logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » silnik » Klimatyzacja transit mk3

Klimatyzacja transit mk3

Jako że idą upały a chce trochę chłodku w środku, może ma ktoś foty transita mk4 lub mk5 z klimatyzacją, chodzi oczywiście o rozmieszczenie elementów pod maską. Mk3 nie miał klimy, pojawiła się w modelach 94-00, co się da chciałbym zamontować oryginalne, reszta kombinacja. Póki co montuję skraplacz, chlodnicę wody, osuszacz. Te elementy mam nowe, do mk4 i powinny pasować mimo że chłodnica inna niż w mk3 bez klimy.

Mysza liil (EM) / 2019-06-11 10:57:27 /


Towarzysz Stalin klimatyzację miał zrobioną w formie nadmuchu powietrza na suchy lód :), może taka inspiracja ;)

Shadow Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-06-11 19:48:13 /


Ja mogę dmuchać na suchy lód jak będą w nim browary😉

bobik liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-06-11 20:02:46 /


Niedawno kupiłem sobie Mk 5 DOHC z klimą. Mogę coś pofotografować.
Co konkretnie?

DF / 2019-06-11 22:00:49 /


Ostatnio rozkminiałem rozpoznanie elementów pod maską w wersji z klimą, których nie mam w bezklimowym Mk 5. Okazało się, że zawory regulujące przepływ wody w nagrzewnicy są wywalone do komory silnika a nie są w nagrzewnicy. Czyli nagrzewnice są różne w wersji bez i z klimą...

DF / 2019-06-11 22:06:35 /


Najlepiej wszystko obcykaj co się da dla potomnych, bo rzadko się zdarza transit do 2000 z klimatyzacją.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 06:09:41 /


Zawory nie tyle są wywalone do komory silnika co tam usytuowane. Fordy bez klimatyzacji nie mają odcięcia nagrzewnicy.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 07:05:16 /


Kto rano wstaje ten ma chłodnice na miejscu ;)

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 09:46:00 /


Klapą nie przytniesz?;-)

bobik liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-06-12 09:48:29 /


Już nie.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 10:09:39 /


Ogólnie jest mnóstwo drobnych kolizji. Wszystko przez to że chłodnica wody jest sporo większa.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 10:16:06 /


Wszystko rozszerza się w stronę kierowcy

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 10:17:33 /


Otwór pod poduszkę jest w podluznicy, trzeba go wyoblic lub powiększyć żeby weszła poduszka. Prawa zostaje na swoim miejscu. Po prawej stronie praktycznie nie ma przeróbek.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 10:19:54 /


Z lewej strony polift ma takie mocowania, to by się przydało żeby nie było przeróbek. Jednak całe wzmocnienie nie pasuje więc trzeba przerobić stare.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 10:22:01 /


Mocowanie chłodnicy z lewej strony usunąłem i dorobilem nowe.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 10:37:28 /


Z centralnego pałąka mocujacego atrapę trzeba było zrezygnować. Lewe mocowanie atrapy do pasa górnego trzeba obciąć, atrapę odpowiednio podciac żeby zbliżyła się do skraplacza. Można dodać blaszkę mocująca atrapę do śruby poduszki mocujacej chłodnice z lewej strony. Na foto jeszcze nie ma.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 10:42:06 /


Przewód górny chłodnicy można od polifta, ewentualnie przedłużyć. Ja przedluzylem rurką bo w dalszej perspektywie będzie na niej elektrowlacznik wentylatora.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 10:44:28 /


Mysza, nie wiem czy zauważyłeś, ale Ci jakiś rowerzysta wpadł pod koła :)

gryziu liil (EM) Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-06-12 11:21:52 /


Gryziu nie nabijaj się z zębatkowego geniuszu;-) Działa jak złoto.

bobik liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-06-12 11:24:13 /


Zamiast udzielić pierwszej pomocy pedalarzowi, przeliczylem zęby przedniej zębatki jego bmx, okazało się że było 36 ale jeden się wykruszył. Tym oto sposobem działa mi obrotomierz z hondy na edisie z forda ;). Ale to już temat na inny wątek.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 12:10:04 /


