logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » zawieszenie » Rozstaw kół osi przedniej/tylnej a właściwości jezdne samochodu.

Rozstaw kół osi przedniej/tylnej a właściwości jezdne samochodu.

Zauważyłem że rozstaw kół tylnych jest przeważnie nieco większy niż kół przednich.
W swoim Escorcie zamierzam zwiększyć rozstaw kół tylnych do 1441mm a rozstaw kół przednich moooże na 1425mm, ale obawiam się że ten przód w rezultacie wyniesie 1445mm (trzeba będzie dodać dystanse, bo felgi mają ET=49,5 czyli dosyć "głębokie"). Różnica wprawdzie niewielka ale...
Pytanie czysto teoretyczne: Jak wpływa różnica w rozstawie kół tylnych a przednich na prowadzenie samochodu? Co dzieje się gdy rozstaw tylny jest dużo większy niż przedni, a co dzieje się gdy jest odwrotnie? Jak sprawa się ma gdy rozstaw przódu i tyłu jest niemal identyczny?
Czy to w ogóle ma znaczenie?
Pozdrawiam

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-03-14 18:13:23 /


Oczywiście ma znaczenie, podobnie jak kilkadziesiąt innych elementów geometrii i nastawów podwozia. Generalnie zwiększanie rozstawu kół przednich [albo zmniejszanie rozstawu tylnych] powoduje zmianę charakterystyki z podsterownej na nadsterowną. Skrajnym przypadkiem mogą tu być Citroeny ID/DS/SM/CX, które przy próbach poszerzenia tyłu wyjeżdżają z każdego zakrętu na wprost, albo gokarty i Formuły, które ze względu na nadmiar mocy na tylnej osi są nie do opanowania nadsterowne przy równym rozstawie kół - toteż tył się w nich poszerza.
Naturalnie istnieje kilkadziesiąt innych metod ustawienia charakterystyki - prostszych w realizacji i bardziej skutecznych, więc tak bardzo się tym rozstawem nie przejmuj :)
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-03-14 20:08:31 /


czyli jeśli w naszych fordzinach da sie szerszy rozstaw tyłu to teoretycznie powinny nieco lepiej wchodzić w zakręty ?:D

BirdDog Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-03-14 20:55:26 /


Odwrotnie - jak poszerzysz tył, to będzie wypychał przód na zewnątrz. Poszerzyć trzeba przód, wtedy łatwiej wpuścić i kontrolować furę w drifcie.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-03-14 22:39:09 /


wchodzić czy wychodzić??

RAV :) Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-03-14 23:13:21 /


krótkie i głupie pytanko:
1. Czy rozstaw kół tylnych mierzymy od środka do środka koła (patrząc z tyłu pojazdu)?
2. Czy może rozstaw kół tylnych jest to odległość między powierzchniami tarcz/bębnów do których przylegają koła?

Chodzi o to czy producenci w swoich katalogach, prospektach uwzględniają ET felg przy podawaniu tego parametru, bo jeśli rozstaw kół mierzony byłby jak w przypadku pierwszym, to wiadomo że ET felg miałoby znaczący wpływ na ten parametr, ale wiadomo, że w każdym samochodzie producent choćby jako opcję oferował a to felgi sportowe, a to alu RS-y itp.
Sprawa pilna. Please HELP :-)

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-01-02 13:03:24 /


Rozstaw kół to parametr styku opon z gruntem, czyli uzalezniony jest w prostej linii od ET felg. Zauważ, że np. Capri Mk1 3100RS ma większy o 30mm od 3.0 ze względu na felgi o innym ET.
Producent podaje katalogowo dla felg będących standardowym wyposażeniem danego wariantu auta.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-01-02 13:24:21 /


a wartosc jest odlegloscia srodkow szerokosci opon/felg. dzieki temu niezaleznie jakie opony sie zalozy na dane felgi, rozstaw kol bedzie taki sam.

Leszek "QSi" Dokładna lokalizacja na mapie / 2008-01-02 13:37:29 /


czyli rozstawem kół nazywamy parametr zaznaczony na niebiesko jak rozumiem...

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-01-02 13:39:58 /


Dokładnie tak. Jesli niebieski nazwiemy RK a czerwony RP [rozstaw przylgni], to RP=RK+2ET, skąd wniosek że dla ET=0 zachodzi RP=RK.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-01-02 14:27:58 /


wracając do pierwotnego tematu wątku, w Capri rozstawy kol zależą od zastosowanego silnika, ja przy ciężkim przodzie w ex-Trójkątowym aucie dałem 2x40mm dystanse z przodu i zero z tylu a i tak miał tendencje do podsterowności. przy lekkim R4 można kombinować inaczej / Pająk /

.STICH. Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2008-01-02 14:50:20 /