poprzedni właściciel mojego samochodu zmienił zwykłe czarne tarcze zegarów na białe..chwała mu za to bo ładnie wygląda. ale tylko w dzień. w nocy niestety nic nie widać :-((. próbowałem robić cuda z diodami, żaróweczkami kolorowymi, mocniejszymi żeby uzyskać lepsze światło...i nic. jedyny rozsądny patent jaki mi przyszedł do głowy to żarówki w kształcie pierścieni wokół zegarów :-)) czy ktoś z was bawił się podświetlaniem deski a może znacie kogoś w wawie/okolicy kto to ładnie zrobi?
Jabol / 2002-12-27 22:56:34 /
Ja bym zmienil zegary na oryginalne ;-) A tak na powaznie, hmmm... moze by pomyslec nad takimi plastykowymi tunelikami zo "przewodza" swiatlo i tym to jakos rozwiazac. Zreszta Polak potrafi wiez zycze powodzenia ;-)
Konrad vel smasher
/ 2002-12-28 10:12:07 /
Do "tunningu " komputerów używają takich neonowych wężyków. Poszukaj na w sieci.
Szajba / 2002-12-28 23:34:11 /
pewnie jacyś tuningowcy mają takie cudeńka u siebie. Może poszukaj na www.tuning.pl i może tam sperzedaja takie cuś a jak nie to moze na forum popytaj !!
Hej!
ja mam ten sam problem, wkrótce będę robił próby, do tej pory użyłem niebieskich żarówek po to, aby miec podświetlenie na niebiesko, ale wyszło to błękitne - porażka.
Mam zamiar użyć zamiast żarówek - niebieskich diód superjasnych - powinno się jakoś fajnie to udać, jak nie, to już sam nie wiem...
Zależy mi w każdym razie na niebieskim kolorze podświetlenia - mam niebieskie auto i zielone światełka mi nie pasują :)
Jak coś Ci się uda zrobić, to czekam na info :)
Pozdrawiam i życzę
Szczęśliwego Nowego Roku 2003
lutek / 2002-12-29 22:24:12 /
to musisz zuzyc na duze zegary po 6-8 sztuk na obwod.... :-( diody daja punktowe swiatlo, ja probowalem szlifowac diodki (Zeby rozproszyc swiatlo) i efekt calkiem calkiem. niestety ze wzgledu na skromne juz fundusze :-( na duze zegary dalem tylko po 2 diodki.... nie spodziewalem sie ze az atk ciezko bedzie to wykonac... zycze ci powodzenia
Jabol / 2002-12-31 01:31:21 /
Z diodami superjasnymi jest taki patent: trzeba dokupic takie wielkie diody (zielione, cerwone...), w matowej bialej obudowie (one stoja grosze)... Potem sciac ich nogi i z tej strony (gdzie byly nogi) wywiercyc dziurke, o wielkosci diody superjasnej... Potem w ta dziure wkleic sama diode niebieska...
Pozdrowenia...
Arunas / 2002-12-31 07:23:18 /
Ale po co to Arunas? czy wtedy światło się rozproszy? Ile wtedy trzeba użyć diód na duży licznik?
Pozdrawiam
lutek / 2003-01-03 00:01:43 /
qwa ze ja o tym nie pomyslalem.....
ale zeby ladnie siecilo.... ja papierem sciernym troszke scieralem ovudowy diody tak zeby dawala rozproszone swiatlo..... 4 diody na duzy zegar i zlotko od czekolady :-) przyklejone na pokrywke :-) i zle nie jest
Jabol / 2003-01-03 03:57:55 /
Stosujac tak dorobione diody chyba wystarczy diody w tych mejszach, gdzie byly zarowki... Conajmnej tak mowi jeden kolega, ktory tym zajmujesie... Ale mysle, ze trzeba poeksperymentowac...
Arunas / 2003-01-03 07:20:48 /
wystarczy pod warunkiem ze sa oryginalne tarcze a nie nakladki, no nie? :-)) wtedy podswietlanie od spodu daje po prostu nic.
Jabol / 2003-01-03 18:03:02 /
Spróbuj założyć diody super/mega jasne. Robiłem taki bajer jakiś czas temu w komarku :-P i cłakiem nieźle wyszło, tylko, że takie diodki są dość droooogie.