DF, gdybyś mógł zrobić zdjęcie filtra-osuszacza i zaznaczyć jak idą przewody, i pokazać jak jest on umiejscowiony to będę wdzięczny.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 16:45:45 /


13cm rurka średnicy zewnętrznej 42mm, koncowki z zatoczonymi karbami zabezpieczajacymi przed zsunieciem.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 18:38:30 /


Pierwsza rurka siedzi. Mondeo mk2 ;) tuningowana na potrzeby projektu.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 21:20:53 /


Ale jak to transity bez klimatyzacji nie mają odcięcia nagrzewnicy?
Przecież jest coś takiego jak zawór nagrzewnicy...
Z moich dociekań (na forum forda głównie) wynika, że zawór jest ale "otwarty" przepuszcza płyn przez nagrzewnicę a "zamknięty" przepuszcza przez ten zawór dalej. Ponadto jest sterowanie klapami. Nie rozkręcałem co prawda nagrzewnicy i okolic i jest to informacja wyczytana w dyskusji.
Osuszacz jest pod spodem na tej belce pod skrzynią więc muszę się wczołgać pod auto...
Zespół zaworków w moim klimatyzowanym:

DF / 2019-06-12 22:12:29 /


To nie opel ani polonez. Zawór odcięcia nagrzewnicy był w granadach czy pierwszych scorpio z klimatyzacją. Potem zrezygnowano z montażu. Bez klimy nigdy nie miały.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 22:19:45 /


W Transicie jak widać jest zawór podcisnieniowy sterowany poprzez zawór elektryczny. Tylko dlatego że jest klimatyzacja. Bez klimy by nie miał.


Osuszacz jest pod autem??? Hmm, dziwne. Mam nowy ale ma 3 kroocce i nie wiem do czego. Pewnie do wersji z dwoma parownikami. Nie wiem co zaslepic, a gdzie wejście, gdzie wyjście.

Mysza liil (EM) / 2019-06-12 22:25:41 /


Mysz, w starych oplach nie ma takiego czegoś jak zwór na przewodzie grzewczym. Tam się nagrzewnica grzeje cały czas, tylko powietrze to latem mija.

podobno w polonezie jest, nie wiem, nie widziałem.

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-06-13 14:31:13 /


Wektry iv omegi już miały.

Mysza liil (EM) / 2019-06-13 19:03:50 /


W polonezach zawsze były zawory od najstarszych modeli. Tak jak wcześniej w dużych fiatach.
Upieram się, że w Transicie również. Jest taka część jak zawór nagrzewnicy wszak dostępna i nie jest to do modeli tylko z klimą... Transity były dużo wcześniej niż klima... :)

DF / 2019-06-13 20:20:01 /


Record z tal 60-tych miał zawór z prawej strony nagrzewnicy i wcześniejsze chyba też

zenonDWR / 2019-06-13 21:20:18 /


w wiekszości Fordów nagrzewnica ma obieg cały czas --- jedynie klapką możesz przymknąć jej grzanie aby nie wpadało ciepłe powietrze do kabiny.

czy to Capri, Taunus, Granada, wczesna Fiesta po koniec lat 90tych), Escort, Sierra - nawet chyba Mondeo - chodzi non stop i nie ma żadnych zaworów ...

Pierwsza fabryczna klima to podobno 1939r w autach firmy Packard i Cadillac :p Troche starsza niż Transit

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-06-14 08:41:25 /


W Transicie mam zawór:

https://www.capri.pl/image/car/1169/3592/155476

na rurce bezpośrednio przed nagrzewnicą, przykręcony do pokrywy zaworów.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2019-06-14 10:26:09 /


W "M-kach" też są zawory :)

Killer vel M-maniac Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-06-14 13:33:00 /


Pierwszy lepszy z brzegu:

https://allegro.pl/oferta/elektrozawor-nagrzewnicy-ford-transit-1994-2006-8129639982?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci_pla_czesci-samochodowe&ev_adgr=Cz%C4%99%C5%9Bci+samochodowe&gclid=EAIaIQobChMI5KLvydzp4gIVx-N3Ch2uSA1VEAQYCSABEgIJBPD_BwE

I tutaj:

https://ford.7zap.com/pl/transport/93/no/0/2213/18042/78894/

DF / 2019-06-14 21:41:35 /


Tutaj to jest:

DF / 2019-06-14 21:43:35 /


Mysza... gadamy o starych oplach...

