Witam serdecznie. Chciałbym trochę przerobić układ hamulcowy w swojej Grandzi i mam zamiar zacząć od tarcz na tył, i stąd moje pytanie - czy ktoś już taki motyw robił a jak tak to czy może coś ciekawego pokazać lub napisać na ten temat ( zdjęcia uchwytów do zacisku, napotkane problemy itp). Pozdrawiam
fourM 3M / 2007-03-15 19:41:23 /
Pytanie tylko po co to robić??
dobre bębny wystarczają w grandzi. Tylną osią i tak mocniej nie można hamować, ponieważ będzie się blokowała wcześniej niż oś prednia a wtedy ...hyba nie trzeba tłumaczyć co się dzieje :p
bartek nowakowski / 2007-03-15 22:00:26 /
dokladnie, jak poprawiac skutecznosc hamowania to raczej przodu.
jak to kiedys ktos madry powiedzial: hamulce osi tylnej sa po to by rzeczona nie wyprzedzila przodu w czasie hamowania, ot co.
Kriss_MustangII / 2007-03-15 22:18:03 /
Panowie słowo klucz "korektor siły hamowania" chyba nie trzeba tłumaczyć co to jest
więc po co te wywody nie na temat, kolega chce wiedzieć jak założyć tarcze na tył więc niech sie wypowiadają ludzie którzy maja takie przeróbki
Ligacz 3M / 2007-03-15 22:44:04 /
No można założyć tarcze ceramiczne z 6cio tłoczkowymi zaciskami i wszystko to "zabić" korektorem. Nie ma to zwyczajnie sensu. Kupe forsy którą można by zdecydowanie lepiej zainwestować...
bartek nowakowski / 2007-03-16 10:23:03 /
Moja 4.0 ma seryjne heble... prawie :) Tyl bebny od combi, przod std wentyle. Do tego elektryczne serwo z pompa od scorpio. Mozna sie wyrzygac przy hamowaniu (kola 215/50 17 przod i 235/45 17 tył)
Mysza liil (EM) / 2007-03-16 10:57:33 /
Potwierdzam, ja już 3 razy rzygałem;-)
bobik liil / 2007-03-16 11:07:09 /
Bobik ale ty sie z.... z innego powodu :P
Ja tam zakladam tarcze , wentyle :D
Trzeba takie coś dorobić...i można ze scorpio hebelki tylne założyć.Na zdjęciu akurat pod tarcze niewentylowane ,co prawda różnią się tylko rozstawem dziur od wentylowanych
mario75 / 2007-03-16 13:31:44 /
Wielkie dzięki Mario75 za fotki ale czy masz może wymiary tej blachy i rozstawu otworów ? A jeżeli chodzi o powyższe wywody to potrzebuje tarcze na tył bo zakładam ABS.
fourM 3M / 2007-03-16 20:48:13 /
wlasnie mi by sie tez przydaly wymiary najlepiej pogladowy rysunek fajnie by bylo bo za nidlugo jade po scorpio 88 lub 90 zalezy jaki sie trafi ;)
Zrobiłem więc się dzielę informacjami jak.
Założeny został zestaw hebli od Scorpio na tylną oś Granady. Oto jak:
1. Wahacz
W wahaczu jest otwór średnicy 65mm oraz cztery śruby mocujące piastę do wahacza.
Otwór należy powiększyć do średnicy 82mm. Najprościej natrasować sobie bazując na istniejącym już otworze (R+8,5mm), to gwarantuje niezmienione położenie osi koła. Otwór można powiększyć pilnikiem, frezem, rozwiertakiem(!!!), ja to zrobiłem plazmą z grubsza
a następnie równałem szlifierką z odpowiednio przygotowaną tarczą do trasy, którą widać na fotce pierwszej.
Tyle co się tyczy przeróbki wahacza
zapek??? !G.O.P! / 2008-02-02 19:31:31 /
Ciąg dalszy
2. Piasta Scorpio
Otwory na śruby M10 mocujące piastę do wahacza oczywiście nie pasują. Należy je UMIEJĘTNIE zaspawać
Następnie trasujemy sobie trasę na średnicy 113,5mm, na takiej średnicy podziałowej rozmieszczone są cztery otwory w wahaczu Granady. Przykładamy tarczę granadową i ustawiamy otwory na natrasowanej średnicy, równamy i punktujemy w miejscach otworów.