SIM / 2003-01-05 02:11:41 /
Tak dla informacji w komarku trzeba było jednej - 15 zł
SIM / 2003-01-05 02:17:13 /
pytanie troche śmieszne...
Jak zdejmujecie wskazówki z zegarów? na siłe czy sposobem?
Musze przełozyć predkościomierz elektroniczny ze scorpio - zabudować mechanizmy zegarów w obudowie orginalnej granada MKI. Zacząłem od rozebrania tych ze scorpio i o ile z obrotomierzem poszło mi całkiem nieźle (wyskoczyła wskazówka i da się zatrzasnąc ponownie) to z prędkościomierz chyba uszkodziłem. Nie chce sie teraz wskazówka trzymać.
Troszkę boję się experymentowac ze starym prędkościomierzem.
Może trzeba mieć cos na zasadzie zdejmowania łożyska?
na wcisk - ale delikatnie
jak sie popsula to chyba najlepiej wkleic
Maciasek_3M / 2003-02-06 13:30:50 /
ja tam sobie podświetliłem zegary w taunusie niebieskimi diodami od telefonów kom. jest całkiem git:) niedługo zrobie zdjęcie i wrzucę na strone ( tylko muszę aparat cyfrowy załatwic)
D.O.C. STRUŚ / 2004-08-13 00:07:02 /
panowie padło podświetlenie zegarów, reszta działa lampka kierunkowskazów, świateł długich i cała reszta lampek i zegary pracują normalnie. Pomocy co mogło się stać?
Cichy77 / 2008-04-12 15:48:47 /
moze bezpieczniczek? :)
UglyKid / 2008-04-12 15:50:28 /
bezpieczniki w pudełku są całe
Cichy77 / 2008-04-12 15:55:18 /
Skoro tak mówisz to pewnie tak jest. Ale łatwo to sprawdzić nie zaglądając do puszek.
Potencjalnie winny bezpiecznik odpowiada za "oświetlenie: tablicy rejestracyjnej, schowka, zapalniczki, włącznika wentylacji i regulatorów wentylacji, deski rozdzielczej, zegarka, wskaźnika położenia dźwigni automatycznej skrzyni biegów"
:)
UglyKid / 2008-04-12 16:03:22 /
no właśnie np podświetlenie wł. wentylatora działa i to jest dopiero zagadka.
Cichy77 / 2008-04-12 16:22:53 /
Ja też nie miałem podświetlenia zegarów ale pomogło popodłączanie kabelków do tego pokrętła regulującego jasność podświetlenia - zobacz może tam ci się coś wypięło
JoKo 3M_U / 2008-04-13 18:05:09 /
No fakt. Joko ma racje. U mnie jak oświetlenie zgasło to okazało się że potencjometr się po prostu przetopił.....
UglyKid / 2008-04-13 20:20:57 /
wielkie dzięki właśnie to sprawdziłem i teraz działa!
Cichy77 / 2008-04-14 07:18:22 /
ja mam wlasnie takie objawy jakby bezpiecznik poszedl... nie swieci mi podswietlenie tablicy i deski ma bezpieczniki cale. Dodam ze nic nie ruszalem przy elektryce. A tak apropos: ktory to dokladnie bezpiecznik? Wszystkie wygladaja na dobre ale moze podmienie z jakims i wtedy zobacze tylko nie wiem ktory to...
Domi-IRL / 2008-12-14 11:45:56 /
A jakie masz bezpieczniki ?,jeśli starego typu to sprawdź czy nie są przypadkiem aluminiowe. Aluminiowe się utleniają i pomimo , że nie są spalone to nie łączy. Zmień np. na miedziane i będzie wszystko ok.
LARRY76 / 2008-12-14 15:08:28 /
szczerze to niepamietam ale zobacze i jesli beda aluminiowe to wymienie :) dzieki
Domi-IRL / 2008-12-14 15:57:54 /
niezaleznie jakie - wyjmij kazdy po kolei, przeczysc miejsca stykow i wloz na miejsce - nie zaszkodzi, a tylko moze pomoc. u mnie ost w ten sposob zniknely dlugie, wlasnie podswietlenie i na chwile prawa strona postojowek. Przeczysc styki i powinno byc ok
Fuszix 3M / 2008-12-14 17:01:53 /
Podepnę się tutaj.
Zegary są podświetlane żarówkami W3W. Chciałbym je rozjaśnić poprzez wsadzenie W5W. Czy coś się nie zjara/przytopi od wydzielanego ciepła? A może lepiej wsadzić diody W5W dyfuzyjne 180°?