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2019-06-15 23:23:38 /


Scorpio od ok 90 roku nie ma tego zjebanego zaworu, mimo że konstrukcja nagrzewnicy jest taka sama. Generalnie mam go gdzieś, bo nie układ ogrzewania mnie interesował tylko klimatyzacji. I nie w oplu ani polonezie, bo to zawsze pomylone było. Tylko w fordzie, gzie na chwilę zbłądzili a potem sobie dali spokój, bo konstrukcja nagrzewnicy nie wymagała zamykania dopływu gorącej cieczy żeby ogrzewanie przestawało działać.
Oczywiście, w m-kach i transicie czyli silnikach ze starym systemem chłodzenia, czyli v6 z zewnętrzną pompą wody był taki zawór. W pinto już nie. Był regulowany cięgnem i był to zawór odcinający. Potem pojawiły się dwudrożne sterowane podciśnieniem, były to granady z klimą, pierwsze scorpio i sierry. W scorpio przejściówce już nie zobaczycie tego zaworu, w wielorybie również. Jest on zbędny, podobnie jak informacje o nim, gdyż powtarzam, wątek jest o klimatyzacji, czyli rurkach klimatyzacji, skraplaczach, parownikach, osuszaczach itp.

Tyle powiedziane o niczym. Do tej pory nie wiem gdzie osuszacz zamontować, i które rurki od czego, ale chyba już się nie dowiem. Chyba że sobie sam odpowiem...

Mysza liil (EM) / 2019-06-17 22:16:52 /


też nie wiem, ale osuszacz to bym zamontował na dole przy wyjściu z chłodnicy klimy.

a czy nie łatwiej kupić jakiś gotowy uniwersalny zestaw do montażu ? będzie też schemat

zenonDWR / 2019-06-17 23:10:19 /


Kupic latwiej. Zamontowac gorzej.

Mysza liil (EM) / 2019-06-18 07:14:35 /


Wiem, ale może łatwiej niż klima z Transita 5 do Transita 4

zenonDWR / 2019-06-18 14:58:11 /


Odgrzewam temat, bo się zawziąłem na klimę w Transit MK4, po drugim lifcie, czyli "smiley". Nie znalazłem nigdzie na świecie takiego auta z klimą. Nie mam wzorców. SIlnik do 2,5 Di, czyli Banan, 4HC, i ni cholery nie wiem jak tam sprężarkę zamontować.
Już się zastanawiam czy elektrycznej nie założyć. ALbo dwóch.

Gnieciuch Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-09-22 23:25:26 /


a masz na elektryczną jakiś pomysł.

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2021-09-23 10:44:29 /


https://pl.aliexpress.com/item/1005001859498501.html

Jest w różnych opcjach parownika/skraplacza.

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-09-27 12:05:36 /


A jak z mocą chłodniczą, nie za mała na Transita? Jak to się spisuje w osobówce?
Z tego co kiedyś widziałem, to też są wersje z mechaniczną (tj. napędzaną paskiem) sprężarką i były tak z dwa razy mocniejsze (a może i lepiej).

PiotrekFCapri / 2021-09-27 21:24:59 /


Elektryczna mocą nie zabija, przy zamkniętym obiegu powinna dać ulgę w cierpieniach :) .
Jak drążyłem temat bardziej to wychodziło, że ma c/a 1,5-2kW mocy chłodniczej. Zastanawiałem się nad tym wynalazkiem w kontekście klimy postojowej w kamperze. Ale finalnie wykorzystałem małego domowego pingwina na przetwornicy.

Dla porównania prawilna klima samochodowa pędzona paskiem potrafi mieć 4-6kW mocy chłodniczej.

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-09-27 21:48:43 /