teraz, nie.
zapek??? !G.O.P!
/ 2009-01-06 09:27:34 /
mnie się wydaje, że takie sprzęgło jak to, z wcześniejszego zdjęcia, siedziało we wszystkich moich dotychczasowych granadach (manuale, zazwyczaj N9, jak i automat)
zgoniok / 2009-01-06 09:39:28 /
Ja też nie widzę różnicy pomiędzy tym z granady manuala 2,3, które już wymieniałem a tym z kosiarki z automatem które bez przerwy zakładam i zdejmuję.
Ale ja też widzę dwa wały korbowe w V12 więc może to nie miarodajne być :P
zapek??? !G.O.P!
/ 2009-01-06 10:32:08 /
no, w sumie tak...
zgoniok / 2009-01-06 10:34:47 /
Bartek to co dales teraz na fotce to jest od MT75.
Jak i czy w ogóle zmienia się wymiar X podczas jazdy(czyli podczas ruchów mostu).
Chodzi mi o ruch wpustu względem wału ze skrzyni???
Zastanawiam się co by było gdyby wał był idealnie na wymiar,bez luzów,w momencie gdy samochód siedzi na kołach.
bon / 2010-07-23 14:31:23 /
zmienia sie - skraca, o ile? mozna sobie to policzyc z funkcji trygonometrycznych albo twierdzenia pitagorasa, jesli zrobisz go na wymiat to w zaskakujacym czasie bedziesz zegnal sie ze wszelkimi poduszkami pod skrzynia i silnikiem, szybko tez wyjebiesz tuleje gumowe resorow. To slaby pomysl - a czym spowodowany?
chodzi o to ze tylna os kol podczas ugiecia zawieszenia porusza sie po promieniu, ktorego srodek jest w osi przednich srub resorow. Zakladam ze wyjsciowo kola sa ponizej srub....... potem przy wiekszych ugieciach moze przejsc na druga strone i kasowac luz na wale, naciskajac na poduszki.
(w sumie to nie tak jak napisalem poprzednio od razu sie skraca, bonajpierw wydluza, potem dopiero skraca - przy odpowiednio duzym ugieciu zawiezenia.....)
Ciekaw jestem o ile (jaka jest amplituda).
bon / 2010-07-23 23:33:26 /
Ale po co Ci wał bez kompensacji?
Konar / 2010-07-23 23:34:55 /
To nie pierwszy raz kiedy kolega Bon chce wyważać otwarte drzwi:)
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2010-07-24 07:47:04 /
Flansza mocująca wał do mostu porusza się po strasznie skomplikowanej trajektorii:
a) resor w czasie uginania się zmienia swoją krzywiznę, zmieniając odległość od śruby do szpickopfa.
b) drążek reakcyjny/stabilizator powoduje obrót mostu wokół własnej osi poruszając flanszą po okręgu, którego środek jest gdzieś pomiędzy osią mostu szpickopfem resoru.
c) pomijam już fakt strzałów jakie dostaje most w czasie jazdy i to co wyrabia on w zakrętach.
granadziarz_3M / 2010-07-24 10:11:05 /
A co z samą skrzynią ? Przecież ona jest na poduszce i w połączeniu z silnikiem (też na poduchach) również działa w jakimś zakresie. Niewielkim ale jednak. Mylę się?
Piotrek Ł....vel Kankkunen za bardzo nie rozumiem Twojej aluzji ,kiedy i jaki był poprzedni raz??
Chce uzyskać tylko pewne informację,to się może komuś przydać.
Jeśli czytanie moich wątków jest dla Ciebie bolesne,to przepraszam taki już jestem:)
Konar wał już mam,chce wiedzieć jaka kompensacja jest mi potrzebna i czy wystarczy ta jaką mam.
Granadziarz owszem flansza przy moście porusza się po bardzo skomplikowanej trajektorii,ale część wału od podwieszenia do skrzyni trajektorie ma już bardzo
prostą-tył,przód(ciekawi mnie jaki to wymiar).
MILO poduszki mogą przyjmować minimalne ruchy,kolega Atom już odpowiedział.
bon / 2010-07-24 14:48:04 /
Kompensacja taką jak masz na pewno wystarczy - jeszcze nie słyszałem o przypadku żeby komuś wał wypadł ze skrzyni :)
Konar / 2010-07-24 15:27:09 /
To pogadaj z Piemem i Przemkiem K. :)
slon666 3M / 2010-07-24 15:34:17 /
no ale oni rozerwali gumę i mieli wał w dwóch kawałkach - mi chodzi o przypadek tak źle dobranej kompensacji, że w wyniku naturalnych ruchów wału przód-tył flansza wypada ze skrzyni
Konar / 2010-07-24 15:38:16 /
ja mam wał trzy częściowy,bez gumy,a problem polega na tym że nie jest on za krótki tylko w momencie gdy jest prosty czyli najdłuższy ma 3 mm luzu by dobić do skrzyni:/
bon / 2010-07-24 16:30:53 /
Bon nie obrażaj się,szukasz problemu tam gdzie go nie ma.
Jeżeli masz jakiś kombinowany most lub skrzynię do capri to napisz a jak nie to po prostu wymień wał na oryginalny i po kłopocie.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2010-07-24 16:46:12 /
Podobno przecinkiem można nawet zabić,sorka:P
"ja mam wał trzy częściowy,bez gumy,a problem polega na tym,że nie jest on za krótki ,tylko w momencie gdy jest prosty czyli najdłuższy ma 3 mm luzu by dobić do skrzyni:/"
W sytuacji gdy jest dokręcony do mostu i włożony do skrzyni,a podpora nie jest przykręcona.
bon / 2010-07-24 21:07:01 /
most jest najbliżej skrzyni w swoim najniższym punkcie. Jeżeli masz tam jeszcze z 3mm luzu, to może być mało.
granadziarz_3M / 2010-07-25 13:42:49 /
Hmm..a może wywiercić otwory w łapach silnika 1cm dalej i cały silnik mi się oddali razem ze skrzynią,to będzie chyba najprostsze?? Bo do chłodnicy jest spokojnie kilkanaście cm luzu.
bon / 2010-07-25 15:42:14 /
Jaki most, jaka skrzynia - zamiast kombinować z wierceniem nie lepiej po prostu kupić poprawny wał jeśli ten Ci nie pasuje?
Chyba że budę masz tak skoszoną że się nie da...
Konar / 2010-07-25 15:46:10 /
Konar Sytuacja jest taka.
Wał jest pod normalną N9(z krótkim dzwonem i wałkiem),ja niestety pół roku temu kupiłem z za długim dzwonem i z za długim wałkiem.Cholera wie jak długo ta skrzynia wytrzyma,padnie-kupie z odpowiednim dzwonem.Po co mi trzeci wał,a tego też skracał nie będę o 1cm.Łapy od Capri r4 są prawie darmo,a i stare przecież nie będą do wyrzucenia.
No i wszystko załatwię w godzinę, a nie kila dni.
To chyba najlepsze rozwiązanie:/
Skrzynia już siedzi w Capri,sprzęgło wyregulowane,pozostało dorobić łapę i na PC.
bon / 2010-07-25 16:24:37 /