Wiercimy pilotem (fi5mm) a następnie wiertłem 10,5mm.
Tak wykonany element pasuje do przygotowanego wcześniej wahacza
zapek??? !G.O.P! / 2008-02-02 19:44:31 /
Przeróbka w moim przypadku obejmuje także system ABS więc piasty posiadają zębniki.
Tak to wygląda przed piaskowaniem i malowaniem. Wszystko na miejscu, wszystko się kręci.
W moim przypadku, dysponując sporym parkiem maszyn, przeróbka jednego wahacza i piasty trwała 7 godzin z przerwą na kawę (15 min). Może się wydawać że długo ale pracy nie jest mało.
zapek??? !G.O.P! / 2008-02-02 19:50:42 /
brawo... ale tak jak napisałeś nie każdemu warunki na to pozwolą... ale i tak szacun za wytrwałośc..
Tachu, dlatego to opisuję w szczegółach, bo zrobiłbym to samo dyponując
1. Wiertarką ręczną
2. Majzlem (przecinak)
3. Pilnikiem
4. Prostym MIGiem lub znajomym co spawa
5. Suwmiarką
6. Imadłem
... i większą ilością czasu. Ale da się jak się chce nawet w przyosiedlowym garażu.
zapek??? !G.O.P! / 2008-02-02 19:59:23 /
wykonanie ok, ale ciekawe jak będzie z zywotnością piasty od scorpio, im puźniej tym gorzej z jakością..... np wielorybne piasty to juz tragedia.
fordofil / 2008-02-02 20:19:18 /
Piasta wieloryba 1:1 jak Scorpio MK1, tyklo ze ma otworu na 4 szpilki zamiast 5.. W swoim wielorybie mialem przez jednego z poprzednich wlascicieli zamontowana przerobiona na 4 sruby piaste ze starego Ccorpio :)
Arunas / 2008-02-03 18:46:46 /
eee Przesadzacie, Scorpio z którego pochodzą elementy miało 200kkm i wszystko grało a w dokumentach ani słowa o wymianie (auto z niemcowni więc rachunków stos;). Jak teraz wymienię łożyska na nowe to spokój na kolejne 200kkm.
zapek??? !G.O.P! / 2008-03-25 12:05:05 /
nie ma jednostki odleglosci "kkm" jesli juz to "Mm" albo po prostu "tys. km". tyle w kewstii formalnej.
Leszek "QSi" / 2008-03-25 15:10:07 /
Mm kojarzy sie conajwyżej z M&Ms ;-)
tys km w kilo (rzymskie tysiąc) . . . (kilometrów) troche to głupie, ale cóż lepsze niż 0,2 Gm które kojarzy sie z Oplem lub GMC ;-p
więc tys km to ten sam błąd ;-) ale nikt nie podaje przebiegu w megametrach ;-P
MikeB4 / 2008-03-25 15:36:13 /
wlasnie dla tego ze kilo to z greckiego tysiac, nie stosuje sie go podwojnie jako kilo kilometr, do tego jest kolejna jednostka czyli Mega. wiec albo stosujemy tys km albo Mm.
tak jak w informatyce mamy kB, a nastepnie tys. kB albo MB, nie ma kkB.
Leszek "QSi" / 2008-03-25 16:10:39 /
leszek, gdybyś wiedział z jakimi problemami lingwistycznymi borykają się filozofowie i psychoanalitycy oraz psychiatrzy światowi, nie podejmowałbyś terminu, który choć niepoprawny wg SI bo potęguje własny przedrostek, to zrozumiały dla wszystkich "z branży". Twoim tropem idąc należałoby zabronić nazywania plastików plastikami, bo "plastik" to silnie wybuchowy materiał i nic inne. Nasze "plastiki natomiast to : polietyleny, polipropyleny, policzterofluoroetyleny, poliuretany w różnej formie: spienione, LD i HD, poliamidy itd itp. Ponadto nie mające żadnego związku z bębnami w Granadzie:P
zapek??? !G.O.P! / 2008-03-25 19:37:40 /
dbajac o czystosc dyskusji, zgodnie z prosba, nie bede kontynuowal.
