Witam,
w moim FCIII 2.0 R4 '83 gdy jest fest zimno (a zbliża się zima) nie wchodzi mi jedynka i dwójka. Z tego co wyczytałem na forum w pierwszej kolejności należy wymienić olej w skrzyni.
W warsztacie wymienili mi olej na HIPOL 15 F. Po tym zabiegu zaczęły mi ciężko wchodzić biegi.
Na stronie http://www.capri.pl/garage/gearbox-type-9 jest napisane, że do tej skrzyni należy lać olej Ford SQM 2C9008A, niestety w google nie ma nic na ten temat.
Mam kilka pytań:
- jakie są zamienniki oleju SQM 2C9008A?
- czy ten olej (HIPOL 15 F) nadaje się do skrzyni 9N? Jeśli nie to dlaczego?
- czy opory przy wrzucaniu biegów wynikają ze złego oleju?
Prosze o odpowiedzi i z góry dziękuję.
JarekK / 2006-10-05 09:40:08 /
Mysle, że lepszy byłby czysty 80W. Nie 80W-90 tylko czyste 80. Castrol takiego produkuje i elf też. Ale poczekaj jeszcze co powiedzą specjaliści.
hipol sie nie nadaje bo jest za gesty, a pozatym zjada tryby. to jest najgorszy syf, zabijaka skrzyn do forda. V bieg w n9 smarowany jest poprzez podawanie oleju na tyl skrzyni rynienką, ktora napełnia sie rozbryzgowo, a to polskie masło nie jest w stanie poplynac i doleciec do konca skrzyni zeby nasmarowac V bieg.
SAE 80W, mobil robi, STATOIL robi... jest mnostwo.
Mysza liil (EM) / 2006-10-05 09:54:44 /
wyszukiwarka!!!
http://www.capri.pl/forum/43140bcf9eb2b
http://www.capri.pl/forum/68670
granadziarz_3M / 2006-10-05 13:26:51 /
najlepszy bedzie orginalny oplej forda dedykowany do takiej skrzyni. nie jest jakiś bardzo drogi żeby szukać zamienników.
Trójkąt / 2006-10-05 14:06:49 /
To i ja się podepnę:
Wspaniali kudowscy sprzedawcy doradzali wlać do MT75 HIPOL, ale coś mi to nie pasuje.
Czy do MT75 olej ze Statoila samo 80W będzie dobry?
AndrzejKudowa / 2006-10-05 18:42:08 /
http://moto.allegro.pl/item131796263__olej_przekladniowy_ford_mt75.html
mysle, że ten bedzie ok:):):):)
Dredzioch mo recht, ale z braku oryginału Ford zaleca do MT75 płyn ATF - taki sam jak do automatów. POD ŻADNYM POZOREM NIE HIPOL !!
Zauważ, że nawet na tej puszcze z Allegro nie jest napisane "gearbox oil" tylko "transmission FLUID"
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-10-05 21:47:45 /
do skrzyni N9 tylko olej 80w forda taki zaleca producent auta i taki tez byl lany do tego typu skrzyn w fordach capri i granada koszt 23 zl litr w razie co napisz
CHUDER / 2006-10-05 22:29:22 /
spotkałem się też z N9 zalanymi ATF-em. ale trafiało się to tylko w nowszych skrzyniach.
Trójkąt / 2006-10-05 22:49:30 /
Trojkąt, a napewno był to ATF? Ja nie przecze ze ten olej był czerwony, bo taki miałem we wzmacnianej czworce, ale czy to był napewno ATF???? W dyfrze granadzianym tez mialem czerwony olej, natomiast był znacznie gęstszy niz ATF.
W tej wzmacnianej czworce uzupełniłem poziom właśnie ATFem, nie spieniło sie i latała. Niestety czerwony olej nie jest juz do kupienia w serwisach forda. Bobik i Mnisiek kupowali olej do mostow capri i taunusa w serwisie forda, nie był czerwony, a do tego śmierdział jak zwykły hipol... Nawet cos podejrzewałem, jednak kupiony z innego zrodla (Camaro?) był dokładnie taki sam.
Mysza liil (EM) / 2006-10-06 07:30:13 /
Bez żadnych problemów udało mi się we Wrocławiu znaleźć oryginalny olej SQM 2C9008A w sklepie na Małopanewskiej za 21 zł/litr.