JarekK / 2010-03-25 22:56:27 /
W merolu jak miałem słabsze i wrzuciłem mocniejsze, to po miesiącu zjarał mi się ściemniacz/rozjaśniacz. Możę przypadek, może nie.
Curtis_Capri
/ 2010-03-25 23:23:59 /
Przytopią się kolorowe kapturki. Zeby bylo jasno i dobrze trzeba dać w5w w kolorze zielonym i wyrzucić oryginalne filtry. Ściemniacz wytrzyma. Diody to badziewie, nie ma 180 stopni, zawsze beda swiecic bardziej punktowo niz zarowki. Pozatym nie bedzie dzialac sciemnianie.
Mysza liil (EM) / 2010-03-26 05:56:04 /
Ja zrobiłem na diodach kątowych i wyglądało naprawdę ok. Już oryginalne żarówki popaliły u mnie wszystkie kapturki i nadtopiły część obudowy. Dlatego żarówek mocniejszych to ja bym tam nie wsadzał.
ja mam tak jak opisał Mysza i jest ok
"wyrzucić oryginalne filtry" - he he he - oryginalne filtry rozsypały się w pył jak za dotknięciem magicznej różdżki - pozostała po nich tylko w powietrzu niebieska mgiełka :)
JarekK / 2010-03-26 18:57:08 /
ostatnio zrobiłem tak jak poradził mi Mysza, jako że zielone filtry tez mi się rozsypały to polecił kupić barwione zielone żaróweczki, kupiłem 5W i śmiga aż miło
brzezin
/ 2010-03-26 19:03:26 /
Oryginalne filtry + żarówka 5W powodują rozpad i topienie filtrów.
Oryginalne filtry ( nr czesci o tu: http://www.capri.pl/image/car/1136/52162 ) plus zaroweczki 5W (takie mi dale jako pasujace do tych filterkow) smigaja u mnie bez problemu do dnia dzisiejszego...
bartek nowakowski
/ 2010-03-26 21:14:42 /
Na bank juz masz przytopione filtry tylko jeszcze o tym nie wiesz ;). Jesli bedziesz uzywal czesto rozjasnionego na max podswietlania na zarowkach 5W, to z czasem bedzie to swiecic coraz slabiej, az w koncu się pokruszy i rozpadnie. Dzis dziala, jutro nie...
Mysza liil (EM) / 2010-03-27 18:35:46 /
cześć, odgrzebuję temat. Jakie jest aktualnie najlepsze rozwiązanie na przywrócenie podświetlenia zegarów? u mnie coś tam się tli ale w nocy nie widać wskazań zegarów i chętnie bym to przywrócił do prawidłowego działania. :)
Mac13k / 2025-09-09 12:58:32 /
nie wiem czy nie mylę z Granadą ale w Capri tez chyba są kapturki na żarówkach które ,,robią kolor" odświetlenia.
Jak ci nie przeszkadza białe podświetlenie to je ściągnij. Wtedy fajnie wszystko widać na zegarach
wąski77
/ 2025-09-09 13:05:44 /
nie no, musi być zielonkawe. ;) jestem purystą w tym zakresie.
Mac13k / 2025-09-09 13:09:28 /
ktoś chyba malował żarówki podświetlania specjalną farbą zamiast kapturków. Efekt był całkiem niezły.
Kornik
/ 2025-09-09 13:16:07 /
Można te żarówki kupić w różnych kolorach. Wtedy zakładasz nowe, bez tych plastików.
Ja mam u siebie tak o, regulacja podświetlenia działa, nie jest ani za mocno ani za słabo
daniel46 / 2025-09-09 14:28:49 /
ja wrzucałem ledy zielone z kilkoma punktami świetlnymi ,no tylko wtedy zapomnij o potencjometrze,masz fotę u mnie na stronie auta jak to wyglada
Jellon aka Revenge Racer / 2025-09-09 14:43:57 /
o to u mnie identyko tylko że ja głupi za młodu pomalowalem sobie wskazówki w czerwony połysk i po nocy tak ładnie nie wygladaja
Jellon aka Revenge Racer / 2025-09-09 15:28:05 /
kolor to jedno - oryginalne filtry, gumowe kapturki, zielone żarówki to już do wyboru,
pozostaje jeszcze ich moc - wyżej w starych postach były informacje żeby zakładać W5W bez filtrów - wtedy będzie owszem ładnie świecić, ale przytopi się z czasem oprawka, gniazdo w obudowie zegarów,
poza tym, co zawsze powtarzam, jak żarówki grzeją to przekłamują wskazania temperatury i paliwa - to są bimetale a żarówka jest przy nich, oryginalnie jest 2W z filtrem, nie grzeje, jak się da 5W bez filtra to poziom paliwa będzie tak rósł, że aż się wyleje przez korek ;)
Dotyczy to Capri, nie wiem jak w Granadzie czy Taunusie
camaro
/ 2025-09-09 15:29:27 /
daniel46, jak masz to rozwiązane? jakie żarówki?