Leszek "QSi" / 2008-03-25 19:57:09 /
takie pytanko do Zapka, jak ma się wajcha ręcznego? gdzieś cos mi sie obiło o uszy że coś nie do końca granadowa może dawać radę? coś z dzwigniami coś wydłużyć czy skrócić?
Mordian / 2015-03-16 21:38:08 /
Jestem ;D
Ręczny działa normalnie, dźwignia jest oryginalna, linka ręcznego ze scorpio lub sierry.
zapek??? !G.O.P! / 2015-03-16 23:09:53 /
Skoro działa normalnie to nie warto przerabiać ;)
Mysza liil (EM) / 2015-03-17 07:17:44 /
no i gitara, tak sie zastanawialem jak by trzeba bylo to odrazu bym to ogarnol ale jak dziala to nie tykam
pozdro
Mordian / 2015-03-17 08:40:06 /
Ja zakładałem dźwignie od scorpio, w innym miejscu jest os pracy i działa trochę lepiej od granadowej. A pasuje w sumie bez zmian.
Oczywiście że w innym miejscu jest oś obrotu. W scorpio/sierce z tarczami z tyłu ręczny jest bardzo gumowy. A na granadowej dźwigni działa znacznie gorzej.
Mysza liil (EM) / 2015-03-17 18:27:56 /
Zapek,a linka ze scorpio nie jest za długa? Ja zakułem w lince od granady takie oczka jak ma linka ze scorpio.
mario75 / 2015-03-17 20:00:28 /
linke sie ogarnie a co do wajchy to zobaczymy, jak bedzie taka potrzeba to sie przerobi
Mordian / 2015-03-17 20:04:37 /
Linkę założyłem tak po prostu więc nie zgłębiałem dlaczego pasuje. Ja zakładałem tarcze nie po to aby coś poprawić w ręcznym, po prostu nie lubię bębnów więc mi wystarcza że ręczny trzyma.
Ręczny natomiast jak pamiętam zawsze lepszy był na bębnach, w sierrach przynajmniej bo tych kilka miałem dla porównania.
zapek??? !G.O.P! / 2015-03-18 06:50:28 /
no moja sierra miała zajebisty ręczny przy 80km/h jak szarpnąłem za wajche to dwa czarne ślady i chmurke dymu zostawiła :) ale za to przód dziwnie hamował
mishq (Mateusz G.) / 2015-03-18 09:40:14 /
powiem tak:
"Po co jezdzić na ręcznym skoro można dawać w pizdę."
ręczny na parkingu a do zabawy szpera :)
Mordian / 2015-03-18 11:30:07 /
jednak ręczny się przydaje, jedziesz przykładowo te 100km/h i chcesz zawrócić, ręczny i zawrócone. owszem ze szperą i spora mocą da się odwrócic i bez recznego ale wieksze ryzyko
Piter M / 2015-03-18 11:55:18 /
Zamiast fabrycznego lepiej wsadzić hydrołapę -- jeździłem , driftowałem - bajka :)
MikeB4 / 2015-03-18 14:09:59 /
granadą przy 100km/h zawracał nie będe, a jak mi sie zachce to cos wykombinuje
Mordian / 2015-03-18 19:28:42 /
i troche masz racje, nie zaczynaj z tym;) ja jak jade taunusem to juz tak przywykłem że nie umie inaczej;)
Piter M / 2015-03-18 19:53:09 /
pomalu. narazie trza ta granade jeszcze zbudować
Mordian / 2015-03-18 20:26:15 /
Odgrzewam kotleta.
Ostatnio mocno zastanawiałem się na usprawnieniem układu hamulcowego w swojej Granadzie. Montaż zestawu ze scorpio jest chyba najmniej inwazyjny, ale dostęp do nowych tarcz i klocków dobrej jakości jest dość problematyczny. Czy ktoś próbował rzeźbić w tylnych hamulcach nie korzystając z Scorpio ? Może jakiś MB, albo coś z VAG ów ?
Grzesiek_Rudy / 2019-01-07 19:55:23 /
A co jest nie tak w fabrycznych hamulcach tylnych? Bo ja nigdy nie miałem problemu. Zawsze hamują zajebiście i wg mnie tam nic nie trzeba przerabiać. Ewentualnie zapodać duże od kombi jak komuś mało:). Nic sie w nich nie psuje, a na ręcznym zawija przy 70km/h.