Tak z ciekwawości, czy ktoś zna jego właściwości fizykochemiczne? Najbardziej interesuje mnie temperatura płynięcia.
JarekK / 2006-10-06 09:44:22 /
Moja N9 jak na razie kręci się na ATF-ie Mobila, uszczelki trzymają, skrzynia nie wyje więc nie widzę przeciwskazań.
Farmaceuta / 2006-10-07 19:51:30 /
A ja wczoraj zalałem MT75 ATF-em ELF-a i biegi odrazu zaczeły lekko wchodzić bez żadnych zgrzytów. Wcześniej ktoś ją zalał chyba hipolem:( bo gęsty jak sku.......
AndrzejKudowa / 2006-10-08 00:26:34 /
Ja jeżdżę na ATF-ie i narazie nie narzekam.
Czy jak kupujecie olej to sprawdzacie date produkcji?
Kupiłem ostatnio Motul HD 80W90, na butelce jest nadruk: 27008/M/75345
Jak myślicie czy w tym jest zakodowana data produkcji czy data przydatności??
Z tego co znalazłem to olej w orginalnym opakowaniu i przechowywany zgodnie z zaleceniami, trzyma właściwości tylko przez 3 lata, później ulega utlenianiu, i parametry spadają.
Podobno w plastiku z którego robią opakowania wydziela się tlen , i nawet jak olej jest szczelnie zamknięty to też się utlenia.
2pac / 2007-01-23 14:22:03 /
No plastik nigdy szczelny nie będzie. Daltego co lepsze płyny chamólcowe są w puszkach metalowych aby nie "ciągneło" wilgoci. W przypadku oleju to nie ma się czym przejmować. W skrzyni i tak będzie latał kilka(naście) lat więc czy stał rok czy dwa to zupełnie egal.
bartek nowakowski / 2007-01-23 15:25:48 /
>Kupiłem ostatnio Motul HD 80W90, na butelce jest nadruk: 27008/M/75345
dostałem odpowiedź od Motula że jest to kod, i w nim jest zakodowana taka data produkcji: 26.09.2005.
Czyli olej który kupiłem ma 17 miesięcy.
2pac / 2007-02-20 12:33:12 /
raczej się nie zapsuł ;)
michalch83 / 2007-02-20 12:58:19 /
A czy dolewki mozna robic ATFem? W skrzyni mam cos czerwonego :)
pmx (wiewior;) / 2007-08-09 23:42:15 /
to czerwone to nie atf - zobacz wątek o MT75
granadziarz_3M / 2007-08-10 09:48:15 /
Jednak najbliższy wlasciwosciami jest jednak ATF ;)
Mysza liil (EM) / 2007-08-10 11:28:40 /
Wiem, ze to NIE jest ATF, i dlatego pytam, czy mozna dolac ATF, bo po prostu mam litr :)
pmx (wiewior;) / 2007-08-10 23:23:56 /
mniej krzywdy zrobisz dolewając 75W90
granadziarz_3M / 2007-08-11 10:48:41 /
i wszystko jasne, dzieki
pmx (wiewior;) / 2007-08-11 13:02:24 /
Cześć
Mam dylemat. Olej do N9:)
Mam teraz olej w środku koloru czerwonego. Może to jeszcze oryginał z 1984 roku.
1. Dział garaż mówi 80W (oryginał Forda można kupić)
2. Jakaś angielska strona mówi 75W-90 (to skłaniam się w kierunku Motula)
3. Czerwony transmission Fluid do MT75
http://allegro.pl/kroonoil-olej-przekladniowy-mt-75-1l-i4428105604.html
Nie wiem co mam zrobić. Punkt pierwszy raczej wywalę.
2 czy 3? Zaryzykowałbym chętnie chyba ten czerwony, bo teraz mam czerwony.
Pomocy:)
Dobra,
ad 1. Dział garaż tak mówi, ale 30-letnie doświadczenie fordziaży mówi, że Ford dał dupy bo 80W jest trochę za gęsty ( przynajmniej jak na naszą strefę klimtyczną) i nie smaruje dobrze 5. biegu. Ogólnie to wywodzi się z rodowodu skrzyni N9, która stała się 5 biegową poprzez dodanie plastra z kołem 5. biegu. O rynience chyba pisać nie muszę ;)
2. Zdecydowanie 75w90 i zdecydowanie syntetyk. Tak, taki za 50zł/L.
Czemu ? a. bo lejesz raz w życiu prawdopodobnie, b. bo lejesz 1,5L, c. na fakturę ? :)
I teraz ważne. Są oleje syntetyczne i oleje w technologi syntetycznej.