cypis, to będzie coś takiego? https://allegro.pl/oferta/elta-zarowki-12v-w5w-t10-5w-postojowka-zielona-7866720758 ile trzeba? chciałbym najpierw zamówić a potem wszystko rozkręcić. ;)
Mac13k / 2025-09-09 15:31:48 /
camaro, takie coś nie stopi zegarów? https://allegro.pl/oferta/zarowka-do-licznika-panelu-w1-2w-t5-r5-5mm-18x5mm-szklana-12v-zielona-17411186210
Mac13k / 2025-09-09 15:37:47 /
te ostatnie mają inny wymiar
tu masz takie jak W5W tylko 2W
https://allegro.pl/oferta/elta-zarowki-12v-2w-w2-1x9-5d-w2w-zielona-10-sztuk-16372018610
ale ja ich nie używałem,
nie powinny nic stopić , ale czy nie będą wpływać na wskazania bez filtrów to nie wiem
ale to łatwo sprawdzić, włączasz silnik i stojąc w miejscu czekasz aż się wskazania ustabilizują, wtedy włączasz podświetlenie i czekasz obserwując czy przybywa paliwa
z temperaturą odwrotnie, na zimnym wyłączonym silniku ale włączonym zapłonie zapalasz światła i czekasz czy wskaźnik nie zacznie iść w górę
camaro
/ 2025-09-09 15:45:14 /
pamiętaj że do podświetlenia masz 4, reszta jest do kontrolek, te muszą być białe i też 2W
camaro
/ 2025-09-09 15:48:00 /
dzięki, zamówione. Po weekendzie przetestuję i napiszę jaki rezultat. :)
Mac13k / 2025-09-09 16:25:19 /
Mam u siebie te zielone elty , są całkiem ok:)
Morales / 2025-09-09 16:46:44 /
Te zielone nie będą do końca zielone, tylko wchodzą nieco w turkus. Ja mam po prostu ledy, a w zegarku zwykła żarówka, żeby potencjometr miał opór do zmiany natężenia światła 🙃
daniel46 / 2025-09-09 22:54:56 /
można też potencjometrem sterować przetwornicą, która steruje ledami. Ale to chyba zbyt skomplikowane, chyba że lakiery do żarówek, dostępne zielone etc, nie spełnią warunków.
Zielone żarówki doszły, więc szybka akcja i są zmienione. Rezultat bardzo zadowalający - zdjęcia przed i po mówią same za siebie. ;)
Kapturki wyjęte, były w niezłym stanie poza jednym już lekko zmęczonym. Żarówki wszystkie świeciły ale przynajmniej dwie już ewidentnie wołały o wymianę.
Na razie test na zimnym silniku nie wskazał żadnego wpływu na wskazania temperatury. Na ciepło nie miałem możliwości sprawdzenia poziomu paliwa - zobaczę na dniach czy jest ok!
Mac13k / 2025-09-11 23:19:23 /
Fajny efekt, mi się te kapturki rozpadały w rękach.
PiotrekFCapri / 2025-09-11 23:24:47 /
dodam, że dotychczasowe żarówki były motorcrafta, więc jest szansa, że oryginał. ;)
Mac13k / 2025-09-11 23:34:54 /
jak się rozpadały to znaczy że już były ostro przegrzane, one się tylko trochę nadtapiają, ale głównie kruszeją.
Mac13k pewnie te trzy przydymione są oryginalne i tam kapturki są ok, ale czwarta wygląda na wymienianą i pewnie ta zniszczyła kapturek,
one po latach nawet jak są ładne to i tak słabo już przepuszczają
camaro
/ 2025-09-12 12:17:45 /
Skruszały i porozpadały się, nie pamiętam co tam było wsadzone.