Nikt nie twierdzi, że fabryczny zestaw jest zły. Po prostu wymyśliłem sobie, że chcę mieć większe hamulce, które mogą być bardziej wydajne od seryjnego rozwiązania.
Grzesiek_Rudy / 2019-01-07 20:35:27 /
Angielskie powiedzenie mówi:
"Nie sztuką jest zrobić mocne hamulce, sztuką jest zrobić dobre hamulce"
zapek??? !G.O.P! / 2019-01-07 22:56:14 /
Też uważam że dobrze wyregulowane tylne bębny od kombi są genialne.
leetvoos / 2019-01-07 23:09:36 /
ja mam tarcze z rx8... prościej się nie da...
Ludwik 3M / 2019-01-07 23:09:45 /
Ludwik, ale mazda ma inny rozstaw i chyba dość duży otwór centrujacy?
Celowałem w coś, czego nie trzeba za dużo przerabiać. Czyli np. rozstaw śrub granadowy 5x112, do tego bracket pod zacisk i ogień :)
Grzesiek_Rudy / 2019-01-07 23:15:56 /
Drugi raz też bym nie zmienił na zestaw ze scorpio,jest to jest ale jakoś bez rewelacji szczególnie jeżeli chodzi o ręczny tym bardziej że zaciski mają też swoje mankamenty.
mario75 / 2019-01-07 23:29:37 /
Z jakiegoś powodu jednak motoryzacja odeszła od tylnych hamulców tarczowych wracając do rozwiązania bębnowego. Chyba bębny są też tańsze w produkcji.
zapek??? !G.O.P! / 2019-01-08 00:46:44 /
Zapek- a w modelach wielkości Granady także? Od jakiegoś czasu jeżdzę kombi, ( bo na shooting break'a mnie nie stać) i zawsze są tam tarcze z tyłu.
w mniejszych modelach owszem.
Panowie tu nie o wyższości bębnów nad tarczami i odwrotnie, tylko o dokonanych przeróbkach.
Grzesiek_Rudy / 2019-01-08 10:31:25 /
Zadzwoń do Miśka naprawdę, to chyba najprostsza adaptacja jaka istnieje.
Ludwik 3M / 2019-01-08 16:36:50 /
sorki za post pod postem
Ludwik 3M / 2019-01-08 16:48:26 /
Szkoda kasy, roznicy nie odczujesz, lepiej skupic sie nad przodem ...
Hektor / 2019-01-08 18:33:09 /
Temat dotyczy tylnych hamulców, więc o przednie tu nie pytam. A głupio jeździć na przednich 300+ mm i z tylu na bębnach.
Dlatego po raz kolejny proszę o informacje podparte wiedzą techniczną, a nie radami jak wyżej. Masz coś do powiedzenia to poproszę, jak nie masz to szkoda klawiatury i niepotrzebnie robi się śmietnik w poście.
Grzesiek_Rudy / 2019-01-08 18:37:11 /
Nie napisales ze przod juz masz zmieniony, jesli tak to zwracam honor. Co do tylu to bebny hamuja mocniej niz tarcze wiec trzebaby wrzucic tam cos duzego zeby skompensowac roznice, ewentualnie pobawic sie korektorem. Ja mam z tylu jakies tarcze ale ni wuja nie wiem co to jest, kupilem pare lat temu gotowy zestaw od Miśka ale klocki jeszcze grube to sie nawet nie pytalem z czego to, uklad jest na dwoch zaciskach, jeden roboczy, drugi pod dodatkowa pompe hamulcowa schowana w podlokietniku.
Hektor / 2019-01-08 19:22:40 /
Te heble rxowe mają 300 mm i są wentylowane, jest do nich sporo tarcz i klocków od budżetowych po ebc i podobne. Wcześniej jeździłem na zaciskach i tarczach scorpio, mam fabryczny korektor i elektryczną pompę i jak pompowałem silnik barem to naprawdę czułem różnicę.
Ludwik 3M / 2019-01-08 21:57:34 /
Panowie nie każdy jeździ jak dziadek w niedziele do kościoła, bębny są dobre do jednego góra dwóch zatrzymań ze 100 do 0. Po tym jak ugotowałem ze 3 razy bębny szerokie od kombi przy trochę agresywniejszej jeździe zamontowałem tarcze.