To tak jak z cyckami - są naturlane i silikonowe ;) Jeśli dobry producent to informuje ( informacji szukaj raczej na stronach zagranicznych bo w PL chyba jeden lub dwóch tylko informuje) o tym czy olej jest standardowym hydrokrakiem ( tech. synetyczna) czy faktycznie syntetycznym olejem. Interesuje Cię tylko w pełni syntetyczny. Czemu- zobaczysz zimą i na długiej trasie latem ;)
3. Z karty char producenta ( polskich nie czytam z reguły bo to zazwyczaj bajkopisarstwo) wynika, że to najtańszy mineralny ATF o dosyć marnych parametrach jak na ATF. Zapewne nawet spełnia jakiegoś DEXTRON-a, ale się jakoś tym producent nie chwali ( czyli w sumie nie wiadomo co spełnia). Generalnie ktoś miał pomysła jak sprzedać za 8 euro olej który powinien kosztować 4 euro ;)
A swoją drogą w MT75 powinien być ATF, podobnie jak w wielu skrzyniach manulnych BMW.
Jak jeszcze masz wątpliwości to pisz albo dzwon postaram się pomóc.
ps. ode mnie za dobre podejście do tematu masz strzykaweczkę z modyfikatorem tarcia do skrzyni ;)
michalch83 / 2014-07-25 16:30:58 /
do n9 wchodzi 1.9l nie 1.5l.
datulec / 2014-07-25 19:09:08 /
jak wlejesz za dużo to tak ;)
michalch83 / 2014-07-25 19:25:23 /
Dzięki Michał.
A jaki konkretnie olej polecasz?
Motul Gear 300 75W-90 będzie git?
git, reszta na pw ;)
michalch83 / 2014-07-25 22:49:44 /
Po przesledzeniu postow, jakiejs tam analizie indywidualnej I obserwacjach w trakcie uzytkowania polecam jak na zdjeciu. Weszły niecałe 4 opakowania.
jacob81 / 2014-07-25 22:56:00 /
Nie łykneło, moze teraz
jacob81 / 2014-07-25 22:57:47 /
jest czerwony to lac czerwony
pamietam pare lat temu na tym forum, "specjalisci" wlewali do N9 Hipol a potem narzekali ze olej do dupy, bo za gesty i nie plynie!
Do dupy to byli "specjalisci" a nie olej. Przeciez golym okiem widac ze to czerwone jest o wiele rzadsze niz olej przekladniowy.
Czerwone sa ATFy i czasami MTFy, nigdy olej przekladniowy.
To co oryginalnie bylo w N9 jest gestsze niz ATF, zatem powiadam: nalezy lac MTF (moze Landrovera, byc moze cena bedzie atrakcyjniejsza, BMW to chyba ma chore ceny na wszystko), albo mix ATF+Hipol - ja stosuje taka zupe w zuzytej skrzyni LT77 do V8 od paru lat nic sie nie dzieje (Land Rover swego czasu zalecal do tej skrzyni ATF, kiedy nie mial jeszcze swojego MTFa - po jakims czasie i wielu zarznietych skrzyniach wprowadzil wlasny MTF i zaczal go zalecac).
ATF+Hipol dobrze sie sprawdza, olej jest rzadki - prawie jak MTF, ale lepki, w przeciwienstwie do czystego ATF.
pmx (wiewior;) / 2014-07-30 22:47:54 /
hej
mam pytanie do lejących do N9 75W140 czy też Wam w mrozy ciężko biegi wchodzą?
pozdrawiam forumowiczów :)
Ignacy / 2019-10-31 08:22:27 /
Tak. Wchodzą ciężej.
granadziarz_3M / 2019-11-08 08:31:14 /
Ignac a na co Ty lejesz te 75w140? Zalewałem taki do jeepa ze szperą, tam to to uzasadnione:)
Marcin P. / 2019-11-08 18:34:45 /
A no po to, żeby chociaż trochę pomóc tej skrzyni :)
Grzesiek_Rudy / 2019-11-08 19:46:26 /
Mordercy N9 tek :(
Lejcie co chcecie. Polecam jednak driveline mt75. Cisza,spokój....N 9 przyjmuje go wyśmienicie.
markokrk / 2019-11-09 00:00:09 /
markork mowisz o carlube? któryś z tych?