Jako ciekawostkę, tu są podane inne moce https://www.capri.pl/garage/bulbs
W mikrofilmie jest jeszcze innaczej https://www.capri.pl/library/microfilms/capri2/A05.21 poz. 30 (jak dla mnie, to trochę polecieli z mocą żarówek, ale nie mogę znaleźć tej poz. na rysunku).
PiotrekFCapri / 2025-09-12 13:50:14 /
poz 30 z tego co podałeś to żarówka do lampki do czytania mapy, nie do zegarów
te są tutaj, poz 23
https://www.capri.pl/library/microfilms/capri2/A05.20
nie ma podanej mocy, numer 1505480, ilość 7-8szt w zależności od zegarów ale to oznacza że są te same do kontrolek i podświetlenia
camaro
/ 2025-09-12 14:31:19 /
Teraz już widzę tę lampkę do czytania :) , dzięki za wyjaśnienia.
PiotrekFCapri / 2025-09-12 14:45:27 /
tu jest np taka żarówka z opisem
https://ford-esklep.pl/zarowka-bez-oprawki-12v-2cp-2w-oswietlenie-schowka-ford-oe-1505480--1505480
mam takie oryginały, również zamienniki ale to standard
camaro
/ 2025-09-12 14:46:15 /
jeszcze jedno, te żarówki są czasem opisywane jako 2CP co oznacza 2 kandele, a nie jest to jednoznaczne z 2W, mogę sprawdzić na opakowaniach Motorcrafta, ale w pamięci mam zawsze 2W
camaro
/ 2025-09-12 14:49:34 /
Strumień świetlny takiej przezroczystej żaróweczki 2W to 13.5lm (napięcie pomiarowe - 13.5V). Dla porównania 3W emituje 22lm, 5W - 50lm, 16W - 310lm (zazwyczaj w klasycznych żarówkach im większa moc tym lepsza skuteczność świetlna).
PiotrekFCapri / 2025-09-14 23:16:28 /
nie jestem pewien tych jednostek świetlnych, ale licząc z drugiej strony 2CP to 2 kandele, czyli 2 lumeny na steradian, steradianów jest 12,56 czyli 25lm? bliżej 3W ale może coś źle liczę
światłość czy tam strumień świetlny jest nam potrzebny, waty mają w pewnym momencie skutek uboczny w postaci przegrzewania i trzeba znaleźć kompromis, 3W może dawać radę,
pytanie czy fabryczna specyfikacja to 2CP czy 2W
camaro
/ 2025-09-15 09:37:06 /
eee.... szacun Camaro... Dopiero jak drugi raz przeczytałem, to przypomniałem sobie te słowa ze szkoły...
granadziarz_3M / 2025-09-15 18:50:51 /
Tak ale z doświadczenia wiem że przy słabszych żarówkach nie widać podświetlenia w słoneczny dzień :)
Zapomniałem dodać, że tolerancja dla podanych wcześniej lumenów wynosi... +/- 20-30%. Jakby co, to dane są stąd https://www.osram.pl/ecat/%C5%BBar%C3%B3wki%20z%20trzonkiem%20szklanym-%C5%BBar%C3%B3wki%20sygnalizacyjne-O%C5%9Bwietlenie%20samochodowe-Motoryzacja/pl/pl/GPS01_1057061/ cosik długi ten link, może nie zatrybić.
Kiedyś wkładali mi do głowy, że 98% energii elektrycznej w zwykłej żarówce "idzie" w ciepło. Ostatnio widziałem wartość 95%. Tak czy siak, to są małe grzałki z funkcją świecenia :-) ale z b.dobrym oddawaniem barw. Z interesującym nas trzonkiem były też halogenowe żarówki (obecnie raczej nie do dostania), więc mogły mieć nieco więcej lm. Dla mnie, to już sztuka dla sztuki:), te zielone 2W są ciekawe.
Trochę obok tematu, ale jest jedna rzecz nie do przeskoczenia. Gdzieś, kiedyś wyczytałem, że czterdziestolatek do jeżdżenia nocą potrzebuje dwa razy więcej światła niż jak miał lat dwadzieścia...(patrząc na rozwój źródeł światła w reflektorach, to mniej więcej nadąża za starzeniem się ;-) ).
PiotrekFCapri / 2025-09-15 22:45:22 /