Rudy jeździ na zawodach gdzie hamulce dostają w dupe, i ugotowanie bębnów z tyłu nie jest problemem, pamiętać tez trzeba o tym ze przód tez musi być koniecznie zmieniony na większy.
Ja mam zestaw od scorpio cosworta, ale teraz bym szukał czegoś świeższego. I był by to komplet z jednego auta, tak zęby nie kombinować z balansem mocy hamowania miedzy przodem a tyłem.
Obi, idealnie było by mieć całość z jednego auta, niestety nie wiem czy da się to uzyskać na fabrycznych piastach przednich w Granadzie, gdzie tarcze są montowane "z tyłu" co jest sporym ograniczeniem, kolejnym jest rozstaw śrub i średnica piasty, ostatnim niebagatelnym jest tył, mercedesy generalnie mają tarczo-bębny, zostają tfu VW i qaudi. Tak więc chyba trzeba jednak pokombinować ja śmigam na setupie: przód merc w220 tarcze te mniejsze 310 albo 316, nie pamiętam no i tył wspomniane rx8 300 mm wentylowane. Działa to dobrze. W zeszłym roku, gdy stroiliśmy auto rozpędzanie do 150 i hamowanie i tak po kilka kilkanaście razy nie robiło na hamulcach żadnego wrażenia.
Ludwik 3M / 2019-01-09 12:20:01 /
Coście się tak wszyscy uparli żeby montowac tarcze z przodu tak jak wymyśliła to fabryka czyli pod tarczą? Tarcze można spokojnie zamontować miedzy piasta a felga co jest lepszym rozwiązaniem z dwóch powodów, po pierwsze po wymianie tarcz na nowe nie trzeba ich wozić na tokarnie żeby je przerobić a po drugie umożliwia to zastosowanie grubszego adapteru miedzy zwrotnicą a zaciskiem.
Hektor / 2019-01-09 14:41:40 /
https://files.capri.pl/garage/ford-capri-brakes-upgrade.pdf forum
Było o wszystkim. Kwestia dobrania zacisków i tarcz pod Granade.
Konrad vel smasher / 2019-01-09 16:31:05 /
A jeszcze jedno mi przyszło do głowy. Była przecież Granada Mako z V8 z Porsche 928 i chyba hamulcami od niego - warto sprawdzić i poszukać o tym.
Konrad vel smasher / 2019-01-09 16:50:48 /
Google przyjacielem.
Konrad vel smasher / 2019-01-09 16:53:37 /
Na ten zestaw tarcz sierry 283 wejdzie felga 13?
krzys escort mk2 / 2019-01-09 19:03:37 /
Nawet na 260-tki nie wchodzi 13-tka ...
Hektor / 2019-01-09 19:55:58 /
Plotka mówi, że istnieje kombinacja zacisk, tarcza 260 i felga 13”, ale ja nie widziałem nigdy.
Konrad vel smasher / 2019-01-09 20:09:53 /
Tarcza 260 (Sierra) + zacisk Scorpio MK1 = zestaw GTR260 z Caprisport. Taki zestaw miescisie w felge 13x7. Ale w 13x6 juz nie..
Arunas / 2019-01-10 09:36:51 /
Ludwik komplet miałem na myśli zaciski i pompa, jak się uda to jeszcze serwo. Tarcze takie żeby zgadzały się średnicą.
Co do montowania tarczy z przodu w granadzie, przy tarczy 315 i zacisku 4 tłoczkowym zakładanej na piastę felga 16 ma 3 mm luzu :). Wiec u mnie zmieniłem na przykręcana do piasty, tak jak było to w oryginale. Teraz nawet by weszła 325.
Hektor co do adapteru, to wszystko zależy jaki zacisk. W moim przypadku lepiej sprawdza się wersja przykręcana.
No i trzeba pamiętać, że felga feldze nie równa - niektóre mają więcej mięsa tam gdzie zacisk, a niektóre mniej. Tak więc pewnie znajdzie się taka 16" gdzie coś się nie zmieści i taka 16" gdzie będzie zapas.
Konrad vel smasher / 2019-01-10 10:52:40 /