logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » Aparat zapłonowy w silniku V4

Aparat zapłonowy w silniku V4

Cześć.

W jaki sposób mogę sprawdzić jaki powinien być aparat zapłonowy w silniku V4 EX C (prawdopodobnie 1500.

Mam taki silnik z aparatem w rozsypce. Nie wiem czy właściwym.
Zanim się zacznę rozglądać za nowym chciałbym sprawdzić jaki tam powinien być.

Jak do tego dojść?

Pozdrawiam.
Wojtek.

vOOytas / 2020-09-25 20:05:32 /


EX czyli 1500 LC, domniemuję że chodzi o Transita?

Tu masz rozpiskę możliwości, jak widać mogło być 7 różnych wariantów.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2020-09-25 20:32:42 /


Bardzo dziękuję za odpowiedź.

Chodzi o silnik który kupiłem i nie wiem gdzie był zamontowany.
Znalazłem na nim nabite EX spacja C więc wnioskuję, że jest to 1500.

Czy każdy z tych 7 aparatów będzie pracował poprawnie z tym silnikiem ?

Chciałbym ten silnik wskrzesić i sprawdzić w jakiej jest kondycji (docelowo do Transita MK1)
Brakuje mi aparatu :( Był tam kawałek aparatu BOSCH o numerze 0 231 146 047.
Po wrzuceniu do googli znalazłem informację, że był stosowany w Taunusie 15M
w latach 66-71.
Nie mam żadnej pewności, że ten aparat jest właściwy :(



vOOytas / 2020-09-25 21:01:21 /


Rozdzielacze miały generalnie dwa warianty: Bosch i Motorcraft. Różnią się konstrukcją i wyglądem, ale obydwa pasują. Różnice między rocznikami to jakieś drobne zmiany konstrukcyjne, nie sądzę żeby nagle miały inną charakterystykę, założyłbym więc że wszystkie mniej więcej się nadadzą. Różnice w ramach jednego typu rozdzielacza, zależne od silnika do którego był stosowany ograniczają się w zasadzie wyłącznie do charakterystyki wyprzedzenia zapłonu. W przypadku rozdzielacza który ma obecnie już z pół wieku, to stan sprężynek, ciężarków i całej tej mechaniki jest zapewne dość odległy od fabrycznej kalibracji. Myślę więc że trochę za dużą wagę nadajesz tej sprawie, szczególnie na etapie wskrzeszania silnika. Z każdym pasującym mechanicznie rozdzielaczem uruchomisz ten silnik, dobrze wyregulujesz zapłon na obrotach jałowych, jedynie potem przy wkręcaniu na obroty i pod obciążeniem może się okazać że charakterystyka wyprzedzenia zapłonu nie jest idealna, ale i tak będzie to chodzić względnie jako tako. Bo różnice nie są aż tak kolosalnie wielkie (i powtórzę, wszystkie nie-nowe są już dawno jakoś tam odległe od nominalnych założeń). No ale jeśli chcesz szukać tego zupełnie właściwego, to dane masz na rysunku powyżej.
Czy na tym rozdzielaczu co masz to jest jakiś fordowy numer? Bo ten numer co podajesz to jest z numeracji Boscha i w katalogu fordowym nie występuje. A nabijane bywały oba numery.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2020-09-25 21:41:35 /


Dziękuję za informację.

Głównie chodziło mi o to czy jak nabędę lub skompletuje jakikolwiek aparat z V4 to czy go tam zainstaluję fizycznie :) myślałem, ze są różne długości części która wchodzi w silnik, różne średnice czy wejścia na wałek napędzający pompę oleju.

Super informacja, że każdy powinien "zagadać".

Będę szukał :)
Jak się przyjrzałem mojemu to brakuje właściwie gruszki/mieszka przyspieszenia zapłonu, ma już "biedny" przerywacz i rozciągnięte sprężynki (chyba). No i brakuje kopułki.


vOOytas / 2020-09-25 22:06:46 /


Każdy od V4 będzie pasował. Byle nie Essex, albo Zaporożec.

Uruchomić silnik to możesz spróbować nawet z tym swoim wrakiem bez przyspieszenia zapłonu. No kopułka jedynie się przyda.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2020-09-25 22:23:23 /


Masz doświadczenie jak dobrać kopułkę?
Zwymiarować co się da i pytać na allegro?
czy są lepsze metody :)

vOOytas / 2020-09-26 09:30:16 /


Znalazłem taką:

https://allegro.pl/oferta/kopulka-zaplonowa-bosch-ford-taunus-8498577626?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci_pla_czesci-samochodowe&ev_adgr=Cz%C4%99%C5%9Bci+samochodowe+-+Uk%C5%82ad+elektryczny,+zap%C5%82on&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci|1539874513|g|c&ev_adgr=|101758289657|446096616870|&utm_term=aud-408152566550:pla-461336306311||-|-1011527|&utm_content=|pla|mc:130790983-p:8498577626|&gclid=EAIaIQobChMI4YLW9KaG7AIVg5SyCh1BVgRkEAQYAyABEgIeyvD_BwE

W spisie jest capri z EX :)
Może podejdzie :)

vOOytas / 2020-09-26 09:36:17 /


Kopułce chyba obojętne czy to r4 czy v4. Tak mi się wydaje.

mishq (Mateusz G.) Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2020-09-26 10:00:56 /


Nie chcę otwierać kolejnego wątku.
Zastanawiam się jeszcze nad cewką.
Czy mogę zastosować obojętnie jaką?
Chyba bywają różne napięcia 2500V - 45000V.

Jeżeli zastosuję i kondensator i cewkę z jednego dawcy to nie powinno być chyba problemu?

(zestaw do odpalenia silnika)

Wojtek.

vOOytas / 2020-09-27 21:19:18 /


powinno, choć wbrew pozorom cewka dobrana jest do przerywacza ( a raczej do kąta zamnięcia/otwarcia, świec ( materiał elektrod i szczelina) oraz stopnia sprężania i mieszanki ). Wszystko to ma jakąś tolerancję, więc do podstawowego odpalenia- tak powinno się udać.
jednak zasady jakie przytoczyłem powyżej są mi o tyle znane, że wiem o ich istnieniu, o doborze pod te zasady wiem niewiele.

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2020-09-27 22:11:17 /