#1##2#
Ignacy / 2019-11-09 10:34:28 /
oho... jeszcze nie rokuje.
Ignacy / 2019-11-09 10:35:17 /
My 75.
Ten pierwszy to raczej do dyfra ;)
Pzdr
markokrk / 2019-11-09 10:46:02 /
Mtf
markokrk / 2019-11-09 10:46:25 /
A co jest nie tak z tym Motulem, o którym dred pisał?
Ja leję to Motul Gear 300 75W-90. I jest super. Zółty jak siki, ale trudno.
Ja w granadzie nalałem motula gear 300 i on taki normalny słomkowy a nie żółty...
i jak jest mroźno to też w sumie dwójka ciężej chodzi i zgrzyta...
zamówiłem tego carlube mtf75 i zobaczymy jak na nim się jeździ zimą ;)
Ignacy / 2019-11-11 14:34:03 /
Będziesz zadowolony z tego mtf-a.
Pzdr
markokrk / 2019-11-11 15:06:34 /
No ja właśnie m.in. na podstawie tego wątku przed PC zalałem zarówno skrzynię jak i dyfer właśnie wspomnianym Motulem, bo wychodziło, że niby to jedno z najlepszych rozwiązań. Dlatego pytam czemu teraz jest nagle inna wersja ;)
Inna, lecz również poprawna. 75w140 lepiej znosi wyższe temperatury, co nie znaczy że jest gorszy przy niższych.
Grzesiek_Rudy / 2019-11-11 18:54:07 /
Pytanie pozostaje, na jakie parametry dokładnie jednak zostały zaprojektowane nasze przekładnie w skrzyni, jak i dyfrze.
Nasze skrzynie zostały zaprojektowane na smażenie się przednich igiełek choinki. Ich smarowanie jest gówniane/żadne.
Dlatego każdy, kto rozbierał N-kę, nalewa do niej oleju zapewniającego najgrubszy z możliwych film olejowy przy zachowaniu możliwie wysokiej zdolności penetracji wąskich szczelin. Czyli 75W140. W imię spokoju z igiełkami warto dłużej przytrzymać sprzęgło na zimnej skrzyni.
granadziarz_3M / 2019-11-11 21:24:21 /
a do dyfra nie powinien być olej opisany jako EP? Tam nie ma przekładni hipoidalnej?
"EP" to są dodatki uszlachetniające które poprawiają odporność na nacisk, zużycie itp.
Są we wszystkich olejach od klasy GL3 wzwyż.
Tyle, że w różnej ilości.
Najwięcej zawierają ich oleje klasy GL5, a jeżeli olej ma metkę "EP" to pewnie jeszcze więcej.
A więc jak najbardziej jest to świetny olej do dyfrów, ale nie musi tego mieć.
Natomiast absolutnie nie nadaje się do skrzyń biegów, ponieważ te dodatki (ponoć na bazie fosforu) są agresywne dla żółtych metali, z których są wykonane synchronizatory.
Wracając do tematu Hipola, on nie jest zły dlatego że jest Hipolem - Hipol 15F to po pierwsze olej 85W, a więc o wiele za gęsty, a po drugie klasy GL5, a więc jeszcze "zżera tryby" jak to ujęto wyżej.
Ponoć lepsze i droższe oleje GL5 zawierają dodatki które nie jedzą brązu, ale osobiście bym nie próbował tego sprawdzać ;)
pmx (wiewior;) / 2021-11-03 16:23:52 /
Zgadza się, dodatki AW/EP, które występują w największym stężeniu w GL5 często wpływają niekorzystnie na korozję metali kolorowych. Przyjęło się, że gdy takie występują należy używać GL4, choć zdarza się, że nieraz oleje klasy GL5 mają mniej niekorzystny wpływ na korozję niż 'zalecane' GL4.
Szkoda tylko, że producenci niezbyt często dzielą się tą informacją przy GL5, a jeszcze rzadziej chwalą się dokładnym wynikiem odpowiedniego badania ASTM.
Może w przypadku dyfrów nie jest to krytyczne, ale wybierając olej do skrzyni warto mieć to na uwadze.
#szaman / 2021-11-04 10:01:36 /